Stop de Wet toezicht informeel onderwijs

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Stop de Wet toezicht informeel onderwijs

Berichtdoor StillAwake » 21 nov 2024 12:10

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 nov 2024 14:13

naamloos schreef:Als er een redelijke grond is te veronderstellen dat een en ander tot strafbaar gedrag leidt dan zou je ook kunnen zeggen dat het priveleringen het publieke domein binnentreden.
Er is een redelijke grond om te veronderstellen dat sommige gedachten tot strafbaar gedrag leiden. Om dat tegen te gaan moet je dus een gedachtenpolitie introduceren.
Bij de tweede zin gaat het dus fout, want daarmee zitten we middenin Orwells 1984.
Overigens is al het menselijke wat het publieke domein binnentreedt, uiteindelijk afkomstig uit het privedomein. Ergens komt iemand op een gedachte en die gedachte vindt zijn weg naar het publieke domein. Daar is niets mis mee. Het is aan het publiek om die gedachte te bevragen en die dan goed of af te keuren, danwel te tolereren.
Maar dat de overheid gaat bepalen welke gedachten wel en niet het publieke domein in mogen komen, dat is doodeng. Goed beschouwd is het eigenlijk laat-middeleeuws met een nieuwe inquisitie.
benefietdiner schreef:Als het over formeel leren gaat (tot het publieke domein behorend) heb je gelijk maar het gaat hier over informeel leren (tot de privésfeer behorend).
Ik snap wel waar dit wetsvoorstel vandaan komt, nl. uit het verlangen om bijv. koranscholen die gefinancierd worden door buitenlandse sjeiks tegen te werken. Op zich is dat natuurlijk wel valide, maar het gevaar zit erin dat de overheid hier veel verder gaat dan het oorspronkelijke probleem dat aangepakt moet worden. De vraag is dus of dit wel de goede weg is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 nov 2024 16:51

StillAwake schreef:De grap is dat deze wet mensen die nu buitenschoolse lessen aanbieden ineens wél in hun vrijheid beperkt worden.
In die zin een tamelijk ironische situatie.

Misschien goed om ook te benoemen, behalve dat vrijheid een ander niet moet schaden hoort ze uiteraard ook binnen de grenzen van de Nederlandse wet te blijven. (maar wetten en regels dienen natuurlijk de orde veiligheid bescherming ..)
Als buitenschoolse lessen niet ingaan tegen de Nederlanse wet hebben ze weinig van een inperking van vrijheid te vrezen lijkt mij.

Ik vind de SGP behoorlijk hypocriet als ze wel controle willen over het radicale gedachtengoed van de Koranscholen, maar als de overheid hetzelfde vraagt van christenen m.b.t. radicaal gedachtengoed zijn ze opeens tegen.
Jetten heeft niks onredelijks gezegd, de LHBTQIA+ is nu eenmaal een kwetsbare groep die met veel weerstand pesterijen en ook geweld te maken hebben.
Jetten vroeg alleen maar respect (dat lijkt me een goed startpunt voor acceptatie en gelijkheid) en ik vind het ook niet heel raar dat de Bijbel en de Koran op 1 lijn worden gezet en behandeld. De Bijbel leert ook de doodstraf op homoseksualiteit, dat is dus hetzelfde radicale gedachtengoed.
Stoffer kan Jetten wel heel verontwaardigt het woord 'haat' in de mond leggen (wat ie dus niet zei) maar hij vergeet een eventjes dat de SGP als enige partij in Nederland voor de doodstraf is. Ook al betrekken ze dat gelukkig niet op homoseksualiteit, het zet wel een toon.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 nov 2024 17:37

elbert schreef:Er is een redelijke grond om te veronderstellen dat sommige gedachten tot strafbaar gedrag leiden. Om dat tegen te gaan moet je dus een gedachtenpolitie introduceren.
Bij de tweede zin gaat het dus fout, want daarmee zitten we middenin Orwells 1984.

