Is racisme wel uit te bannen?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2016 17:46

rotterdam schreef:Lezen Mortlach voordat je iets opschrijft "ik zeg toch ; ik keur dit niet goed".

Je keurt het niet goed, maar je vergoeilijkt het wel. Ach, die arme mensen kunnen er ook niets aan doen dat ze mijn vrouw voor hoer uitmaken...

Aan de andere kant keur ik de reactie van je vrouw ook af.
De Efteling is een sprookjespark voor kinderen in Nederland.
a) heb je geen kinderen en b) woon je niet in Nederland.
Waar bemoeien jullie je mee ?

Voor kinderen? Volgens mij is de Efteling er voor iedereen. Joh, bepaalde attracties zijn zelf verboden voor kinderen (sommige achtbanen). Niet dat het verder uitmaakt, want ook (nee, juist!) kinderen zouden niet moeten worden blootgesteld aan racistische afbeeldingen. En ik heb wel een (stief)kind, en elke keer dat we in Nederland op familiebezoek zijn, is een dagje Efteling een van de hoogtepunten. Daarbij ben ik volgens mij nog gewoon Nederlander die begaan is met hoe de Nederlandse cultuur zich ontwikkeld. Maar waar bemoei ik me mee, zeg, de brutaliteit!

Wat een degradatie van het woord "leed".

Ik vul dat begrip inderdaad ruim in. Liever te ruim dan te krap.

Erg overdreven allemaal.

Laat me raden, jij bent zelf net zo blank als ik?

Alles volgens jouw normen - Het evangelie van Mortlach - onaantastbaar. Wat heb ik daarmee te maken, ik ben het 100% oneens

Als jij wilt beargumenteren waarom het leed van je naasten er niet toe doet, dan ben ik zeer benieuwd waar je mee komt.

Inderdaad een drammer.

Dus toen vrouwen hun gelijkwaardigheid opeiste, door stemrecht en het recht op studeren af te dwingen, waren ze drammers?

AMSTERDAM - Meer dan achthonderd aangevers en de stichting Nederland Wordt Beter gaan in beroep tegen het besluit bedrijven en personen niet te vervolgen die door de uitbeelding van Zwarte Piet zich schuldig zouden maken aan groepsbelediging.

Zij vragen het gerechtshof in Amsterdam om het Openbaar Ministerie op te dragen alsnog 'hoofdpiet' Erik van Muiswinkel en grootwinkelbedrijven als De Bijenkorf, Blokker en Albert Heijn te vervolgen.

Volgen ze het rechtssysteem eens, dan is het weer niet goed. Dus groepen mogen niet (vreedzaam) protesteren, maar mogen ook niet via het gerecht hun gelijk proberen te halen? Zeg me eens, welke opties blijven er dan nog over voor deze mensen?

Omdat een paar publiciteitsgeile donkere mensen aangevuld met een clubje beroeps-demonstranten het "leed" noemt moeten wij allemaal mee in deze krokodillentranen vertoning. Kom in november eens naar Rotterdam, naar de intocht van Sinterklaas, dan ziet het er zwart :mrgreen: van de mensen. En ja hoor, heel veel Surinamers, Antillianen en Kaapverdianen. Allemaal een leuke dag met kinderen.

Ja, en dat betekent ineens dat een groep mensen zich niet beledigd en gekwetst mag voelen? Wie ben jij om te bepalen wanneer iemand anders zich gekwetst mag voelen? Maar goed, als je opkomt voor een gelijkwaardige plaats in de gemeenschap, dan ben je dus een drammer, publiciteitsgeil en een beroepsdemonstrant. Nog meer vleiende termen die je misschien wilt gebruiken?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 06 jul 2016 18:58

We hebben een racistisch verleden. wie niet?
We zijn inmiddels bijna het meest multi-culturele land ter wereld en accepteren alles en iedereen.
Racisme an sich is niet uit te bannen. Wilders is in mijn optiek hier een uitstekend voorbeeld van.
Maar wat de zwarte-Piet malloten en efteling-bashers niet doorhebben is dat op deze manier Wilders straks minister president is.
Mensen in Nederland worden dit gezeik meer dan zat! Het heeft inmiddels niets meer met racisme te maken. Zwarte Piet niet, Monsieur Canibal niet. Jodekoeken en negerzoenen niet. Maar Nederland laat zich helemaal aan banden leggen.

Overigens vind ik wel dat Holle Bolle Gijs uit de Efteling moet verdwijnen. Mensen met obesitas....
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 jul 2016 19:04

Mortlach schreef:
Je keurt het niet goed, maar je vergoeilijkt het wel. Ach, die arme mensen kunnen er ook niets aan doen dat ze mijn vrouw voor hoer uitmaken...

