Anoniem_89 schreef:Ik geloof zelf dat God het wel begrijpt dat als iemand mishandeld zou worden, dat je dan weg gaat bij zo'n type.
Ik kan mij niet voorstellen dat God zou willen dat ze haar hele leven met zo iemand doorbrengt en altijd diep ongelukkig moet blijven. Er staat dat man en vrouw één zullen zijn. In zo'n situatie is eenheid ver te zoeken..
Mortlach schreef:Ik uiteraard ook, maar de Bijbel zegt toch écht wat anders.
Weet je wat het is. Ik heb het vermoeden dat een scheiding wordt gezien als een falen van de kerkelijke gemeenschap en dat er daarom (vaak) enorme druk wordt uitgeoefend op mensen die eigenlijk gewoon zouden moeten scheiden. "Wat God heeft samengebracht..." Als dan toch wordt gescheiden, dan heeft God die mensen blijkbaar destijds toch niet samengebracht en met dat idee kunnen mensen blijkbaar slecht omgaan.
Ik geloof dat de bijbel door God geïnspireerd is en het zo klopt wat er staat. Maar met zoveel andere teksten staat niet alles duidelijk of compleet uitgelegd, misschien was dat hier ook wel het geval.
Mortlach schreef:..en die gemeente was zo'n typische, moderne evangelische gemeente vol machtswellustelingen zonder enige theologische achter- of ondergrond.
Ik heb jaren in een evangelische gemeente gezeten, meerdere zelfs, nog nooit zoiets meegemaakt dat over machtsmisbruik of iets in die richting.
Theologische achter/ondergrond is m.i. ook niet noodzakelijk. Pas na drie of vier jaar bekeerd te zijn wist ik iets over dat er nog zoiets als theologie bestond.
Ik kwam daarvoor nooit bijna buiten mijn eigen gemeente, laat staan een reformatorische gemeente, ik dacht dat die mensen wel wat aan bijbelstudie of iets dergelijks deden, maar niet zoiets als theologie, kerkrecht, FvE enz.