Geert Wilders PVV

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Geert Wilders PVV

Berichtdoor meribel » 06 jun 2025 12:43

benefietdiner schreef:Alle politieke partijen hebben een leider of lijsttrekker die het gezicht van de partij vormt. Bij Nieuw Sociaal Contract (NSC) is Pieter Omtzigt inmiddels weggevallen of naar de achtergrond verdwenen. Het gevolg daarvan laat zich al voelen: zijn opvolger, Van der Voornhoven, is op dit moment geen politiek leider met hetzelfde profiel of draagvlak.

Wat je bij vrijwel alle partijen ziet, is dat wanneer de leider wegvalt, ook de partij vroeg of laat in verval raakt. Het leiderschap is vaak zo bepalend voor het succes en de herkenbaarheid, dat het wegvallen ervan direct invloed heeft op de positie van de partij in het politieke landschap.

Dit geldt voor ncs ja, net als toen voor lpf enz. Maar niet voor gevestigde partijen. En de kwaliteit van de kamerleden van pvv, of de bewindspersonen die ze hebben geleverd. Man man man…. Ik geloof best dat je bewondering hebt voor wilders maar voor de rest van de partij ……. Daar stem je toch ook echt op dan he

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2025 12:57

meribel schreef:Dit geldt voor ncs ja, net als toen voor lpf enz. Maar niet voor gevestigde partijen. En de kwaliteit van de kamerleden van pvv, of de bewindspersonen die ze hebben geleverd. Man man man…. Ik geloof best dat je bewondering hebt voor wilders maar voor de rest van de partij ……. Daar stem je toch ook echt op dan he

Plus het feit dat de fractie totaal niet wordt betrokken bij dingen die de partij betreft. EIgen ministers moesten alles gewoon in de krant horen, een staatssecretaris vertelt dat ze Wilders al maanden niet gesproken had. Wilders acteert gewoon op eigen houtje. Hij kan ook niet door leden teruggefloten worden want de partij heeft helemaal geen leden, alleen Wilders zelf is lid. Dat is de enige die iets te zeggen heeft. Een erg ondemocratische partijvorm.

Dat de PVV werd tegengewerkt door de rest van de coalitie lijkt wat ver gezocht, die gaven juist alle ruimte. Natuurlijk liep de partij wel regelmatig tegen de grenzen van het landelijke en Europese recht aan en daar gemaakte afspreken maar daar heeft iedere coalitie zich aan te houden. Daarom is het goed dat we geen Amerikaans systeem hebben want daar wordt nu gewoon gepoogd om de rechterlijke macht te negeren / overrulen / buitenspel te zetten om plannen beter en sneller door te kunnen voeren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2025 16:05

En laten we even duidelijk zijn: natuurlijk werd Wilders tegengewerkt! Als je dingen probeert te doen die tegen de grondwet ingaan, dan moet je toch ook worden tegengewerkt?

Als je die dingen dan toch wilt doen, dan verander je eerst de grondwet maar, als dat je lukt. Maar in de tussentijd is die grondwet er voor iedereen en niet alleen voor de mensen die wij steunen. Als vluchtelingen of criminelen de bescherming van de grondwet verliezen, verliezen wij die bescherming allemaal!

Kijk maar even naar de VS om te zien hoe dat eruitziet als mensen dat idee vergeten.

Daarnaast doet het geklaag me toch een beetje denken aan de dolkstootlegende uit de Weimar republiek. "Wij hebben niet verloren, we zijn in de rug gestoken." (Boehoe, jank jank)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 jun 2025 08:35

benefietdiner schreef:Dat weet ik nog niet, dit weet ik wel:
Deze mensen stemmen voor het eerst op Wilders, en dat zullen ze weer doen: 'Alles beter dan een kabinet-Timmermans'
https://archive.is/20250606034133/https ... .0-327.115
Volgens peilingen lijdt de PVV niet onder het feit dat het kabinet gevallen is, zelfs nu de meerderheid van de kiezers de PVV ervoor verantwoordelijk acht.
Maar ik voorzie wel dat de PVV buiten een volgend kabinet blijft omdat andere partijen de PVV als onbetrouwbaar zien.
Dus ik denk dat we richting een PvdA-GL,VVD, CDA, D66 kabinet gaan na de verkiezingen, zelfs als de PVV de grootste wordt. Dus dat kabinet Timmermans kan er uiteindelijk toch komen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2025 10:24

elbert schreef:Volgens peilingen lijdt de PVV niet onder het feit dat het kabinet gevallen is, zelfs nu de meerderheid van de kiezers de PVV ervoor verantwoordelijk acht.
Maar ik voorzie wel dat de PVV buiten een volgend kabinet blijft omdat andere partijen de PVV als onbetrouwbaar zien.
Dus ik denk dat we richting een PvdA-GL,VVD, CDA, D66 kabinet gaan na de verkiezingen, zelfs als de PVV de grootste wordt. Dus dat kabinet Timmermans kan er uiteindelijk toch komen.

Toch is dat ook wel weer onzeker. De VVD is eigenlijk de enige echte zekerheid in het komende kabinet. Die zitten nog genoe rgichting het midden en met de huidige versplintering heb je voor een coalitie eigenlijk altijd de VVD nodig. Die redt het niet met het CDA alleen dus zal of de PVV, de GL / PVDA erbij moeten. Maar Yesilgoz en haar partij willen net zo min met de partij van Timmermans in een kabinet als met de PVV. Als ze moeten kiezen tussen een regering met Wilders of met Timmermans weet ik nog niet wat de VVD kiest, in beide gevallen zal de VVD-kiezer daar niet blij mee zijn. Dus de kans op een impasse is ook goed mogelijk.

Maar goed, het is nog lang geen 29 oktober, er zal vast nog een hoop veranderen in de peilingen. Hopelijk gaat dat wat meer mogelijkheden geven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 jun 2025 10:31

elbert schreef:Volgens peilingen lijdt de PVV niet onder het feit dat het kabinet gevallen is, zelfs nu de meerderheid van de kiezers de PVV ervoor verantwoordelijk acht.
Ja het is goed mogelijk dat de PVV opnieuw buitenspel komt te staan, zelfs als ze de grootste worden. Veel partijen blijven moeite houden met de rechtsstatelijke betrouwbaarheid en toon van Geert Wilders. In dat geval ligt een brede coalitie voor de hand. Een kabinet-Timmermans blijft dus politiek denkbaar, ook al lijkt het op dit moment onwaarschijnlijk in de peilingen. De formatie draait uiteindelijk niet alleen om zetelaantallen, maar ook om bereidheid tot samenwerken en dat ligt moeilijk.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 jun 2025 13:00

https://x.com/LeftLaser/status/1931041220505043420

Dat is nou waar je voor stemt als je op geert wilders stemt. Die partij is een soort dictatuur

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2025 09:59

meribel schreef:https://x.com/LeftLaser/status/1931041220505043420

Dat is nou waar je voor stemt als je op geert wilders stemt. Die partij is een soort dictatuur

Precies. Iemand die het mooi vindt als mensen het recht in eigen hand nemen, als het het eigen belang maar dient. En als de rechterlijke macht dat niet doet daar een hekel aan heeft. Het heeft inderdaad weinig met democratie te maken. En kijk bijvoorbeeld naar Amerika wat er gebeurt als zulke mensen met hun fascistische boodschap van haat, eigen volk eerst teveel macht krijgen. Het staat allemaal volkomen haaks op wat Jezus leet. Kijk bijvoorbeeld naar het slot van Mattheus 25. Dit is alles wat Hij niet van ons vraagt en waarbij Hij zal vragen wat we voor Hem hebben gedaan.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 09 jun 2025 13:34

Democratie is fantastisch, zolang jij wint. Zodra je verliest, is het 'onrechtvaardig'. Misschien is niet de democratie het probleem, maar je onvolwassenheid.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 09 jun 2025 14:35

benefietdiner schreef:Democratie is fantastisch, zolang jij wint. Zodra je verliest, is het 'onrechtvaardig'. Misschien is niet de democratie het probleem, maar je onvolwassenheid.

dat zou nou precies op de hele situatie kunnen slaan.. de democratie houdt je rare plannen tegen omdat het gewoonweg wettelijk allemaal niet kan.
En als blijkt dat je je zin echt niet gaat krijgen, nou dan stoppen we.

Over onvolwassenheid gesproken, nog erger dan een dreinende kleuter.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 09 jun 2025 19:09

Nieuwe feiten vandaag:
Yesilgöz sluit de PVV uit.
Timmermans is niet meer bereid om op te schuiven naar rechts.

Dat betekent dus concreet voor VVD stemmers, dat ze zich onvermijdelijk dienen op te maken voor een kabinet, waarin rechts en links samen zitting nemen.

Maar wel met deze kanttekening, dat Timmermans, gezien zijn uitspraak, vooral de uiterst linkse vleugel moet bedienen.

De thema's worden dan: klimaat, klimaat en nog eens klimaat, antidiscriminatie, woke, Extinction Rebellion, Israël bashing, islamknuffelarij, ruim asielrecht, schulden maken om alle zieligerds te helpen, subsidies naar linkse en internationale NGO's, beboeten van autorijden, gasverbruik, boeren verplichten te stoppen, lokale tradities inruilen voor Europese regels, Nederlands en Nederlandse cultuur afschaffen onder het mom van nationalisme en fascisme, koopwoningen veel zwaarder belasten en ga zo maar door met alle actiepunten van GroenLinks, toch de erfgenamen van revolutionairen, anarchisten en oproerkraaiers.

Nee, dat wordt een fijn kabinet.

Toch maar weer CDA stemmen. Sorry, Pieter.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 09 jun 2025 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 09 jun 2025 19:13

gravo schreef:Nieuwe feiten vandaag:

Dat betekent dus concreet voor VVD stemmers, dat ze zich onvermijdelijk dienen op te maken voor een kabinet, waarin rechts en links samen zitting nemen.

Maar wel met deze kanttekening, dat Timmermans, gezien zijn uitspraak, vooral de uiterst linkse vleugel moet bedienen.

De thema's worden dan: klimaat, klimaat en nog eens klimaat, antidiscriminatie, woke, Extinction Rebellion, Israël bashing, islamknuffelarij, ruim asielrecht, schulden maken om alle zieligerds te helpen, subsidies naar linkse en internationale NGO's, beboeten van autorijden, gasverbruik, boeren verplichten te stoppen, lokale tradities inruilen voor Europese regels, Nederlands en Nederlandse cultuur afschaffen onder het mom van nationalisme en fascisme, koopwoningen veel zwaarder belasten.

gravo
Ik lees toch een heleboel thema’s die zich heel goed verhouden tot rentmeesterschap over de aarde. Weinig mis mee. Overigens moet je er wel rekening mee houden dat de verkiezingstijd al begonnen is. Als straks de rook na de verkiezingen weer neergedaald is, moeten de verschillende partijen verstandige keuzes maken. Als (ik zeg: als) VVD en PvdA/GL in 1 kabinet terecht komen, zal er niets anders opzitten dan dat de VVD een stukje naar links beweegt en de PvdA/GL een stukje naar rechts. Daar is ook niets mis mee.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2025 19:19

benefietdiner schreef:Democratie is fantastisch, zolang jij wint. Zodra je verliest, is het 'onrechtvaardig'. Misschien is niet de democratie het probleem, maar je onvolwassenheid.

Democratie is doorgaans fantastisch omdat de meerderheid er redelijke normen en waarden op nahoud… maar toen de NSDAP de grootste werd bijvoorbeeld lag dat bijvoorbeeld wat anders. En als op andere gebieden een democratisch gekozen regering oproept tot onchristelijk gedrag hoeven we dat ook niet te vieren omdat het democratisch is. Of het nou van links of rechts komt. Maar goed ik hoor je wel weer als er ooit een centrumlinks kabinet komt, hoe blij je met de gekozen regering bent :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2025 20:09

gravo schreef:Nieuwe feiten vandaag:

Niemand van de VVD-fractie wilde weer met Wilders is zee gaan.

Yesilgoz: Wilders is ontzettend onbetrouwbaar, hij heeft geen volwassen leiderschap. Achteraf gezien was het vanaf dag één duidelijk dat Wilders "iemand was die niet kon en niet wilde".

En dat zegt de partijleider en fractie van VVD, toch vrij rechts in het politieke spectrum. Knap dat je zo lomp, egocentrisch en ontactisch kan zijn dat niemand meer met je wil regeren. d:)b :schaterlach:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 jun 2025 07:57

gravo schreef:De thema's worden dan: klimaat, klimaat en nog eens klimaat, antidiscriminatie, woke, Extinction Rebellion, Israël bashing, islamknuffelarij, ruim asielrecht, schulden maken om alle zieligerds te helpen, subsidies naar linkse en internationale NGO's, beboeten van autorijden, gasverbruik, boeren verplichten te stoppen, lokale tradities inruilen voor Europese regels, Nederlands en Nederlandse cultuur afschaffen onder het mom van nationalisme en fascisme, koopwoningen veel zwaarder belasten.

De geschiedenis van de laatste 3 kabinetten Rutte was inderdaad dat de meest linkse partijen daarin de meeste invloed hadden. Dus als de VVD de grootste zou worden, dan zullen de linkse partijen in ruil voor het premierschap voor de VVD wisselgeld willen: namelijk dat vooral hun beleidsvoornemens worden uitgevoerd.
gravo schreef:Toch maar weer CDA stemmen. Sorry, Pieter.

gravo
Deze snap ik niet. Als de VVD samen met PvdA/GL in 1 kabinet gaat zitten, dan komen het CDA en D66 daar bijna automatisch bij. Want anders komen ze niet aan 76 zetels gezien de huidige peilingen.

Overigens ben ik het ermee eens dat Wilders het uitsluiten door de VVD vooral aan zichzelf te wijten heeft. Aan de andere kant denk ik dat de VVD hier eigenlijk ook wel op gehoopt danwel aangestuurd heeft. Yeşilgöz gokt erop dat kiezers nu van de PVV naar de VVD over zullen stappen om ervoor te zorgen dat de VVD de grootste wordt. Maar ik ben er nog niet zo zeker van dat dit gaat gebeuren. De zorgen over migratie bij PVV stemmers zijn zo groot dat ze de VVD op dit dossier niet meer vertrouwen. Ik denk dat het grootste deel van die kiezers nog steeds PVV gaan stemmen ondanks dat ze weten dat de kans groot is dat de PVV niet in de regering komt. Het andere deel zou weleens op JA21 kunnen gaan stemmen: die partij zit in de peilingen in de lift.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”