Moderators: Memmem, Moderafo's
Gruezi schreef:Daarom stipte ik in mijn vorige bericht ook even aan dat er stemmen opgaan voor een maximaal bevolkingsaantal van 10 miljoen. Dat zal dan vooral leiden tot een zeer strikt immigratiebeleid (wat al vrij streng is). CH is dan wel ongeveer even groot maar daar zit ook veel ruig, onbewoonbaar land bij. Om de bewoonbare delen leuk te houden zou ik niet graag zien dat we hier naar de 18 miljoen gaan eerlijk gezegd![]()
Er stond hier overigens recent een heel interessant stuk in de krant over de Nederlandse bevolkingsgroei, het huizentekort (klopt het dat stikstof nieuwbouw verbiedt of in elk geval bemoeilijkt? maar ook zonder dat hou je op den duur toch weinig vrije grond voor bouw over, zou ik denken), de asielcrisis en de verwijzing naar de conclusie uit de jaren '50 dat het toen al te vol was. Toen had NL nog geen 10 miljoen inwoners
Gruezi schreef:Dat is een goede vraag en daar heb ik eerlijk gezegd geen antwoord op. Ik denk dat het nu in elk geval een vrij onrealistische ambitie is om 8 miljoen mensen 'in te leveren' (excuses, ik weet even geen goed Nederlands woord hiervoor; ik spreek weinig Nederlands meer).
Wat ik me wel afvraag, ben jij bijvoorbeeld niet 'bang' voor de toekomst van je kinderen?
Kunnen ze bijvoorbeeld ooit aan een huis komen? Ik denk daarbij aan wachttijden van 13 jaar voor een sociale huurwoning in grote steden en strengere eisen voor een hypotheek, vooropgesteld dat er genoeg aanbod is in koopwoningen die ook nog binnen een modaal budget liggen. Er komt aldoor aanwas bij, en als huizenbouw beperkt wordt, hoe worden de kinderen van vandaag morgen gehuisvest?
Is de Nederlandse maatschappij ook niet heel hard aan het veranderen? Ik schrik elke keer weer hoe verhard Nederland is, hoe (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, en er zit ongetwijfeld verschil tussen platteland en grote stad) grof en ruw mensen zijn en, sorry to say it, echt heel asociaal. Dit merk ik ook best vaak als ik hier Nederlanders tegenkom. (Niet perse de berg- en treinliefhebbers, dat lijkt toch een klasse apart.)
Voorts wil ik ook echt niet in termen als omvolking denken, want dat vind ik echt heel eng, maar ik ga het volgende issue toch noemen. Mijn roots liggen in een grote stad en daar merk ik dat mijn familie moet gaan integreren met de nieuwkomers. De balans is volledig zoek. Begrijp me niet verkeerd, ik hou echt van een blend, ben daar in geboren en getogen, maar ik voel me er niet veilig meer en voel me er ook echt een vreemdeling. Ik ga na een week weer naar huis, maar mijn ouders bijvoorbeeld (lopen tegen de 80) voelen zich er zeer onprettig en onveilig bij, en maken zich zorgen. De criminaliteit ligt hoog, er zijn geregeld schietpartijen en ontploffingen, gewelddadige overvallen etc. Ik heb zussen en nichtjes die op bezoek komen en worden uitgescholden voor het hebben van een onbedekt hoofd en blote enkels; mijn ouders zelf gaan na 18 uur niet meer het huis uit. Als ik die wijk een naam moet geven, dan zou ik het echt een shithole noemen, sorry voor mijn taalgebruik. De politie staat vaak machteloos, te weinig agenten, etc.. Nu zie ik mijn ouders geen autonoom worden maar ik kan me wel indenken dat jongere mensen niet blij zijn met zulke ontwikkelingen. Mijn siblings maken zich best zorgen om hun kinderen; een van mijn nichtjes, nu 22 jaar, is in mijn ogen in rap tempo heel erg rechts aan het worden, en ik respecteer haar mening en probeer ook een tegengeluid te laten horen maar ik schrik er ergens toch wel weer van.
Nu is een maatschappij altijd in verandering, dat is altijd zo geweest en zal niet anders zijn, maar als we alles bij elkaar optellen, kan ik me wel voorstellen dat men zich daar zorgen over maakt. Hoe terecht die zorgen zijn kan ik zelf niet goed volledig beoordelen.
Hoe zie jij, hoe zien anderen, dit met het oog op toekomstperspectief van jullie kinderen?
StillAwake schreef:Wat betreft die huizenmarkt (ik hou het in de gaten, want ik wil daar ooit nog eens een huis verkopen) snap ik best de zorg die mensen hebben.
Als ik zie dat starterswoningen inmiddels 9,4(!) modale jaarsalarissen kosten vraag ik me af hoe dat mogelijk is, en hoe dat door de gemiddelde starter bekostigd moet worden.
Ergens wel zorgelijk, maar de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik, als ik mijn huis verkoop, er ook het maximale uit wil halen.
Marnix schreef:Ik snap die zorg ook wel en vind de kosten van een huis ook niet normaal. Want het heeft niets met de kosten te maken maar gaat natuurlijk puur om de grondprijs. En die is hoog omdat grond hier nogal schaars is, zeker in de gebieden waar veel van de bedrijven zitten. Dat speelt een grote rol plus het feit dat heel veel mensen die wel genoeg geld hebben en hun hypotheek al lang hebben afgelost, vrolijk gaan investeren in vastgoed omdat dat lucratief is. Ik geef ze geen ongelijk maar daardoor worden de problemen wel groter. Dat is wel zorgelijk en dan kan ik inderdaad denken: Hoe moeten mijn kinderen ooit aan een huis komen? Aan de andere kant denk ik dus dat de situatie niet altijd zo zal blijven zoals die is, als niemand meer een huis kan kopen of heel duur moet huren zal de markt zich in bepaalde mate corrigeren (als niemand meer een huis kan komen, wat gebeurt er dan met al die woningen) en zullen er ook maatregelen genomen gaan worden om huizen weer betaalbaarden te maken want anders krijg je weer allerlei andere problemen. Dus ik ga me nog niet teveel zorgen maken. Maar goed mijn kinderen zijn dan ook vrij jong, voor die het huis uit gaat zijn we jaren verder en wie weet wat er in die tijd allemaal gebeurt.
pindas83 schreef:Ik vind het altijd bijzonder dat er tig van argumenten worden opgevoerd waarom de prijzen op de huizenmarkt zo geëxplodeerd zijn maar de grootste boosdoener hierin mis je vaak: Extreem lage rente of gratis geld.
Dat is de nummer 1 oorzaak en direct een gevolg van het beleid van de ECB, evenals de inflatie trouwens waarvan we nog lang niet verlost zijn.
Na de kredietcrisis van 2008 had de ECB de rente weer naar een niveau moeten brengen waarbij men weer had kunnen ingrijpen als er weer een nieuwe crisis zou ontstaan. In plaats daarvan zijn we maar blijven stimuleren en staatsobligaties op gaan kopen. Daardoor zijn er bubbels ontstaan op de huizen- en aandelenmarkt, speculatie, beleggers die massaal in vastgoed investeerden met gratis geld, waardoor er nu geen starter meer aan bod komt.
Natuurlijk, er zijn meer argumenten zoals jij die benoemt maar dit is de grootste factor waar veel mensen geen idee van hebben helaas.
Gruezi schreef:Een heel klein zijspoortje als dat is toegestaan.
Ik realiseerde me zojuist iets interessants. Ik heb in 2012 voor het laatst gestemd (verhuisd in 2014) en toen stemde ik links. Althans, ik vond D66 toen best links
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten