schaapje schreef:Wolken in de lucht? Ik dacht dat het nog niet zo zeker was dat op mars water aanwezig is.
Ow nee water is er absoluut, net zoals de Aarde heeft Mars een Noord- en Zuidpool met grote hoeveelheden waterijs (wel veel minder dan op Aarde, maar nog steeds duidelijk aanwezig)! Stromend water is hoogstwaarschijnlijk ook al in zeer kleine hoeveelheden gezien door de één van de satellieten die momenteel rond Mars draaien.
Ik heb hier wat voorbeelden van wolken op Mars (verwacht geen stapelwolken hoor, het zijn vooral dunne slierten);

Hieronder zie je de noordpool met net ter westen daarvan een grote storm met bijbehorende wolken;

En hier weer een foto van de MER rovers;

En de reden dat Opportunity nog steeds rondrijd zijn zg.
dust devils, dat zijn kleine wervelwindjes die, wanneer ze Opportunity raken het zonnepaneel schoonvegen. Hierdoor is het uiteindelijk mogelijk gebleken om de missie steeds maar weer te verlengen. Ook hiervan zijn vele foto's;
(foto van de MRO sateliet):

foto vanuit Opportunity:

Zoals je ziet lijkt Mars veel meer op de Aarde dan veel mensen denken. En dat is ook precies de reden waarom er zoveel geld wordt gestopt in het verkennen van Mars, we kunnen hierdoor heel veel leren over onze eigen planeet.
Nog een andere reden, en dat is een reden waarvan ik vermoed dat die gelovigen veel minder aanspreekt;
Als wij als mensheid langdurig willen overleven dan moeten we onszelf gaan vestigen op meerdere plekken in het heelal. Momenteel zijn we één grote meteoriet inslag, wegvallen van het magnetisch veld, Gamma Ray Burst (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammaflits), wereldwijde natuurramp of nucleare oorlog verwijderd van totale uitroeing. De enige manier om ons voortbestaan voor langere tijd te garanderen is door ons eigen zonnestelsel en veel later hopelijk andere zonnestelsels te koloniseren.
Klinkt als science fiction, is het voor een groot deel nog ook, maar ik ben er van overtuigd dat dit uiteindelijk gaat gebeuren. En Mars is echt de perfecte eerste stap, dichtbij ("maar" 6 maanden reizen met de huidige technologie), bijna net zoveel zwaartekracht (2/3 van de Aarde), een atmosfeer, water (en dus ook zuurstof om te ademen en waterstof voor raketbrandstof en opwekken van stroom) en een atmosfeer met ruim 95% koolstofdioxide, het gas waar planten van groeien. Er is dus genoeg aanwezig om uiteindelijk zelfvoorzienend te worden, en als dat gebeurt maakt het dus niet meer uit wat er op Aarde gebeurt...