Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Israël

Berichtdoor StillAwake » 07 jun 2024 08:50

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2024 08:58

Vandaag in Trouw een interview met Rabbi Lody van de Kamp:

”ik zeg altijd: bewaar de term antisemiet voor de antisemiet die hem echt verdient. Trek die kaart niet te snel want het is een zware beschuldiging”
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 jun 2024 07:45

StillAwake schreef:Je weet wat Netayahu gezegd heeft (de beruchte Amalek-vergelijking)? Je weet dat een (overigens ontslagen) minister gesuggereerd heeft een kernbom op Gaza te dumpen?
De bijbeltekst “Denk aan wat Amalek u onderweg aangedaan heeft, toen u uit Egypte wegtrok:” (Deut. 25:17) is ook te zien in het Yad Vashem Holocaust museum en is ook als inscriptie aangebracht in Den Haag op een gedenkplaats voor Nederlandse Joden die vermoord zijn gedurende de Holocaust. Geen van deze roept op tot genocide/massamoord op de daders van de holocaust (Duiters dus). Dus als Netanyahu dit vers gebruikt als waarschuwing tegen degenen die Joden willen doden, is dat dan opeens wel een oproep tot massamoord? Dat gaat te ver.
Wat wel onzinnig is, is een oproep om een kernbom op Gaza te gooien. Degene die dat riep, is niet helemaal gezond in de bovenkamer en het is maar goed dat die ontslagen is.
StillAwake schreef:Een Fries, die kan ik vaak wel waarderen ;-)
Maar zonder gekheid: het feit dat je professor in de statistiek bent zegt niets over je onafhankelijkheid. Sterker nog: ik ben voldoende wiskundig onderlegd om te beseffen dat je met statistiek ongeveer alles kunt aantonen wat je maar wilt, en dat juist statistiek vaak enorm gekleurd is.
Afgelopen vrijdag kwam er een onderbouwd stuk in de Washington Post met daarin een onderzoek van AP journalisten (ik neem aan dat je die wel onafhankelijk genoeg vindt) die met precies dezelfde conclusies kwamen als de 3 links die ik je eerder liet zien. De hoofdconclusies:
- het percentage burgerslachtoffers was het hoogst in het begin van de oorlog die op 7 oktober begon, maar neemt gestaag af doordat Israel minder bombardeert en meer grondtroepen inzet.
- het percentage vrouwen en kinderen dat slachtoffer is, is lager dan het percentage van de bevolkingssamenstelling, wat bewijst dat Israel vooral Hamas op de korrel neemt en dat die burgerslachtoffers collateral damage (vreselijke uitdrukking, maar ik ken zo gauw geen betere) zijn.
- de dagelijkse dodentallen die het door Hamas geleide ministerie van gezondheid meldt, komt niet overeen met de onderliggende data (het punt dat de professor in de statistiek ook maakte).
- die dagelijkse gemelde dodentallen worden zonder onderbouwing verstrekt.
- daarmee zijn die meldingen inconsistent en waarschijnlijk onjuist.

Ik neem aan dat dit geschilpunt hiermee is opgelost.

Bovendien melden Amerikaanse militaire bronnen dat het aantal Hamasstrijders aan het begin van de oorlog ergens tussen de 20.000 en 25.000 lag (dat ligt iets lager dan Israelische schattingen) en dat daarvan nu nog zo'n 9000 tot 12.000 over zijn, waarvan de meeste (ongeveer 7000) zich in Rafah bevinden. Dat betekent dat een aanzienlijk aantal van deze militanten, nl. de helft, is uitgeschakeld.
StillAwake schreef:Dat het slechts om burgers zou gaan is inderdaad een onzinnige stelling, maar het lastige is dat (in tegenstelling tot een reguliere militair) in veel gevallen niet is vast te stellen of iemand inderdaad voor Hamas vocht. Dat maakt de claim van Hamas onzinnnig, maar ook de claim van Israel wat moeilijk hard te maken...
In elk geval in 1 geval is vast te stellen dat het om burgers gaat die voor Hamas werkten en dat is hoogst verontrustend. Dit weekend werden 4 Israelische gijzelaars bevrijd door commando's van de IDF. Deze gijzelaars werden vastgehouden in het huis van een "journalist" die in elk geval voor de Palestine Chronicle werkte en volgens anderen ook voor Al Jazeera: Abdallah Aljamal. Deze "journalist" was daarvoor woordvoerder voor Hamas. We hebben dus een journalist die eerst voor Hamas werkte, die bovendien gijzelaars in huis had. Een perfect voorbeeld van hoe moeilijk het is om Hamas en burgers uit elkaar te houden. Want officieel was hij een burger, maar feitelijk een terrorist.
StillAwake schreef:En het feit dat op de erkenning van de Palestijnse staat door Noorwegen als vergelding naar Noorwegen een nieuwe nederzetting wordt opgezet geeft voldoende aan dat Israel echt wel doorheeft dat hun nederzettingenbeleid minimaal controversieel is
Ik ben het met je eens dat het nederzettingenbeleid olie op het vuur gooien is en ik sta er dan ook niet achter.
StillAwake schreef:Je hebt gelijk dat er wel een aantal malen geprobeerd is te onderhandelen, en dat de onderhandelingen van de door jou genoemde mannen (en Yasser Arafat) best kansrijk waren. Maar daarin was meer leefgebied voor de Paelestijnen eigenlijk nooit een serieuze optie.
Waarom zou "meer leefgebied voor de Palestijnen" de verantwoordelijkheid van Israel zijn? Israel heeft de Palestijnen meer dan 95% van de West Bank plus de Gazastrook aangeboden en daar kwam een "nee" op van de Palestijnen. Naarmate de tijd verstrijkt wordt de onderhandelingspositie van de Palestijnen er echt niet beter op, dus het was verstandig geweest als ze op dat aanbod in waren gegaan.
StillAwake schreef:Waar jij vandaan haalt dat ik geen uitspraken van Hamas beluisterd heb is mij een raadsel (je klinkt nogal vooringenomen, alsof iedereen die het neit met je eens is geen idee heeft waar het over gaat, terwijl je juist zelf nogal selectief bent in je bronmateriaal), en dat ze volledig bizarre dingen roepen ben ik met je eens, maar uiteindelijk is het Israel wat er momenteel voor kiest om het menselijk schild van Hamas te negeren, en daarmee ligt de verantwoordelijkheid minimaal aan beide kanten.
Eh, nee, niet volgens het internationaal recht. Het gebruiken van de burgerbevolking als menselijk schild is een oorlogsmisdaad. Andersom is het treffen van militaire doelen die zich achter burgers verschuilen dat niet.
StillAwake schreef:Ik ben met je eens dat een palestijnse staat alles in zich heeft om te vervallen tot een dictatuur, maar de westerse arrogantie dat de Noord-West Europese structuur de enig juiste is is welliccht ook wat overtrokken...
Je ziet feitelijk dat Gaza en de West Bank aan beide opties voldoen van hoe een Palestijnse staat eruit zal zien: een islamitisch kalifaat in de Gazastrook en een seculiere dictatuur op de West Bank. Dat je het belang van de Europese democratische structuur in dit verband relativeert, vind ik eigenlijk wel zorgelijk. Democratie mag dan niet altijd optimaal zijn, het is altijd nog vele malen beter dan een dictatuur.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2024 09:49

Ik vind het constante klagen van Hamas overigens ook enorm hypocriet en walgelijk. Nu ook weer met de bevrijding van vier gijzelaars, waarbij veel slachtoffers vielen. Maar die gijzelaars zitten al maanden vast, in dichtbevolkte gebieden. En als ze dan dingen zeggen als "De vijand gaat door met het afslachten van ons volk, onze vrouwen en onze kinderen" terwijl je dat zelf op 7 oktober deed en wie het wel mocht overleven gijzelde en vervolgens die burgers als schild gebruikt spoor je niet helemaal.

Dat in Israel ook niet alles koek en ei is is te zien aan het vertrek van Gantz uit het oorlogkabinet, iemand die het openlijk niet eens is met de harde aanpak van Netanyahu. Hopelijk geeft die geen gehoor aan de oproep van Ben-Gvir om plaats te nemen in het oorlogskabinet. Die man is voor een flink deel verantwoordelijk voor de extreem rechtse koers van de regering en zijn eigen handelen durf ik gerust extremistisch rechts te noemen, hij zet kolonisten op tot geweld en steunt dat zelfs met middelen, verheerlijkt geweld tegen Palestijnen. En Netanyahu heeft die man momenteel nodig voor zijn coalitie.... Met zo iemand in het oorlogskabinet is het alleen maar vragen om nog meer escalatie en nog meer kritiek vanuit andere landen want Ben-Gvir.

Eerder viel de term apartheid als, als je ongestraft kolonisten kan bewapenen en ze mag vertellen dat het prima is om die te gebruiken tegen Palestijnen kom je daar al wel akelig dicht bij in de buurt. Het zijn allemaal tekenen dat de ultrarechtse aanpak averechts werkt en een wapenstilstand in de weg staat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2024 10:58

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2024 11:00

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 jun 2024 11:24

StillAwake schreef:Daar heb je zeker gelijk, maar de teksten die zijn aangehaald zijner meer dan alleen Deuteronomium 25:17. Ook Numeri 24:20 en Deuteronomium 25:19 worden aangehaald.
En die teksten zijn toch wat minder vredelievend dan de door jou aangehaalde tekst.
In zijn verweer zegt Netanjahoe dat hij alleen Deuteronomium 25:17 heeft aangehaald en dat hij niet heeft opgeroepen tot massamoord op wie dan ook. Hij heeft trouwens ook Iran met Amalek vergeleken.
StillAwake schreef:Vanzelfsprekend ben ik dit vbolledig met je eens. Maar blijkbaar kan een malloot di dit soort dingen roept lid worden van de regering. Da's toch beangstigend.
Beangstigend, dat weet ik niet zo. Ik zou het eerder onverantwoordelijk en onrealistisch willen noemen. Het effect van de inzet van een kernwapen letterlijk naast de eigen deur is buitengewoon contraproductief voor Israel. Niet alleen politiek, maar ook vanuit het oogpunt van de gezondheid van de eigen burgers. Dan druk ik me nog heel voorzichtig uit.
Maar dat dit soort onverantwoordelijke lieden in de regering zaten en zitten is natuurlijk niet goed. Het zou beter zijn als er nieuwe verkiezingen kwamen in Israel en dit soort extremisten een soort FvD achtige exit (0 zetels bij de Europese verkiezingen) uit de politiek zouden krijgen.
StillAwake schreef:Daarbij is het ook neit zo dat Hamas geen nieuwe leden kan werven. In de wanhoopsstrijd die Gaza voert hebben veel mensen toch niets te verliezen tegen een oppermachtige vijand.
Ik heb ook filmpjes van mensen uit Gaza gezien die deze hele toestand aan Hamas wijten. De mensen in Gaza zijn niet allemaal geneigd om de wapens op te nemen.
StillAwake schreef:Maar als een dergelijk persoon als burger te boek staat is dat inderdaad volledig onjuist. Ik vraag me vooral af waarom dit nu als "vergelding" tegen Noorwegen gebruikt werd, terwijl er in de praktijk geen Noor, maar vooral Palestijnen mee getroffen worden.
Het is ook geen vergelding, wel een politiek statement van: "we trekken ons er niks van aan".
StillAwake schreef:Extra gebieden toewijzen is op dit moment niet direct een taak van Israel (hoewel ze natuurlijk wel een staat gesticht hebben op terrein wat al bewoond werd door anderen), maar als er 2,2 miljoen mensen zijn opgesloten in een dermate klein gebied als Gaza is dat natuurlijk slecht uit te leggen... Achteraf wel, maar jij snapt ook dat het accepteren van 5% van het gebied als Israelisch grondgebied (in hun optiek de bezetter) onverteerbaar was.
In Singapore (2 keer zo groot als de Gazastrook, bijna 3 keer zoveel inwoners) is de bevolkingsdichtheid groter dan in Gaza en dat is een buitengewoon succesvolle stadstaat. Dat zou in Gaza natuurlijk ook kunnen, maar dan moet de leiding van Gaza daar wel werk van maken i.p.v. oorlog te maken met de buren.
Verder heb ik Israelische voorstellen gezien om delen van de Negev woestijn in te ruilen voor delen van de West Bank in een definitieve vredesregeling. Nu doen die voorstellen me wat gekunsteld aan (net als het plan van de schoonzoon van Trump dat in diens regering werd geopperd), maar helemaal uitgesloten is dat niet.
StillAwake schreef:Net zoals we nu 100% achter Zelenski staan als hij niet wil onderhandelen over een andere grens situatie dan er vóór de inval van Putin gold, kan ik me goed voorstellen dat een Palestijns leider heel moeilijk kan slikken dat hij een situatie uitonderhandeld die de Nakba niet ongedaan maakt.
Uiteindelijk zal er een compromis moeten worden gesloten waarbij beide staten levensvatbaar moeten zijn. Die puzzel is al lastig genoeg. Een oplossing waarbij Palestijnen met miljoenen (waarvan de meesten er nog nooit geweest zijn) tegelijk in Israel komen wonen (the right of return), is vragen om moeilijkheden en wordt ook door het westen als onwerkbaar uitgesloten. Het idee van een 2 statenoplossing is dat de meerderheid van de bevolking in Israel Joods blijft en de meerderheid in een Palestijnse staat Arabisch. Dat right of return idee is een recept voor nog meer oorlog.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2024 11:38

StillAwake schreef:Totaal mee eens. Dat Hamas nu een tranentrekkend verhaal houdt is op zijn minst ironisch als je in aanmerking neemt hoe ze zelf op 7 oktober over geweld dachten.
Dat Ben Gvir toe zal treden tot het oorlogskabinet is inderdaad zorgelijk. Die staat er niet heel veel genuanceerder in dan Hamas...

Ik denk dat het ook niet gaat gebeuren omdat dat voor verdere problemen met bondgenoten zou gaan zorgen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2024 11:52

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2024 11:53

-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2024 12:18

StillAwake schreef:Ik help het je hopen.
Aan de andere kant heeft Netanyahu al een aantal keer laten merken dat hij de mening van zijn bondgenoten niet heel belangrijk vindt.

Klopt maar hij heeft ze tegelijkertijd toch nodig, Israël is in zekere zin ook wel afhankelijk van met name Amerikaanse steun, vooral op het gebied van wapens, maar ook als het gaat over mogelijke aanklachten / sancties, Amerika met (vetorecht) enz. Dat neemt hij in zijn achterhoofd toch wel mee denk ik.

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 10 jun 2024 16:18

StillAwake merkt op:

De ironie wil echter wel dat de meeste Joden vóór 1948 ook nog nooit in het huidige Israel zijn geweest.
Dat er nu benadrukt wordt dat de meeste Palestijnen nooit in het huidige Israel geweest zijn is wellicht juist, maar wel lichtelijk wrang als je beseft dat het hele probleem ontstaan is naar aanleiding van de stichting van een staat door mensen die er nooit geweest zijn...

Ik zet uw quote in het Bijbelse perspectief.

Ik neem tenminste aan dat u de Bijbel als een zeer betrouwbare bron beschouwd en datgene wat er instaat correct is.

Jesaja 66:8
מִי-שָׁמַע כָּזֹאת, מִי רָאָה כָּאֵלֶּה--הֲיוּחַל אֶרֶץ בְּיוֹם אֶחָד, אִם-יִוָּלֵד גּוֹי פַּעַם אֶחָת: כִּי-חָלָה גַּם-יָלְדָה צִיּוֹן, אֶת-בָּנֶיהָ

Wie heeft zoiets gehoord? Wie heeft zulke dingen gezien? Wordt een land op één dag geboren? Wordt er in één keer een natie voortgebracht? Want zodra Sion in barensnood was, bracht zij haar kinderen voort.

Er is geen enkele sprake van veen probleem. Hier ziet u, maar u aanvaard het waarschijnlijk niet, de uitkomst van een profetie. Het probleem van velen is dat christenen het oude testament onderwaarderen hun kanttekening bij plaatsen: het is verouderd en Israël heeft het verbeurd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2024 18:02

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 11 jun 2024 11:37

StillAwake citeert:

Bovendien is het nogal gezocht om de gebeurtenissen van 1948 als uitkomst van een bijbelse profetie te willen uitleggen.

Dit is nu typisch de reactie van de christen die geen oog meer heeft voor details.
Dan is de Bijbel voor hem een gesloten boek geworden en plukt men er maar wat uit wat "toevallig" prettig uitkomt.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 11 jun 2024 13:24

Jesaja40 schreef:StillAwake merkt op:

Ik zet uw quote in het Bijbelse perspectief.

Ik neem tenminste aan dat u de Bijbel als een zeer betrouwbare bron beschouwd en datgene wat er instaat correct is.

Jesaja 66:8
מִי-שָׁמַע כָּזֹאת, מִי רָאָה כָּאֵלֶּה--הֲיוּחַל אֶרֶץ בְּיוֹם אֶחָד, אִם-יִוָּלֵד גּוֹי פַּעַם אֶחָת: כִּי-חָלָה גַּם-יָלְדָה צִיּוֹן, אֶת-בָּנֶיהָ

Wie heeft zoiets gehoord? Wie heeft zulke dingen gezien? Wordt een land op één dag geboren? Wordt er in één keer een natie voortgebracht? Want zodra Sion in barensnood was, bracht zij haar kinderen voort.

Er is geen enkele sprake van veen probleem. Hier ziet u, maar u aanvaard het waarschijnlijk niet, de uitkomst van een profetie. Het probleem van velen is dat christenen het oude testament onderwaarderen hun kanttekening bij plaatsen: het is verouderd en Israël heeft het verbeurd.

Ik vind het lastig om te stellen dat hier een uitkomst is van een profetie. Wat bedoelt u daar precies mee? Dat er sinds 1948 een staat Israël is vind ik zeker opmerkelijk. En ik geloof nog steeds in de landbelofte voor de Joden. God beloofd aan Abraham dat zijn nakomelingen het land Kanaän zullen bezitten. Maar.... wat heb je nu aan een land als je je leven er niet zeker bent? Ik zal wel veel te kort door de bocht zijn maar ik zie het nut niet in van het hebben van een eigen land als je daar zo een bestaan moet leiden zoals de mensen daar nu doen. Besef me goed! Ik bedoel niet dat ik de Joden geen eigen land gun!!

Ik heb meer dan genoeg boeken gelezen over de holocaust om te geloven in antisemitisme. Allemaal even verschrikkelijk en ik hoop echt daar nooit aan mee te zullen doen. Israël is het uitverkoren volk van God (ik als heiden niet) en voor de Joden zullen de beloften nog steeds geldig zijn aangezien God nooit terug komt op Zijn beloften.

Ik zie als christen het O.T. niet als een verouderd boek en geloof er niet in dat Israël als een heel volk dat verbeurd heeft. Maar om nu in deze tijd en huidige situatie aan te wijzen dat de staat Israël van 1948 een vervulling is van een profetie vind ik te zwart-wit. Is het Israël van nu het exacte Kanaän waar het O.T. het over heeft? Als dat zo is heb ik er eigenlijk geen problemen mee geloof ik. Alleen wat heb je er aan om in een land te wonen waar je je leven niet zeker bent? Wat heeft dat nu voor een meerwaarde. God beloofde een land vloeiende van melk en honing. Dat klinkt mooi maar in de praktijk ziet het er zo niet uit!

Overigens:
ik ben op dit moment het boek aan het beluisteren van Abby Chava Stein over 'Mijn transitie van ultraorthodoxe rabbijn tot trans vrouw. Dat geeft een unieke geloofwaardige inkijk in het leven binnen het chassidisch Jodendom. En daarnaast vind ik het verhaal van deze Abby tot nog toe ook heel aandoenlijk. Ik hoorde overigens dat binnen de religieuze Joden en ook het chassidisch Jodendom de meningen over de staat Israël 1948 sterk verdeeld zijn. Dus dat komt niet alleen maar bij christenen voor!

Terug naar “Actualiteit & Politiek”