Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2015 13:27

Dummy schreef:Discriminatie vind ik niet wenselijk.

Ik ben blij dat te horen. Vertaalt dat zich ook in de praktijk?

Het gaat me erom dat er nog weinig kennis is over de gevolgen van het hebben van ouders van gelijke sexe. Welke psychologische problemen kan dit veroorzaken? Daar doelde ik op, op de lange termijn.

En daarom vroeg ik wat jij weet van de Ierse adoptie-wetgeving? Het is immer al lang zo dat stellen van gelijke sekse kinderen kunnen adopteren, dus of huwelijksgelijkheid nu in de grondwet wordt opgenomen of niet, voor die kinderen verandert er dus letterlijk niets. Het is pure misinformatie en spelen op het gevoel van de Nee-campagne.

Buiten dat, die gevolgen worden en zijn inderdaad onderzocht, en uit die wetenschappelijke studies blijkt dat zolang er maar een regelmatige aanwezigheid is van iemand van het andere geslacht dan de ouders, die kinderen geen negatieve invloed ondervinden. Dat kan dus een oom of tante zijn, een huisvriend of buurman.

Nou, nee. Ik doelde hier ook meer op de lange termijn qua gevolgen. Niet zozeer als dat het één, dus het ander.

Oké, kun je proberen iets vager te zijn over wat je nu precies bedoelt?

O ja? Wat denk je dat een echtscheiding met kinderen doet? Dan komt er toch echt een psycholoog om de hoek kijken. En die verdienen stiekem heel wat mee...

Okee, en wat denk je dat 2 ouders die elkaar haten maar die toch bij elkaar blijven, met kinderen doet? Denk je echt dat een kind in die situatie beter af is?

Het argument dat er mensen geld verdienen aan (de gevolgen van) echtscheidingen en dat er daarom geen echtscheidingen zouden mogen bestaan, is bijzonder vergezocht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mei 2015 13:41

Mortlach schreef:Vandaag wordt er een referendum gehouden in Ierland over de vraag of huwelijksgelijkheid zal worden opgenomen in de grondwet en het burgerlijk huwelijk zal worden opengesteld voor paren van hetzelfde geslacht.

Ook weer zo'n symptoom van secularisering: God is uit beeld verdwenen, en alles wat wij hier hebben, is door ons tot stand gebracht. Het heilige bestaat niet. Dus kunnen we met het huwelijk ook lekker doen en laten wat we zelf willen. Openstellen voor homo's? Tuurlijk joh, waarom niet?! We kunnen geen reden contra meer bedenken sinds de seculiere blikvernauwing.

Mortlach schreef:De verwachting is dat Ja zal winnen, maar het blijft spannend in tot wat voor kort een oer-katholiek land was, waar de katholieke kerk zo goed als al het onderwijs regelt, waar de RK-kerk de grondwet heeft geschreven, waar tot zo'n 20 jaar geleden homoseksualiteit nog strafbaar was en scheiden was verboden.

Vroeger zal het misschien een beetje streng geweest zijn, maar nu dreigt het de andere kant op door te slaan.

Mortlach schreef:Hopelijk leggen de Ieren vandaag dat juk weer een beetje meer van zich af. Ik mag helaas niet stemmen omdat ik geen Iers staatsburger ben, anders had ik het wel geweten. Ja voor gelijkheid!

Gelukkig maar dat jij dan niet mag stemmen. :)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2015 13:55

Boekenlezer schreef:Ook weer zo'n symptoom van secularisering: God is uit beeld verdwenen, en alles wat wij hier hebben, is door ons tot stand gebracht. Het heilige bestaat niet. Dus kunnen we met het huwelijk ook lekker doen en laten wat we zelf willen. Openstellen voor homo's? Tuurlijk joh, waarom niet?! We kunnen geen reden contra meer bedenken sinds de seculiere blikvernauwing.

Omdat ik niet zou weten waarom jij het recht hebt anderen dat te ontzeggen en jij er nul negatieve gevolgen van ondervindt.

Vroeger zal het misschien een beetje streng geweest zijn, maar nu dreigt het de andere kant op door te slaan.

Een beetje streng geweest... understatement van het jaar.

Gelukkig maar dat jij dan niet mag stemmen. :)

Ik kan gelukkig altijd nog terug naar Nederland waar * verwijderd door moderator: als je niet religieus bent, wees dan consequent en gebruik die uitdrukking niet * de religieuzen steeds minder in de melk te brokkelen hebben met hun archaïsche en discriminerende denkbeelden.

antoon

Berichtdoor antoon » 22 mei 2015 14:46

schreef boekenlezer
het leven is een wip

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 23 mei 2015 11:05

Mortlach schreef:Ik ben blij dat te horen. Vertaalt dat zich ook in de praktijk?

Waarom niet? Discriminatie is een ontzettend multi-interpretabel begrip.

En daarom vroeg ik wat jij weet van de Ierse adoptie-wetgeving? Het is immer al lang zo dat stellen van gelijke sekse kinderen kunnen adopteren, dus of huwelijksgelijkheid nu in de grondwet wordt opgenomen of niet, voor die kinderen verandert er dus letterlijk niets. Het is pure misinformatie en spelen op het gevoel van de Nee-campagne.

Het verkleint de stap. Dus als je een argument hebt, dan kun je die dus enigszins uitvergroten. Is het misinformatie? Dat is niet waar, alleen kan het sterk uitvergroot lijken.

Buiten dat, die gevolgen worden en zijn inderdaad onderzocht, en uit die wetenschappelijke studies blijkt dat zolang er maar een regelmatige aanwezigheid is van iemand van het andere geslacht dan de ouders, die kinderen geen negatieve invloed ondervinden. Dat kan dus een oom of tante zijn, een huisvriend of buurman.

Laat ik zeggen dat ik die conclusie op zijn minst behoorlijk voorbarig vind. Hoe lang mogen kinderen geadopteerd worden? Vrij kort. Dus wat is er zichtbaar van langdurige gevolgen? Vrijwel niets. Ik denk, net als bij bijvoorbeeld suïcide, dat daar veel en veel meer onderzoek voor nodig is. Juist in dergelijke wetenschappen zijn conclusies soms zo zacht als boter.

Okee, en wat denk je dat 2 ouders die elkaar haten maar die toch bij elkaar blijven, met kinderen doet? Denk je echt dat een kind in die situatie beter af is?

Dus moet je aan je relatie werken. Echtscheiding is geen oplossing, maakt het minstens zo erg of nog erger. Zelf zit ik in het onderwijs en ken beide gevallen, maar de grootste psychische problemen komen toch echt voor bij kinderen van gescheiden ouders.

Het argument dat er mensen geld verdienen aan (de gevolgen van) echtscheidingen en dat er daarom geen echtscheidingen zouden mogen bestaan, is bijzonder vergezocht.

Dat was het argument ook niet. Er stond namelijk achter: Tuurlijk niet... :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mei 2015 12:29

Discriminatie vind ik niet wenselijk.

Ik ben blij dat te horen. Vertaalt dat zich ook in de praktijk?

Discriminatie is vooral erg als het homo's en zo betreft. Maar werkgevers mogen werknemers rustig op leeftijd discrimineren, dat geeft niks. Dat brengt het ideaal van de seculiere staat, waarin afgerekend is met het christendom, immers niet in gevaar.
Zo zie je maar weer: blijkbaar zit er helemaal geen sociale motivatie achter het gelijkheidsstreven, ook al heeft het de schijn. Daarvoor is het immers te selectief.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2015 13:23

Dummy schreef:Waarom niet? Discriminatie is een ontzettend multi-interpretabel begrip.

Tja, een bepaalde groep rechten ontzeggen die een andere groep wel krijgt, lijkt me vrij tekstboek.

Het verkleint de stap. Dus als je een argument hebt, dan kun je die dus enigszins uitvergroten. Is het misinformatie? Dat is niet waar, alleen kan het sterk uitvergroot lijken.

Dat is wel een heel gulle lezing.

Laat ik zeggen dat ik die conclusie op zijn minst behoorlijk voorbarig vind. Hoe lang mogen kinderen geadopteerd worden? Vrij kort. Dus wat is er zichtbaar van langdurige gevolgen? Vrijwel niets. Ik denk, net als bij bijvoorbeeld suïcide, dat daar veel en veel meer onderzoek voor nodig is. Juist in dergelijke wetenschappen zijn conclusies soms zo zacht als boter.

En laat me raden, de conclusies zijn voorbarig tot het moment dat ze je vooringenomen positie onderschrijven? Dan ineens niet meer?

Dus moet je aan je relatie werken. Echtscheiding is geen oplossing, maakt het minstens zo erg of nog erger.

Goed, oké, dus je zit in een huwelijk waar je regelmatig wordt mishandeld en misschien zelfs verkracht. Hoe pak je dat daaraan werken dan precies aan?

Zelf zit ik in het onderwijs en ken beide gevallen, maar de grootste psychische problemen komen toch echt voor bij kinderen van gescheiden ouders.

Dan is het natuurlijk maar de vraag of die problemen enkel en alleen worden veroorzaakt door de echtscheiding. Over zacht als boter gesproken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2015 13:25

Boekenlezer schreef:Discriminatie is vooral erg als het homo's en zo betreft. Maar werkgevers mogen werknemers rustig op leeftijd discrimineren, dat geeft niks. Dat brengt het ideaal van de seculiere staat, waarin afgerekend is met het christendom, immers niet in gevaar.
Zo zie je maar weer: blijkbaar zit er helemaal geen sociale motivatie achter het gelijkheidsstreven, ook al heeft het de schijn. Daarvoor is het immers te selectief.

