Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Re: Israël

Berichtdoor Jesaja40 » 05 jun 2024 19:01

Marnix citeert:

Het punt blijft, en daar praat je omheen, dat het met name burgers zijn die het slachtoffer worden / zijn geworden van de bombardementen, de controles aan de grens, gebrek aan voorzieningen, voedsel, medische hulp etcetera.

Beste Marnix op welke planeet woont u?
Maar even een geheugen opfrissend gegeven: wie droegen bomgordels en stapten doodleuk een bus in om zichzelf en onschuldige burgers op te blazen?

Voor velen is dat het stenen tijdperk en ja, christenen leren u eenmaal je moet zoveel mogelijk vergeven. We zijn begonnen om onze eigen burgers te beschermen tegen de zelfmoordterroristen. Het werd veiliger op straat. Maar onveiligheid werd gepropageerd: wij zitten achter hoge muren en hekken. Waren die nodig? Primair om Israël en haar burgers en gasten te beschermen.

Maar de mening van de wereld keerde zich tegen Israël dat zij zomaar zonder enige noodzaak veiligheidspoortjes hebben neergezet. En dan die ellenlange rijen dat fouilleren van de mensen die dat poortje door willen. Mogen wij alstublieft wel voor onze veiligheid en onze zeer gewaardeerde toeristen zorgen? Ik ben en ooggetuige van een aanslag geweest en weet hoe het is.

Dan komt het collectieve medeleven naar voren: die arme moeders die voor controle naar een Israëlisch ziekenhuis moet. Wat is het wachten dan een opgave. Aan wie hebben zij dit wachten te danken? Dat zijn hun eigen leiders die totaal niets geven en zich in een ongekende weelde baden. Maar u bent vast vergeten dat er vele miljarden aan hulpgelden uit de EU op de rekening staan van de leiders.

Dan de hulpgoederen die vanuit Israël verzonden worden waarvan men het een schijntje vindt. De konvooien die binnenkomen worden gelijk geconfisqueerd door Hamas die het uitdeelt aan haar militie. De gewone burger moet daar vele dollars voor neertellen.

Maar ja het zegt u allemaal niets en staat in velen ogen niet in verhouding van de door Hamas opgegeven aantallen doden. De Palestijnse bevolking is zo monddood gemaakt dat zij niet in opstand durven komen tegen Hamas. Iedereen in dat gebied is welkom om zoveel als mogelijk negatieve berichten richting Israël uit te kramen. Zo niet, dan moeten zij vrezen voor hun leven.

Een land wat zich respecteert bouwt een goede infrastructuur op met uitstekende voorzieningen. Velen met u roepen dat Israël die vernietigd. Kijk beste Marnix als onder ziekenhuizen en scholen, die neutraal dienen te zijn ruim 800 kilometer ondergrondse tunnels zijn en deze worden opgeblazen gaan gebouwen gewoon mee de lucht in. Wat verdedigde Hamas? De tunnelingangen. Daar wordt de strijd geleverd en vallen helaas burgers. Schieten vanuit een ziekenhuis en een school om de ondergrondse gijzelaars te bevrijden, (dat mag toch hopelijk wel van u) is volslagen inhumaan in de ogen van de wereld.

Dit is helaas de bittere werkelijkheid waar wij Joden mee moeten dealen. Echter het zal allemaal geschieden wat er over Israël geprofeteerd is dat zij als volk alleen komen te staan. Dat gezegd hebbende is voor mij als Jood een troost dat het einde met zeer rasse schreden dichterbij komt. Dan zal er een volkomen verlossing vanuit de hemel neerdalen. Onze Joodse Messias Yeshua zal neerdalen op de Olijfberg en zal op de troon van David plaats nemen. Denk er wel om dat het geen zoetsappige Vorst zal zijn. Alle volkeren op aarde die jaarlijks geen huldebetoon brengen zullen dat moeten bezuren dat er een jaarlang in hun land geen regen zal vallen. Voor ons Joden is er een heerlijk perspectief.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 05 jun 2024 19:04

Erik1960 citeert:

Dat is inderdaad een indringende vraag. Even indringend als de vraag welk beschaafd land een militaire aanval inzet op doelen waarvan men weet dat er vrouwen en kinderen als menselijk schild worden ingezet?

U maakt heel terecht een cirkelredenering. Israël is zich zeer bewust dat er onverhoopt onnodige slachtoffers vallen.

