Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor schaapje » 09 aug 2012 22:01

Ik vind de wielsporen ook zo cool!

Overigens is dit een panorama van één van de MER rovers (http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Exploration_Rover) die begin 2004 zijn geland. De missie was origineel gepland voor 90 dagen, maar duurt nu al 8 jaar! Eén van de twee, Spirit, is nu twee jaar "dood", maar Opportunity rijd nog steeds langzaam rond.

Nou dat weet ik dan ook weer :)
Ik word er nu wel met mijn neus opgedrukt, door al die linkjes.
Hoe zit het met de kleuren? die link van Mortlach b.v. heeft een andere kleur dan wat ik van jou linken zie, L.& S ?

Wel naargeestig die wit/grijze hemel.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 09 aug 2012 23:34

schaapje schreef:Hoe zit het met de kleuren?

Vaak kloppen de kleuren niet, de camera's van de MERs zijn eigenlijk zwart-wit camera's maar door meerdere foto's met verschillende filters voor de lens kunnen ze een kleuren foto creeeren. Dit is echter niet exact zoals het er uit ziet. Ook wordt vaak het contrast verhoogt zodat obstakels of interessante objecten beter zichtbaar worden.

Enkele van de 17 camera's op Curiosity zijn echter hoogwaardige kleurencamera's die redelijk in de buurt kunnen komen van hoe het er echt uit ziet. Al zijn deze eerste kleurenfoto's nog niet van de uiteindelijke kwaliteit.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 09 aug 2012 23:37

schaapje schreef:
Wel naargeestig die wit/grijze hemel.

Ow zeker! Maar het mooie aan Mars is dat er een hemel is! Niet zoals de Maan waar je eigenlijk direct ruimte in kijkt. De atmosfeer op Mars is 100x dunner dan op Aarde, echter er is wel een atmosfeer! Dus het waait, er zijn soms wolken en de lucht verkleurd met de zonsop- en ondergangen.

Waar Curiosity is geland kan het in de zomer 10 / 15 graden celcius worden. Je zou daar zonder al teveel bescherming rond kunnen lopen met een zuurstofmasker en een redelijk simpel ruimtepak...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2012 23:51

Lock&Stock schreef:Vaak kloppen de kleuren niet, de camera's van de MERs zijn eigenlijk zwart-wit camera's maar door meerdere foto's met verschillende filters voor de lens kunnen ze een kleuren foto creeeren. Dit is echter niet exact zoals het er uit ziet. Ook wordt vaak het contrast verhoogt zodat obstakels of interessante objecten beter zichtbaar worden.

Enkele van de 17 camera's op Curiosity zijn echter hoogwaardige kleurencamera's die redelijk in de buurt kunnen komen van hoe het er echt uit ziet. Al zijn deze eerste kleurenfoto's nog niet van de uiteindelijke kwaliteit.

Tja, je moet al die data natuurlijk wel kunnen versturen. helemaal terug naar de aarde/ Ik vermoed dat dat het grootste knelpunt zal zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 aug 2012 08:30

Ow zeker! Maar het mooie aan Mars is dat er een hemel is! Niet zoals de Maan waar je eigenlijk direct ruimte in kijkt. De atmosfeer op Mars is 100x dunner dan op Aarde, echter er is wel een atmosfeer! Dus het waait, er zijn soms wolken en de lucht verkleurd met de zonsop- en ondergangen.

Wolken in de lucht? Ik dacht dat het nog niet zo zeker was dat op mars water aanwezig is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 aug 2012 09:04

schaapje schreef:Wolken in de lucht? Ik dacht dat het nog niet zo zeker was dat op mars water aanwezig is.
Uit het onderzoek van eerdere verkenners is gebleken dat er water (nou ja, ijs) op Mars is en bovendien wolken. Hieronder een opname van wolken (die waterdeeltjes bevatten), gemaakt door de Marsrover Opportunity:
Afbeelding
Maar de wolken zijn zo dun dat het op Mars niet regent (daarvoor is het te koud) of sneeuwt, voor zover we weten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 10 aug 2012 09:07

schaapje schreef:Wolken in de lucht? Ik dacht dat het nog niet zo zeker was dat op mars water aanwezig is.

Ow nee water is er absoluut, net zoals de Aarde heeft Mars een Noord- en Zuidpool met grote hoeveelheden waterijs (wel veel minder dan op Aarde, maar nog steeds duidelijk aanwezig)! Stromend water is hoogstwaarschijnlijk ook al in zeer kleine hoeveelheden gezien door de één van de satellieten die momenteel rond Mars draaien.

Ik heb hier wat voorbeelden van wolken op Mars (verwacht geen stapelwolken hoor, het zijn vooral dunne slierten);

Afbeelding

Hieronder zie je de noordpool met net ter westen daarvan een grote storm met bijbehorende wolken;

Afbeelding

En hier weer een foto van de MER rovers;

Afbeelding

En de reden dat Opportunity nog steeds rondrijd zijn zg. dust devils, dat zijn kleine wervelwindjes die, wanneer ze Opportunity raken het zonnepaneel schoonvegen. Hierdoor is het uiteindelijk mogelijk gebleken om de missie steeds maar weer te verlengen. Ook hiervan zijn vele foto's;

(foto van de MRO sateliet):
Afbeelding

foto vanuit Opportunity:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet lijkt Mars veel meer op de Aarde dan veel mensen denken. En dat is ook precies de reden waarom er zoveel geld wordt gestopt in het verkennen van Mars, we kunnen hierdoor heel veel leren over onze eigen planeet.

Nog een andere reden, en dat is een reden waarvan ik vermoed dat die gelovigen veel minder aanspreekt;

Als wij als mensheid langdurig willen overleven dan moeten we onszelf gaan vestigen op meerdere plekken in het heelal. Momenteel zijn we één grote meteoriet inslag, wegvallen van het magnetisch veld, Gamma Ray Burst (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammaflits), wereldwijde natuurramp of nucleare oorlog verwijderd van totale uitroeing. De enige manier om ons voortbestaan voor langere tijd te garanderen is door ons eigen zonnestelsel en veel later hopelijk andere zonnestelsels te koloniseren.

Klinkt als science fiction, is het voor een groot deel nog ook, maar ik ben er van overtuigd dat dit uiteindelijk gaat gebeuren. En Mars is echt de perfecte eerste stap, dichtbij ("maar" 6 maanden reizen met de huidige technologie), bijna net zoveel zwaartekracht (2/3 van de Aarde), een atmosfeer, water (en dus ook zuurstof om te ademen en waterstof voor raketbrandstof en opwekken van stroom) en een atmosfeer met ruim 95% koolstofdioxide, het gas waar planten van groeien. Er is dus genoeg aanwezig om uiteindelijk zelfvoorzienend te worden, en als dat gebeurt maakt het dus niet meer uit wat er op Aarde gebeurt...

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 10 aug 2012 09:08

elbert schreef:...

Mooi!

Ik probeerde nog dat GIF filmpje te vinden waar je meerdere dust devils over het oppervlakte ziet trekken, enig idee?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 aug 2012 09:12

Uit het onderzoek van eerdere verkenners is gebleken dat er water op Mars is en bovendien wolken. Hieronder een opname van wolken, gemaakt door de Marsrover Opportunity:
Afbeelding[/quote]

Bedankt elbert.
Mijn belangstelling is een heel stuk groter geworden, ik heb alle linken van de vorige pagina's eens bekeken, prachtig zijn ze, die animatie van de landing is erg boeiend om te zien, en dan te weten dat alles precies zo gegaan is, zonder dat er ook maar iets fout ging.
Ik sta paf.....wat een technische hoogstandjes!

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 10 aug 2012 09:26

Mortlach schreef:Tja, je moet al die data natuurlijk wel kunnen versturen. helemaal terug naar de aarde/ Ik vermoed dat dat het grootste knelpunt zal zijn.

Klopt, al heeft Curiosity wel meerdere goede verbindingen met de Aarde;

- X-Band Low-Gain omni-directional antenne; voor direct contact met Aarde met lage snelheden (wordt voornamelijk gebruikt om commando pakketten naar Curiosity te sturen, snelheid is te laag om grote hoeveelheden data terug te sturen)

- 2x UHF High-Gain antenne; voor direct contact met Aarde of via MRO, Odessey of Mars Express (alle 3 satellieten die nu om Mars draaien). De voorkeur is om via de twee Amerikaanse satellieten (MRO en Odessey) te communiceren aangezien deze een veel sterkere zender/ontvanger hebben.

Direct met de Aarde communiceren gaat langzaam maar is wel vaker mogelijk (MRO of Odessey moet in de "line of sight" van Curiosity hangen om als doorgeefluik te kunnen fungeren), max snelheid is dan 32 kbit/s. Dat is dus trager dan mijn internetverbinding uit 1995.

Communiceren via MRO of Odessey gaat een stuk sneller, namelijk 2 Mbit/s via de MRO en 256 kbit/s via Odessey. Nog steeds langzamer dan mijn internet verbinding uit 2012 :) Overigens kan elke satelliet gemiddeld maar 8 minuten per dag met Curiosity communiceren.

