Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 10 aug 2012 10:23

schaapje schreef:Ik ben geen orthodoxe christen, maar mijn belangstelling voor de zonnestelses en het hele universum is groot, (zover ik het begrijpen kan) en geeft mij juist grote eerbied voor onze God die dat alles geschapen heeft. De oneindigheid, de eeuwigheid het niet kunnen vatten van afstanden, aantallen van sterrenstelsels , noem maar op, daar word ik stil van en ben ik vol verbazing zoals vele anderen denk ik.


Mocht ik gelovig zijn dan zou ik het met bovenstaande eens zijn. Ik heb meerdere christelijke kosmologen en sterrenkundigen horen claimen dat ze juist door onderzoek dichter bij God komen.

Daarnaast zou ik me niet kunnen voorstellen dat al die enorme, onmetelijke pracht en praal is gecreeerd zonder een duidelijk doel of reden of niet gezien mogen worden.

Zoals je gemerkt hebt ben ik redelijk gepassioneerd over dit onderwerp, om te vermijden dat ik jullie ga vervelen wil ik graag afsluiten met mijn favoriete ruimtevaart foto;

Dit is de beroemde "pale blue dot", een foto van onze Aarde uit 1990 vanuit de Voyager 1, op dat moment bijna aan het einde van ons zonnestelsel. De afstand bedroeg op het moment van deze foto 4 miljard(!!) kilometer;

Afbeelding

Mocht Engels niet je beste taal zijn, de tekst leest;

"Kijk nog eens naar dat stipje. Dat is hier. Dat is thuis. Dat is ons. Op dat stipje woont iedereen waarvan je houdt, iedereen die je kent, iedereen waar je ooit van gehoord hebt, elke mens die ooit was, alle levens die ooit zijn geleefd. Het totaal van ons plezier, ons lijden, duizenden zelfverzekerde religies, ideoligies en economische doctrines, elke jager en verzamelaar, elke held en elke lafaard, elke creator en vernietiger van civilisatie, elke koning en elke boer, alle jonge koppels die verliefd zijn, elke moeder en elke vader, alle hoopvolle kinderen, alle uitvinders en ontdekkers, elke leraar van moraal, elke corrupte politici, elke "superster", elke "supreme leader", elke heilige en elke zondaar in de geschiedenis van onze soort heeft hier geleefd - op een stipje van stof hangend in een zonnestraal..."

Ik krijg hier oprecht kippenvel van :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 10 aug 2012 10:25

schaapje schreef:Ik ben geen orthodoxe christen, maar mijn belangstelling voor de zonnestelses en het hele universum is groot, (zover ik het begrijpen kan) en geeft mij juist grote eerbied voor onze God die dat alles geschapen heeft. De oneindigheid, de eeuwigheid het niet kunnen vatten van afstanden, aantallen van sterrenstelsels , noem maar op, daar word ik stil van en ben ik vol verbazing zoals vele anderen denk ik.


O, als je boeken van en over natuurkundigen en kosmologen leest, dan zie je die eerbied echt wel terug. Niet zozeer richting God - tenzij de wetenschapper misschien christen is - maar wel een gevoel van nederigheid t.o.v de duizelingwekkende afstanden en aantallen.

Je wordt er inderdaad stil van, maar voor mij nog meer dat we dingen over sterren wéten, ook al staan die sterren miljoenen of zelfs miljarden lichtjaren ver weg. Het zijn niet langer onbekende lichtpuntjes of 'gaatjes' die de engelen met hun hakken in de hemel hebben geprikt.

@L&S: Inderdaad. Geweldige foto!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor schelpje3 » 10 aug 2012 10:42

Mortlach: is het mogelijk dat je dergelijke opmerkingen achterwege laat?
Een engel ziet er niet uit zoals in de romigekaasreclame nl.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor schaapje » 10 aug 2012 10:57

Mocht ik gelovig zijn dan zou ik het met bovenstaande eens zijn. Ik heb meerdere christelijke kosmologen en sterrenkundigen horen claimen dat ze juist door onderzoek dichter bij God komen.

Jammer is het dat je niet geloooft in een God.

Daarnaast zou ik me niet kunnen voorstellen dat al die enorme, onmetelijke pracht en praal is gecreeerd zonder een duidelijk doel of reden of niet gezien mogen worden.

