Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 07 apr 2022 16:27

Rusland gedraagt zich zoals het Hitler-regime in de jaren 30 en wordt door een segment in o.a. Nederland net zo benaderd: appeasement, het opofferen van (in dit geval) Oekraïne (net als destijds Tsjechoslowakije).

Dit is geen whataboutisme, maar een gevalletje l'histoire se répète.

Zoals Churchill destijds zei over het Akkoord van München: Britain and France had to choose between war and dishonour. They chose dishonour. They will have war.

Dat is, als je de lui, die nu van het zachte en het "jamaarwijhebbenerzoveellastvan" getuigen, hun zin geeft, precies wat er weer kan gebeuren.

Ik pleit niet voor een invasie richting Moskou. Napoleon en Hitler hebben hun tanden daar ook al op stuk gebeten.
Ik pleit voor een totale economische boycot van Rusland
En als dat niet afdoende is, is het instellen van een no fly zone boven Oekraïne een optie. Om mee te beginnen.

Als Russen zelf last hebben van hun regime, is het aan de Russen zelf om daar een einde aan te maken. Lukte in 1917 ook.

De Derde Wereldoorlog is al begonnen. Slachtoffers zullen er vallen, hoe dan ook.
En ik hoop van ganser harte dat Rusland deze oorlog gaat verliezen en dat niet-Russische volkeren hun onafhankelijkheid kunnen herwinnen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 07 apr 2022 17:07

Russen hebben alle ziekenhuizen in de regio Luhansk beschadigd en/of verwoest.

https://orf.at/stories/3258502/

Het kleine Estland, zelf bij herhaling bezet en uitgemolken door Rusland, zet de gasimport stop. Blijkbaar beschikt dit land wel over de politieke moed om dit te doen.

https://www.valitsus.ee/en/news/estonian-government-decides-cease-imports-russian-gas
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 07 apr 2022 17:37

Optimatus schreef: Ik pleit voor een totale economische boycot van Rusland
En als dat niet afdoende is, is het instellen van een no fly zone boven Oekraïne een optie. Om mee te beginnen.

Je eerste oplossing, denk je niet dat daar de onschuldige Rus vooral door geraakt wordt? Die niet in staat is hier iets tegen te doen? En de tweede, we weten dat er dan 'dingen gaan gebeuren die Europa nog nooit gezien heeft'. Is dat waar je voor pleit, miljarden andere onschuldigen hierin meesleuren? En daarna?

Trouwens, zo simpel is het niet. Even het afnemen van olie en gas uit Rusland stopzetten en klaar. Misschien heb jij een huis wat gasloos is, maar dat geldt niet voor talloze anderen. En wat denk je van al die bedrijven en instellingen die dan stil komen te liggen, hoeveel mensen zijn voor hun gezondheid en/of broodwinning daarvan afhankelijk? Hoe denk je dat voedsel dan geproduceerd en vervoerd wordt? Daarbij worden de hulptransporten dan ook gedwongen stopgezet, richting alle werelddelen. Zelenski kan wel blijvend die oproepen doen maar hier is zijn land echt niet mee geholpen. En moeten alle kinderen en ouderen dan maar omkomen van de honger en kou?
Hoezo realistisch blijven denken.. [-(

De Derde Wereldoorlog is al begonnen. Slachtoffers zullen er vallen, hoe dan ook.

Dus?

Ik gruwel van de beelden van onschuldige burgers op straat. Maar ik gruwel net zo hard van Oekrainsche soldaten die Russische krijgsgevangenen martelen en bruut vermoorden. Dan is er geen voor/tegen, het is beiden even afschuwelijk.

Ergens staat me dit allemaal zo tegen, het is alles Oekraïne wat de klok slaat. Alsof er niet wereldwijd verschrikkelijke dingen gebeuren, alsof niet heel veel niet-Europese mensen in nood verkeren, wie hoor je elke dag over de miljoenen kinderen die honger lijden, en al die andere volkeren die evengoed, al jarenlang vaak, lijden aan (oorlogs)geweld? Of is dat ' een interne aangelegenheid' a la Optimatus?
Heb je trouwens al vluchtelingen in huis opgenomen en hoe gaat dat?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2022 08:57

Optimatus schreef:Rusland gedraagt zich zoals het Hitler-regime in de jaren 30 en wordt door een segment in o.a. Nederland net zo benaderd: appeasement, het opofferen van (in dit geval) Oekraïne (net als destijds Tsjechoslowakije).