Bij jou gaat het in de eerste zin al fout, ik zei: Als er een redelijke grond is te veronderstellen dat EEN EN ANDER tot strafbaar gedrag leidt dan zou je ook kunnen zeggen dat priveleringen het publieke domein binnentreden.
Daarbij dacht ik aan onderwijs (daar ging het immers over) en geschreven boeken o.a. de Bijbel en dat kun je gewoon checken.
Uiteraard komt dat ook oorspronkelijk uit iemands gedachten, maar dat kun je dan inderdaad gewoon goed of afkeuren danwel tolereren of geloven.
Die gedachtenpolitie die je me toeschrijft staat me enorm tegen, maar ik zal hem wel weer aan de lange lijst met onwaarheden die je in de loop van de jaren over me geschreven hebt toevoegen.
Ook best wel een beetje eng als jij gaat bepalen wat ik denk. Gegroet maar weer! =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 nov 2024 17:46

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 nov 2024 17:53

-

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 nov 2024 18:09

Even vlug dit want ik moet weg.
StillAwake schreef:En kun jij mij aanwijzen waar de Bijbel de doodstraf voor homoseksuele omgang propageert?
Leviticus 20: 13 Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 nov 2024 18:27

-

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 nov 2024 19:46

StillAwake schreef:Volledig met je eens dat respect een uitermate geschikt startpunt is, maar wanneer heb jij Rob Jetten voor het laatst respectvol op andersdenkenden zien reageren?

Ik vond zijn antwoord aan Stoffer netjes gezegd, Stoffer reactie vond ik minder omdat hij Jetten wat in de mond legde wat hij niet gezegd heeft.

StillAwake schreef:In die zin is D66 echt niet minder extreem in het doorvoeren van het eigen gelijk dan SGP.
Nu moet ik wel toegeven dat ik de Nederlandse politiek sinds mijn emigratie veel minder meer volg, en dat mijn gevoel bij D66 deels gekleurd zijn door de moeite die ik met Sigrid Kaag heb (persoonlijk, in mindere mate inhoudelijk)

Ja dat weet ik nog wel, ik heb met geen van beide moeite, en inhoudelijk ook niet zoveel.
En wat respect betreft, de meesten kunnen wel wat bijscholing gebruiken, het is net een kleuterklas af en toe.

StillAwake schreef:Nogmaals: als er strafbare zaken gedoceerd worden is dat nu ook al niet toegestaan.
In die zin biedt deze wet geen meerwaarde.
De enige meerwaarde is dat het als een soort gedachten politie ingezet kan gaan worden.
Iets waar de Nederlandse politiek niet helemaal vies van is, als ik zie en hoor in hoeverre het curriculum voor scholen politiek gekleurd voorgeschreven is vanuit Den Haag.

Ik had al wat genoemd en daar hoef je bepaald geen gedachten voor te kunnen lezen, dat staat gewoon in de Bijbel. O.a. verboden discriminatie, de stok/roede voor je kinderen is ook verboden. Op een uitgebreide Bijbelschool komt alles wat er staat langs hoor.
Maar goed, het is allemaal niet mijn idee die wet, vraag het de SGP want die diende een motie in tegen het radicaal gedachtengoed op de Koranscholen, maar nu ze de bal terug gespeeld krijgen is het janken.

StillAwake schreef:Je beseft dat in dat hoofdstuk veel meer zaken worden benoemd die tot de doodstraf moeten leiden, en dat het tamelijk bizar is dat het hoofdstuk alleen aangehaald wordt als het over homoseksualiteit gaat?

Ja natuurlijk besef ik dat. Het is ook niet mijn eigen gedachte, daar gaat het me helemaal niet om.
Als er in de Koranscholen geleerd wordt dat overspeligen, homoseksuelen en afvalligen van de islam de doodstraf verdienen, dan kan ik uit de Bijbel ook wel tal van bizarre teksten opsommen.
Dus waarom verschil in aanpak als er in beide boeken hetzelfde staat, dat stuit me tegen de borst.
Hypocriet gedoe, als het over Bijbels onderwijs gaat is het oké, komt hetzelfde uit de Koran wil de SGP een eind aan dat gedachtengoed.
Ik ken de Koran niet zo goed maar daar staat ook wel meer in dan een paar bizarre doodstraffen, net als in de Bijbel.

