StillAwake schreef:Ik herken mezelf op geen enkele wijze in een antisemiet.
Bovendien zie ik niet waar ik gesteld heb dat joden zich altijd misdragen.
Dat vind ik niet, dat heb ik nergens gesteld, en daar komt dan weer gevaarlijk dicht bij laster...
Je verbindt in een paar zinnen Israel met nazi-ethiek en ook met "
de Joden". Niet sommige Joden of een land dat voor 71% uit Joden bestaat, maar
de Joden. Een streep dus onder het bepalend lidwoord, wat op alle Joden slaat en waarmee je dus generaliserend zegt: "Israel = nazi-ethiek = typisch iets voor de Joden".
Begrijp je het nog niet?
StillAwake schreef:Gazanen kunnen Gaza vrijwel niet uit, het tegenhouden van voedsel, drinkwater en medicijnen is volgens de conventie van Genève een oorlogsmisdaad, er sneuvelen kinderen aan Gazaanse zijde, en het gebied wordt aangekondigd gebombardeerd.
Gazanen kunnen Gaza via de Rafah grenspost verlaten. Dat Egypte (dat die grenspost beheert) geen grootschalige Palestijnse vluchtelingen op wil nemen, kun je Israel natuurlijk niet verwijten. Gaza heeft niet alleen een grens met Israel, maar ook met Egypte. Dat ontkracht meteen het "ghetto" en "openluchtgevangenis" verhaal. Bovendien gingen er tot 7 oktober elke dag Palestijnen vanuit Gaza Israel binnen via de Erez grenspost om in Israel te werken. Dat het daarna stil kwam te liggen, kwam uiteraard door de slachtpartij op 7 oktober zelf.
Bovendien zijn er altijd (zelfs als er geschoten werd) hulpgoederen vanuit Israel Gaza binnengegaan, zelfs als er vanuit Gaza op Israel geschoten werd. Je kunt betogen dat Israel momenteel meer moet doen (dat vind ik eigenlijk ook), maar zeggen dat Israel dat niet deed, is feitelijk onjuist.
Dan het aangekondigd bombarderen: je doet alsof dit een oorlogsmisdaad is, maar dat is het uiteraard niet. Door aan te kondigen waar Israel gaat bombarderen, geeft het land Palestijnse burgers (en ook Hamasleden!) de kans om zich op tijd uit de voeten te maken. Dat is humaan en niet inhumaan.
Dat Gaza er door het oorlogsgeweld inmiddels net zo desolaat uitziet als Aleppo (Syrie) of Marioepol (Oekraine) is ernstig en je mag je ook wel afvragen of de bombardementen een tandje minder hadden gekund, maar het is helaas niet vreemd in een oorlogssituatie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)