Dit is geen whataboutisme, maar een gevalletje l'histoire se répète.


Tot zover klopt de vergelijking inderdaad maar daarna stopt hij. Hitler overliep Tsjechie, daarna volgde Polen en een groot deel van Europa. Poetin komt niet eens tot een succesvolle invasie van één land. De kans dat hij denkt: dat gaat soepel, laat ik nu eens verder gaan met de Baltische staten, Polen, Finland enzovoorts is een stuk minder groot. En daat gaat je vergelijking mank als je zegt: “bij Hitler wilden ze ook niet ingrijpen en kijk eens wat het gevolg was.” Iedere wereldoorlog begon wel met een incal maar daarom leidt niet iedere inval tot een wereldoorlog.

Maar goed uiteindelijk wil jij ook gewone zware economische sancties dus we zijn het wel eens. Alleen lees ik ool oproepen tot fysiek ingrijpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2022 09:08

Dorpeling schreef:Je eerste oplossing, denk je niet dat daar de onschuldige Rus vooral door geraakt wordt? Die niet in staat is hier iets tegen te doen? En de tweede, we weten dat er dan 'dingen gaan gebeuren die Europa nog nooit gezien heeft'. Is dat waar je voor pleit, miljarden andere onschuldigen hierin meesleuren? En daarna?


Het is niet alleen de onschuldige Rus die wordt geraakt. Hoewel dat zeker ook het geval is. Verandering moet uiteindelijk van binnenuit komen. Dat is lastig want veel Russen willen deze oorlog niet. Maar het zijn vooral ook de grote bedrijven die geraakt worden, die nauwe banden hebben met de overheid. Door de inkomsten van die bedrijven krijgt ook het Kremlin veel geld om de oorlog te bekostigen.

Trouwens, zo simpel is het niet. Even het afnemen van olie en gas uit Rusland stopzetten en klaar. Misschien heb jij een huis wat gasloos is, maar dat geldt niet voor talloze anderen. En wat denk je van al die bedrijven en instellingen die dan stil komen te liggen, hoeveel mensen zijn voor hun gezondheid en/of broodwinning daarvan afhankelijk? Hoe denk je dat voedsel dan geproduceerd en vervoerd wordt? Daarbij worden de hulptransporten dan ook gedwongen stopgezet, richting alle werelddelen. Zelenski kan wel blijvend die oproepen doen maar hier is zijn land echt niet mee geholpen. En moeten alle kinderen en ouderen dan maar omkomen van de honger en kou?
Hoezo realistisch blijven denken.. [-(


Rusland is niet het enige land waar gas vandaan komt. Je regelt dit niet in een dag tijd maar je kan echt wel van Russisch gas afkomen. Er zijn al landen die dat doen en het is goed dat andere landen bedenken hoe ze er zo snel mogelijk van onafhankelijk kunnen worden.

Ik gruwel van de beelden van onschuldige burgers op straat. Maar ik gruwel net zo hard van Oekrainsche soldaten die Russische krijgsgevangenen martelen en bruut vermoorden. Dan is er geen voor/tegen, het is beiden even afschuwelijk.


Klopt, het is beiden verschrikkelijk en fout, maar het een komt alleen wel een stuk meer voor dan het ander.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 09 apr 2022 20:09

Dorpeling schreef:Je eerste oplossing, denk je niet dat daar de onschuldige Rus vooral door geraakt wordt? Die niet in staat is hier iets tegen te doen? En de tweede, we weten dat er dan 'dingen gaan gebeuren die Europa nog nooit gezien heeft'. Is dat waar je voor pleit, miljarden andere onschuldigen hierin meesleuren? En daarna?


Als de gewone Rus van zijn regime afwil, moet hij in opstand komen. Lukte in 1917 en in 1991 ook. De tsaar en Janajev (wie? Zoek maar op) konden vertrekken.

