Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2014 12:19

Lock&Stock schreef:Om nog maar te zwijgen over er te komen, na 10 jaar lang een verkeerde heliocentrische baan te hebben gevolgd waarbij het 4x langs de Aarde en 1x langs Mars is geschoten :)

Als ie zo dichtbij staat (in de holle aarde) kunnen we er wel makkelijk een laadkabeltje heentrekken, om te voorkomen dat de accu leeggaat...

Overigens erg jammer dat de accu leeg is. Hopen dat hij toch weer energie gaat krijgen uit directe instraling van zonlicht!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 nov 2014 12:24

Afbeelding

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 18 nov 2014 13:03

Waarom ga je totaal niet in gaat op reacties zoals;

Mortlach schreef:Het is volgens mij ook een illusie dat je met voldoende geld iets kunt doen aan alle ellende in de wereld. Zeker als je bedenkt wat nieuwe technieken allemaal kunnen opleveren (zoals het Internet)

Lock&Stock schreef:Voor mij de belangrijkste reden van ruimtevaart is dat wij als mensheid multi-planetair worden. Momenteel zijn we een catastrofale gebeurtenis verwijdert van totale uitsterving. Of dit nu een komeet, astroide, Gamma Ray Burst, kernoorlog of een van de andere mogelijke oorzaken is. De Aarde is een achilleshiel waar we nu voor de eerste keer in de geschiedenis iets aan kunnen doen. Daarnaast is het idee van een beschaving die niet is gebonden aan een planeet in mijn ogen extreem aantrekkelijk.

elbert schreef:Wel vreemd dat je deze vraag stelt bij ruimteonderzoek, maar niet bij onderzoek waardoor bijvoorbeeld allerlei andere technische snufjes (bijvoorbeeld een sportauto, computerspelletjes of de nieuwste IPhone) worden ontwikkeld, wat vele miljarden meer geldt kost en wat waarschijnlijk nog minder zinvol is.

hettys schreef:Van elk klein dingetje dat jij hebt gekocht had je een mensenleven kunnen redden. Koop geen computer, je kunt van dat geld beter mensenlevens redden..
zonder ruimtevaart had je niet eens kunnen internetten...

Hoeveel geld heb jij aan niet noodzakelijke dingen uitgegeven waarmee je ook iemand had kunnen helpen mealybug?

Mortlach schreef:Er zullen altijd wel problemen zijn, hongersnood, epidemiën, overstromingen, etc. Allemaal verschrikkelijke tragedies die we zeker niet mogen negeren. Maar zeggen dat er geen onderzoek meer mag worden gedaan totdat al die zaken zijn opgelost, is ontzettend kortzichtig en op langere termijn zeer contraproductief.

Noem eens wat, als ze nou eens een of ander nieuw organisch molecuul ontdekken op die komeet die de sleutel vormt tot een AIDS/kanker-vaccin, dan lijkt het me toch bijzonder waardevol.

Uiteindelijk wordt minder dan 1% van het bruto nationaal product van de EU (ESA) en de VS (NASA) gebruikt. Dat is volgens mij minder dan wat aan ontwikkelingssamenwerking wordt uitgegeven, nog exclusief de talloze goede doelen die geld inzamelen.

Jammer dat je dus probeert te "discussieren" met dit soort plaatjes die eigenlijk kant noch wal slaan.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 dec 2014 15:48

Vandaag is het nieuwe Orion ruimtevaartuig gelanceerd. Het gaat hier om een onbemande testvlucht. Orion moet de vervanger worden van de Space Shuttle en moet gebruikt worden om later naar de maan, asteroiden en Mars te reizen. Eigenlijk lijkt de capsule nog het meeste op de Apollo capsule, maar is het groter.
Afbeelding
De aarde van ongeveer 3000 km hoogte.
Afbeelding
Tot nog toe verloopt de vlucht vlekkeloos. Naar verwachting maakt de capsule later vandaag een zachte landing in de Stille Oceaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 05 dec 2014 15:50

elbert schreef:Vandaag is het nieuwe Orion ruimtevaartuig gelanceerd. Het gaat hier om een onbemande testvlucht. Orion moet de vervanger worden van de Space Shuttle en moet gebruikt worden om later naar de maan, asteroiden en Mars te reizen. Eigenlijk lijkt de capsule nog het meeste op de Apollo capsule, maar is het groter.

Naar verwachting maakt de capsule later vandaag een zachte landing in de Stille Oceaan.

Wel jammer dat vanwege een beperkt budget de volgende testvlucht pas in 2018 gaat plaatsvinden :'(

Maar goed, 16 december gaat SpaceX trachten een eerste trap van de Falcon 9 op een platform in zee te landen, dus genoeg te zien in de tussentijd :)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 05 dec 2014 15:53

Trouwens Elbert, is Kerbal Space Program niets voor jou? Ik speel dit "spel" nu bijna 2 jaar en hierdoor begrijp ik steeds meer van wat er gebeurt tijdens een lancering en de daarop volgende navigatie.