Hier zeg je toch dat alles gecreërd is met een duidelijk doel....
Ik kan me zeker niet voorstellen dat dat miniscule kleine stipje in het heelall met alles wat daarop en daarin en geweest is, doelloos zou zijn.

Zoals je gemerkt hebt ben ik redelijk gepassioneerd over dit onderwerp, om te vermijden dat ik jullie ga vervelen wil ik graag afsluiten met mijn favoriete ruimtevaart foto;

Je verveelt mij echt niet met deze prachtige foto's :D
Dit is de beroemde "pale blue dot", een foto van onze Aarde uit 1990 vanuit de Voyager 1, op dat moment bijna aan het einde van ons zonnestelsel. De afstand bedroeg op het moment van deze foto 4 miljard(!!) kilometer;

Afbeelding

Mocht Engels niet je beste taal zijn, de tekst leest;

"Kijk nog eens naar dat stipje. Dat is hier. Dat is thuis. Dat is ons. Op dat stipje woont iedereen waarvan je houdt, iedereen die je kent, iedereen waar je ooit van gehoord hebt, elke mens die ooit was, alle levens die ooit zijn geleefd. Het totaal van ons plezier, ons lijden, duizenden zelfverzekerde religies, ideoligies en economische doctrines, elke jager en verzamelaar, elke held en elke lafaard, elke creator en vernietiger van civilisatie, elke koning en elke boer, alle jonge koppels die verliefd zijn, elke moeder en elke vader, alle hoopvolle kinderen, alle uitvinders en ontdekkers, elke leraar van moraal, elke corrupte politici, elke "superster", elke "supreme leader", elke heilige en elke zondaar in de geschiedenis van onze soort heeft hier geleefd - op een stipje van stof hangend in een zonnestraal..."

Ik krijg hier oprecht kippenvel van :D


Bedankt! ( Ik krijg ook kippevel)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 10 aug 2012 11:08

schaapje schreef:Jammer is het dat je niet geloooft in een God.


Ja ik vind dat dus niet jammer :) Waar jij waarschijnlijk de schoonheid van de creatie/schepper ziet, zie ik dat er uit ongeordende chaos mooie dingen kunnen ontstaan. En in de basis is dit mogelijk gemaakt door letterlijk 1 kracht; zwaartekracht. Tuurlijk spelen er veel meer krachten mee, maar in mijn universum zorgde zwaartekracht voor de eerste waterstof/helium sterren 13 miljard jaar geleden die op hun beurt weer zwaardere elementen zoals koolstof creeerde, waar wij uiteindelijk uit zijn opgebouwd. De koolstofatomen in je linkerhand komen hoogstwaarschijnlijk uit de oven van een ontploffende ster miljarden jaren geleden, terwijl de koolstofatomen in je rechterhand zomaar uit een heel andere ster kunnen komen.

Ik vind dat bijna poetisch en kan daar erg van genieten en zelfs dankbaar voor zijn. Niet dankbaar richting een god of creator maar meer naar het universum.

schaapje schreef:Hier zeg je toch dat alles gecreërd is met een duidelijk doel....


Sorry, ik was niet helemaal duidelijk; ik bedoel hiermee dat ik waarschijnlijk dat zou denken als ik gelovig zou zijn.

Maar dat is niet zo, ik geloof ook dat het volkomen doelloos is. Dat betekent overigens niet dat ik geen zingeving ervaar of het leven an sich doelloos vind. We zijn er nu eenmaal, in deze onmetelijke zee van pracht en praal, we hebben bij toeval een kans gekregen om dat te observeren en mee te maken. Dan moeten we dat doen ook :)

schaapje schreef:Ik kan me zeker niet voorstellen dat dat miniscule kleine stipje in het heelall met alles wat daarop en daarin en geweest is, doelloos zou zijn.


Dat sentiment kan ik me goed voorstellen. Als je je echter langer met sterrenkunde en ruimtevaart bezig houdt begin je langzaam te beseffen hoe groot het heelal is. Onze zon is een ster, de sterren die jij met het blote oog kan zien zijn dus ook zonnen. We weten redelijk goed hoeveel sterren er zijn in het voor onze zichtbare heelal. Dat zijn er meer dan dat er zandkorrels liggen op alle stranden van de aarde... Onvoorstelbaar veel dus, in die context stelt dat miniscule stipje dat draait rond die zeer middelmatige kleine ster die wij de Zon noemen niet zoveel voor.

Maar goed, er zijn dus ook genoeg christelijke sterrenkundigen die het anders zien.

schaapje schreef:Bedankt! ( Ik krijg ook kippevel)


Dat vind ik fijn om te horen!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor schaapje » 10 aug 2012 11:21

Ik vind dat bijna poetisch en kan daar erg van genieten en zelfs dankbaar voor zijn. Niet dankbaar richting een god of creator maar meer naar het universum.

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk; ik bedoel hiermee dat ik waarschijnlijk dat zou denken als ik gelovig zou zijn.

Maar dat is niet zo, ik geloof ook dat het volkomen doelloos is.


Maar dan zijn al die onderzoeken ook volkomen doelloos dan is het hele universum doelloos. :(

Sorry ik ga wel of-topic
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 10 aug 2012 12:14

schaapje schreef:Maar dan zijn al die onderzoeken ook volkomen doelloos dan is het hele universum doelloos. :(

Sorry ik ga wel of-topic



Wat mij betreft niet erg, vind dit altijd interessante materie.

Wat is doelloos? Volgens de huidige geldige theorieen zal het gehele universum over pak em beet 15 miljard eindigen te bestaan. Dat zou ook betekenen dat alles binnen het universum, alles wat ooit bedacht en ontdekt is, alles wat ooit ontstaan is, écht alles verdwijnt zonder ook maar een spoortje achter te laten. In die context zou je kunnen beredeneren dat alles zinloos is. Maar 15 miljard jaar is een extreem lange tijd.

Wat mij betreft is het het leven, het universum en alles daarbinnen zeker niet zin- of doelloos, het gaat er om dat wij zelf daar zin en doel aan geven. Als mensheid zijn we de laatste paar honderd jaar zo snel zo ver gekomen. We beginnen steeds beter te begrijpen hoe alles werkt en ik denk dat we ook steeds beter begrijpen dat wij als soort een enorme potentie hebben. Kijk maar naar de landing van Curiosity, het is voor mij bijna niet te bevatten dat een mechanisch/elektrisch apparaat wat door feilbare mensen, mensen die ook fouten maken, op zo'n manier is bedacht dat het toch feilloos werkt op een bijna onvoorstelbaar complexe manier. Als we de lijn van menselijke ontwikkeling doortrekken ziet de wereld er over 50/100 jaar heel anders uit.

En ik denk dat we hier ook op een punt komen waar onze verschillende visies steeds meer gaan botsen. Ik ben er van overtuigd dat we over 50 jaar steeds meer verweven gaan raken met de technologie, niet op sociologisch vlak, maar echt letterlijk! Je ziet het nu al met bijvoorbeeld cochlear implants (http://nl.wikipedia.org/wiki/Cochleair_implantaat), maar ook stamcellen gebruiken om organen te vervangen, levens te verlengen. Ogen laten vervangen door betere digitale exemplaren, ook al heb je helemaal geen problemen met je ogen, ik zie dat niet als onrealistisch, sterker nog, ik zie het als onvermijdelijk.

Ik kan me heel goed voorstellen dat gelovigen dit zien als "voor God spelen", echter ik ben van mening dat het een onvermijdelijke stap in onze evolutie is. En uiteindelijk zal het bijdragen, denk ik dan, aan onze verspreiding in het heelal en ons begrip van letterlijk alles. Ik zie dat niet als "voor God spelen", maar meer het inzetten van onze potentie. En of we die potentie hebben meegekregen vanuit een evolutionair proces of vanuit God, we hebben het nu eenmaal. Het zou in mijn ogen zonde zijn daar niets mee te doen...