KR38
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor KR38 » 22 nov 2024 07:42

Het is niet eerlijk hoe er over de S. G. P. gepraat wordt de politiek gaat er mee aan de haal en hier gaat het alle kanten op.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 22 nov 2024 08:26

naamloos schreef:Dus waarom verschil in aanpak als er in beide boeken hetzelfde staat, dat stuit me tegen de borst.
Ik ken de Koran niet zo goed

Dan ben je wel appels met peren aan het vergelijk hoor.
Je kent de koran niet goed zeg je, ik zeg je snapt er helemaal niets van, maakt dan ook die vergelijking niet.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 nov 2024 10:39

benefietdiner schreef:Dan ben je wel appels met peren aan het vergelijk hoor.
Je kent de koran niet goed zeg je, ik zeg je snapt er helemaal niets van, maakt dan ook die vergelijking niet.

Ik weet er dan weer wel genoeg van om die vergelijking met een gerust hart te maken.
En als ik zie hoe jij de Bijbel waar je mee opgegroeid bent interpreteert, heb ik geen enkele reden om optimistisch te zijn over je interpretatie van de Koran.
En o ja, dit al eens gezien? https://www.youtube.com/watch?v=dPhCOyY6ERA

Ik vind het niet heel gek dat andere partijen een bredere benadering willen.
Ze zijn vast de Nashvilleverklaring nog niet vergeten die in ieder geval een deel van de (rechtse) christenen nog aanhangt.
Ze weten ook dat sommige homo's vanwege die leer zelfmoord hebben gepleegd, psychische schade lijden, onderdrukt en gepest worden ...
Als ze dan weten dat er in de Bijbel ook teksten staan over doodstraffen voor houtsprokkelen op zondag, vloeken, overspel, homo-seks enz. is het legitiem om op dezelfde wijze te werk te gaan als de SGP bij de Koranscholen wil doen, maar dan zijn ze opeens tegen.
En dat juist de SGP (een democratische partij die een theocratische politiek voorstaat) voor de doodstraf is helpt ook niet mee lijkt me.
De 'appels' uit de BIjbel zijn niet zo heel anders dan de 'peren' uit de Koran van de moslims die leren dat overspeligen, homoseksuelen en afvalligen van de islam de doodstraf verdienen, en die net zo goed als de SGP een theocratische politiek voorstaan.

En voor me weer van alles en nog wat in de mond gelegd wordt:
- Ik weet dat het niet alleen religieuze groepen zijn die zich schuldig maken aan het discrimineren en pesten van o.a. homo's.
- En nee, voor mij hoeft een dergelijke wet er niet te komen, maar als ie er wel komt dan een gelijke behandeling en niet alleen de Koranscholen.
- En nee, met een gedachtenpolitie heb ik helemaal niets en nooit gehad ook. 1 Gedachtenpolitie op het forum vind ik er al 1 teveel.
- En ook nog: nee ik denk niet dat die ene tekst uit Leviticus alles is wat de Bijbel over homoseksualiteit zegt.
Daar heb ik me over uitgelaten in dit topic viewtopic.php?f=5&t=32652 en voor wie perse een Bijbelse mening wil kan ik me hier goed in vinden: https://www.wijdekerk.nl/post/het-homod ... ksualiteit

Nou, ik hoop dat ik niks vergeten ben. :mrgreen:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 nov 2024 11:09

naamloos schreef:Die gedachtenpolitie die je me toeschrijft staat me enorm tegen, maar ik zal hem wel weer aan de lange lijst met onwaarheden die je in de loop van de jaren over me geschreven hebt toevoegen.
Ook best wel een beetje eng als jij gaat bepalen wat ik denk. Gegroet maar weer! =;
Mijn reactie was niet eens een directe reactie op jou, ook al heb ik je geciteerd. Het was meer een gedachte van mezelf die ik kreeg naar aanleiding van wat je schreef. Een trigger dus en het was niet zo dat mijn eerste zin beoogde een samenvatting te zijn van wat je ervan vindt, laat staan mijn tweede zin. Ik schrijf jou dus helemaal geen gedachtenpolitie toe.
Maar deze interactie tussen ons beiden is waarschijnlijk wel een goed voorbeeld van waar bepaalde gedachten toe kunnen leiden. :wink:

Ik verdenk sommige politici er namelijk wel van om soms te ver te gaan om bepaalde problemen aan te pakken. Dat is mijn zorg in elk geval bij dit voorstel en vandaar dat ik met het woord gedachtenpolitie op de proppen kwam. Dat zullen die politici ook wel niet bedoelen, maar goede bedoelingen hebben soms negatieve bij-effekten. Ik denk bij dit laatste bijv. aan wat de politiek qua fraudeaanpak wilde doen bij de zorgtoeslagen. Op zich zat daar geen slechte bedoeling achter, toch pakte dat heel slecht uit met de toeslagenaffaire. Dat gevaar zie ik nu ook. Dus ik zou bij dit voorstel op willen roepen tot grote voorzichtigheid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 nov 2024 11:16

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 nov 2024 15:38

StillAwake schreef:Je schrijft dat de SGP als enige partij voor de doodstraf is, maar in hun partijprogramma is daar niets over terug te vinden.

Dat is zo, ik had de partij als geheel niet zo moeten wegzetten.
Maar feit is wel dat de SGP een herinvoering van de doodstraf wilde, wat gelukkig uiteindelijk niet is doorgegaan.
En dat precies Chris Stoffer 1 van de voorstanders is van de doodstraf zal bij de partijen die een breder beleid van de wet toezicht informeel onderwijs nog wel vers in het geheugen liggen denk ik, dus ik vind het nog wel in mijn betoog passen.

StillAwake schreef:Je schrijft dat de Nashville verklaring nog steeds door mensen aangehangen wordt. Voor zover ik begrepen heb is deze nooit door iemand aangehangen, maar wél door een nekeling ondertekend. En voor zover ik weet is in elke Christelijke groepering (in Europa) deze ondertekening controversieel. Zelfs een SGP-er die ondertekend had stond een week later al niet meer achter zijn handtekening (maar verkaalrde dat hij voor de correctheid van de vertaling getekend had...). En of je de hogere zelfmoordcijfers onder homojongeren hiermee kunt verklaren: ik wil je er dan toch op wijzen dat deze cijfers ook buiten de christelijke (en islamitische) zuil hoger liggen dan voor heterojongeren. Dat bepaalde standpunten echt niet helpen ben ik met je eens, maar het is niet zo dat iemand die met zijn identiteit in de knoop zit puur en alleen zelfmoord overweegt omdat de kerk een standpunt heeft.

Ik las een tijdje terug in een artikel over '5 jaar erna, de Nashville-verklaring is niet voor niets geweest' met een discussie eronder van (rechtse) christenen en ik was verbaasd dat er best nog veel aanhangers van de Nashvilleverklaring waren (met aanhangers bedoel ik mensen die het eens waren en zijn met de Nashvilleverklaring).
In mijn eigen ex-gemeente waren ook redelijk wat fanatieke aanhangers die er vierkant achter stonden.
https://www.mklaassen.net/artikelen/waa ... erklaring/
https://www.bijbelsberaadmv.nl/2024/01/ ... s-geweest/

Wat betreft de zelfmoorden, het gaat me in dit verband niet om percentages ofzo, maar uitsluitend om degenen die vanwege de kerkleer ''het is zonde, een gruwel, het mag niet'' uiteindelijk uit pure wanhoop en uitzichtloosheid zelfmoord plegen, want echt, die zijn er ook.
Dat er daarnaast nog meer is klopt en het lijkt me aannemelijk dat er vaak/meestal? meerdere dingen meespelen.

elbert schreef:Mijn reactie was niet eens een directe reactie op jou, ook al heb ik je geciteerd. Het was meer een gedachte van mezelf die ik kreeg naar aanleiding van wat je schreef. Een trigger dus en het was niet zo dat mijn eerste zin beoogde een samenvatting te zijn van wat je ervan vindt, laat staan mijn tweede zin. Ik schrijf jou dus helemaal geen gedachtenpolitie toe.
Maar deze interactie tussen ons beiden is waarschijnlijk wel een goed voorbeeld van waar bepaalde gedachten toe kunnen leiden.

Oke, dan houden we het daarop.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”