Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 03 mar 2014 12:58

StillAwake schreef:Gaaf!
kijk hem binnenkort een keer helemaal af...

Dan moet je deze er achteraan kijken, is de livestream van de landing, echt geweldig al die emotie en ontlading;

Entry interface (wanneer ze de atmosfeer raken) is op 1:24 :)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 13:35

Lock&Stock schreef:
Dan moet je deze er achteraan kijken, is de livestream van de landing, echt geweldig al die emotie en ontlading;

Ga ik bekijken, maar wordt waarschijnlijk pas woensdag!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2014 09:59

Lock&Stock schreef:Dan moet je deze er achteraan kijken, is de livestream van de landing, echt geweldig al die emotie en ontlading;

Leuk om te zien inderdaad!
Dank voor de tip...

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 06 mar 2014 13:28

Ok dit is echt heel cool; de sonde New Horizons die al een aantal jaar op weg is richting Pluto heeft op een van de manen van Jupiter, Io, een vulkaanuitbarsting van meer dan 300km hoog gefilmd;

http://svs.gsfc.nasa.gov/vis/a010000/a011400/a011455/

Afbeelding

Afbeelding

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 mar 2014 13:34

Lock&Stock schreef:Ok dit is echt heel cool; de sonde New Horizons die al een aantal jaar op weg is richting Pluto heeft op een van de manen van Jupiter, Io, een vulkaanuitbarsting van meer dan 300km hoog gefilmd;

http://svs.gsfc.nasa.gov/vis/a010000/a011400/a011455/

Afbeelding

Afbeelding

Schitterend!
Maar waarschijnlijk ijskoud (de uitbarsting even daargelaten)...
edit: ik lees net dat Io juist erg warm is.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 14 mar 2014 11:38

2014 lijkt een extreem cool jaar wat betreft ruimtevaart te gaan worden! Elon Musk, de man achter SpaceX (en Tesla, en PayPall, en SolarCity) plaatste deze foto van de nieuwste Falcon 9 raket die in April naar het ruimtestation gaat voor bevoorrading;

Afbeelding

Waarom is dit bijzonder? Onderaan de raket zie je 2 van de 4 enorme landingspoten. Landingspoten?! Op de eerste trap van een 70 meter lange raket? Hoezo? Waarom?!

Nou, omdat Elon Musk een volledig herbruikbare raket aan het maken is. En dit zal de eerste keer zijn dat ze de enorme eerste trap van de raket zachtjes willen laten landen (ipv neerstorten in de oceaan). Deze keer zal dat nog boven het water zijn en is de verwachting dat er behoorlijk wat schade zal zijn. Maarrrr, als dit goed gaat zal de volgende raket zachtjes landen in de buurt van de lanceer installatie.

Demo van zijn plannen;
https://www.youtube.com/watch?v=5_1WJ7UUm8I

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 jul 2014 15:56

Ken Ham heeft weer eens iets geschreven op zijn Answers in Genesis Blog. Blijkbaar vindt hij dat ruimtevaart zinloos is omdat het eventuele leven dat we ooit zullen vinden per definitie verloren zal gaan.

Van zijn site:

And I do believe there can’t be other intelligent beings in outer space because of the meaning of the gospel. You see, the Bible makes it clear that Adam’s sin affected the whole universe. This means that any aliens would also be affected by Adam’s sin, but because they are not Adam’s descendants, they can’t have salvation. One day, the whole universe will be judged by fire, and there will be a new heavens and earth. God’s Son stepped into history to be Jesus Christ, the “Godman,” to be our relative, and to be the perfect sacrifice for sin—the Savior of mankind.

Jesus did not become the “GodKlingon” or the “GodMartian”! Only descendants of Adam can be saved. God’s Son remains the “Godman” as our Savior. In fact, the Bible makes it clear that we see the Father through the Son (and we see the Son through His Word). To suggest that aliens could respond to the gospel is just totally wrong.

http://blogs.answersingenesis.org/blogs ... -20-years/

Blijkbaar is de >1% van het federale budget dat aan ruimtevaart wordt besteed Ken Ham nog steeds te veel, want het levert toch geen nieuwe evangelisatiemogelijkheden op. ](*,)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 13:55

Er hangt nu een sonde in de buurt van een komeet. Ik ben benieuwd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 06 aug 2014 14:08

Optimatus schreef:Er hangt nu een sonde in de buurt van een komeet. Ik ben benieuwd.

Erg cool, eigenlijk historisch. Nog nooit geprobeerd om een sonde in een baan om een komeet te krijgen, iets wat extreem moeilijk is. Deze komeet staat niet alleen heel ver weg (radiosignalen doen er met de snelheid van het licht 22 minuten over), waardoor de sonde alles zelfstandig moet doen, maar heeft ook heel weinig zwaartekracht. Door deze lage zwaartekracht is het heel moeilijk in een stabiele baan te blijven, de sonde moet daarom heel langzaam rond de komeet draaien (iets van 1 m/s).

Ook is dit ding dus 10 jaar onderweg geweest! In Maart 2004 gelanceerd, in een tijd dat Facebook en iPhone nog niet bestonden. Groot deel van die 10 jaar stond de sonde overigens in een soort stand-by mode om energie te besparen. Het was ook erg spannend een tijdje geleden toen ze hem gingen wakker maken, want zou dat ding het uberhaupt nog wel doen?

In November gaan ze proberen een kleine lander op het oppervlak te planten met een explosieve harpoen en schroeven, heel erg spannend allemaal! :)

Filmpje van een paar dagen geleden;
Afbeelding

Beste foto ooit van een komeet. Je moet je voorstellen dat deze komeet iets kleiner is dan de Mont Blanc, iets van 4 km in de lengte;
Afbeelding

En speciaal voor ineke-kitty en Wilsophie; de baan die Rosetta aflegde door het zonnestelsel opweg naar Rosetta. In een ingewikkeld biljartspel met meerdere "gravity-boosts" van de Aarde en Mars. Iets wat in een holle-aarde onmogelijk is, ben daarom ook wel benieuwd wat Ab Klein Haneveld hierop te zeggen zou hebben;

https://www.youtube.com/watch?v=iEQuE5N3rwQ
(de planeten en afstanden zijn niet op schaal in dit filmpje)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 11 sep 2014 16:07

Dit moet toch wel een van de meest fantastische foto's ooit zijn;

Afbeelding

Rosetta die zichzelf (nou ja, haar zonnepaneel) en de komeet Comet 67P/Churyumov-Gerasimenko op de foto zet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 sep 2014 18:32

Ruimtevaart is iets prachtigs.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 11 sep 2014 21:08

Optimatus schreef:Ruimtevaart is iets prachtigs.

Absoluut!!

Soms vind ik het jammer dat ik niet leefde rond de maand landingen, toen bijna de hele wereld geboeid en verwonderd was door ruimtevaart. Terwijl er eigenlijk in deze tijd veel meer soortgelijk indrukwekkende dingen gebeuren. Wat veel mensen zich denk ik niet realiseren is dat we ons momenteel in een hele speciale tijd wat betreft ruimtevaart bevinden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2014 08:06

Lock&Stock schreef:Absoluut!!

Soms vind ik het jammer dat ik niet leefde rond de maand landingen, toen bijna de hele wereld geboeid en verwonderd was door ruimtevaart. Terwijl er eigenlijk in deze tijd veel meer soortgelijk indrukwekkende dingen gebeuren. Wat veel mensen zich denk ik niet realiseren is dat we ons momenteel in een hele speciale tijd wat betreft ruimtevaart bevinden.

Zeker waar, nu mist het alleen het competitie-element wat in de koude oorlog zo meespeelde.
En voor mijzelf spreekt een man op de maan ook meer aan dan een sonde in een baan om een komeet of een karretje op Mars (hoe knap ook)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 12 sep 2014 08:51

StillAwake schreef:Zeker waar, nu mist het alleen het competitie-element wat in de koude oorlog zo meespeelde.

Dat is waar, ik denk wel dat wanneer China aanspraak op de maan begint de maken er verschillende naties wakker zullen worden. Niet normaal hoe snel die gasten gaan en in tegenstelling tot de VS in de jaren '60 willen zij met een doel naar de maan (ontginning).

En vergeet niet de competitie tussen bedrijven als SpaceX, Sierra Nevada Corp, Orbital Sciences Corp en Boeing. Het is geen koude oorlog race meer maar een puur commerciële race, heeft ook wel iets wat mij betreft ;)

StillAwake schreef:En voor mijzelf spreekt een man op de maan ook meer aan dan een sonde in een baan om een komeet of een karretje op Mars (hoe knap ook)

Ja dat zij mij ook veel meer aanspreken, al zal dat in ons geval waarschijnlijk Chinezen zijn ;) Hopelijk ook over niet al te lange tijd de eerste mensen op Mars. de Apollo van onze tijd, kan niet wachten! ::))

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 okt 2014 12:10

Geen nieuws, wel leuk.

http://joshworth.com/dev/pixelspace/pix ... ystem.html

Het zonnestelsel op schaal - ik hoop dat je van scrollen houdt, maar gelukkig is er ook een autoscroll optie die scrollt met de lichtsnelheid.

Of deze: van heel klein naar heel groot.

http://mic.com/articles/81873/experienc ... nteractive
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Actualiteit & Politiek”