Waar zit je op te wachten, plaatsvervangende schaamte en excuses in drievoud ?
Maar je gaat er niet inhoudelijk op in en dat zegt veel.

kinderen zouden niet moeten worden blootgesteld aan racistische afbeeldingen. En ik heb wel een (stief)kind, en elke keer dat we in Nederland op familiebezoek zijn, is een dagje Efteling een van de hoogtepunten. Daarbij ben ik volgens mij nog gewoon Nederlander die begaan is met hoe de Nederlandse cultuur zich ontwikkeld. Maar waar bemoei ik me mee, zeg, de brutaliteit!

Ik neem niets terug en ruil ook niet - je bent inderdaad een bemoeial.
Ga dan niet naar de Efteling als dit je niet aanstaat.
Hoe haal je het in je hoofd om iets te eisen waar de meerderheid geen probleem mee heeft ?
Ik kan je de Heilige Land stichting van harte aanbevelen. Heel educatief en opvoedend voor je stiefkind.

Ik vul dat begrip inderdaad ruim in. Liever te ruim dan te krap.

jaja op die manier :shock:

Laat me raden, jij bent zelf net zo blank als ik?

Ja lelieblank maar wel geboren in Afrika, 20 jaar van mijn leven daar en in het M.O. geleefd en getrouwd met een buitenlandse vrouw. Meer dan de helft van mijn vrienden zijn donker van huid dus dat trauma praat je mij niet aan.De groeten.

Als jij wilt beargumenteren waarom het leed van je naasten er niet toe doet, dan ben ik zeer benieuwd waar je mee komt.

Dat lijkt me duidelijk, inkoppertje, ik erken het niet als leed.
Dat een paar beroeps-schreeuwers als Prem Radhakishun en Sylvana Simons van de Vara (overigens tegen een ruime vergoeding) een platform krijgen om hun opruiende taal onze kamers in te kotsen zegt mij helemaal NIETS.

Dus toen vrouwen hun gelijkwaardigheid opeiste, door stemrecht en het recht op studeren af te dwingen, waren ze drammers?

Onvergelijkbaar - ik mag nog steeds grapjes maken over vrouwen

Ja, en dat betekent ineens dat een groep mensen zich niet beledigd en gekwetst mag voelen? Wie ben jij om te bepalen wanneer iemand anders zich gekwetst mag voelen? Maar goed, als je opkomt voor een gelijkwaardige plaats in de gemeenschap, dan ben je dus een drammer, publiciteitsgeil en een beroepsdemonstrant. Nog meer vleiende termen die je misschien wilt gebruiken?

Ze mogen zich best gekwetst voelen maar dat zegt mij helemaal niets.
Het islamitisch kalifaat is altijd en overal gekwetst - moet ik daar ook rekening mee gaan houden ?

Tendentieuze kletskoek, deze pseudo gekwetsten hebben een gelijkwaardige plaats in de samenleving.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 06 jul 2016 19:08

Dit is pas vreemd. Die traditie zijn ze hier nu ook aan het overnemen. Mensen met uitgerekte oorlellen hou je er aan over. Zelfverminking.
Zouden mensen het wel in de gaten hebben dat als die dingen er uitgaan de oren ontzettend verminkt zijn of zou het ze niet kunnen schelen vraag ik me dan af.

Afbeelding
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jul 2016 20:31

Evenmin dat alle witten gelijk zijn, zijn alle zwarten dat evenmin. Als je alleen maar kijkt naar de huidskleur ben je zelf een racist, positief of negatief. Het is ten alle tijde een zwaktebod om iets af te schuiven op racisme, want een mensenkenner ziet het hart aan en daar heb je veelmeer aan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2016 20:59

rotterdam schreef:Ik neem niets terug en ruil ook niet - je bent inderdaad een bemoeial.
Ga dan niet naar de Efteling als dit je niet aanstaat.
Hoe haal je het in je hoofd om iets te eisen waar de meerderheid geen probleem mee heeft ?
Ik kan je de Heilige Land stichting van harte aanbevelen. Heel educatief en opvoedend voor je stiefkind.

Ah, de terreur van de meerderheid. Godzijdank behoor ik daartoe en heb ik daar weinig last van. en die minderheden, die moeten gewoon niet zo zeuren.

