Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor schelpje3 » 17 jul 2013 11:32

Mortlach schreef:
Ja, je weet immers nooit hoe lang je in de ruimte bent om daar te doen wat je moet doen - meestal noodreparatie aan je voertuig - maar dat kan soms meerdere uren in beslag nemen, dus dan is even wat kunnen drinken erg handig.

en voordat de vervolgvraag komt: ze dragen luiers voor volwassenen om dat water weer kwijt te raken.

Is je dorst/waterbehoefte dan net zo groot daar?
Handig die luiers, zijn ze er alvast aan gewend 8-[ (in het verpleeghuis)

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 17 jul 2013 12:32

Ook even of topic reageren op het "luiergedrag" als je nog niet incontinent bent voordat je in een verpleeg of verzorgingshuis terecht komt word je dat wel heel snel "aangeleerd", het personeel brengt 's nachts in ieder geval echt de bewoners niet naar het toilet want ze moeten dan veel te veel en te vaak mensen in en uit bed halen want de meeste ouderen worden tussen 7 en 9 op bed gelegd en worden er de andere morgen tussen 7 en 11 uur pas weer uitgehaald. :cry:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jul 2013 12:42

Ruth2 schreef:Ook even of topic reageren op het "luiergedrag" als je nog niet incontinent bent voordat je in een verpleeg of verzorgingshuis terecht komt word je dat wel heel snel "aangeleerd", het personeel brengt 's nachts in ieder geval echt de bewoners niet naar het toilet want ze moeten dan veel te veel en te vaak mensen in en uit bed halen want de meeste ouderen worden tussen 7 en 9 op bed gelegd en worden er de andere morgen tussen 7 en 11 uur pas weer uitgehaald. :cry:

Dat is mijn ervaring in S alem beslist niet!
Wij gaan regelmatig s'avonds op bezoek, en in de grote huiskamer wordt er pas rond half 10 (maar zo nauw kijken ze niet) een avondsluiting gehouden.
Sommige mensen liggen al om 8 uur op bed, maar die waren thuis het dag-nachtritme allang kwijt.
En eer dat ze dan op bed liggen, ik neem mijn petje ervoor af!
De verzorging daar is liefdevol en met respect!

Maar de astronauten kunnen dus alvast wennen. :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jul 2013 12:41

schelpje3 schreef:Is je dorst/waterbehoefte dan net zo groot daar?

Hoe vaak ga jij een half etmaal zonder drinken. Op zich is het wel te doen, natuurlijk, maar het is niet bepaald goed voor je concentratie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jul 2013 12:42

Ja snap ik, maar ik vroeg of het voor je honger en dorst nog uitmaakt, hier of daarginds?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jul 2013 12:58

schelpje3 schreef:Ja snap ik, maar ik vroeg of het voor je honger en dorst nog uitmaakt, hier of daarginds?

Ah, dat had ik dan verkeerd begrepen. Ik vermoed van niet, die ruimtepakken en stations zullen wel behoorlijke goede klimaatcontrole hebben. Aan de andere kant weten we allemaal hoe we op air conditioners reageren...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jul 2013 12:13

Afbeelding

De aarde gezien vanaf Saturnus (het Cassini ruimtevaartuig). De aarde is de blauwe stip rechtsonder. :)
Hieronder een closeup van aarde (linksboven) en maan.

Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 19 aug 2013 12:25

Zonder twijfel het coolste bedrijf ter wereld is hard bezig een volledig herbruikbaar lanceer systeem te ontwikkelen. Het idee is dat de trappen die wegvallen tijdens lancering automatisch terug vliegen naar het lanceerplatform ipv in zee te storten.

De testraket in dit filmpje is zo groot als een gebouw van 10 verdiepingen;

http://www.youtube.com/watch?v=HXdjxPY2j_0

Uiteindelijk moet het zo gaan werken;

http://www.youtube.com/watch?v=5_1WJ7UUm8I

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 aug 2013 13:31

Lock&Stock schreef:Zonder twijfel het coolste bedrijf ter wereld is hard bezig een volledig herbruikbaar lanceer systeem te ontwikkelen. Het idee is dat de trappen die wegvallen tijdens lancering automatisch terug vliegen naar het lanceerplatform ipv in zee te storten.

De testraket in dit filmpje is zo groot als een gebouw van 10 verdiepingen;

http://www.youtube.com/watch?v=HXdjxPY2j_0

Uiteindelijk moet het zo gaan werken;

http://www.youtube.com/watch?v=5_1WJ7UUm8I

Bizar....

Die koeien ook, trouwens!

Het zal vast goedkoper zijn, al zit je natuurlijk wel met het probleem dat je nog meer brandstof moet optillen om die raket beheerst te laten kunnen terugkeren...

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 19 aug 2013 13:40

Mortlach schreef:Het zal vast goedkoper zijn, al zit je natuurlijk wel met het probleem dat je nog meer brandstof moet optillen om die raket beheerst te laten kunnen terugkeren...

Ja de term "holy cow" is hier wel op z'n plaats ;)

Volgens Elon Musk "klopt de wiskunde" mbt brandstof, gewicht en efficiency, daarnaast is de trap bijna leeg. Je hebt niet zo heel veel vermogen nodig om dat te landen. Ze gebruiken 3 van de 9 motoren om af te remmen buiten de atmosfeer, uiteindelijk worden er 1 of 2 van de 9 motoren gebruikt voor de landing.

En als Elon zegt dat het klopt, dan ben ik geneigd hem blind te vertrouwen |:)|

Daarbij komt ook nog dat de Merlin 1D motoren van SpaceX de meest efficiente vloeibare brandstof raketmotoren ooit gemaakt zijn. Best indrukwekkend voor een autodidactische raket ontwerper met net 10 jaar ervaring;

http://en.wikipedia.org/wiki/Merlin_(rocket_engine_family)
"The engine has the highest specific impulse ever achieved for a gas-generator cycle kerosene rocket engine."

(specific impulse geeft de efficiency aan van een raket motor, het is de hoeveelheid acceleratievermogen per eenheid van de brandstof)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 aug 2013 13:51

Lock&Stock schreef:Volgens Elon Musk "klopt de wiskunde" mbt brandstof, gewicht en efficiency, daarnaast is de trap bijna leeg. Je hebt niet zo heel veel vermogen nodig om dat te landen. Ze gebruiken 3 van de 9 motoren om af te remmen buiten de atmosfeer, uiteindelijk worden er 1 of 2 van de 9 motoren gebruikt voor de landing.

En als Elon zegt dat het klopt, dan ben ik geneigd hem blind te vertrouwen |:)|

Daarbij komt ook nog dat de Merlin 1D motoren van SpaceX de meest efficiente vloeibare brandstof raketmotoren ooit gemaakt zijn. Best indrukwekkend voor een autodidactische raket ontwerper met net 10 jaar ervaring;

http://en.wikipedia.org/wiki/Merlin_(rocket_engine_family)
"The engine has the highest specific impulse ever achieved for a gas-generator cycle kerosene rocket engine."

(specific impulse geeft de efficiency aan van een raket motor, het is de hoeveelheid acceleratievermogen per eenheid van de brandstof)

O, ja, het zal allemaal welk kloppen hoor, het was een eerste gedachte.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 11 sep 2013 11:11

Mortlach schreef:Het zal vast goedkoper zijn, al zit je natuurlijk wel met het probleem dat je nog meer brandstof moet optillen om die raket beheerst te laten kunnen terugkeren...

Zou het niet mogelijk zijn om de raket eerst vast te koppelen aan het ISS en de raket daar bij te tanken?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2013 11:20

Sjaak84 schreef:Zou het niet mogelijk zijn om de raket eerst vast te koppelen aan het ISS en de raket daar bij te tanken?

Uiteraard, maar dan zit je toch met hetzelfde probleem? Hoe komt die brandstof in de ISS? Die zal er toch moeten worden heengebracht.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 sep 2013 07:24

Voyager 1 heeft als eerste door de mens gemaakte object ons zonnestelsel definitief verlaten en reist nu door de interstellaire ruimte.
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2013 10:41

elbert schreef:Voyager 1 heeft als eerste door de mens gemaakte object ons zonnestelsel definitief verlaten en reist nu door de interstellaire ruimte.
Afbeelding

Mooi is dat, hè? Kleine correctie echter, niet het zonnestelsel is verlaten, maar de heliosfeer. De grens van het zonnestelsel zelf wordt bereikt rond het jaar 40.000 :-)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”