Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 06 jul 2016 06:08

Mortlach schreef:
Terwijl veel mensen wel weten waar het over gaat als je de term Shoah laat vallen. Het hebben van een aparte naam is dus niet per se het struikelblok dat je ervan probeert te maken.

Shoah zal de meerderheid ook helemaal niets zeggen en geen belletje laten rinkelen.
Ik probeer nergens iets van te maken. Doe slechts een observatie van de praktijk zoals die nu is. De naam is voor veel mensen nietszeggend. Met een aanpassing van naam heb je een veel groter bereik. Maar je kan natuurlijk stug volhouden aan iets dat niet werkt en maar blijven klagen dat het niet werkt. Ik acht het echter vrij zinloos en een verspilling van energie. Een ander zal het schijnbaar vooral heel fijn vinden wat te klagen hebben om daarmee te kunnen wijzen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 jul 2016 06:32

Mortlach schreef:Als ik in Japan in een pretpark een karikaturale pop van een Nederlandse vrouw zou zien met een bordje "Troostmeisje" erbij, dan zou ik diep geschokt en ontzettend beledigd zijn. Maar als in een Nederlands park een zwarte mensen letterlijk worden afgebeeld als kannibaal, dan moeten ze niet zo zeuren want dat is toch gewoon leuk van vroeger.

Wat een lange tenen allemaal.
Rare tekeningen en grappen over bevolkingsgroepen ?
En mensen die dik zijn ? Of juist heel mager ? lang ? kort ? kaal ?
Ik heb 2 broers met rood haar - beide afstammelingen van de clown Bassie :mrgreen: , enig idee hoeveel grappen die naar hun hoofd krijgen ?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 06 jul 2016 06:56

rotterdam schreef:En mensen die dik zijn ? Of juist heel mager ? lang ? kort ? kaal ?
Ik heb 2 broers met rood haar - beide afstammelingen van de clown Bassie :mrgreen: , enig idee hoeveel grappen die naar hun hoofd krijgen ?

Schijnbaar allemaal een reden om diep beledigd te zijn en voor xx% een reden om niet meer te functioneren in de maatschappij om vervolgens maar de hand op te houden voor gratis geld?

Ik wordt een beetje allergisch voor de beroepsactivisten die maar blijven parasiteren op de samenleving waar ze zo graag tegenaan schoppen.
Iedereen krijgt hier de kans (en vaak meerdere) om er wat van te maken ongeacht de achtergrond. Pak die kansen en blijf niet hangen in zelfmedelijden.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2016 08:53

rotterdam schreef:Wat een lange tenen allemaal.
Rare tekeningen en grappen over bevolkingsgroepen ?
En mensen die dik zijn ? Of juist heel mager ? lang ? kort ? kaal ?

Ik las net een tweet van een BNer:

Dat je afval gooit in de mond van een obesitas-patiënt vind ik nog schokkender' aldus slachtoffer Holle Bolle Gijs....

Mortlach schreef:Als ik in Japan in een pretpark een karikaturale pop van een Nederlandse vrouw zou zien met een bordje "Troostmeisje" erbij, dan zou ik diep geschokt en ontzettend beledigd zijn

Geschokt zijn ja, maar persoonlijk beledigd? Hoe kan dat, als je zelf geen troostmeisje bent geweest en je moeder ook niet.
Dan kun je daar iets van vinden, net zoals je een blanke in de kookpot in de attractie niet echt humor vindt.
Hoe lang bestaat die attractie eigenlijk en waarom begint er dan nu pas iemand over?
Nogmaals, je kunt zoiets niet leuk vinden, of denigrerend, maar feit is wel dat er menseneters bestonden/bestaan, die mensen in een kookpotje stoppen.
Wat ik begrijp is het een soort "rond de wereld" gebeuren. Dus de efteling wil iets laten zien wat er in een ander werelddeel gebeurt.
Wat zou er dan bij Afrika moeten staan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 06 jul 2016 08:57

Afbeelding

<:0

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2016 08:59

:lol:
De uitdrukking: de straten stonden helemaal blank, ook maar eens schrappen.
Er is niets blank als het keihard geregend heeft.