En qua doel; voor mezelf heb ik als doel jezelf altijd te blijven verbeteren, qua kennis, op sociaal vlak, op moralistisch vlak (jaja, agnosten hebben zoiets als moraal ;) ). En maakt dit uiteindelijk uit? Weten mensen over 1000 jaar nog wie Lock&Stock was? Waarschijnlijk niet. Maar als ik op mn sterfbed lig, en ik weet van mezelf dat er uit heb gehaald wat er in zat, dat ik zoveel mogelijk plekken heb gezien, culturen heb gesnoven, als ik weet dat ik mensen heb geholpen en andere mensen niet tot last ben geweest, als ik besef dat ik gelukkig ben of ben geweest, liefde heb ervaren, verdriet heb gedeeld, woede heb gevoeld, etc..Dan kan ik gelukkig sterven, ook al weet ik dat redelijk zeker dat na mijn laatste adem het lichtje permanent uit gaat...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 10 aug 2012 12:31

schelpje3 schreef:Mortlach: is het mogelijk dat je dergelijke opmerkingen achterwege laat?
Een engel ziet er niet uit zoals in de romigekaasreclame nl.


Nu probeer ik normaal gesproken wel gevoelig te posten, maar in dit geval zie ik het probleem niet. Het is zoals mensen vroeger over sterren dachten. Ik bedoel er verder ook niets mee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor schelpje3 » 10 aug 2012 12:40

Mortlach schreef:
Nu probeer ik normaal gesproken wel gevoelig te posten, maar in dit geval zie ik het probleem niet. Het is zoals mensen vroeger over sterren dachten. Ik bedoel er verder ook niets mee.

Gelukkig :D enne bij twijfel....niet doen. Je kwetst op zich niet, maar je moet er ten allen tijde rekening mee houden dat hier meelezers komen. Dan kan dit soort opmerkingen heel naar overkomen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 10 aug 2012 13:29

schelpje3 schreef:Gelukkig :D enne bij twijfel....niet doen. Je kwetst op zich niet, maar je moet er ten allen tijde rekening mee houden dat hier meelezers komen. Dan kan dit soort opmerkingen heel naar overkomen.


In dit geval was er geen twijfel, maar ik had me zorgvuldiger kunnen uitdrukken. En verder, tja, als mensen echt problemen hebben met wat ik schrijf, kunnen ze me dat gewoon laten weten - wat ze gelukkig ook doen. Ik ben er (meestal) niet bewust op uit om te kwetsen en ik ben niet te beroerd om iets te herschrijven als het dat per ongeluk toch doet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor schaapje » 10 aug 2012 14:12

Wat mij betreft niet erg, vind dit altijd interessante materie.

Wat is doelloos? Volgens de huidige geldige theorieen zal het gehele universum over pak em beet 15 miljard eindigen te bestaan. Dat zou ook betekenen dat alles binnen het universum, alles wat ooit bedacht en ontdekt is, alles wat ooit ontstaan is, écht alles verdwijnt zonder ook maar een spoortje achter te laten. In die context zou je kunnen beredeneren dat alles zinloos is. Maar 15 miljard jaar is een extreem lange tijd.

Wat mij betreft is het het leven, het universum en alles daarbinnen zeker niet zin- of doelloos, het gaat er om dat wij zelf daar zin en doel aan geven. Als mensheid zijn we de laatste paar honderd jaar zo snel zo ver gekomen. We beginnen steeds beter te begrijpen hoe alles werkt en ik denk dat we ook steeds beter begrijpen dat wij als soort een enorme potentie hebben. Kijk maar naar de landing van Curiosity, het is voor mij bijna niet te bevatten dat een mechanisch/elektrisch apparaat wat door feilbare mensen, mensen die ook fouten maken, op zo'n manier is bedacht dat het toch feilloos werkt op een bijna onvoorstelbaar complexe manier. Als we de lijn van menselijke ontwikkeling doortrekken ziet de wereld er over 50/100 jaar heel anders uit.

En ik denk dat we hier ook op een punt komen waar onze verschillende visies steeds meer gaan botsen. Ik ben er van overtuigd dat we over 50 jaar steeds meer verweven gaan raken met de technologie, niet op sociologisch vlak, maar echt letterlijk! Je ziet het nu al met bijvoorbeeld cochlear implants (http://nl.wikipedia.org/wiki/Cochleair_implantaat), maar ook stamcellen gebruiken om organen te vervangen, levens te verlengen. Ogen laten vervangen door betere digitale exemplaren, ook al heb je helemaal geen problemen met je ogen, ik zie dat niet als onrealistisch, sterker nog, ik zie het als onvermijdelijk.