Awww, gaat het weer een beetje, Calimero?

Natuurlijk mogen bedrijven niet op leeftijd discrimineren. Het is alleen jammer dat het zo lastig is aan te tonen. Het is wel heel sneu als je dat argument wilt gebruiken om institutionele discriminatie op staatsniveau goed te praten.

Even terzijde: het referendum heeft een welluidend JA geantwoord! Ierland als eerste land ter wereld waar huwelijksgelijkheid via een referendum is afgedwongen. Ik ben trots op ze.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mei 2015 14:23

Mortlach schreef:Even terzijde: het referendum heeft een welluidend JA geantwoord! Ierland als eerste land ter wereld waar huwelijksgelijkheid via een referendum is afgedwongen. Ik ben trots op ze.

En dat zegt 'ie ongestoord op Refoweb... :shock:
Maar zo zwetst er nog een uit zijn nek:
    „We zijn het eerste land ter wereld dat huwelijksgelijkheid opneemt in de grondwet en wij doen dit met een mandaat van het volk. Dat maakt ons een baken, een licht van vrijheid en gelijkheid voor de rest van de wereld. Het is vandaag een dag om trots te zijn dat je Iers bent”, aldus de politicus Varadkar...
(Bron: RD)

Pff, trots! Zoiets is iets om je diep te schamen! Mensen van hetzelfde geslacht horen in seksueel opzicht gewoon van elkaar af te blijven. Laat staan dat je voor zoiets een 'huwelijk' regelt. Ach ja, van dom volk kun je nu eenmaal domme besluiten verwachten.
Enig voordeel voor Nederland is wellicht, dat onze status als seculiere pionierstaat nu door een ander overgenomen is, zodat we met ietsje minder schaamrood op de kaken over straat kunnen. Maar aan de andere kant: het doet natuurlijk weinig af aan de diep gevallen staat van Nederland.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 mei 2015 15:05

Haha, 'dom volk', 'diep gevallen staat'. :lol:

Wees blij dat je in een land woont waar men zoveel mogelijk probeert iedereen gelijke rechten te geven. Als jij je gediscrimineerd voelt, op wat voor manier dan ook, mag jij ook protesteren, naar de rechter stappen, democratisch afdwingen dat de discriminatie stopt. Doe dat liever in plaats van te janken dat andere mensen dom zijn of diep gevallen. Dat vind ik zo simpel gedacht en beneden elke waardigheid.. ](*,)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mei 2015 15:20

Hoor, nog een bondgenoot van de seculieren. :roll:

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 mei 2015 15:25

Als christenen zo gaan doen wel ja. Graag zelfs.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2015 15:33

Boekenlezer schreef:Ach ja, van dom volk kun je nu eenmaal domme besluiten verwachten.

Geen zorgen hoor, Jezus is ook voor deze volslagen verachtelijk uitspraak van jou gekruisigd...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mei 2015 20:07

Ik hecht weinig waarde aan theologische uitspraken die niets anders zijn dan de projectie van je eigen seculiere idealen.

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 23 mei 2015 21:53

Mortlach schreef:Tja, een bepaalde groep rechten ontzeggen die een andere groep wel krijgt, lijkt me vrij tekstboek.

Ach, alleen maar als je geen rekening houdt met iemands drijfveren. Anders hoeft het helemaal geen discriminatie te zijn, kan heel simpel een prima vorm van naastenliefde zijn.

Dat is wel een heel gulle lezing.

Kan. Die van jou is wel heel negatief.

En laat me raden, de conclusies zijn voorbarig tot het moment dat ze je vooringenomen positie onderschrijven? Dan ineens niet meer?

Of je het gelooft of niet: Vroeger had ik het idee dat soort wetenschappen heel veel bereikt hadden. Maar dat geloof is toch aardig afgebrokkeld. Het begint trouwens wel een te verwachten punt van je te worden... :wink: Geen beter argument?

Goed, oké, dus je zit in een huwelijk waar je regelmatig wordt mishandeld en misschien zelfs verkracht. Hoe pak je dat daaraan werken dan precies aan?

Je kunt al beginnen om hulp te zoeken. En wat jouw voorbeeld betreft: Dan is het best al ver gekomen...

Dan is het natuurlijk maar de vraag of die problemen enkel en alleen worden veroorzaakt door de echtscheiding. Over zacht als boter gesproken.

Nee, dat is de vraag niet. Zelfs zonder dossierkennis is het logische verband vrij duidelijk. En ik praat niet alleen voor mezelf, dit is gewoon de praktijk. Dossiers worden tegenwoordig behoorlijk secuur opgebouwd.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”