Hoe heet dat onderste ding dan eigenlijk Arco?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 06 jul 2016 09:05

Mexicano :-# <:0 :lol:
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 06 jul 2016 09:13

Die zijn heet/pittig joh Arco, die mexicano's! (zal door de kruiden komen) Dat is toch geen eten meer. Net als die 'plastic' McDonald's 'voedsel', waarvan je maag na een half uur weer begint te knorren.

De Mexicano is een snackproduct bestaand uit gekruid, gemalen vlees met conserveermiddelen en smaakversterkers.

Het product werd in 1984 ontwikkeld door De Vries Vleessnacks uit Dordrecht met de bedoeling om het segment waarin ook de frikandel en de geribbelde gehaktplak van concurrent Beckers zich bevonden uit te breiden. Tevens was het de opzet om een goedkoop product te fabriceren met een hoge voedingswaarde. Later kwam het merk Mora met een eigen variant die carrero genoemd wordt.

Productie
De Mexicano wordt fabrieksmatig geproduceerd. De samenstelling is een pittig gekruid gehakt van hoofdzakelijk paardenvlees met tevens in afnemende hoeveelheden varkensvlees, rundvlees en kip. Het mengsel wordt in een speciale vorm geperst. De Mexicano kan worden bereid in de frituur, in de oven, op de barbecue of in de pan.
wiki.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2016 09:18

Chaya schreef:Geschokt zijn ja, maar persoonlijk beledigd? Hoe kan dat, als je zelf geen troostmeisje bent geweest en je moeder ook niet.

Omdat het een grap maakt van een tragisch stuk geschiedenis en het leed dat mensen is aangedaan trivialiseert.

Dan kun je daar iets van vinden, net zoals je een blanke in de kookpot in de attractie niet echt humor vindt.
Hoe lang bestaat die attractie eigenlijk en waarom begint er dan nu pas iemand over?

O, er wordt al jaren over geklaagd. En als je je afvraagt waarom je er zo weinig over hoort, kijk dan voor de grap eens naar de reacties van mensen. De beheerders van de facebooksite blijven anoniem omdat ze bang zijn voor doodsbedreigingen.

Mijn vrouw plaatste gisteren iets op de Facebookpagina van de Efteling, in de trant van: ik ben blij dat er wordt gewerkt om het park nog leuker te maken voor meer verschillende mensen. Binnen 1 minuut werd erop gereageerd met "Ga terug naar je eigen land, hoer!". Dus waarom denk je dat mensen het er maar bij laten zitten?

Nogmaals, je kunt zoiets niet leuk vinden, of denigrerend, maar feit is wel dat er menseneters bestonden/bestaan, die mensen in een kookpotje stoppen.
Wat ik begrijp is het een soort "rond de wereld" gebeuren. Dus de efteling wil iets laten zien wat er in een ander werelddeel gebeurt.
Wat zou er dan bij Afrika moeten staan?

Ja, troostmeisjes bestonden ook echt, dus dat is dan ook goed? Ik kan genoeg Afrikaanse cultuur verzinnen die niet karikaturaal is.

Maar het gaat dieper dan dat. Want niet alleen is de afbeelding van zwarten in die twee attracties ontzettend racistisch, het zijn ook nog eens de ENIGE afbeeldingen van zwarten in dat park. Als er nou ook nog eens een paar niet-karikaturale afbeeldingen waren, was het allicht iets minder pijnlijk geweest en had men er wel om kunnen lachen. Maar het is de ENIGE afbeelding.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2016 09:23

Arco schreef:

O, o, wat geestig allemaal.

Maar dit is dus wat je aan het verdedigen bent, want dit is echt precies hetzelfde als blanke vla:

Afbeelding

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2016 10:17

Mortlach schreef:O, er wordt al jaren over geklaagd. En als je je afvraagt waarom je er zo weinig over hoort, kijk dan voor de grap eens naar de reacties van mensen. De beheerders van de facebooksite blijven anoniem omdat ze bang zijn voor doodsbedreigingen.