Vandaag zag ik tijdens de 2e stoot van de tweede trap de Perigee omlaag schieten, ik keek naar de orientatie van Orion en ik realiseerde me ineens dat ik begreep wat er gebeurde. Erg cool :)

Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 dec 2014 17:49

Dat eerste plaatje lijkt inderdaad sterk op wat ik meestal in KSP produceer. Module met een 8-ring van boosters :-) Werkt nooit, maar is wel reuzeleuk!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 06 dec 2014 03:37

Mortlach schreef:Dat eerste plaatje lijkt inderdaad sterk op wat ik meestal in KSP produceer. Module met een 8-ring van boosters :-) Werkt nooit, maar is wel reuzeleuk!

Aaahhh jij speelt het ook dus nog! :)

Ik heb al weer een paar maanden geleden de Jool-5 Challenge - Level 2 gehaald: http://forum.kerbalspaceprogram.com/thr ... ig-mission

Hier is het de bedoeling dat je op alle manen van Jool land en weer terug naar Kerbin komt zonder bij te tanken.

Dit is mijn inzending; http://imgur.com/a/CvaS4

Ben er iets van drie maanden mee bezig geweest en stiekem best trots op :) negeer alsjeblieft het slechte Engels, heb het ooit een keer 's nachts geschreven :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 dec 2014 11:42

Nou ja, spelen. Ik heb het spel wel, maar kan er toch altijd moeilijk in komen. Misschien eens wat meer Scott Manley video's kijken en de tutorial, die echt bar slecht is, helemaal doorlopen. Ik maak voorlopig nog vooral dingen die spectaculair ontploffen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 16 apr 2015 12:17

Ik heb er al eens eerder over geschreven; het commerciële ruimtevaart bedrijf SpaceX is van plan haar raketten volledig herbruikbaar te maken. Maar dan moet je die raketten natuurlijk na een lancering in goede staat terug krijgen.

Dat is SpaceX dinsdagavond Nederlandse tijd bijna gelukt. Nadat het eerste trap van de Falcon 9 raket de twee trap en de Dragon capsule richting het ruimtestation heeft geduwd wordt deze op een hoogte van ~100km los gekoppeld. Vervolgens maakt de eerste trap een salto van 180 graden, zet 3 van de 9 motoren aan en vliegt terug richting de kust van Florida. Wanneer de atmosfeer dikker wordt gaan de 3 motoren weer aan voor enkele minuten en klappen er 4 kleine vleugels uit boven aan de raket. Die vleugels sturen dit enorme ding vervolgens naar een heel klein platform in zee voor de kust (uiteindelijk moeten deze raketten op land landen, echter mag dat pas wanneer ze aantonen dit heel precies te kunnen doen) en op het allerlaatste moment gaat 1 van de 9 motoren (de middelste) vol aan om op exact het goede moment af te remmen. Extreem spectaculair en ook extreem moeilijk. Dat het nu bijna gelukt is mag een hele prestatie worden genoemd. De reden dat het toch niet goed ging is ook al bekend, een klep die als een soort gaspedaal fungeert bleef een beetje hangen waardoor het vermogen van de motor niet goed te reguleren was. Dit wordt bij de volgende lancering opgelost.

De video is om stil van te worden; https://www.youtube.com/watch?v=BhMSzC1crr0

Vergeet niet dat het hier om een gevaarte van ruim 45 meter gaat dat 20 ton(!) weegt. Let ook op de kleine stuur raketjes die bovenin de raket zitten en alles nog proberen te redden.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 16 apr 2015 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 16 apr 2015 14:27

Beschrijf je het wel goed Lock? Als de raket zijn lading heeft afgestoten, dan draait ie 180 graden? Dus met zijn neus naar het aardoppervlak? En dan 3 motoren aan? Dan gaat ie volgens mij wel heel erg hard richting aardoppervlak? Verder overigens bijzonder knap om dit te kunnen, en zeker goed om te doen, dit hergebruik. Waarom trouwens geen hele grote parachutes? Lijkt me een stuk makkelijker en goedkoper, qua brandstof.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 16 apr 2015 14:43

Katlheen schreef:Beschrijf je het wel goed Lock?

Jazeker, ik volg dit al jaren en heb het zelf gesimuleerd in Kerbal Space Program ;)

Katlheen schreef:Als de raket zijn lading heeft afgestoten, dan draait ie 180 graden? Dus met zijn neus naar het aardoppervlak?

Niet helemaal, de raket vliegt vlak voor het afstoten bijna horizontaal; in een baan om de aarde komen gaat niet om hoogte maar om snelheid.

