Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Sjaak84 » 02 dec 2012 17:17

Lichtzwaard schreef:Geen historische ontdekking door Curiosity op Mars
AMSTERDAM - NASA tempert de verwachtingen rond de persconferentie van maandag in San Francisco over de bevindingen van de Curiosity Rover op Mars.


Jammer.

Iedereen met een gezond verstand en die kan nadenken wist dat al. :| :| :| :| :|


Hoe kan je dat nou zeggen? Je weet niet eens wat ze mogelijk ontdekt hadden. Er zijn in de geschiedenis van de kosmologie en ruimtevaart zijn er wel meer baanbrekende ontdekkingen gedaan, het is wachten op de volgende.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor elbert » 04 dec 2012 11:08

Er is zelfs helemaal niet iets belangwekkends gevonden:
"We have no definitive detection of Martian organics at this point, but we will keep looking in the diverse environments of Gale Crater,"
(...)
SAM tentatively identified the oxygen and chlorine compound perchlorate. This is a reactive chemical previously found in arctic Martian soil by NASA's Phoenix Lander. Reactions with other chemicals heated in SAM formed chlorinated methane compounds -- one-carbon organics that were detected by the instrument. The chlorine is of Martian origin, but it is possible the carbon may be of Earth origin, carried by Curiosity and detected by SAM's high sensitivity design.
Bron
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 07 feb 2013 14:57

"'Tweede aarde' mogelijk dichterbij dan gedacht

AMSTERDAM - Bewoonbare planeten bevinden zich mogelijk dichter bij de aarde dan tot nu toe werd aangenomen, zo blijkt uit nieuw astronomisch onderzoek.

Foto: Thinkstock Rond ongeveer zes procent van alle rode dwergen in ons heelal bevinden zich planeten die qua leefomstandigheden vergelijkbaar zijn met de aarde.

Dat betekent dat de dichtstbijzijnde bewoonbare planeet waarschijnlijk ongeveer 13 lichtjaar van ons verwijderd is. Dat hebben astronomen van het Harvard Smithsonian Center for Astrophysics berekend.
"

http://www.nu.nl/wetenschap/3132542/twe ... dacht.html

Het klinkt ver, maar 13 lichtjaar is in kosmische termen letterlijk om de hoek! Kan niet wachten tot de James Webb de ruimte in gaat.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor elbert » 15 feb 2013 08:00

Meteoriet inslag(en) in Zuid-Rusland? Het zou ook een oude satelliet kunnen zijn:
Filmpje 1
Filmpje 2
Filmpje 3
Filmpje 4
Filmpje 5
Er is sprake van dat er 400 gewonden zijn gevallen, vooral door rondvliegend glas.
Je zult het maar op je dak krijgen....

Overigens scheert er vandaag een asteroide van ongeveer 45 m groot vlak langs de aarde, maar deze inslag komt daar niet van. Een object van 45 m groot kan een hele stad verwoesten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2013 09:32

Indrukwekkend...

En gelukkig met 10 miljoen digitale camera's gefilmd ook :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 15 feb 2013 10:29

Mortlach schreef:Indrukwekkend...

En gelukkig met 10 miljoen digitale camera's gefilmd ook :-)



Ook hulde voor de vele video camera's in de voertuigen daar. Heeft verzekeringsfraude toch nog een positief effect :D

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lichtzwaard » 15 feb 2013 13:54

Mooie beelden maar waarom de ophef dat vindt wel meer plaats maar dan valt het steen en schroot in zee en hoor men er niets van :-k :-k :-k :-k :-k
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor elbert » 15 feb 2013 15:57

De meteoriet was zo'n 17 meter in doorsnee en liet energie vrij in de orde van ongeveer 500 kiloton TNT. Dat is net zoveel energie als bij een grote atoombom kan vrijkomen.
Wat zo'n simpel steentje al niet teweeg kan brengen. :-k
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor schaapje » 25 feb 2013 14:01

Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 27 feb 2013 20:01

http://www.youtube.com/watch?v=-qZ6oiaSm00

Mooie filmpje met goede uitleg van NASA over de meteoriet in Rusland :D

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 01 mar 2013 15:18

Nu LIVE de lancering van Falcon 9 van SpaceX met de Dragon capsule voor de CRS-2 missie;

http://www.spacex.com/webcast/

SpaceX, echt het vetste bedrijf ter wereld :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2013 17:13

Ik heb het begin gezien. is alles goed gegaan.

Wel stoer trouwens, na 1 minuut: 6 km hoog. Na 2 minuten 30 :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor bassie76 » 21 mar 2013 10:09


Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 21 mar 2013 10:14



Volgens mij spant het er al een paar jaar om, NASA zegt het volgende;

http://www.scientias.nl/voyager-1-lijkt ... bben/82915
NASA – eigenaar van Voyager 1 – heeft inmiddels ook op het onderzoek van Webber gereageerd. Volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie heeft Voyager 1 het zonnestelsel nog niet verlaten. “Het Voyager-team is ervan overtuigd dat Voyager 1 het zonnestelsel nog niet heeft verlaten en de interstellaire ruimte nog niet is binnengegaan,” zo vertelt onderzoeker Edward Stone. “In december 2012 rapporteerde ons team dat Voyager 1 zich in een nieuwe regio bevindt, ook wel de magnetische snelweg genoemd, waar geladen deeltjes radicaal veranderen. Een verandering in de richting van het magnetisch veld is de laatste belangrijke indicatie van het bereiken van de interstellaire ruimte en zo’n verandering in richting is nog niet geobserveerd.”


Het blijft zo indrukkwekkend, gelanceerd in 1977, nog steeds operationeel en zooooooooooo ver weg. Heel erg cool :D

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 19 apr 2013 09:23

De Kepler ruimtetelescoop heeft de twee kleinste buiten ons zonnestelstel gevonden waar leven mogelijk is;

http://www.scientias.nl/nieuwe-planeten ... even/84690
"NASA’s Kepler-telescoop heeft de twee kleinste planeten die zich in de leefbare zone bevinden, ontdekt. Op de planeten bevindt zich vrijwel zeker water. Sterker nog: onderzoek wijst erop dat ze volledig met water bedekt zijn en dat maakt ze wellicht tot zeer geschikte kandidaten voor leven."

Bizar dat ze op zo'n afstand kunnen waarnemen dat er water aanwezig is.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten