Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2015 13:54

Anoniem_89 schreef:Ik geloof zelf dat God het wel begrijpt dat als iemand mishandeld zou worden, dat je dan weg gaat bij zo'n type.
Ik kan mij niet voorstellen dat God zou willen dat ze haar hele leven met zo iemand doorbrengt en altijd diep ongelukkig moet blijven. Er staat dat man en vrouw één zullen zijn. In zo'n situatie is eenheid ver te zoeken..

Ik uiteraard ook, maar de Bijbel zegt toch écht wat anders.

Weet je wat het is. Ik heb het vermoeden dat een scheiding wordt gezien als een falen van de kerkelijke gemeenschap en dat er daarom (vaak) enorme druk wordt uitgeoefend op mensen die eigenlijk gewoon zouden moeten scheiden. "Wat God heeft samengebracht..." Als dan toch wordt gescheiden, dan heeft God die mensen blijkbaar destijds toch niet samengebracht en met dat idee kunnen mensen blijkbaar slecht omgaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2015 13:58

Dummy schreef:De vraag is even of het geloof dat inderdaad zegt. Ik denk dat we net als Anoniem_89 volgens mij probeert te doen het geloof en de dogma's die voortvloeien uit de Bijbel van elkaar moeten scheiden. Zonder te veroordelen!!!: ik ken ook mensen die wel bij de kerk bleven, maar nogmaals, dit is allemaal zo ontzettend persoonlijk dat ik vind dat je zulke zaken niet even via een forumdiscussie kunt behandelen. De basishouding moet zijn: Liefde. En als dat al ontbreekt kan ik me voorstellen dat mensen afhaken. Daarom, alle begrip.

Tja, van liefde was sowieso geen enkele sprake, in haar eerste huwelijk noch in haar gemeente. Het was een en al misbruik en manipulatie zonder enige hoop op verandering. Duurzame ontwrichting heet dat, geloof ik, en die gemeente was zo'n typische, moderne evangelische gemeente vol machtswellustelingen zonder enige theologische achter- of ondergrond.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2015 13:59

BladeStraight schreef:Het signaal is natuurlijk duidelijk, binnen een paar jaar is homoseksualiteit volkomen normaal in de GKV.

Mensen buitensluiten in inderdaad veel christelijker... :-oo

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2015 14:02

Is wel een leuke case-study trouwens: Je echtgenoot (man) probeert jou (vrouw) te vermoorden. Wat moet/mag je dan doen, Bijbels gezien?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jun 2015 16:05

Mortlach schreef:Mensen buitensluiten in inderdaad veel christelijker... :-oo

Gewoon als man van andersmans poepert afblijven, dan is er niets aan de hand.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2015 16:16

Boekenlezer schreef:Gewoon als man van andersmans poepert afblijven, dan is er niets aan de hand.

Precies! Want homoseksualiteit is niets meer dan dat en zeker geen breed complex van romantische gevoelens en behoefte aan intimiteit in de breedste zin (niet slechts de reductieve, engste zin) van het woord.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jun 2015 16:53

Mortlach schreef:Precies! Want homoseksualiteit is niets meer dan dat en zeker geen breed complex van romantische gevoelens en behoefte aan intimiteit in de breedste zin (niet slechts de reductieve, engste zin) van het woord.

Dat zal pedofilie ook wel zijn, maar daarmee is het nog niet meteen iets toelaatbaars.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2015 16:56

Boekenlezer schreef:Dat zal pedofilie ook wel zijn, maar daarmee is het nog niet meteen iets toelaatbaars.

Moet ik je echt het verschil tussen die twee zaken uitleggen? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat nog nooit voor je is gedaan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jun 2015 17:13

Mortlach schreef:Moet ik je echt het verschil tussen die twee zaken uitleggen? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat nog nooit voor je is gedaan.