Dus het is een behoorlijk complex "ballet-spel" om in die korte communicatie mogelijkheden zoveel mogelijk bruikbare data naar beneden te trekken. En dit is dus ook de reden waarom we nog geen echte hoge-resolutie foto's hebben gezien, momenteel is de data mbt. het testen van de rover belangrijker.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 10 aug 2012 09:30

schaapje schreef:Ik sta paf.....wat een technische hoogstandjes!

Daar sta je absoluut niet alleen in schaapje! Ik volg dit specifieke project al 6 jaar en ruimtevaart in het algemeen al veel langer. Ik zal niet liegen, ik had er een hard hoofd in dat dit zou lukken. Er kon in mijn ogen simpelweg teveel mis gaan.

Ik geloof dan wel niet in God, maar mocht hij toch bestaan dan kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat hij best trots zou zijn dan zijn creaties dit soort dingen voor elkaar kunnen krijgen. Ook genoeg in de wereld om niet trots op te zijn, maar door dit soort lichtpuntjes heb ik nog wel vertrouwen in de mensheid. Helemaal als je ziet hoeveel internationale samenwerking dit vereist en al die mensen van verschillende rassen en verschillende religies samen ziet werken...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 aug 2012 09:32

@Lock&Stock
Even of-topic

De Bijbel spreekt ook dat deze aarde en hemel zal vergaan, maar dat God dan alles zal maken zoals het bedoeld was, een nieuwe aarde en een nieuwe hemel zal er komen.

Dus een emigratie naar andere planeten hoeft niet.
Maar dat is voor jou denk, niet te geloven. :D

Bedankt voor de mooie foto's

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 aug 2012 09:35

Daar sta je absoluut niet alleen in schaapje! Ik volg dit specifieke project al 6 jaar en ruimtevaart in het algemeen al veel langer. Ik zal niet liegen, ik had er een hard hoofd in dat dit zou lukken. Er kon in mijn ogen simpelweg teveel mis gaan.

Ik geloof dan wel niet in God, maar mocht hij toch bestaan dan kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat hij best trots zou zijn dan zijn creaties dit soort dingen voor elkaar kunnen krijgen. Ook genoeg in de wereld om niet trots op te zijn, maar door dit soort lichtpuntjes heb ik nog wel vertrouwen in de mensheid. Helemaal als je ziet hoeveel internationale samenwerking dit vereist en al die mensen van verschillende rassen en verschillende religies samen ziet werken...

Tja ik denk juist vaak, als een mens zo knap is en zulke dingen kan, wat zegt dat wel niet over onze God....want wij waren geschapen naar Zijn Beeld.
Oneindig is Zijn intelligentie.......

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 10 aug 2012 09:45

schaapje schreef:Dus een emigratie naar andere planeten hoeft niet.
Maar dat is voor jou denk, niet te geloven. :D

Het is een aantrekkelijk idee, maar ik geloof daar inderdaad niet in.

Wat ik me nog veel afvroeg; ik lees hier en daar reacties van de wat meer orthodoxe christenen die vinden dat er geen reden is om buiten de Aarde te zoeken en te onderzoeken. Zij geven aan dat dit niet Gods wil is aangezien wij de Aarde zijn gegeven en niet de andere planeten. Nu kan ik me dat vanuit de Bijbel wel enigszins voorstellen aangezien daar volgens mij echt alleen over de Aarde wordt gesproken.

Het lijkt mij juist dat God ons niet voor niets dit intellect heeft gegeven, daarnaast lijkt het wel alsof Hij een enorme speeltuin heeft achtergelaten in de vorm van ons zonnestelsel en ook het universum. En ons natuurlijke (of door God gegeven) nieuwsgierigheid laat ons nauwelijks een andere keus dan te onderzoeken, te kijken, etc

Hoe sta jij daar tegenover?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 aug 2012 10:01

Ik heb daar niet zo'n duidelijke mening over, al dat onderzoeken heeft ons veel welvaart gebracht en vele gemakken.
Wel heeft het de mens niet verder gebracht tot God, en is de mens er niet altijd geestelijk beter van geworden.

Ik ben geen orthodoxe christen, maar mijn belangstelling voor de zonnestelses en het hele universum is groot, (zover ik het begrijpen kan) en geeft mij juist grote eerbied voor onze God die dat alles geschapen heeft. De oneindigheid, de eeuwigheid het niet kunnen vatten van afstanden, aantallen van sterrenstelsels , noem maar op, daar word ik stil van en ben ik vol verbazing zoals vele anderen denk ik.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”