Maar waar is uw protest richting Hamas? Dat is de agressor. Het is een zwaktebod om te zeggen dat Israël de schuldige is van het menselijke schild.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 05 jun 2024 19:43

Als u zegt dat Israël zich zeer bewust is dat er onverhoopt onnodige (burger)slachtoffers vallen en u verwijt Hamas dat zij zich er bewust van zijn dat er onnodige (burger)slachtoffers vallen, wat is dan nog het essentiële verschil tussen die twee?
Mijn protest tegen Hamas is hetzelfde als mijn protest tegen Israël: stop met het maken van onnodige slachtoffers. Het dient geen doel en het draagt niet bij aan een oplossing. We kunnen nog eeuwen bezig blijven met argumenten aandragen waarom de ene partij de agressor is en de andere partij niet. De waarheid ligt letterlijk op het kerkhof.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jun 2024 20:39

Precies. Ik heb moeite met Hamas, met de aanslagen die ze plegen, de tunnels die ze onder ziekenhuizen hebben, de mensen die ze als schild gebruiken, opvanglocaties die ze als dekmantel gebruiken etcetera. Maar ik heb er ook moeite mee als steden aan puin zijn geschoten en gebombardeerd, er honger is onder de bevolking en tal van ouderen, vrouwen en kinderen massaal zijn omgekomen etcetera. En ik heb me op beiden vlakken duidelijk uitgesproken.

Maar Jesaja, van jou moet ik een keus maken. Ik mag maar op een van beide zaken kritiek hebben, op Israel of Hamas en als ik ook kritiek op Israel heb beschuldig je me er van dat ik antisemitist ben, dat ik voor Hamas ben en het dezelfde kant op gaat als in de Tweede Wereldoorlog.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jun 2024 20:55

elbert schreef:Ik vind een correctie van 10.000 op een aantal van 36.000 wel aardig relevant. Het dodental is trouwens inderdaad niet ondenkbaar, maar het feit dat de VN zonder reserve deze cijfers van Hamas overneemt, dus niet met kanttekeningen zoals: "we kunnen het niet controleren, we weten niet om hoeveel burgerslachtoffers het gaat en we weten ook niet hoeveel slachtoffers door Israel en hoeveel door Hamasraketten zijn veroorzaakt" enzovoorts, geeft wel te denken. Ja, er staat een heel klein sterretje * bij dat de cijfers van het door Hamas gedomineerde ministerie van gezondheid komt, maar dat is het dan ook.

Bron voor die 10000 verschil?

Noem me eens een conflict waarbij burgers niet het voornaamste slachtoffer zijn? Misschien dat de Falklandoorlog in de buurt komt, maar dan heb je het ook over een conflict op een verafgelegen plek.

Dat de ervaring leert dat als je een hoop bommen op steden / dichtbevolkte gebieden gooit en je vervolgens een gebied met tanks binnenvalt, tweederde van de slachtoffers burgers zijn legitimeert het nog niet als je vervolgens dus die dichtbevolkte steden bombardeert en het gebied binnenvalt en er veel burgers omkomen. Ik hoor je dat iedere keer zeggen: het is niet verkeerd want het aantal onschuldige slachtoffers is ongeveer in lijn met eerdere conflicten.

Overigens is dat lang niet altijd zo, als je naar de inval van Rusland op Oekraine kijkt zijn er naar schatting 31000 Oekraïense militairen omgekomen en 10000 burgers. Logisch zal zeggen, want de strijd vindt meer plaats aan een front en dus zijn burgers minder vaak het slachtoffer, maar daar moet juist rekening mee worden gehouden als je op zo’n dichtbevolkt gebied raketten en zo gaat afvuren. In Gaza zijn in 3,5 keer zo korte tijd naar schatting* al twee keer zoveel burgerslachtoffers gevallen als in dat conflict.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 05 jun 2024 20:56

Maar ondanks alles: vandaag wordt in Israël de bevrijding van Jeruzalem gevierd. Bevrijd op Jordanië die daar het mandaat over had.

Velen van u hebben misschien al een bezoek aan Jeruzalem gebracht. Wat troffen wij aan in de oude stad? Alle synagogen waren opgeblazen en alle Joodse symbolen waren opzettelijk vernietigd. Een totaal verwaarloosde moskee waar het onkruid welig op tierde. Dat was het gematigde Jordanië.

