StillAwake schreef:Als je Palestina als een feitelijk niet bestaand land ziet houdt dat aan de andere kant ook niet in dat deze mensen stateloze en dus rechteloze burgers zijn. En ik ben het met je eens dat het Stragfhof een niet functionerende papieren tijger is, maar dat houdt niet in dat alles wat daar gebeurd per definitie onterecht is.
En inderdaad, figuren als Chirac en Erdogan zijn nooit gedaagd, maar te zeggen dat daarmee alle wél uitgedeelde arrestatiebevelen hun geldigheid daarmee verliezen is een beetje vergezocht.
Een Strafhof dat het ene land wel vervolgt en het andere niet terwijl het om vergelijkbare gevallen gaat, is natuurlijk de naam Strafhof niet waardig.
Als ik rechter ben en ik veroordeel iemand met een Marokkaanse achtergrond wel en een autochtone Nederlander niet, dan heb ik toch echt een enorm probleem. De mensen die dan "racisme" roepen zijn niet te tellen.
StillAwake schreef:Ik gebruik het woord vermeend alleen over Hamas in een poging je eigen reacties te spiegelen. Jij gebruikt een dergelijke term veelal als het over Israel gaat.
Je kunt het nazoeken: ik heb die term in verband met Israel
nooit gebruikt.
StillAwake schreef:Dat komt omdat jijvoornamelijk terugschrikt van het woord genocide.
Terugschrikken is niet het goede woord. Ik zie er simpelweg geen aanleiding voor.
StillAwake schreef:Feit is dat medicijnen, voedsel en water in onvoldoende mate beschikbaar gemaakt zijn. En natuurlijk, ook Hamas is daar schuldig aan door de voorraden die er zijn te plunderen (omdat ze zelf deze basisbehoeften ook niet bezitten), maar je kunt op geen enkele wijze ontkennen dat Israël honger, dorst en medicijntekorten inzet als oorlogswapen.
Nou, dat kan prima natuurlijk. Dit is zo'n beetje het eerste conflict in de geschiedenis van de mensheid waarbij 1 van de strijdende partijen verantwoordelijk wordt gehouden voor het voeden van de andere partij, waarbij die partij ook daadwerkelijk voedsel stuurt en doorlaat. Israel stuurt al jaren voedsel en water naar de Gazastrook, ondanks beschietingen, ondanks terreur en ondanks aanhoudende vijandigheid. Je kunt natuurlijk beweren dat Israel niet genoeg doet, maar er is ruim 1 miljoen ton inmiddels naar de Gazastrook gestuurd vanuit Israel. Dat is 500 kg per persoon, anderhalve kg per dag.
StillAwake schreef:Daarnaast zijn ze al meer dan 13 maanden bezig om Gaza te bombarderen, mensen heen en weer te jagen door Gaza, de infrastuctuur te vernietigen en mensen te doden.
Dat heet oorlog. Geen genocide. Hetzelfde gebeurt in andere landen in het Midden-Oosten, maar daar is Israël niet bij betrokken, dus trekt het veel minder aandacht.
StillAwake schreef:En inderdaad, een deel van die mensen is gelieerd aan Hamas. Maar je kunt je best afvragen of deze mensen ook Hamas-lid waren geweest als ze niet elke dag toch al voor hun leven moesten vechten.
Ze hadden ervoor kunnen kiezen om van de Gazastrook iets moois te maken in plaats van een terreurnest. Als je voor terreur kiest, dan krijg je oorlog en moet je niet jammeren als de boel dan uiteindelijk in puin ligt. Wat Hamas op 7 oktober vorig jaar uitvoerde was dan ook totaal krankzinnig: een massamoord uitvoeren op de bevolking van een veel sterkere buur die gegarandeerd hard terug zou slaan.
StillAwake schreef:Daarnaast: je stelt dat de VN een voornamelijk Arabische club is, maar gaat er daarmee aan voorbij dat een groot deel van deze ellende juist is ontstaan toen diezelfde VN het Brits mandaatgebied aan Israël toewees...
Een
stukje van het Britse mandaatgebied. Want dat Britse mandaatgebied bestond oorspronkelijk ook uit Jordanie en dat is een grote lap met land. Daarvan werd in de jaren 20 al bepaald dat daar geen Joodse immigranten mochten komen. Van de rest (en dat is een stukje land dat kleiner is dan Nederland) ging iets meer dan de helft (
nl. 56,4%) naar Israël. Maar als je Jordanie meerekent, dan is van het Britse Mandaatgebied minder dan 15% aan Israël toegewezen.
Feitelijk zeg je: er had nooit een Joodse staat mogen komen en doordat die er wel is, is er nu al die ellende.
Maar het is ook zo dat zonder die Joodse staat er ook altijd al ellende was met Joden. Dat kwam uiteraard niet door de Joden, maar door Jodenhaat. Dus of er nou een staat is of niet, Jodenhaat is er altijd.
En over de VN gesproken, het feit dat medewerkers
hun contract met de VN niet verlengd zien worden omdat ze het woord genocide niet toepasselijk vinden, spreekt ook wel voor zich.
StillAwake schreef:En dat door redelijk cherrypickerig door je nieuwsbronnen heen te gaan.
Ik probeer mijn mening te onderbouwen door daar regelmatig nieuwsbronnen voor aan te voeren. Dan krijg ik het verwijt aan cherrypicking te doen.
Als ik dat niet zou doen, dan zou er wellicht tegen me gezegd worden dat ik maar wat klets. Zo is het natuurlijk altijd mogelijk om mijn mening weg te zetten als onjuist. Dat kun je doen, maar ik ga er toch mee door. Wat het zijn inmiddels wel heel veel kersen die ik hier aandraag, genoeg om er bijna een pakhuis mee te vullen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)