Trouwens, zo simpel is het niet. Even het afnemen van olie en gas uit Rusland stopzetten en klaar. Misschien heb jij een huis wat gasloos is, maar dat geldt niet voor talloze anderen. En wat denk je van al die bedrijven en instellingen die dan stil komen te liggen, hoeveel mensen zijn voor hun gezondheid en/of broodwinning daarvan afhankelijk? Hoe denk je dat voedsel dan geproduceerd en vervoerd wordt? Daarbij worden de hulptransporten dan ook gedwongen stopgezet, richting alle werelddelen. Zelenski kan wel blijvend die oproepen doen maar hier is zijn land echt niet mee geholpen. En moeten alle kinderen en ouderen dan maar omkomen van de honger en kou?
Hoezo realistisch blijven denken.. [-(


Landen als Estland en Litouwen hebben de gasimportstop al afgekondigd en zij zijn zeer afhankelijk van Russisch gas. Nederland is voor 15% afhankelijk van Russisch gas en Groningers hebben al gezegd dat ze liever meer aardbevingen hebben dan afhankelijk te zijn van een moorddadig regime. Groningers zijn, net als de Balten, dapperder dan de bange wezels die huuuuu huilen omdat ze iets aan comfort inleveren om een moorddadig regime te dwarsbomen.

Daarom: Groningen extra compenseren.

Dus?

Ik gruwel van de beelden van onschuldige burgers op straat. Maar ik gruwel net zo hard van Oekrainsche soldaten die Russische krijgsgevangenen martelen en bruut vermoorden. Dan is er geen voor/tegen, het is beiden even afschuwelijk.


Verzetsmensen hebben in de Tweede Wereldoorlog Duitse bezetters en collaborateurs op weinig zachtzinnige wijze omgelegd. Oorlog haalt het slechtste in de mens naar boven en alle oorlogsdoden zijn het gevolg van de Russische inval in Oekraïne, die al in 2014 is begonnen.

Ergens staat me dit allemaal zo tegen, het is alles Oekraïne wat de klok slaat. Alsof er niet wereldwijd verschrikkelijke dingen gebeuren, alsof niet heel veel niet-Europese mensen in nood verkeren, wie hoor je elke dag over de miljoenen kinderen die honger lijden, en al die andere volkeren die evengoed, al jarenlang vaak, lijden aan (oorlogs)geweld? Of is dat ' een interne aangelegenheid' a la Optimatus?
Heb je trouwens al vluchtelingen in huis opgenomen en hoe gaat dat?


Als Oekraïne je teveel wordt, moet je je niet mengen in deze discussie.
Antwoord: die komen hier inderdaad.

En hoeveel hongerige kinderen heb jij vandaag gevoed?

Geen?

Dacht ik al.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 09 apr 2022 20:11

Marnix schreef:Tot zover klopt de vergelijking inderdaad maar daarna stopt hij. Hitler overliep Tsjechie, daarna volgde Polen en een groot deel van Europa. Poetin komt niet eens tot een succesvolle invasie van één land. De kans dat hij denkt: dat gaat soepel, laat ik nu eens verder gaan met de Baltische staten, Polen, Finland enzovoorts is een stuk minder groot. En daat gaat je vergelijking mank als je zegt: “bij Hitler wilden ze ook niet ingrijpen en kijk eens wat het gevolg was.” Iedere wereldoorlog begon wel met een incal maar daarom leidt niet iedere inval tot een wereldoorlog.

Maar goed uiteindelijk wil jij ook gewone zware economische sancties dus we zijn het wel eens. Alleen lees ik ool oproepen tot fysiek ingrijpen.


Tegen Letland wordt inmiddels dezelfde retoriek gebruikt als tegen Oekraïne.
We mogen heel blij zijn dat het Russische leger een horde incompetente orks is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2022 09:18

Optimatus schreef:Landen als Estland en Litouwen hebben de gasimportstop al afgekondigd en zij zijn zeer afhankelijk van Russisch gas. Nederland is voor 15% afhankelijk van Russisch gas en Groningers hebben al gezegd dat ze liever meer aardbevingen hebben dan afhankelijk te zijn van een moorddadig regime. Groningers zijn, net als de Balten, dapperder dan de bange wezels die huuuuu huilen omdat ze iets aan comfort inleveren om een moorddadig regime te dwarsbomen.

Daarom: Groningen extra compenseren.


Ik hou wel van je simplistische visie op de wereld. Zo heerlijk ongenuanceerd. Was het maar zo eenvoudig.

Als Oekraïne je teveel wordt, moet je je niet mengen in deze discussie.
Antwoord: die komen hier inderdaad.

