Mortlach schreef:O, er wordt al jaren over geklaagd. En als je je afvraagt waarom je er zo weinig over hoort, kijk dan voor de grap eens naar de reacties van mensen. De beheerders van de facebooksite blijven anoniem omdat ze bang zijn voor doodsbedreigingen.
O, dat wist ik niet. Die doodsbedreigingen slaan natuurlijk nergens op, Je kunt bijna niets zeggen op het open www of je krijgt meteen allerlei verwensingen naar je toe geslingerd.
[quote="Mortlach"]a, troostmeisjes bestonden ook echt, dus dat is dan ook goed? Ik kan genoeg Afrikaanse cultuur verzinnen die niet karikaturaal is.
=====
Nee natuurlijk niet, dat zeg ik toch niet?
Maar als iets afgekeurd wordt, moet je natuurlijk wel met een vervanging komen. Daar ging het mij om.
Wat is dan niet kwetsend?
Ik las een verzoek van iemand om een serie stop te zetten (Ushi) omdat:
Kwetsend en discriminerend. Zo zou ik het televisieprogramma van presentatrice Wendy van Dijk willen omschrijven. Daarin maakt Van Dijk, in haar rol van een Japanse journaliste, het Japanse uiterlijk, de taal en de cultuur belachelijk. Van Dijk is voorzien van een slecht passend gebit, een te zware donkere bril en spreekt ook nog eens heel beroerd Engels. Met andere woorden: het is een karikatuur die ver afstaat van de werkelijkheid en aanzet tot een gevoel van superioriteit ten aanzien van Japan.
Behalve kwetsend is dit personage, dat in het Japans koe betekent, ook nog eens discriminerend. Waarom? Vervang deze Japanse nep-journaliste met al haar kenmerken maar door de Joodse Esther en u weet wat ik bedoel. De wereld zou te klein zijn.Geen idee of haar verzoek ingewilligd is.
Terechte klacht?
En daarvóór of daarna had ze ook een miskleun kennelijk:
Wendy van Dijk heeft met haar Ushi & Dushi in Nederland een ware kijkcijferhit te pakken, maar in Curaçao is men minder gecharmeerd van de typetjes.
Volgens dagblad Amigoe wordt de imitatie als een belediging ervaren.
Tv-station TeleCuraçao heeft zelfs een advocaat in de arm genomen.
Terecht?
Op AD.nl staat een artikel, waar o.m. deze reactie op staat.
Feitelijk worden in de Carnaval Festival alle volken ter wereld als karikatuur neergezet inclusief wij nederlanders. maar alleen de Afrikaanse en Aziatische stereotyperingen zijn dan kwetsend. Heel inconsequent en toont aan dat mensen zich ook te snel gediscrimineerd kunnen voelen. Get a life.
Het is dus zo dat de Nederlander met een molen op zijn neus staat afgebeeld?
En dat de kannibaal inmiddels is aangepast en nu ijsjes eet omdat hij vegetariër is geworden.