Dat verschil weet ik wel. Maar of je daarmee uit de brand bent, is natuurlijk de vraag. Dat hangt ervan af of God niet bestaand voor je is, of dat Hij de seksualiteit aan mensen gegeven heeft en dus bepaalt wat daarmee toegestaan is. Ik hoef je toch niet uit te leggen dat je hier op een christelijk forum bent?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 jun 2015 19:17

Anoniem_89 schreef:Ik geloof zelf dat God het wel begrijpt dat als iemand mishandeld zou worden, dat je dan weg gaat bij zo'n type.
Ik kan mij niet voorstellen dat God zou willen dat ze haar hele leven met zo iemand doorbrengt en altijd diep ongelukkig moet blijven. Er staat dat man en vrouw één zullen zijn. In zo'n situatie is eenheid ver te zoeken..

Mortlach schreef:Ik uiteraard ook, maar de Bijbel zegt toch écht wat anders.

Weet je wat het is. Ik heb het vermoeden dat een scheiding wordt gezien als een falen van de kerkelijke gemeenschap en dat er daarom (vaak) enorme druk wordt uitgeoefend op mensen die eigenlijk gewoon zouden moeten scheiden. "Wat God heeft samengebracht..." Als dan toch wordt gescheiden, dan heeft God die mensen blijkbaar destijds toch niet samengebracht en met dat idee kunnen mensen blijkbaar slecht omgaan.

Ik geloof dat de bijbel door God geïnspireerd is en het zo klopt wat er staat. Maar met zoveel andere teksten staat niet alles duidelijk of compleet uitgelegd, misschien was dat hier ook wel het geval.

Mortlach schreef:..en die gemeente was zo'n typische, moderne evangelische gemeente vol machtswellustelingen zonder enige theologische achter- of ondergrond.

Ik heb jaren in een evangelische gemeente gezeten, meerdere zelfs, nog nooit zoiets meegemaakt dat over machtsmisbruik of iets in die richting.
Theologische achter/ondergrond is m.i. ook niet noodzakelijk. Pas na drie of vier jaar bekeerd te zijn wist ik iets over dat er nog zoiets als theologie bestond.
Ik kwam daarvoor nooit bijna buiten mijn eigen gemeente, laat staan een reformatorische gemeente, ik dacht dat die mensen wel wat aan bijbelstudie of iets dergelijks deden, maar niet zoiets als theologie, kerkrecht, FvE enz.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 jun 2015 12:10

Gewoon als man van andersmans poepert afblijven, dan is er niets aan de hand.

Oh, dus dat is het enige waar het om gaat? Je schrijft man, dus vrouwen hoeven dit niet? En als mannen met elkaar samenwonen, zonder aan elkaars poepert te zitten, dan is er toch niets aan de hand? Dan kan je daar als kerk (hoe fundamentalistisch farizeeërs ook) prima mee leven? Die mannen blij, en jullie blij omdat ze niet aan elkaar zitten.

Homo's moeten maar gewoon accepteren dat ze niets te schaften hebben met het christendom. God maakt geen homo's, dus probeer dan niet bij God te horen als homo zijnde. Je kunt wel zeggen als homo: ik praktiseer niet, maar in de kern heb je wel het verlangen.....

Ben ik blij dat ik lekker hetero ben zeg!!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 jun 2015 20:21

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 jun 2015 09:08

Ik dacht dat ik alle onzin en rabiate uitbraaksels van Boekenlezer wel gelezen had, maar dit slaat alles.

Je obsessie met homoseks is echt niet gezond. Ben je wel eens bij een psycholoog geweest met dit probleem?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 09 jun 2015 10:30

BladeStraight schreef:Het signaal is natuurlijk duidelijk, binnen een paar jaar is homoseksualiteit volkomen normaal in de GKV.

Nog afgezien van de vraag of je gelijk hebt (ik zie voorlopig in elk geval géén ruimte voor een kerkelijk homohuwelijk in de GKv) is het wellicht wél een goede stap om diverse zonden wat meer op één lijn te trekken.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 jun 2015 11:15

Wat een zegen zou dat zijn!

Terug naar “Actualiteit & Politiek”