En hoeveel hongerige kinderen heb jij vandaag gevoed?

Geen?

Dacht ik al.


Jammer, die vijandigheid. Je hoort wel eens dat mensen die zich boos maken om onredelijkheid zelf op den duur ook onredelijk worden. De eerste sporen zijn al te zien in je reacties.

“He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
― Friedrich Nietzsche, Beyond Good and Evil
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 11 apr 2022 09:52

Dorpeling schreef:Je eerste oplossing, denk je niet dat daar de onschuldige Rus vooral door geraakt wordt? Die niet in staat is hier iets tegen te doen? En de tweede, we weten dat er dan 'dingen gaan gebeuren die Europa nog nooit gezien heeft'. Is dat waar je voor pleit, miljarden andere onschuldigen hierin meesleuren? En daarna?
Volgens opiniepeilingen staan de meeste Russen achter de "speciale militaire operatie" in Oekraine. Dan zullen ze daar ook wel wat voor over hebben, toch?
Overigens zal naar verwachting de Russische economie veel minder last hebben van de oorlog dan de Oekraiense. Volgens schattingen zal de Russische economie dit jaar met 11,2% krimpen. De Oekraiense met maar liefst 45%.
V.w.b. de Russische dreigingen richting het westen: Rusland is niet in de positie om die dreigementen uit te voeren. Nu het duidelijk is dat de Russische militaire machine enorme gebreken heeft, zal men in het Kremlin wel 10 keer nadenken voordat men zich in nog een avontuur stort.
Optimatus schreef:Landen als Estland en Litouwen hebben de gasimportstop al afgekondigd en zij zijn zeer afhankelijk van Russisch gas. Nederland is voor 15% afhankelijk van Russisch gas en Groningers hebben al gezegd dat ze liever meer aardbevingen hebben dan afhankelijk te zijn van een moorddadig regime. Groningers zijn, net als de Balten, dapperder dan de bange wezels die huuuuu huilen omdat ze iets aan comfort inleveren om een moorddadig regime te dwarsbomen.

Daarom: Groningen extra compenseren.
Ik denk ook dat we na moeten denken over het Groningse gas, maar het is niet zo simpel. Want we moeten ons bedenken dat Gronings gas niet hetzelfde is als Russisch gas. Gronings gas is laagcalorisch, Russisch gas is hoogcalorisch. Dat maakt Gronings gas bij uitstek geschikt om te gebruiken voor huishoudens en Russisch gas is meer geschikt voor de industrie. Als je Russisch gas wil gebruiken voor huishoudens, moet je dat bewerken (door toevoeging van stikstof). Als je Russisch gas wil vervangen, dan doe je er goed aan om dit te doen door gas uit de Noordzee: dat is nl. ook hoogcalorisch. Dus het is geen zekerheidje dat meer Gronings gas de beste oplossing is. Je kunt beter meer gas winnen uit de Noordzee. Qua aardbevingsrisico is dat ook veel beter. Ik heb begrepen dat de Noordzeevelden dit jaar nog 6 miljard kuub extra kunnen opleveren. Dat is mooi, maar ook weer niet heel veel. Als je meer wilt, dan moet je voor dat gas uit de Noordzee extra investeringen doen en het duurt even voordat je dat gas gewonnen hebt. Sowieso is het een goed plan om daarin te investeren. Het is dus geen kwestie van even de kraan wat verder opendraaien zoals in Groningen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2022 10:53

elbert schreef:Volgens opiniepeilingen staan de meeste Russen achter de "speciale militaire operatie" in Oekraine. Dan zullen ze daar ook wel wat voor over hebben, toch?


Ik vraag me wel af hoe hoog dat percentage zou zijn als de Russen wat meer feiten te horen zouden krijgen van de oorlog (ipv propaganda waarom het nodig is, hoe goed het allemaal gaat en hoe vreedzaam de vredesmissie verloopt) en als je probleemloos iedere mening zou kunnen ventileren. De meeste Russen leren al decennia lang dat je beter ja kan knikken ipv je hoofd boven het maaiveld uit te steken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 11 apr 2022 12:35

Marnix schreef:Ik hou wel van je simplistische visie op de wereld. Zo heerlijk ongenuanceerd. Was het maar zo eenvoudig.