Nu de stad herbouwd is en tot bloei is gekomen zien we weer die jaloerse blikken. Dat is van ons zegt een deel van de Palestijnen. Bedankt voor het opknappen....

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 jun 2024 21:14

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 jun 2024 21:19

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 jun 2024 22:02

Jesaja40 schreef:Naamloos citeert:

"De aanslagen op 7 oktober zijn gepleegd door Hamas en daar mag Israël zich tegen verdedigen, maar in de strijd tegen Hamas is de burger de dupe. DAAR worden vraagtekens bij gezet, daar is kritiek op. Niet op wat er gebeurt tegen mensen die Israel willen vernietigen, maar tegen de burgerbevolking, vrouwen, kinderen die massaal op de vlucht zijn, honger hebben, waarvan de huizen verwoest zijn enzovoorts. Daar komen christenen voor op, niet voor de Hamas."
Jesaja40 schreef:Blijkbaar ontgaat u heel veel en kijkt u uitsluitend naar het aantal slachtoffers. Het beperken van de slachtoffers was vermijdelijk door Hamas. Zij hebben bewust en gedwongen hun burgers, waar zij geen sier om geven, als schild neergezet. Welk beschaafd land zet vrouwen en kinderen in als menselijk schild?

Mag ik de geloofwaardigheid van de opgegeven slachtoffers reduceren met minimaal het aantal werkelijk gedode militie van Hamas. Zij worden als burgers geteld en schromelijk overdreven.

Maar ja laat ik dat maar niet doen er zijn vanaf Gaza en Libanon meer dan 100.000 dodelijke raketten afgevuurd op Israël. Het is een G'ds wonder dat er zoveel missers zijn. Maar het zijn wel dodelijke wapens en beslist niet te vergelijken met voorwerk.

Dat christenen opkomen voor slachtoffers siert hen. Maar zij spreken tegelijkertijd een vernietigend oordeel uit over Israël. De burgerbevolking is volledig op de hand van Hamas en juichen bij de dood van een Israëli.

Blijkbaar ontgaat jou ook wel het een en ander.
Bovenstaande is een stukje uit de reactie van Marnix.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jun 2024 07:35

Marnix schreef:Bron voor die 10000 verschil?
De VN, zie ook dit bericht over de aanpassingen. De schatting van het aantal gedode kinderen daalde bijvoorbeeld van 14.500 op 6 mei naar minder dan 8000 op 8 mei. Let erop dat men er vanuit gaat dat die 10.000 mensen waar men geen gegevens over heeft, bijna allemaal onder het puin liggen, maar het kan net zo goed een tellingsfout zijn of het feit dat men mensen uit het oog is verloren, wat helemaal niet zo vreemd is als hele bevolkingsgroepen zich moeten verplaatsen.
Marnix schreef:Dat de ervaring leert dat als je een hoop bommen op steden / dichtbevolkte gebieden gooit en je vervolgens een gebied met tanks binnenvalt, tweederde van de slachtoffers burgers zijn legitimeert het nog niet als je vervolgens dus die dichtbevolkte steden bombardeert en het gebied binnenvalt en er veel burgers omkomen. Ik hoor je dat iedere keer zeggen: het is niet verkeerd want het aantal onschuldige slachtoffers is ongeveer in lijn met eerdere conflicten.
Ik zeg niet dat het niet verkeerd is. Oorlog is eigenlijk bijna altijd verkeerd en deze oorlog die op 7 oktober begon, had niet mogen plaatsvinden. Ik zeg wel dat het aantal slachtoffers historisch gezien niet uitzonderlijk is voor gevechten in dichtbevolkt gebied. Dat zeg ik zo omdat er beschuldigingen van genocide richting Israel worden geuit, die onzinnig zijn.
Je moet mijn woorden wel correct weergeven.
Marnix schreef:Overigens is dat lang niet altijd zo, als je naar de inval van Rusland op Oekraine kijkt zijn er naar schatting 31000 Oekraïense militairen omgekomen en 10000 burgers.
Over deze cijfers bestaat nog meer onzekerheid dan die in Gaza. De schattingen van het aantal slachtoffers van de strijd om Marioepol bijvoorbeeld lopen ver uiteen. Sommige schattingen gaan uit van (alleen daar al) vele tienduizenden burgerslachtoffers, wat niet onaannemelijk is omdat we satellietbeelden hebben van enorme massagraven bij die stad. Eigenlijk worden in Oekraine alleen de met zekerheid vastgestelde slachtoffers geteld. Als dat in Gaza ook zou gebeuren, dan zou het slachtofferaantal dus op 25.000 liggen en niet op 35.000, waarvan we dus niet precies weten om hoeveel burgers en hoeveel Hamasstrijders het gaat, hoeveel mensen meegeteld zijn die door natuurlijke oorzaken zijn overleden (!) en we ook niet weten om hoeveel slachtoffers door Israel zijn gemaakt en hoeveel door afzwaaiende Palestijnse raketten die hele huizenblokken met de grond gelijk hebben gemaakt. Dat laatste wordt onderbelicht in de media, waar er maar vanuit gegaan wordt dat elke ontploffing in de Gazastrook door Israel wordt veroorzaakt. Dat is zeker niet het geval.
naamloos schreef:"De aanslagen op 7 oktober zijn gepleegd door Hamas en daar mag Israël zich tegen verdedigen, maar in de strijd tegen Hamas is de burger de dupe. DAAR worden vraagtekens bij gezet, daar is kritiek op. Niet op wat er gebeurt tegen mensen die Israel willen vernietigen, maar tegen de burgerbevolking, vrouwen, kinderen die massaal op de vlucht zijn, honger hebben, waarvan de huizen verwoest zijn enzovoorts. Daar komen christenen voor op, niet voor de Hamas."
Dan is de vraag natuurlijk hoe Israel dat dan concreet zou moeten doen. Dus hoe kan Israel zich effectief verdedigen tegen een terreurgroep die zich verschuilt achter vrouwen en kinderen?
Het is daarbij te gemakkelijk om te zeggen dat dat heel moeilijk is en we dat ook niet precies weten. Als je kritiek hebt, moet je ook een oplossing aandragen voor de vraag hoe het dan wel moet. En elke oplossing heeft voor- en nadelen, dus kan daar weer kritiek op komen enz. Als dit vraagstuk gemakkelijk op te lossen was, dan had Israel dat pad wel bewandeld.