Ik kan me heel goed voorstellen dat gelovigen dit zien als "voor God spelen", echter ik ben van mening dat het een onvermijdelijke stap in onze evolutie is. En uiteindelijk zal het bijdragen, denk ik dan, aan onze verspreiding in het heelal en ons begrip van letterlijk alles. Ik zie dat niet als "voor God spelen", maar meer het inzetten van onze potentie. En of we die potentie hebben meegekregen vanuit een evolutionair proces of vanuit God, we hebben het nu eenmaal. Het zou in mijn ogen zonde zijn daar niets mee te doen...

En qua doel; voor mezelf heb ik als doel jezelf altijd te blijven verbeteren, qua kennis, op sociaal vlak, op moralistisch vlak (jaja, agnosten hebben zoiets als moraal ;) ). En maakt dit uiteindelijk uit? Weten mensen over 1000 jaar nog wie Lock&Stock was? Waarschijnlijk niet. Maar als ik op mn sterfbed lig, en ik weet van mezelf dat er uit heb gehaald wat er in zat, dat ik zoveel mogelijk plekken heb gezien, culturen heb gesnoven, als ik weet dat ik mensen heb geholpen en andere mensen niet tot last ben geweest, als ik besef dat ik gelukkig ben of ben geweest, liefde heb ervaren, verdriet heb gedeeld, woede heb gevoeld, etc..Dan kan ik gelukkig sterven, ook al weet ik dat redelijk zeker dat na mijn laatste adem het lichtje permanent uit gaat...


Interessante hypothese L&S, je hebt een groot vertrouwen in de mensheid, maar ik zie niet dat de technologie ons wat verder tot "mooie" mensen maakt, die wat meer naar elkaar omzien en in vrede met elkaar willen leven.

Ondanks de vooruitgang is het een grote puinhoop op deze planeet, Trouwens een pagina terug schrijf jezelf dat we maar een moment van een nucleare oorlog verwijderd zijn, die tot een totale uitroeing van al het leven zal leiden.
Dat is te danken aan de mensheid die zo met al deze uitvindingen op technologisch gebied omgaan.
Het kan voor de mensheid de ondergang zijn, als de mensheid niet verandert.

En er is er maar EEN die alles in de hand zal houden, en Hij zal ook ingrijpen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 10 aug 2012 14:38

schaapje schreef:Interessante hypothese L&S, je hebt een groot vertrouwen in de mensheid, maar ik zie niet dat de technologie ons wat verder tot "mooie" mensen maakt, die wat meer naar elkaar omzien en in vrede met elkaar willen leven.


Kijk, vanuit mijn heidense wereld beeld zijn wij officieel dieren, of eigenlijk; primaten. We onderscheiden ons door onze intelligentie en creativiteit, echter worden we ook geleid door primaire instincten, net zoals dieren. Voortplantingsdrang, overlevingsdrang, alpha-gedrag, roedel/kudde-gedrag. Als je goed kijkt vertoond het menselijk gedrag heel veel wat wij "dierlijke-elementen" zouden noemen. En dat zie je eigenlijk "het beste" met conflicten. Als je een menselijke oorlog vergelijkt met bijvoorbeeld een conflict tussen 2 groepen chimpansees is het bijna eng hoeveel overeenkomsten er zijn.

Als je zegt dat ik een groot vertrouwen in de mensheid klopt dat, echter zie ook absoluut onze tekortkomingen en de mogelijke rampen die we over ons zelf kunnen afroepen. Ik denk ook absoluut niet dat technologie ons betere mensen maakt. Wel denk ik dat technologie ons een bepaald perspectief, een zienswijze, kan aanleren waardoor we veel makkelijker zaken kunnen relativeren.

Neem bijvoorbeeld het conflict in het Midden-Oosten, ik ben er redelijk van overtuigd dat als iedereen daar wist van de werkelijke grote van het heelal, de risico's die onze complete planeet loopt op bijvoorbeeld een Gammaflits of een astroide en de mogelijkheid op buitenaards leven, dat dan wellicht bij veel mensen het besef gaat groeien dat dat landje-pik wat ze daar doen eigenlijk nergens op slaat. We zijn 1 ras op 1 planeet (althans, voorlopig ;) ), wellicht wordt het dan eens tijd ons ook daar naar te gaan gedragen.

