Marnix schreef:Er is genoeg kritiek te leveren op de vorige regeringen maar stellen dat ze bijvoorbeeld de stikstofcrisis hebben veroorzaakt is wel wat overdreven. Stellen dat ze niet genoeg hebben niet genoeg gedaan, daar kan ik wel in meegaan (hoewel de VVD in hun ogen nog wel pijnlijke offers bracht door bijvoorbeeld de maximumsnelheid overdag naar 100 te verlagen, iets wat Wilders met veel bombarie terug zou gaan draaien want dat levert veel stemmen op, maar uiteindelijk totaal niet is gebeurd). Maar ieder kabinet was in een stikstofcrisis terechtgekomen en het is iets waar je ook niet in 1 of 4 jaar weer uit bent, daar is langetermijnvisie voor nodig. Daar ontbreekt het in regeringen nog al eens want je regeerperiode duurt maar max 4 jaar.
Het waren de vorige kabinetten die stukjes snippernatuur bij de EU hebben ingediend als Natura 2000 gebied (buitengewoon dom) en het waren de vorige kabinetten die de stikstofnorm op een absurde 0,005 mol stikstof (ongeveer 14 gram) per hectare per jaar hebben vastgesteld. Die stikstofdepositie wordt trouwens nooit gemeten, maar enkel gemodelleerd met een buitengewoon aanvechtbaar model (het Aerius model).
Daardoor hebben die kabinetten Nederland met het hoofd in een juridische strop gestoken waardoor milieuclubs als die van Vollenbroek juridisch konden afdwingen dat het land op slot ging.
Andere landen zijn nooit zo gek geweest om een dergelijk idioot beleid te voeren. In het noordwesten van Duitsland is de stikstofdepositie nog een stuk hoger dan hier, maar daar hebben ze een heel ander stikstofbeleid. Staat de natuur in het noordwesten van Duitsland op omvallen? Nee, absoluut niet, net zomin als hier. Hooguit hebben een paar stikstofhatende plantjes het wat moeilijker dan stikstofminnende planten, maar dat is het dan ook.
Het idee dat het stikstofbeleid om de natuur draait, is slechts een zijspoor. De stikstofcrisis is een direct gevolg van wanbestuur door politici met een groen waas voor de ogen en niks anders. Hadden daar mensen met een beetje kennis van zaken aan de knoppen gezeten, dus mensen die op zijn minst het niveau hebben van de schrijver van het boekje
"De stikstoffuik" (dus mensen die wel natuur- en scheikunde in hun vakkenpakket hadden op de middelbare school), dan was dit nooit gebeurd.
In de politiek is het maken van een stel enorme blunders in een mum van tijd gebeurd, maar de schade opruimen duurt vele jaren. Dat is bij het stikstofbeleid zo, dat is bij de toeslagenaffaire zo, dat is bijna altijd zo.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)