martien schreef:Je zegt dat je het met me eens bent, dat de opwarming OP ZICH niet ter discussie staat. De discussie gaat over de invloed van de mens op het opwarmingsproces. Klopt?
Klopt!
martien schreef:Dan is een plaatje van een meneer in elsevier niet relevant, immers dat gaat weer over de opwarming ZELF en die was onbetwist, toch? (Overigens begrijp ik je "uitleg" niet. Als er over tien jaar gemeten de hoogste temperatuur is sinds het loggen, dan kan het NIET zo zijn datde gemiddelde temperatuur per jaar gelijk is gebleven.)
Dat hangt er helemaal vanaf over welk interval je meet. Als je bedenkt dat 1998 tot nog toe het warmste jaar is en de jaren erna niet erboven zijn gekomen (2005 kwam aardig in de buurt), dan is het zo dat zowel de ene claim waar is als de andere. Als "global warming" een doorgaand fenomeen is, dan zou je verwachten dat we onderhand al een stukje boven 1998 zouden zitten.
Hier is een link naar een plaatje wat het probleem weergeeft:
http://i224.photobucket.com/albums/dd137/gorebot/CRU_AND_MSU_vs_CO2.jpgIn groen de CO2 en in blauw en magenta de wereldwijde temperatuur. Dat past niet helemaal bij elkaar. Sterker nog: de correlatie is nihil.
Ik zet hier een plaatje neer wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt, met de studies erbij.

Er zijn met dit plaatje een aantal problemen. Hier zijn temperatuurmetingen bovenop een aantal boomringreconstructies geplakt, waardoor het lijkt alsof de boomringen in het verleden exact de temperatuur zouden kunnen meten. Dat is niet zo. De boomringreconstructie is verborgen na de jaren 1960 (de "trick" in de e-mails). Volgens de boomringreconstructie zou de temperatuur na 1960 naar beneden moeten zijn gegaan, wat volgens de thermometers niet klopt. Dit wordt in de klimatologie het divergentieprobleem genoemd. Daarom zijn voor het gemak die lijnen na 1960 maar verborgen gehouden, waardoor we na 1960 alleen nog maar de thermometerlijn (zwart) zien. Als in jouw plaatje alle lijnen zouden doorlopen naar vandaag, dan krijg je sterk uiteenlopende lijnen. Zie het plaatje hieronder (met dank aan
McIntyre, groen is ongeveer wat in jouw plaatje wordt weergegeven tot 1960 en rood is wat de boomringen tot nu toe zeggen):

Als de bomen na 1960 niet de temperatuur weer kunnen geven, waarom zouden ze het voor 1960 dan wel goed kunnen? Dat is nog maar de vraag. Volgens mij zijn bomen verdraaid slechte thermometers. Bovendien is het Middeleeuwse klimaatoptimum in dit plaatje weggemasseerd. Naar alle waarschijnlijkheid was het in de Middeleeuwen net zo warm, of mogelijk nog warmer dan vandaag. Maar dat is politiek natuurlijk niet correct om te zeggen.
Om in te gaan op de vraag of de gegevens waarop dit plaatje gebaseerd zijn pas onlangs bekend zijn geworden, is het antwoord:
ja, inderdaad. De gegevens van de boomreconstructie van Yamal (door Briffa, zie grafiek), zijn pas in september (!) vrijgegeven en er is nogal wat mis mee. Zie deze link:
http://climateaudit.org/2009/09/27/yama ... e-problem/Het is een raadsel hoe deze studie door de peer-review heen is gekomen.
martien schreef:Ik zag er nog 1:

Dit lijkt toch nogal duidelijk een relatie aan te geven tussen het CO2 gehalte in de atmosfeer en de temperatuur, niet?
Of heb je een andere verklaring voor de extreem goede match tussen die twee grafieken.
Kijk eens goed naar dit plaatje en dan met name naar de hoge pieken. Wat stijgt er het eerst: de temperatuur of de CO2? Temperatuur is blauw en CO2 is groen. Het blijkt dat in het verleden de temperatuur eerst stijgt en daarna pas de CO2. Dus was in het verleden de CO2 niet de oorzaak van de temperatuurstijging, maar het gevolg. Dit wordt trouwens ook erkend door wetenschappers die zeggen dat CO2 de oorzaak is van de huidige opwarming, dus ik zeg hiermee niets controversieels.
martien schreef:Kortom,
1. We zijn het er over eens dat de aarde opwarmt. Toch? Dus een discussie over de wetenschappelijke ethiek is wat dat betreft wat overbodig. Toch?
Nee, integendeel. Als wetenschappers van hun werkwijze een potje maken, is dat altijd reden om aan de kaak te stellen, onafhankelijk van de vraag of de aarde opwarmt of niet.
martien schreef:2. Blijft over de relatie opwarming <=> CO2 gehalte.
Deze discussie vertoont wel wat gelijkenis met die over de creationistische onderwerpen. Daar wordt ook nogal es de wetenschap zelf aangevallen om wetenschappelijke bevindingen of conclusies te ondermijnen.
Nee, er zijn duidelijke verschillen met evolutie/creationisme.
1. Geloof/religie vormt hier niet de scheidslijn. Je hebt gelovigen en atheisten aan beide kanten van het wetenschappelijke debat.
2. Het verzet tegen de extreme AGW theorie komt voornamelijk vanuit gerespecteerde wetenschappelijke kringen zelf (bijv. prof. Lindzen, dr. Henrik Svensmark enz.). Dat zijn erkende wetenschappers die zich op basis van fysica en empirische gegevens verzetten tegen de "consensus". De bewering van minister Cramer dat 99% van alle wetenschappelijke artikelen over het klimaat achter de IPCC visie zou staan, is aantoonbaar onjuist. Er zijn minstens
450 wetenschappelijke artikelen die daar kritisch over zijn en dat is veel meer dan 1%.
3. Er zijn alternatieve theorieen voorhanden die momenteel onderzocht worden door erkende onderzoeksinstituten (bijv. het CLOUD experiment in het CERN)
Zoals The Gentleman terecht opmerkt, valt er nog zoveel aangaande ons klimaat te onderzoeken, dat de stelligheid waarmee wordt beweerd dat de mens het klimaat grotendeels beinvloedt, niet gebaseerd is op 99% of meer wetenschappelijke zekerheid, maar op beduidend minder dan dat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)