O, dat wist ik niet. Die doodsbedreigingen slaan natuurlijk nergens op, Je kunt bijna niets zeggen op het open www of je krijgt meteen allerlei verwensingen naar je toe geslingerd.
[quote="Mortlach"]a, troostmeisjes bestonden ook echt, dus dat is dan ook goed? Ik kan genoeg Afrikaanse cultuur verzinnen die niet karikaturaal is.
=====
Nee natuurlijk niet, dat zeg ik toch niet?
Maar als iets afgekeurd wordt, moet je natuurlijk wel met een vervanging komen. Daar ging het mij om.
Wat is dan niet kwetsend?

Ik las een verzoek van iemand om een serie stop te zetten (Ushi) omdat:

Kwetsend en discriminerend. Zo zou ik het televisieprogramma van presentatrice Wendy van Dijk willen omschrijven. Daarin maakt Van Dijk, in haar rol van een Japanse journaliste, het Japanse uiterlijk, de taal en de cultuur belachelijk. Van Dijk is voorzien van een slecht passend gebit, een te zware donkere bril en spreekt ook nog eens heel beroerd Engels. Met andere woorden: het is een karikatuur die ver afstaat van de werkelijkheid en aanzet tot een gevoel van superioriteit ten aanzien van Japan.
Behalve kwetsend is dit personage, dat in het Japans koe betekent, ook nog eens discriminerend. Waarom? Vervang deze Japanse nep-journaliste met al haar kenmerken maar door de Joodse Esther en u weet wat ik bedoel. De wereld zou te klein zijn.

Geen idee of haar verzoek ingewilligd is.
Terechte klacht?

En daarvóór of daarna had ze ook een miskleun kennelijk:

Wendy van Dijk heeft met haar Ushi & Dushi in Nederland een ware kijkcijferhit te pakken, maar in Curaçao is men minder gecharmeerd van de typetjes.
Volgens dagblad Amigoe wordt de imitatie als een belediging ervaren.

Tv-station TeleCuraçao heeft zelfs een advocaat in de arm genomen.

Terecht?

Op AD.nl staat een artikel, waar o.m. deze reactie op staat.
Feitelijk worden in de Carnaval Festival alle volken ter wereld als karikatuur neergezet inclusief wij nederlanders. maar alleen de Afrikaanse en Aziatische stereotyperingen zijn dan kwetsend. Heel inconsequent en toont aan dat mensen zich ook te snel gediscrimineerd kunnen voelen. Get a life.

Het is dus zo dat de Nederlander met een molen op zijn neus staat afgebeeld?
En dat de kannibaal inmiddels is aangepast en nu ijsjes eet omdat hij vegetariër is geworden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2016 10:40

Chaya schreef:O, dat wist ik niet. Die doodsbedreigingen slaan natuurlijk nergens op, Je kunt bijna niets zeggen op het open www of je krijgt meteen allerlei verwensingen naar je toe geslingerd.

Ga maar eens op de Facebookpagina van de Efteling maken. Ze worden voor gespuis uitgemaakt.

Nee natuurlijk niet, dat zeg ik toch niet?
Maar als iets afgekeurd wordt, moet je natuurlijk wel met een vervanging komen. Daar ging het mij om.
Wat is dan niet kwetsend?

Wat je hier nu lijkt te zeggen, is dat het onmogelijk is een weergave van Afrikaanse cultuur en mensen te laten zien die niet racistisch is. Dat is natuurlijk niet zo. Ik denk bijvoorbeeld aan een authentiek Afrikaans dorp met vrouwen in kleurrijke rokken die graan stampen (je weet wel, in een ritme met die lange stokken) of een savannah met een of twee stoere jagers. Geen dikke rode lippen en botjes door de neus, dat is alles.

Ik las een verzoek van iemand om een serie stop te zetten (Ushi) omdat:

Kwetsend en discriminerend. Zo zou ik het televisieprogramma van presentatrice Wendy van Dijk willen omschrijven. Daarin maakt Van Dijk, in haar rol van een Japanse journaliste, het Japanse uiterlijk, de taal en de cultuur belachelijk. Van Dijk is voorzien van een slecht passend gebit, een te zware donkere bril en spreekt ook nog eens heel beroerd Engels. Met andere woorden: het is een karikatuur die ver afstaat van de werkelijkheid en aanzet tot een gevoel van superioriteit ten aanzien van Japan.
Behalve kwetsend is dit personage, dat in het Japans koe betekent, ook nog eens discriminerend. Waarom? Vervang deze Japanse nep-journaliste met al haar kenmerken maar door de Joodse Esther en u weet wat ik bedoel. De wereld zou te klein zijn.

Geen idee of haar verzoek ingewilligd is.
Terechte klacht?

En daarvóór of daarna had ze ook een miskleun kennelijk:

Wendy van Dijk heeft met haar Ushi & Dushi in Nederland een ware kijkcijferhit te pakken, maar in Curaçao is men minder gecharmeerd van de typetjes.
Volgens dagblad Amigoe wordt de imitatie als een belediging ervaren.

Tv-station TeleCuraçao heeft zelfs een advocaat in de arm genomen.

Terecht?

Ja, volledig terecht.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2016 10:45

Chaya schreef:Op AD.nl staat een artikel, waar o.m. deze reactie op staat.
Feitelijk worden in de Carnaval Festival alle volken ter wereld als karikatuur neergezet inclusief wij nederlanders. maar alleen de Afrikaanse en Aziatische stereotyperingen zijn dan kwetsend. Heel inconsequent en toont aan dat mensen zich ook te snel gediscrimineerd kunnen voelen. Get a life.

Het is dus zo dat de Nederlander met een molen op zijn neus staat afgebeeld?
En dat de kannibaal inmiddels is aangepast en nu ijsjes eet omdat hij vegetariër is geworden.

Ja, dit is hetzelfde als 'klagen' over blanke vla. Het slaat nergens op. De karikatuur van de Nederlanders en overige europeanen is niet negatief. Dat maakt nogal wat uit. En stel dat er een zwart persoon zou zijn die naar die poppen wijst en keihard zou lachen en zeggen "Joh, moet je die domme kaaskoppen eens zien", dan weet ik vrij zeker dat daar ophef over zou ontstaan.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 jul 2016 11:43

Mortlach schreef:En stel dat er een zwart persoon zou zijn die naar die poppen wijst en keihard zou lachen en zeggen "Joh, moet je die domme kaaskoppen eens zien", dan weet ik vrij zeker dat daar ophef over zou ontstaan.

En jij denkt dat zwarte mensen geen grappen maken over blanken ? Slaap maar lekker verder.
Als Chinezen onder elkaar over blanken praten zeggen ze "barbaren".
Kaaskop is een normaal scheldwoord in Zuid Afrika voor een Nederlander, rooinek voor een Engelsman, boer voor een Afrikaner.
Dat mag kennelijk, maar kaffer voor een zwarte is iets anders ? wat een onzin.
In mijn bedrijf hebben we een collega uit Afrika die noemen we (bijnaam) sneeuwwitje - ook fout ? hij ondertekend er (intern) zelfs mee.
Er zijn grappen over Belgen, Duitsers, Italianen maar ook over moslims, christenen over dominees en pastoors, glazenwassers en boeren en ga zo maar door. Ik heb geen enkele moeite met een grap, een cartoon over het blanke ras, ook niet over protestanten en dominees.
Lachen is gezond Mortlach - zuurpruimen dat is ongezond.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 jul 2016 11:45

Mortlach schreef:Geen dikke rode lippen en botjes door de neus, dat is alles.

Maar sommigen hebben dikke rode lippen en botjes door hun neus :mrgreen:

Terug naar “Actualiteit & Politiek”