Nu gaat het ongeveer zo:
- Hamas begint het conflict met het afschieten van raketten en het doden van Israelische burgers en soldaten
- Hamas verschuilt zich vervolgens achter en letterlijk onder (tunnels) vrouwen en kinderen
- Israel reageert met aanvallen op Hamas en daarbij vallen onvermijdelijk ook burgerslachtoffers
- Er ontstaat ongemakkelijkheid in het westen door de burgerslachtoffers
- uiteindelijk wordt Israel als de boosdoener gezien en er komt druk op Israel om de gevechten te stoppen
- Onder die druk komt er uiteindelijk een wapenstilstand (zover zijn we nu nog niet, maar zo ging het bij de vorige rondes ook).
- Er komt een periode van relatieve rust waarin Hamas zich herbewapent en zich voorbereidt op de volgende ronde
- Hamas begint weer van voren af aan met een ronde gevechten.

Zo gaat het al sinds 2005.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2024 08:13

-

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jun 2024 08:19

StillAwake schreef:Vanmorgen wéér een school die als vluchtelingenopvang diende gebombardeerd.
En dat alles onder het motto "Hamas zat daar".
Net als bij de vorige incidenten raad ik je aan om even te wachten met oordelen voordat alle details hierover bekend zijn. Bij de zogenaamde Israelische raketaanval op het Shifa ziekenhuis in november waar volgens de eerste berichten 500 doden bij gevallen waren, bleek dat ook heel anders uit te pakken: het waren er veel minder en bovendien ging het om een Palestijnse raket.
Hetzelfde was het geval bij het bombardement in Rafah vorige week: dat bleek ook anders te liggen.
Kortom: wacht nog even af voordat je meer weet.
Ik zeg er nog even niks over, behalve dit.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2024 08:29

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2024 08:32

-

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jun 2024 08:44

StillAwake schreef:Ergo: de VN heeft het dodental niet omlaag bijgesteld, maar alleen de verdeling tussen mannen, vrouwen en kinderen aangepast.
Waarbij van 10.000 slachtoffers het niet duidelijk is of ze eigenlijk wel bestaan.
StillAwake schreef:Het is natuurlijk een grote leugen als je stelt dat deze oorlog op 7 oktober begon. Past wel goed in de pro-Israel-popaganda, maar jij weet best wel dat het conflict NIET op 7 oktober begonnen is.
Ik heb het over deze oorlog. Ik heb het niet over het hele conflict. Je hebt een conflict (dat al een eeuw speelt) en je hebt verschillende oorlogen die gevoerd zijn en worden. Ik neem aan dat je het verschil ertussen wel kent.
StillAwake schreef:Vooralsnog moet je je in behoorlijke rekenkundige bochten wringen om die beschuldigingen tegen te spreken, dus zo onzinnig zijn ze niet...
Dat is helemaal niet zo moeilijk om die te weerleggen. Maar het is wel zo (zoals prof. Schilder eens verzuchtte), dat je met 1 zin een dwaling de wereld in kunt helpen en dat het meerdere A4-tjes of zelfs hele boeken kan kosten om die te weerleggen. In dit geval is het nog vrij gemakkelijk.
StillAwake schreef:Dat er ook mensen op natuurlijke wijze zijn komen te overlijden is absoluut waar, maar in dat soort gevallen is het nog steeds lastig aan te geven in hoeverre het onvoldoende beschikbaar zijn van medicijnen en drinkwater mede oorzaak is van hun vervroegde dood.
Het is sowieso lastig aan te geven wat de precieze cijfers zijn. Dat is ook een deel van het punt dat ik maak.
StillAwake schreef:Jij doet er alles aan om het dodental van de Israelische aanval zo laag mogelijk in te schatten, maar je beseft hoop ik wel dat elk gedood kind er één te veel is?
Dat besef ik inderdaad. Maar het is wel opvallend dat Palestijnse kinderen hier vergeleken met kinderen in Syrie, Irak, Jemen, Sudan, Somalie, Libie en noem maar een paar andere landen in de regio op waar tienduizenden van hen gedood worden, opvallend veel aandacht krijgen. Ik zeg dit op het gevaar af dat ik weer als ongevoelig voor dit Palestijnse leed word afgeschilderd. Dat ben ik niet, ik heb meerdere keren aangegeven dat deze oorlog verschrikkelijk is en nooit gevoerd had moeten worden. Ik ben wel van mening dat de Palestijnen dit grotendeels aan hun eigen leiding te danken hebben.
StillAwake schreef:En hoe kan Hamas zich verdedigen tegen een land wat heel lafjes op een afstand vanuit een veilige bunker bommen op je loslaat?
Hamas hoeft zich niet te verdedigen als het geen terreuraanvallen op Israel uitvoert. En het is goed om te lezen dat je erkent Israel zich wel op een nette manier verdedigt (d.m.v. bunkers), dus niet door zich achter vrouwen en kinderen te verschuilen.
StillAwake schreef:Bovendien wordt elk burgerdoel wat geraakt wordt door Israel ineens benoemd als een Hamas-bolwerk. Meestal wordt het bewijs voor die stelling niet meegeleverd.
Misschien moet je maar voor de IDF gaan werken, dan krijg je misschien meer inzicht in de targeting information, die over het algemeen classified is. Maar dit is wat de IDF zelf erover zegt:
"Eliminated: several Hamas and Islamic Jihad terrorists who embedded themselves inside of an @UNRWA school.

IAF fighter jets conducted a precise strike on a Hamas compound embedded inside the school in the area of Nuseirat. These terrorists belonged to the Nukhba Forces and participated in the Oct. 7 massacre.

Before the strike, a number of steps were taken to reduce the risk of harming uninvolved civilians during the strike, including conducting aerial surveillance, and additional intelligence information."
Dat Hamas zich in principe achter burgers verschuilt (en ook VN gebouwen) is al dusdanig vaak aangetoond, dat het me ook in dit specifieke geval niks zou verbazen.
StillAwake schreef:Je beseft dat er daar een extreem rechtse regering zit?
Vorige regeringen (waaronder linkse) reageerden ook op aanvallen vanuit Gaza door militaire acties. Ook linkse regeringen sturen geen bloemen als bedankje als Hamas raketten op Tel Aviv afvuurt of burgers als gijzelaar ontvoert. Maar je hebt gelijk dat er wel verschil is tussen de reactie op deze aanval van Hamas en vorige. Dat heeft uiteraard ook te maken met het feit dat de gebeurtenissen op 7 oktober ongekend waren. Daarom is er ook een aanval met grondtroepen ingezet en zijn de doelen voor deze operatie ook een stuk vergaander dan de vorige ronde. Dit alles resulteert in meer doden aan Palestijnse kant. Maar dat heeft meer met de militaire doelstellingen te maken dan met de samenstelling van de regering.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”