Dat is mijn hoop. Niet zozeer in de goedheid van de mensheid, die is er zeker maar wordt nog te vaak overschaduwt door onze primaire instincten en egoistisch gedrag, maar meer in dat een grotere kennis van alles om ons heen een ander, globaal, perspectief biedt.


schaapje schreef:Ondanks de vooruitgang is het een grote puinhoop op deze planeet


Dat hoor ik vaak en ik wil ook absoluut niet claimen dat alles rozengeur en maneschijn is. Echter, ik weet niet hoor, ik leef liever in het hier en nu dan in de middeleeuwen.... En we komen nu wel langzaam op een punt dat we de gemaakte schade kunnen terugdraaien. Schone energie begint nu toch wel langzaam aan een echte ontwikkeling, kernfusie duurt nog wel 10 of 20 jaar, maar als dat er eenmaal is hebben in principe ongelimiteerde schone energie. Ik heb de hoop in ieder geval nog niet opgegeven ;)

schaapje schreef:Trouwens een pagina terug schrijf jezelf dat we maar een moment van een nucleare oorlog verwijderd zijn, die tot een totale uitroeing van al het leven zal leiden.


Dat klopt, dat risico is ook nog steeds absoluut aanwezig. Maar ik denk dat dit niet een blijvende situatie is, in ieder geval dat hoop ik. En daarnaast kan je het glas ook halfvol zien; al 60 jaar staan er letterlijk honderden kernwapens op elkaar gericht, paar keer bijna misgegaan, maar we zijn er nog steeds. Een ieder met de vinger op de knop weet dat hij als hij op de knop drukt, hij/zij zelf ook wordt vernietigd. Mutual Destructive Assurance noemen ze dat, en gek genoeg werkt het wel.

schaapje schreef:Dat is te danken aan de mensheid die zo met al deze uitvindingen op technologisch gebied omgaan.


Klopt, maar door hetzelfde onderzoek kunnen we nu ook tumoren bestralen. Het mes snijd vrijwel altijd aan twee kanten schaapje.

schaapje schreef:Het kan voor de mensheid de ondergang zijn, als de mensheid niet verandert.


En daar ben ik het volkomen met je eens!

schaapje schreef:En er is er maar EEN die alles in de hand zal houden, en Hij zal ook ingrijpen.


En daar dan weer niet ;)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor schaapje » 10 aug 2012 15:00

@Lock&Stock
Het is natuurlijk fijn als je hoop hebt dat eens alles beter zal gaan, maar als je die hoop op de mensheid richt, dan kom je n.m.i. bedrogen uit L&S, kijk eens hoeveel keer je op mijn antowoord moest beamen dat het waar is wat ik schrijf.

Mijn hoop is op Hem onze God, maar dat wist je al. :D

Je geeft trouwens aan het begin van je posting een mooie beschrijving van wat er in de mens leeft, de mens die zo lelijk is in zijn zonden.
Daarom heet het bij de mens zonden en bij de dieren niet, dan zijn het primaire instincten, en door dat de mens de kennis heeft van goed en kwaad, wordt hij verantwoordelijk gehouden voor al wat hij doet.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 10 aug 2012 15:52

schaapje schreef:@Lock&Stock
Het is natuurlijk fijn als je hoop hebt dat eens alles beter zal gaan, maar als je die hoop op de mensheid richt, dan kom je n.m.i. bedrogen uit L&S, kijk eens hoeveel keer je op mijn antowoord moest beamen dat het waar is wat ik schrijf.


Dat de feiten die je aanhaalt kloppen wil natuurlijk niet zeggen dat ik het met je eens ben ;)

Jij hebt waarschijnlijk (gok ik dan even) je leven lang gehoord dat de mens zondig is, dat wij het eigenlijk allemaal niet waard zijn. Ik heb dat nooit zo meegekregen, ja tuurlijk de mens heeft slechte eigenschappen, maar we brengen ook prachtig mooie dingen voort.

Je geeft aan dat je denkt dat ik uiteindelijk bedrogen uit zal komen en ik ben de eerste om te beamen dat dat risico er zeker in zit. Daarom is het voor mij belangrijk om te zorgen dat ik in ieder geval in mijn eigen leven laat zien dat mensen ook goed kunnen zijn. En ik ben zeker niet de enige die er zo over denkt, dus in dat geval is er wel degelijk nog hoop.

En daarnaast, we hebben onze grootste kans voor totale vernietiging al "verspeeld". Als je denkt dat we het onszelf nu moeilijk maken, wat dacht je tijdens het hoogtepunt van de Koude Oorlog, de Cuba-crisis, toen stonden we echt op de afgrond en keken we naar beneden.

Maar nogmaals, ik kan bedrogen uitkomen. Maar dat risico, al wil je het zelf wellicht niet toegeven, loop jij ook...

schaapje schreef:Je geeft trouwens aan het begin van je posting een mooie beschrijving van wat er in de mens leeft, de mens die zo lelijk is in zijn zonden.
Daarom heet het bij de mens zonden en bij de dieren niet, dan zijn het primaire instincten, en door dat de mens de kennis heeft van goed en kwaad, wordt hij verantwoordelijk gehouden voor al wat hij doet.


Ja dat is een verschil in zienswijze, jij ziet de dierlijke elementen als een bewijs/aanwijzing voor de zondeval (toch? of heb ik het mis?), ik zie het als een overblijfsel van een onze voorouderen.

Aan het einde de dag lijkt het me sterk dat we elkaar kunnen overtuigen, al blijft het in mijn ogen altijd interessant om het perspectief van de ander te ontdekken, dank daarvoor dus.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor schaapje » 10 aug 2012 16:23

Dat de feiten die je aanhaalt kloppen wil natuurlijk niet zeggen dat ik het met je eens ben ;)

Nou ja...als de feiten maar kloppen...

Jij hebt waarschijnlijk (gok ik dan even) je leven lang gehoord dat de mens zondig is, dat wij het eigenlijk allemaal niet waard zijn.

Nee, je hebt verkeerd gegokt, ik ben goddeloos opgevoed, en dacht dat een een goed mens was, totdat ik in de Bijbel ging lezen over het leven van Jezus, en zag wat een prachtig leven Hij heeft geleefd, toen pas ging ik zien wat de zonden waren in mij eigen leven.
Maar ook dat God de mens lief heeft.

Ik heb dat nooit zo meegekregen, ja tuurlijk de mens heeft slechte eigenschappen, maar we brengen ook prachtig mooie dingen voort.

Niet alles in de wereld is waardeloos, maar die slechte eigenschappen kunnen niet zomaar weggepoetst worden, alsof ze niet bestaan.

Je geeft aan dat je denkt dat ik uiteindelijk bedrogen uit zal komen en ik ben de eerste om te beamen dat dat risico er zeker in zit. Daarom is het voor mij belangrijk om te zorgen dat ik in ieder geval in mijn eigen leven laat zien dat mensen ook goed kunnen zijn. En ik ben zeker niet de enige die er zo over denkt, dus in dat geval is er wel degelijk nog hoop.

Ik zie dat echt niet gebeuren, dat het goede in de mens de overhand zal krijgen, soms wil ik het nieuws in de media niet horen. :(

En daarnaast, we hebben onze grootste kans voor totale vernietiging al "verspeeld". Als je denkt dat we het onszelf nu moeilijk maken, wat dacht je tijdens het hoogtepunt van de Koude Oorlog, de Cuba-crisis, toen stonden we echt op de afgrond en keken we naar beneden.

Als ik zie dat er figuren zijn die zichzelf om zeep brengen, door een aanslag te plegen,
dan zal er ook wel een hooggeplaatste gek kunnen zijn die op de "knop" zal willen drukken, uit pure haat.

Maar nogmaals, ik kan bedrogen uitkomen. Maar dat risico, al wil je het zelf wellicht niet toegeven, loop jij ook...

Nee L&S ik kom nooit bedrogen :D


Ja dat is een verschil in zienswijze, jij ziet de dierlijke elementen als een bewijs/aanwijzing voor de zondeval (toch? of heb ik het mis?), ik zie het als een overblijfsel van een onze voorouderen.

Een dier heeft geen kennis van goed en kwaad, een dier heeft geen geweten, dat heb ik bedoeld.

Aan het einde de dag lijkt het me sterk dat we elkaar kunnen overtuigen, al blijft het in mijn ogen altijd interessant om het perspectief van de ander te ontdekken, dank daarvoor dus.

Mee eens, het was me een genoegen. :D

Iets heel anders ik las ergens dat de 12e een "sterrenregen" komt, is daar dan ook een tijdstip van bekent?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten