Niet alle moslims zijn jihadisten, maar alle jihadisten zijn wel moslims.
Dus je kunt deze aanslagen niet los zien van de islam en aan de andere kant kun je het er ook niet mee gelijkstellen.
Dus: niet in oorlog met de islam (tenminste niet op fysiek niveau), wel met jihadisten.
Als je zegt dat je in oorlog bent met de islam, zeg je dat je in oorlog bent met elke moslim, toch? Dus ook met moslims als Aboutaleb, die zegt dat IS helemaal weggevaagd moet worden.
Onder moslims is de verdeeldheid groot: soennieten, sji'ieten, fundamentalisten en meer seculieren. Daarom zijn de meeste slachtoffers van het geweld door moslims, andere moslims.
Met de botte bijl en onderbuikgevoelens komen we dus nergens, we zullen ons gezond verstand moeten blijven gebruiken.
Dit in tegenstelling tot IS, die heel de westerse wereld samenvat in het woord: "kruisvaarders". Hoe 12e eeuws kun je zijn?
benefietdiner schreef:We zijn weldegelijk in oorlog met een religie die islam heet.
Hoe bedoel je dit? De meeste Nederlanders zullen zo'n uitspraak als een fysieke oproep tot oorlogvoeren opvatten: "te wapen!".
Ik hoop echter dat je het geestelijk bedoelt en dat we het fysieke aspect van de strijd tegen extremisten aan de overheid overlaten. Maar dan hoop ik ook dat je deze oorlog op geestelijke wijze zult voeren en wel op de manier die ons door o.a. Zach. 4:6, Matth. 5:16, 5:44, Rom. 12:21 en Ef. 6 enz. wordt aangewezen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)