Je kan dat goed zien op deze animatie van een lancering die eind deze zomer moet plaatsvinden (wel redelijk hard muziek, dus wellicht je volume naar beneden); https://www.youtube.com/watch?v=4Ca6x4QbpoM (deze lancering is van een nog grotere raket, eigenlijk zijn dat 3 raketten aan elkaar geplakt).

Katlheen schreef:En dan 3 motoren aan? Dan gaat ie volgens mij wel heel erg hard richting aardoppervlak?

Ook niet helemaal, vlak voordat de motoren worden aangezet heeft de raket een horizontale snelheid van een paar kilometer per seconde(!) in een richting die weg gaat van de plek waar is gelanceerd. Met de eerste "burn" van 3 motoren (de boostback burn in het diagram) wordt de horizontale snelheid grotendeels gecompenseerd en in toekomstige lanceringen zelfs omgedraaid. Zie hieronder een diagram van deze vlucht;

Afbeelding

Katlheen schreef:Verder overigens bijzonder knap om dit te kunnen, en zeker goed om te doen, dit hergebruik. Waarom trouwens geen hele grote parachutes? Lijkt me een stuk makkelijker en goedkoper, qua brandstof.

De vraag over parachutes is de meest gestelde vraag de laatste paar dagen, maar het is heel erg onpraktisch. Dit ding weegt 20 ton, de parachutes moeten enorm zijn, dat gewicht moet je dus ook mee omhoog nemen waardoor je raket weer groter moet zijn en dus ook weer je parachutes, enz. Daarnaast komt ie met 7x de snelheid van het geluid de atmosfeer in, op zo'n moment parachutes uit doen zorgt voor enorme krachten op een raket die best fragiel is (moet namelijk zo licht mogelijk zijn). Daarnaast zijn parachutes niet precies, je ziet het landingsplatform in de animatie en in de video (die zijn erg klein), de landing moet precies zijn. Helemaal omdat er later dit jaar op het land en in de bewoonde wereld zal worden geland.

Daarnaast, en dat is wel de belangrijkste reden; op Mars is de atmosfeer te dun voor parachutes. Het is geen geheim dat de grote man achter SpaceX, Elon Musk, maar één doel heeft met SpaceX; een menselijke kolonie op Mars. Deze landingstechniek kan zo worden gebruikt op Mars. Daarnaast zijn ze raketmotoren aan het ontwikkelen die op methaan/vloeibare zuurstof werken (ipv van kerosene/vloeibare zuurstof). En wat is er nu net op Mars in overvloed aanwezig? Juist, methaan :)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 16 apr 2015 16:24

Ah, kijk, weer wat wijzer. Met dat plaatje wordt eea wel duidelijker. Maar als ze nu met parachutes werken, eerst laten afremmen op de motor tot een acceptabele snelheid? En dan eventueel bijsturen met "thrusters"...? Zo maar een ideetje natuurlijk, ergens heb ik het idee dat men dat al heeft onderzocht :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 16 apr 2015 16:39

Katlheen schreef:Ah, kijk, weer wat wijzer. Met dat plaatje wordt eea wel duidelijker. Maar als ze nu met parachutes werken, eerst laten afremmen op de motor tot een acceptabele snelheid? En dan eventueel bijsturen met "thrusters"...? Zo maar een ideetje natuurlijk, ergens heb ik het idee dat men dat al heeft onderzocht :mrgreen:

Uiteindelijk maken parachutes het nog complexer, dus meer kans dat het mis gaat, terwijl de huidige techniek (motoren, vleugeltjes en kleine stuurraketten) voldoende moet zijn. Ze hebben al veel hiermee getest; https://www.youtube.com/watch?v=DgLBIdVg3EM (koeien op 2:20 en goed zicht op de kleine vleugeltjes :) ) alleen dit was pas de 2e keer dat ze het hebben geprobeerd na een echte lancering en dat is toch andere koek.

De vorige keer was de crash een stuk harder (https://vine.co/v/OjqeYWWpVWK) en werd veroorzaakt omdat de vleugeltjes niet meer stuurde vanwege de hydraulische vloeistof die op was. Dat hebben ze met deze lancering opgelost (door simpelweg meer vloeistof mee te nemen) alleen nu kwamen ze een ander klein probleem tegen (vergelijkbaar met een stroef gaspedaal). De grote baas, Elon Musk, heeft al aangegeven dit makkelijk te kunnen oplossen. In Juni gaan ze het weer proberen, veel mensen denken dat het nu wel gaat lukken, maar het is zo ontzettend moeilijk dat er geen garanties zijn. Ik zit in ieder geval weer achter mn computer live mee te kijken :)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 16 apr 2015 18:08

Overigens hier nog een heel cool filmpje met een GoPro gemaakt op het landingsschip; https://vid.me/i6o5

Terug naar “Actualiteit & Politiek”