Moderators: Memmem, Moderafo's
elbert schreef:De coalitie haalt 80 zetels in de laatste prognose (VVD 36, D66 24, CDA 15 en CU 5), dus er kan in principe doorgeregeerd worden. Eigenlijk is dat wat ik een paar maanden geleden al verwachtte, al dacht ik toen dat er nog een vijfde partij (PvdA) nodig zou zijn. Wat we hebben gezien is dat de linkse stemmers massaal op D66 hebben gestemd. Vandaar dat GroenLinks en SP flink verloren hebben. Rechtse partijen (PVV, FvD en JA21) hebben gemiddeld genomen gewonnen, maar daar hebben ze niets aan: ze staan aan de zijlijn, hoewel in theorie JA21 gezien het aantal zetels in de Eerste Kamer (8!) een optie is, maar ik denk niet dat die uitgenodigd worden door Rutte en Kaag voor een gesprek.
Kortom: er verandert helemaal niets.
Prisma23 schreef:Marijnissen???? Die is eindbaas geworden omdat haar vader dat ook was. Dit past beter bij dictaturen, N-Korea bijvoorbeeld. O ja, en ook bij monarchieën.
Het probleem van JA21 is dat D66 daar waarschijnlijk niet zo op zit te wachten (anti-EU, anti-klimaatplannen), dus die zullen dan misschien een linkse partij erbij willen hebben als tegenwicht. Misschien wel Volt, maar zo'n linkse partij is weer een tegenpool van JA21. Dus ik verwacht dat we toch weer bij de huidige coalitie met de ChristenUnie uitkomen en dat de coalitie dan weer in de Eerste Kamer moet bedelen om meerderheden, zoals dat nu ook al gebeurt.StillAwake schreef:De huidige coalitie heeft inderdaad 80 zetels. In de eerste kamer blijven ze echter steken op 32.
Met Ja21 heeft Rutte ook nog iemand aan zijn rechterzijde staan. En een coalitie met 84 zetels en een senaatsmeerderheid.
Ik zou er niet van opkijken...
Marnix schreef:Ik ook niet, overigens niet omdat ik Kaag als persoon ongeschikt zou vinden maar meer omdat ik haar partij liever niet als grootste van Nederland zou zien
Marnix schreef:Mooi. Maar landelijk gezien ligt dat nog steeds niet gelijk
Marnix schreef:Mwah, kassamedewerkster word je misschien ook niet helemaal voor je lol hoor. Sommige mensen halen dan liever vuilnis opIk zeg dat het gaat om wat je leuk vindt en / of wat je goed kan. Opleidingsniveau en dat soort zaken spelen dan natuurlijk wel een rol.
Marnix schreef:Daarom, voor de 100e keer, het moet niet capabel zijn of vrouw maar capabel zijn en vrouwEn dan is er keuze zat.
elbert schreef:Het probleem van JA21 is dat D66 daar waarschijnlijk niet zo op zit te wachten (anti-EU, anti-klimaatplannen), dus die zullen dan misschien een linkse partij erbij willen hebben als tegenwicht. Misschien wel Volt, maar zo'n linkse partij is weer een tegenpool van JA21. Dus ik verwacht dat we toch weer bij de huidige coalitie met de ChristenUnie uitkomen en dat de coalitie dan weer in de Eerste Kamer moet bedelen om meerderheden, zoals dat nu ook al gebeurt.
Op medisch-ethische thema's zijn dat weer elkaars tegenpolen, dus het is maar een gedeeltelijke medestander.StillAwake schreef:D66 heeft dan toch CU als linkse medestander?
elbert schreef:Het probleem van JA21 is dat D66 daar waarschijnlijk niet zo op zit te wachten (anti-EU, anti-klimaatplannen), dus die zullen dan misschien een linkse partij erbij willen hebben als tegenwicht. Misschien wel Volt, maar zo'n linkse partij is weer een tegenpool van JA21. Dus ik verwacht dat we toch weer bij de huidige coalitie met de ChristenUnie uitkomen en dat de coalitie dan weer in de Eerste Kamer moet bedelen om meerderheden, zoals dat nu ook al gebeurt.
Een optie om in zowel Eerste als Tweede Kamer een meerderheid te krijgen is het al genoemde vijfpartijenkabinet, dus VVD, D66, CDA, PvdA en ChristenUnie. Dus dat is ook goed mogelijk.
Ander vijfpartijenkabinet die dat voor elkaar krijgt is dat we JA21 in plaats van de PvdA zetten, maar minder waarschijnlijk.
StillAwake schreef:Daar ben ik het eveneens mee eens. Al moet ik toegeven dat D66 voor het eerst in jaren een verkiezingsoverwinning heeft gehaald op eigen kracht, in plaats van door zich vooral af te zetten tegen andere partijen.
Hun ideeen staan redelijk ver van de mijne af.
Toch lees je ook onderzoeken die dat verschil terugvoeren op het feit dat vrouwen minder vaak fulltime werken, en vaak in hun carriere een aantal jaren gemist hebben.
Als je het daadwerkelijk uitzet tegen de daadwerkelijk opgebouwde ervaring blijkt het nogal mee te vallen (en het effect wat er dan nog is moet worden genivelleerd)
Klopt. Maar daar hoor ik dan weer geen roep om een quotum...
Het stemmen op iemand die je capabel acht en vrouw is: prima. Maar is zij in jouw ogen de meest capabele kandidaat?
Want daar zou het om moeten gaan.
Een optie om in zowel Eerste als Tweede Kamer een meerderheid te krijgen is het al genoemde vijfpartijenkabinet, dus VVD, D66, CDA, PvdA en ChristenUnie. Dus dat is ook goed mogelijk.
Ander vijfpartijenkabinet die dat voor elkaar krijgt is dat we JA21 in plaats van de PvdA zetten, maar minder waarschijnlijk.
Marnix schreef:Ik pleit ook niet voor gelijkheid maar voor gelijkwaardigheid. En ik vind je volksvertegenwoordigers en leidinggevende functies en een gelijk salaris bij gelijke omstandigheden een compleet ander verhaal dan waar je nu op doorhamert. En dat snap je zelf ook best wel dus ik ga het verder ook niet uitleggen, ik heb mijn best gedaan.
Maar Rutte gaf in een debat aan niet met GroenLinks samen te willen.StillAwake schreef:PvdA wil alleen samen met GL (althans, dat riepen ze tot gisteren). Dan krijg je een zespartijenkabinet.
elbert schreef:Maar Rutte gaf in een debat aan niet met GroenLinks samen te willen.
In elk geval gaat ergens iemand hierover een concessie doen.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten