Mortlach schreef:Het zal vast goedkoper zijn, al zit je natuurlijk wel met het probleem dat je nog meer brandstof moet optillen om die raket beheerst te laten kunnen terugkeren...
Ja de term "holy cow" is hier wel op z'n plaats

Volgens Elon Musk "klopt de wiskunde" mbt brandstof, gewicht en efficiency, daarnaast is de trap bijna leeg. Je hebt niet zo heel veel vermogen nodig om dat te landen. Ze gebruiken 3 van de 9 motoren om af te remmen buiten de atmosfeer, uiteindelijk worden er 1 of 2 van de 9 motoren gebruikt voor de landing.
En als Elon zegt dat het klopt, dan ben ik geneigd hem blind te vertrouwen
Daarbij komt ook nog dat de Merlin 1D motoren van SpaceX de meest efficiente vloeibare brandstof raketmotoren ooit gemaakt zijn. Best indrukwekkend voor een autodidactische raket ontwerper met net 10 jaar ervaring;
http://en.wikipedia.org/wiki/Merlin_(rocket_engine_family)"The engine has the highest specific impulse ever achieved for a gas-generator cycle kerosene rocket engine."(specific impulse geeft de efficiency aan van een raket motor, het is de hoeveelheid acceleratievermogen per eenheid van de brandstof)