Ja lelieblank maar wel geboren in Afrika, 20 jaar van mijn leven daar en in het M.O. geleefd en getrouwd met een buitenlandse vrouw. Meer dan de helft van mijn vrienden zijn donker van huid dus dat trauma praat je mij niet aan.De groeten.

Bizar dan dat je zo reageert.

Dat lijkt me duidelijk, inkoppertje, ik erken het niet als leed.
Dat een paar beroeps-schreeuwers als Prem Radhakishun en Sylvana Simons van de Vara (overigens tegen een ruime vergoeding) een platform krijgen om hun opruiende taal onze kamers in te kotsen zegt mij helemaal NIETS.

Oké, dus jij bepaalt wanneer een ander zich gekwetst mag voelen?

Onvergelijkbaar - ik mag nog steeds grapjes maken over vrouwen

Nee, dat is prima vergelijkbaar. En grappen over vrouwen? Ja, als je als een lomperik uit de jaren 60 wilt overkomen.

Ze mogen zich best gekwetst voelen maar dat zegt mij helemaal niets.
Het islamitisch kalifaat is altijd en overal gekwetst - moet ik daar ook rekening mee gaan houden ?

Tendentieuze kletskoek, deze pseudo gekwetsten hebben een gelijkwaardige plaats in de samenleving.

Oké, als jij het zegt.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 06 jul 2016 21:04

Wil men racisme in de hand werken?

Ga zo door zou ik zeggen!
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jul 2016 21:08

Het is belachelijk om racisme uit te willen bannen, want als je consequent bent moet je dan ook nooit meer naar de Chinees gaan om te eten, dat is immers erg racistisch omdat chinezen toch meer zijn dan koks van drapperig eten? :shock:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2016 21:15

mohamed schreef:Het is belachelijk om racisme uit te willen bannen, want als je consequent bent moet je dan ook nooit meer naar de Chinees gaan om te eten, dat is immers erg racistisch omdat chinezen toch meer zijn dan koks van drapperig eten? :shock:

Chinees eten is niet racistisch. Ervan uitgaan dat als je een Aziatisch persoon op straat ziet lopen, dat ze dan vast met een accent spreken, goed zijn in wiskunde en ongetwijfeld een restaurant runnen wel.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jul 2016 21:22

mohamed schreef:Het is belachelijk om racisme uit te willen bannen, want als je consequent bent moet je dan ook nooit meer naar de Chinees gaan om te eten, dat is immers erg racistisch omdat chinezen toch meer zijn dan koks van drapperig eten? :shock:

Mortlach schreef:Chinees eten is niet racistisch. Ervan uitgaan dat als je een Aziatisch persoon op straat ziet lopen, dat ze dan vast met een accent spreken, goed zijn in wiskunde en ongetwijfeld een restaurant runnen wel.

Dat betekent dan dat de realiteit racistisch is, want dat stereotype Aziaat bestaat. Er zijn velen die een restaurant runnen en gebrekkig Nederlands spreken doordat ze nooit uit de keuken komen en in hun vrije tijd te druk zijn met vechtsport en het boeddhisme. En dat is ook prima, die enkele Aziaat die spreekt met een zachte g of een Rotterdams accent verandert dat niet. Het is te bizar om een Aziaat niet meer een Aziaat te mogen noemen. Wat kan het mij nou schelen dat ik die ene Aziaat aanzie voor een restauranthouder? Wat is er mis mee om een restaurant te houden? Ik kijk daar eerder tegen op dan dat ik het afbreek. Maar sorry hoor, de volgende keer als ik een Aziaat zie en per ongeluk denk dat hij een rijke directeur is van een restaurant zal ik zeggen mea culpa, mea culpa! ](*,)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 jul 2016 06:41

Mortlach schreef:
Ah, de terreur van de meerderheid. Godzijdank behoor ik daartoe en heb ik daar weinig last van. en die minderheden, die moeten gewoon niet zo zeuren.

Nee hoor je behoord tot een minderheid, de minderheid van de mensen die de efteling willen verbouwen en zwarte piet afschaffen.

Bizar dan dat je zo reageert.

Komt het bij je op dat ik er meer inzicht in zou kunnen hebben als jij ? Of is dit bij voorbaat uitgesloten ?

Oké, dus jij bepaalt wanneer een ander zich gekwetst mag voelen?

Ja, uiteraard, dat doe jij ook, dat doet iedereen, er is geen alternatief.
Zoals eerder aangegeven (waar jij niet op reageerde) is het kalifaat ook norm ? Die voelen zich constant gekwetst.

En grappen over vrouwen? Ja, als je als een lomperik uit de jaren 60 wilt overkomen.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Jaja de jaren 60 waren verschrikkelijk, nu is het geweldig. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 jul 2016 06:47

Mortlach schreef:Chinees eten is niet racistisch. Ervan uitgaan dat als je een Aziatisch persoon op straat ziet lopen, dat ze dan vast met een accent spreken, goed zijn in wiskunde en ongetwijfeld een restaurant runnen wel.

Mortlach, met al z'n kritiek op het dwingende van de kerk, gaat ons nu voorschrijven wat we moeten denken.
Wat heeft hij in handen ? 2000 jaar geschiedenis ? Een heilig Boek ? Goddelijke inspiratie ?
Nee hoor, niets van dit al, alleen z'n eigen mening. :shock:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2016 09:42

rotterdam schreef:Komt het bij je op dat ik er meer inzicht in zou kunnen hebben als jij ? Of is dit bij voorbaat uitgesloten ?

Misschien, al compenseert het blijkbaar niet voor een gebrek aan empathie.

Ja, uiteraard, dat doe jij ook, dat doet iedereen, er is geen alternatief.
Zoals eerder aangegeven (waar jij niet op reageerde) is het kalifaat ook norm ? Die voelen zich constant gekwetst.

Ja, ik reageerde daar expres niet op, want die vergelijking is echt te dom voor woorden.

Maar goed, natuurlijk is er wel een alternatief. Luisteren als iemand zegt dat ze zich gekwetst en buitengesloten voelen. Erkennen dat het risico bestaat dat de geschiedenis wordt vergeten.

Er staan standbeelden van koning Leopold II in allerlei Belgische plaatsen. Er was er eentje met een triomfantelijke Leopold met 3 Congolezen dankbaar aan zijn voeten en een tekst hoe de koning het arme volk de beschaving had gebracht of iets dergelijks. Maar op een morgen bleek dat iemand het beeld had gevandaliseerd: iemand had van de drie Congolezen de hand afgezaagd. En als je niet weet waarom dat significant is, dan wil ik je uitnodigen het boek De Geest van Koning Leopold eens te lezen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2016 09:49

rotterdam schreef:Mortlach, met al z'n kritiek op het dwingende van de kerk, gaat ons nu voorschrijven wat we moeten denken.
Wat heeft hij in handen ? 2000 jaar geschiedenis ? Een heilig Boek ? Goddelijke inspiratie ?
Nee hoor, niets van dit al, alleen z'n eigen mening. :shock:

Ik schrijf niks voor. Ik spreek mijn verbazing uit dat er anno 2016 nog steeds mensen zijn die expliciet racisme gewoon verdedigen. Hoop ik dat dit verandert? Dat de harten van deze mensen mogen verzachten? Ja, uiteraard, want ik geloof dat een samenleving waar meer mensen zich welkom voelen en waar minder ongelijkheid is, beter is dan een samenleving waar dat niet zo is.

Mensen roepen steeds "waarom maak je je zo druk om een paar poppetjes" en zien blijkbaar de ironie niet dat ook zij de bestaande poppetjes met hand en tand verdedigen. Wie maakt zich er nu druk om? Ik kan slechts concluderen dat het dus niet om die poppetjes gaat en een gesprek of systematisch racisme in de samenleving is nu eenmaal altijd pijnlijk. Maar ik geloof nu eenmaal niet langer dan het gewoon negeren of de mensen die het aankaarten de kop indrukken de juiste weg is. En nee, daar heb ik geen Heilig boek of goddelijke inspiratie voor nodig, hoewel die zaken in mijn ogen de zaak zouden moeten helpen en niet hinderen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 jul 2016 10:08

heintje schreef:We hebben een racistisch verleden. wie niet?
We zijn inmiddels bijna het meest multi-culturele land ter wereld en accepteren alles en iedereen.
Racisme an sich is niet uit te bannen. Wilders is in mijn optiek hier een uitstekend voorbeeld van.
Maar wat de zwarte-Piet malloten en efteling-bashers niet doorhebben is dat op deze manier Wilders straks minister president is.
Mensen in Nederland worden dit gezeik meer dan zat! Het heeft inmiddels niets meer met racisme te maken. Zwarte Piet niet, Monsieur Canibal niet. Jodekoeken en negerzoenen niet. Maar Nederland laat zich helemaal aan banden leggen.

Overigens vind ik wel dat Holle Bolle Gijs uit de Efteling moet verdwijnen. Mensen met obesitas....

De grote vraag is, waarom voelt men nu zich pas gediscrimineerd. In 1974 toen bv poppentheater geopend werd stonden de zelfde poppen er ook al.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”