De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Arco
Majoor
Majoor

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Arco » 11 nov 2016 11:07

Tante Pollewop schreef:Dat is niet wat ik bedoel.
Ik bedoel dat een ethische agenda wel wat verder gaat dan alleen de punten waar het RD blij van wordt.

En dus? Waarom zou het RD persé alle punten moeten benoemen, om hun punt voor de ethische agenda te maken? Heb je opgemerkt dat de andere media net zo onvolledig zijn? Ergens in de marge benoemen dat Obama een paar verkiezingsbeloftes niet heeft kunnen waarmaken, maar het zijn er minstens 50.

Al enkele jaren ben ik niet meer geabonneerd op het RD. Hun Israël-berichtgeving is een kopie van het ANP, zonder zichtbare bronnencheck. Hun correspondent in Jeruzalem citeert te veel en te makkelijk de linkse krant Haärets. Samen met de kosten heeft het mij doen besluiten om het abonnement te beëindigen.

Echter, dit stuk is misschien niet echt diepgaand, voorbarig en eenzijdig, maar zeker niet slecht als inkleuring van de eigen visie.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 11 nov 2016 11:10

Arco schreef:
Zou je dit ook zeggen als Hillary had gewonnen?

Het is niet de eerste keer dat het totaal aantal stemmen en het aantal kiesmannen een ander resultaat weergeeft:

In 2000 had Al Gore meer stemmen, maar George W. Bush had meer kiesmannen.
In 1888 had Grover Cleveland meer stemmen, maar Benjamin Harrison had meer kiesmannen.
In 1876 had Samuel Tilden meer stemmen, maar Rutherford Birchard Hayes meer kiesmannen.

Heb je wel gezien hoe absurd dat laatste voorbeeld is? wat je noemt?, niet diegene die 50,9 procent van de stemmen wint ,maar degenen die 47,9 procent van de stemmen wint, zou jij dat accepteren?
Amerikanen kiezen geen president maar kiesmannen die – althans zo hadden de founding fathers het bedoeld – te paard naar de hoofdstad zouden reizen om daar in gezamenlijk overleg de beste kandidaat voor het presidentschap te selecteren. Zo is dat nooit gegaan.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 nov 2016 11:20

Arco schreef:En dus? Waarom zou het RD persé alle punten moeten benoemen, om hun punt voor de ethische agenda te maken? Heb je opgemerkt dat de andere media net zo onvolledig zijn? Ergens in de marge benoemen dat Obama een paar verkiezingsbeloftes niet heeft kunnen waarmaken, maar het zijn er minstens 50.

Al enkele jaren ben ik niet meer geabonneerd op het RD. Hun Israël-berichtgeving is een kopie van het ANP, zonder zichtbare bronnencheck. Hun correspondent in Jeruzalem citeert te veel en te makkelijk de linkse krant Haärets. Samen met de kosten heeft het mij doen besluiten om het abonnement te beëindigen.

Echter, dit stuk is misschien niet echt diepgaand, voorbarig en eenzijdig, maar zeker niet slecht als inkleuring van de eigen visie.

Het gaat niet om hoeveel men benoemd, maar om de kortzichtigheid en bekrompenheid. :roll:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 11 nov 2016 11:23

Arco schreef:Eerst wel mopperen over de kans dat Trump bij verlies de uitslag niet zomaar zou accepteren. Maar zijn die protesten en zelfs rellen niet hetzelfde?
Niet geheel een vergelijkbare situatie, want Clinton heeft gewoon de uitslag geaccepteerd. En dat was Trump niet van plan als zij gewonnen had.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 nov 2016 11:28

de passant schreef:Heb je wel gezien hoe absurd dat laatste voorbeeld is? wat je noemt?, niet diegene die 50,9 procent van de stemmen wint ,maar degenen die 47,9 procent van de stemmen wint, zou jij dat accepteren?
Amerikanen kiezen geen president maar kiesmannen die – althans zo hadden de founding fathers het bedoeld – te paard naar de hoofdstad zouden reizen om daar in gezamenlijk overleg de beste kandidaat voor het presidentschap te selecteren. Zo is dat nooit gegaan.

Jammer dat je niet ingaat op mijn eerste vraag? Of misschien toch wel, stilzwijgend... :wink:

Zou ik de uitslag accepteren? Ja. Als je meedoet aan het systeem, dan is dit hoe het systeem werkt. Als je dat anders wil, doe eerst het systeem volgen, en doe daarna een poging om het systeem te veranderen.

Waar haal je de stelling vandaan over de bedoeling van de founding fathers?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 nov 2016 11:32

Tante Pollewop schreef:Het gaat niet om hoeveel men benoemd, maar om de kortzichtigheid en bekrompenheid. :roll:

Is het zo in jouw ogen dat iedereen die tegen het homo-huwelijk is, tegen abortus en tegen euthanasie kortzichtig en bekrompen is?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 nov 2016 12:03

naamloos schreef:Niet geheel een vergelijkbare situatie, want Clinton heeft gewoon de uitslag geaccepteerd. En dat was Trump niet van plan als zij gewonnen had.

En toch. Hillary heeft de uitslag geaccepteerd. Maar de media heeft telkens lopen rondgillen dat als Trump de uitslag niet zou accepteren, dat er dan chaos is. Nu zijn er rellen en protesten, en daar praat de media over alsof dat wel oké is. Protesteren, dat mag wel, maar rellen zeker niet. Je wint of je verliest.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 nov 2016 12:03

Arco schreef:Ik vind de overtrokkenheid door de CNN, The Daily Show en NOS erg vervelend. Allemaal mensen in beeld brengen die met krokodillentranen staan te janken.

The Daily Show is een amusementsprogramma dat is gestoeld op sarcasme/parodie, dus die reageren gewoon in lijn met hun stijl.

Eerst wel mopperen over de kans dat Trump bij verlies de uitslag niet zomaar zou accepteren. Maar zijn die protesten en zelfs rellen niet hetzelfde? Waarom zoveel aandacht voor een "Cal exit"? Dat is dan wel oké, terwijl een 'Brexit' niet oké is?

Omdat Trump zélf als kandidaat zei dat hij een verlies niet zou accepteren. Dat is natuurlijk heel wat anders dan wanneer het publiek iets niet accepteert.

De RD heeft het over een vuile campagne. Moet het dan zo zijn dat je dan alle smerigheden weer moet benoemen? Dan zouden we ook de smerigheden van Clinton benoemen, toch? De focus van het stuk gaat over de ethische agenda, niet de campagne.

Tja, ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die denken dat Trump in zijn presidentsschap ineens een totaal andere persoon zal zijn dan hij tijdens de campagne en daarvoor heeft laten zien. En als je naar de leden van zijn overgangsteam kijkt, dan ziet het er niet bepaald hoopvol uit. De adviseur voor immigratiezaken heeft bijvoorbeeld nauwe banden met blanke nationalisten en heeft in een van de staten wetgeving opgesteld waardoor iedereen die niet blank is en/of met een accent spreekt niet meer automatisch als Amerikaanse burger wordt behandeld maar als vreemdeling totdat ze hun status kunnen aantonen. De politie kan je in Arizona geloof ik letterlijk in de gevangenis gooien omdat je een accent hebt totdat je een identiteitsbewijs kunt overleggen. Met dat soort lui als adviseur verwacht ik dat het heel zwaar gaat worden voor sommigen daar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 nov 2016 12:09

Ondertussen tweet Trump het volgende: "Just had a very open and successful presidential election. Now professional protesters, incited by the media, are protesting. Very unfair!"

48 uur heeft hij het uitgehouden zonder blijk te geven dat hij een veel te dunne huid heeft om president te zijn.

coby5
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor coby5 » 11 nov 2016 12:52

Mortlach schreef:Ondertussen tweet Trump het volgende: "Just had a very open and successful presidential election. Now professional protesters, incited by the media, are protesting. Very unfair!"

48 uur heeft hij het uitgehouden zonder blijk te geven dat hij een veel te dunne huid heeft om president te zijn.

Nou hij heeft een behoorlijke olifantenhuid. Ik denk toch wel dat het een goeie is om al die corruptie daar aan de kaak te stellen, alleen is het een olifant in een porseleinkast, zei iemand.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 nov 2016 12:56

Mortlach schreef:The Daily Show is een amusementsprogramma dat is gestoeld op sarcasme/parodie, dus die reageren gewoon in lijn met hun stijl.

Klopt, maar daarmee praat je de overtrokkenheid niet goed. Evenals die van de CNN en NOS.

Omdat Trump zélf als kandidaat zei dat hij een verlies niet zou accepteren. Dat is natuurlijk heel wat anders dan wanneer het publiek iets niet accepteert.

Nee, helemaal niet. Hoe groot is dat publiek? Is dat wel representatief voor het electoraat?

Tja, ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die denken dat Trump in zijn presidentsschap ineens een totaal andere persoon zal zijn dan hij tijdens de campagne en daarvoor heeft laten zien. En als je naar de leden van zijn overgangsteam kijkt, dan ziet het er niet bepaald hoopvol uit. De adviseur voor immigratiezaken heeft bijvoorbeeld nauwe banden met blanke nationalisten en heeft in een van de staten wetgeving opgesteld waardoor iedereen die niet blank is en/of met een accent spreekt niet meer automatisch als Amerikaanse burger wordt behandeld maar als vreemdeling totdat ze hun status kunnen aantonen. De politie kan je in Arizona geloof ik letterlijk in de gevangenis gooien omdat je een accent hebt totdat je een identiteitsbewijs kunt overleggen. Met dat soort lui als adviseur verwacht ik dat het heel zwaar gaat worden voor sommigen daar.

Niet alles wat je zegt kan ik verifiëren. Kan je met links komen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 nov 2016 13:18

coby5 schreef:
Nou hij heeft een behoorlijke olifantenhuid.

Hebben we het over dezelfde persoon? Klagen op Twitter omdat er tegen je wordt geprotesteerd? En hij heeft als president nog niks gedaan, kun je je voorstellen wat er gebeurt als hij straks echt met wetgeving komt waar mensen tegen zijn?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 nov 2016 13:22

Arco schreef:Is het zo in jouw ogen dat iedereen die tegen het homo-huwelijk is, tegen abortus en tegen euthanasie kortzichtig en bekrompen is?

Nee. Wat een vervelende insinuatie zeg.

Het is kortzichtig en bekrompen om niet verder te kijken dan je eigen vierkante millimeter . Wat het RD dus doet.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 nov 2016 13:25

Tante Pollewop schreef:Nee. Wat een vervelende insinuatie zeg.

Het is kortzichtig en bekrompen om niet verder te kijken dan je eigen vierkante millimeter . Wat het RD dus doet.

Is insinueer niet, ik stel jou een vraag.

Waarin is volgens jou het RD kortzichtig en bekrompen? Even concreet, met wat losse algemeenheden kan ik niets.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 nov 2016 13:25

Mortlach schreef: Dat is natuurlijk heel wat anders dan wanneer het publiek iets niet accepteert.

Arco schreef:Nee, helemaal niet. Hoe groot is dat publiek? Is dat wel representatief voor het electoraat?

Dus dat de kandidaat iets niet accepteert is volgens jou hetzelfde als het publiek dat iets niet accepteert? Bijzonder.

Niet alles wat je zegt kan ik verifiëren. Kan je met links komen?

De wet: https://en.wikipedia.org/wiki/Arizona_SB_1070
Volledige tekst hier: https://www.azleg.gov/legtext/49leg/2r/ ... b1070s.pdf
De persoon Kris Kobach: http://www.motherjones.com/politics/201 ... conference
http://www.latimes.com/nation/politics/ ... story.html

Terug naar “Actualiteit & Politiek”