rotterdam schreef:ik mag nog steeds grapjes maken over vrouwen
Mortlach schreef:En grappen over vrouwen? Ja, als je als een lomperik uit de jaren 60 wilt overkomen.
Nou, eigenlijk is het aldoor al verschrikkelijk geweest, en met een instelling als de jouwe hoeven we niet te verwachten dat het ooit beter wordt.
Als zwarten zich gekwetst voelen kan ik dat prima inleven, ook wanneer ze de wreedheden en vernederingen uit de geschiedenis niet zelf aan den lijve ondervonden hebben.
Zelf heb ik gelukkig niet al te veel met vrouwenmisbruik en discriminatie te maken, maar ik weet wat er met vrouwen gebeurd is en nog steeds gebeurd.
En omdat ik ook een vrouw ben,
voelt dat voor mij als een soort van collectieve pijn omdat je je identificeert met de groep waar je deel van uit maakt. (vrouwen, zwarten, homo's ....)
Als ik het goed inschat ervaren zwarten dat ook zo. Afwijzing, inferieur zijn, vernedering, discriminatie enz. dat doet verhipte pijn.
Vanwege wat er gebeurd is zijn ze overgevoelig, en voor hen zijn die onschuldige pleziertjes triggers.
Zelfs al hebben zwarten persoonlijk weinig of geen deel gehad aan wat er gebeurd is, zegt dat niets over hun emotionele pijn.
Vanwege jouw gebrek aan empathie kun jij je niet voorstellen dat ze zich gekwetst voelen, maar dat zegt niets over de werkelijkheid natuurlijk.
Zwarten weten zelf het best wat ze voelen, dat hoeven anderen niet voor hen in te vullen. En blanken al helemaal niet! Eerst het gore lef hebben om ze als beesten te behandelen, en een volgende generatie komt ze we even vertellen dat ze daar nu maar een keer overheen moeten zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)