Jammer, die vijandigheid. Je hoort wel eens dat mensen die zich boos maken om onredelijkheid zelf op den duur ook onredelijk worden. De eerste sporen zijn al te zien in je reacties.

“He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
― Friedrich Nietzsche, Beyond Good and Evil


Even een samenvatting:

1. Oekraïne wordt aangevallen door Rusland. We zien bombardementen, massamoorden en kinderen die door Russische soldaten verkracht worden. Rusland is als enige verantwoordelijk. Rusland heeft in 2014 het Akkoord van Białowieża (1991) en het Memorandum van Boedapest (1994) eenzijdig geschonden. In deze beide overeenkomsten had Rusland de grenzen van Oekraïne erkend.

2. Nederland (en veel andere EU/NAVO-landen) sturen wapens en geld naar Oekraïne. Heel erg mee eens. Mag nog veel meer.

3. Nederland (en veel andere EU/NAVO-landen) blijven gas en/of olie kopen in/van Rusland. Slechte zaak. Ze financieren daarmee het Russische leger dat Oekraïne is binnengevallen en op beestachtige wijze tekeergaat. Landen als Estland en Litouwen, die ten opzichte van Rusland veel kwetsbaarder zijn in zowel militair en economisch opzicht, boycotten Russisch gas om zo niet langer bij te dragen aan de Russische oorlogskas. Nederland is voor vijftien procent afhankelijk van Russisch gas en beschikt over eigen gas. Veel Groningers hebben al aangegeven, dat ze liever nog wat meer gaswinning in Groningen zien dan bij te dragen aan de oorlogskas van Rusland. Doen dus. En alle inkomsten die daaruit voortvloeien investeren in Groningen. Als dank. En als dat, zoals Elbert, niet meteen kan: dan moeten we iets anders verzinnen, maar er moet geen cent meer naar Rusland vloeien - wie de oorlogskas van Poetin vult, is medeverantwoordelijk voor elk slachtoffer dat in Oekraïne valt.

4. Voor degenen in Nederland die worden bedreigd met armoede vanwege hogere prijzen is ruimhartige compensatie nodig. Het segment dat vooral vindt dat Oekraïne zich over moet geven omdat men er in Nederland last van heeft, moet gewoon z'n stijfburgerlijke mond houden. Dat is hetzelfde segment dat klaagt over het lawaai van de sirene van de brandweer die het huis van de buren staat te blussen.

5. En voor wat betreft het eeuwige "Waarom de Oekraïners wel en eerdere conflicten niet?": de fouten van weleer hoeven niet te worden voortgezet omdat het een paar mensen niet uitkomt.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 11 apr 2022 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 11 apr 2022 12:52

Marnix schreef:Ik vraag me wel af hoe hoog dat percentage zou zijn als de Russen wat meer feiten te horen zouden krijgen van de oorlog (ipv propaganda waarom het nodig is, hoe goed het allemaal gaat en hoe vreedzaam de vredesmissie verloopt) en als je probleemloos iedere mening zou kunnen ventileren. De meeste Russen leren al decennia lang dat je beter ja kan knikken ipv je hoofd boven het maaiveld uit te steken.
De oude sovjetmentaliteit is nog steeds springlevend. Jaknikken ook al weet je dat er niets van het verhaal klopt, is veiliger. Naar schatting heeft ongeveer 80% van de Russische bevolking die instelling. Het meeste verzet is te vinden onder de hoogopgeleiden, maar die zijn vaak aan het zoeken hoe ze het land kunnen verlaten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 11 apr 2022 13:17

Het is verbijsterend om te zien hoe ook nu weer de orthodoxe kerk aan de leiband van het Kremlin loopt. Dat was onder de communisten het geval en onder de tsaren ook al.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 11 apr 2022 16:07

Finland en Zweden staan op het punt het lidmaatschap van de NAVO aan te vragen. Een goede zaak.

https://www.merkur.de/politik/ukraine-k ... 72285.html
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 11 apr 2022 16:09

Optimatus schreef:Finland en Zweden staan op het punt het lidmaatschap van de NAVO aan te vragen. Een goede zaak.

https://www.merkur.de/politik/ukraine-k ... 72285.html
Het is tevens een bewijs dat de inval in Oekraine een enorme strategische blunder was van Poetin. Nu komt de NAVO nog dichterbij en Poetin was er juist alles aan gelegen om dat te voorkomen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron