henkie schreef:Duizenden miljarden uit voorzorg voor het klimaat uittrekken? Te bizar voor woorden.
Ik mag toch hopen dat Climategate gevolgen heeft voor de bedragen die men wil gaan spenderen.
Ach, anders kopen ze er maar wapentuig van, toch?
Moderators: Memmem, Moderafo's
henkie schreef:Duizenden miljarden uit voorzorg voor het klimaat uittrekken? Te bizar voor woorden.
Ik mag toch hopen dat Climategate gevolgen heeft voor de bedragen die men wil gaan spenderen.
martien schreef:@henkie:
Er vindt opwarming van de aarde plaats. Toch? Dat lijkt me voldoende aanleiding om over te gaan tot actie. Hoeveel geld daar mee gemoeid is staat nog te bezien, maar wel is zeker dat een euro nu NIET uitgegeven, over 50 jaar een veelvoud daarvan vergt.
Ach, anders kopen ze er maar wapentuig van, toch?
henkie schreef:martien schreef:@henkie:
Er vindt opwarming van de aarde plaats. Toch? Dat lijkt me voldoende aanleiding om over te gaan tot actie. Hoeveel geld daar mee gemoeid is staat nog te bezien, maar wel is zeker dat een euro nu NIET uitgegeven, over 50 jaar een veelvoud daarvan vergt.
Het is natuurlijk maar in welk perspectief je dat ziet. Vanaf 1998 in ieder geval niet meer.
Het is zeker niet uit te sluiten dat we de piek hebben gehad.
Genoeg onzekerheid om de portomonee maar in de zak te laten dus.
Ja, jammer dat dat het énige alternatief is!
martien schreef:@Elbert:
Het woord "climategate" verwijst, neem ik aan naar "watergate". Watergate was een akkefietje waarbij de overheid criminele activiteiten ondernam (afluisteren) met medeweten van de president.
Ik het stuk dat ik las waar je naar verwees gaat de discussie over in hoeverre bepaald wetenschappelijk onderzoek nu wel of niet betrouwbaar is en of er sprake is van vermenging van "politiek activisme" en wetenschap.
Dat zijn mijns insziens wel twee heeel verschillende zaken. Dus de term "climategate" lijkt me tendentieus en eigenlijk onterecht.
martien schreef:Ik word wat zenuwachtig als men om een bepaald punt te maken de (prive) emails tussen mensen gaat publiceren. Dat heeft veel meer te maken met het in discrediet brengen van mensen wiens opvattinge je niet welgevallig zijn dan een feitelijke inhoudelijke discussie.
"Congres" die aan een statisticus vraag om de kritiek te evalueren is m.i. ook dubieus. De "congres" was in die tijd volledig door de republikeinen gedomineerd met Bush voorop. Dat die statisticus dan tot de conclusie komt dat de "kritiek terecht is" verbaast me niets. Je zoekt als republikeinse lobby natuurlijk iemand uit die gaat zeggen dat er met het milieu niets aan de hand is en dat de CO2 poductie gewoon door kan gaan.
martien schreef:Ik weet niet hoezeer je nu nog van mening bent dat er een "climategate" bestaat. De wetenschappers in Europa, Japan en de rest van de wereld zijn nu ondertussen wel overtuigd van het feit dat door ons menselijk handelen het klimaat an t veranderen is. Nu kun je wel weer gaan veronderstellen dat al die wetenscappers in hetzelfde netwerk zitten, maar dat lijkt me een brug te ver.
martien schreef:Ik vind het (ik zei het eerder) dubieus om wetenschappers middels een "social graph" en nota bene publicaties van prive emails te proberen in discrediet te brengen. Dat lijkt toch verdacht veel op een poging om deze mensen openbaar in discrediet te brengen. Waarom?
martien schreef:Als een stuk INHOUDELIJK niet klopt, dan ga je DAAR op in. En als je het op die manier niet kan "winnen", dan heb je misschien gewoon ongelijk.
martien schreef:@henkie:
Er vindt opwarming van de aarde plaats. Toch? Dat lijkt me voldoende aanleiding om over te gaan tot actie.
elbert schreef:Dat is nog maar de vraag. In het Middeleeuwse klimaatoptimum was het waarschijnlijk warmer dan nu
Niet voor niets heet Groenland immers Groenland? In de Middeleeuwen, toen de Vikingen nederzettingen op Groenland stichtten, was Groenland ook echt (gedeeltelijk natuurlijk) groen. Nu is het bijna helemaal wit.
elbert schreef:Vervolgens kwam de kleine ijstijd (ca. 15e-17e eeuw) en sindsdien is de temperatuur weer gestegen, tot nu toe. Dan is het nog maar de vraag in hoeverre de mens verantwoordelijk is voor deze stijging en in hoeverre de natuur.
elbert schreef:Let wel: niemand betwist dat de temperatuur de laatste 2 eeuwen gestegen is. Wat wel betwist wordt, is:
1. met hoeveel
2. in hoeverre dit natuurlijk is
3. in hoeverre dit door mensen wordt veroorzaakt.
4. en wat de toekomst zal brengen.
hettys schreef:Bij mijn weten was het in de middeleeuwen ongeveer even warm als nu. iets warmer; 0,3 C
hettys schreef:Misschien is het dan wel stomtoevallig dat de opwarming van de aarde begon tijdens de industriële revolutie en de vermeerdering van Co2 in de atmosfeer. en Co2 is een broeikasgas.
Maar hoe komt het dan dat de aarde opwarmt? Hoe wordt de huidige opwarming door sceptici verklaard?
hettys schreef:Als ik kijk naar de kilimanjaro, een berg in Afrika, dan is het toch historisch gezien, dat er al (volgens geschreven berichten) 2000 jaar een gletcher ligt die nu verdwijnt.
http://www.kilimanjaro.nl/kilimanjaro.html
De smeltende sneeuwmuts van de Kilimanjaro heeft zijn bestaan niet alleen te danken aan kou, maar vooral aan de grote hoeveelheid neerslag die viel aan het begin van het Holoceen, zo’n 11.000 jaar geleden. Het regelmatig smelten van de ijskap op de hoogste berg van Afrika blijkt onderdeel van een natuurlijk proces van droge en natte perioden, en is dus niet alleen het resultaat van milieuschade die de mens aanricht. Dat blijkt uit onderzoek van Spinozawinnaar Jaap Sinninghe Damsté, dat op 3 december wordt gepubliceerd in het toonaangevende tijdschrift Nature.
Mee eens, maar was het wel een hack?hettys schreef:enne.. hacken is illegaal.
martien schreef:@Elbert:
Ik kan me toch onmogelijk aan de indruk onttrekken dat net hier gaat om een lobby om toch vooral de discussie over de CO2 uitstoot weer aan te wakkeren, met als doel om de zeer gewenste maatregeen tegen te houden.
Het voelt als willens en wetens de kop in t zant steken.
Hoe interessant is een mailtje van een wetenschapper als het gaat om de fenomenale CO2 uitstoot welke een broeikasgas is? Wil je omwille van dat mailtje het risico nemen om dan maar geen CO2 maatregelen te nemen?
Ben je er tegen om maatregelen te nemen?
martien schreef:Ik kan me niet voorstellen dat magnetische activiteit van de zon leidt tot verhoging van de temperatuur op aarde. Magnetisme levert op zich geen extra energie op afstand.
Van de zonneactiviteit ken ik de 11 jaarlijkse cyclus, niet zozeer een intensiteitsverhoging over honderden jaren. Maar dat kan best aan mij liggen. Waar kan ik daar wat over vinden?
elbert schreef: In een eerdere post heb ik aangegeven dat ik juist voor besparingsmaatregelen ben v.w.b. kolen, gas en olie. Dat is om redenen buiten het klimaat om nl. ook verstandig. Ik zeg ook niet dat CO2 helemaal geen invloed heeft.
Maar ik zeg wel dat alle doemscenario's die ons in de media voorgeschoteld worden, enorm overtrokken zijn.
Dan vraag ik me af wie er nu activistisch is: sommige wetenschappers en in hun spoor de hele media die ons overspoelen met informatie over de klimaattop, of de enkelingen die problemen hebben met de wetenschap die erachter steekt?
Waar hoor je bijv. op het NOS journaal over "climategate"? We horen wel dat het toch echt nodig is dat we miljarden en miljarden aan belastingverhogingen moeten betalen om een grote ramp te voorkomen.
Dat is toch activisme?
Bovendien: het is wetenschappelijk om de gangbare theorieen ter discussie te stellen. Zomaar voetstoots aannemen wat je gezegd wordt, omdat een wetenschapper (en de media) het toevallig zegt, is geen wetenschappelijke houding.
Aanhangers van de antropogene klimaatverandering kijken alleen naar de hoeveelheid energie die de aarde van de zon ontvangt. Die energie is de afgelopen eeuwen licht gestegen, zie dit plaatje en wel met ongeveer 3 W/m2.
Omgerekend betekent dit een temperatuurstijging van ongeveer 1 graad Celsius.
Ter vergelijking: als we alleen kijken naar een verdubbeling van CO2 in de atmosfeer, komt dit neer op een stijging van de energie van 3,7 W/m2, niet veel hoger dus. Omgerekend ongeveer 1,2 graad Celsius.
Er is echter nog iets anders: het magnetisch veld van de zon moduleert de hoeveelheid kosmische straling die de aarde ontvangt. Een sterk magnetisch veld van de zon houdt kosmische straling tegen en een zwak veld zorgt ervoor dat de aarde veel kosmische straling ontvangt.
Dit alles is onomstreden.
Nu is er een theorie (de Svensmark theorie) die zegt dat kosmische straling bijdraagt aan de vorming van wolken. Deze theorie zegt ook dat hoe meer wolken er zijn op aarde, hoe meer zonnestraling wordt teruggekaatst in de ruimte. Dat zou dan voor een extra afkoeling zorgen. Dus hoe sterker het magnetisch veld van de zon, hoe minder kosmische straling in onze atmosfeer binnendringt. Dat betekent mogelijk minder wolken en dus hogere temperaturen.
martien schreef:Do tell. Op dit moment is er een grote klimaat top gaande in Denemarken. Het lijkt me voor hun, maar ook voor mij van groot belang te weten of de laatste 10 jaar geen opwarming meer heeft plaatsgevonden.
martien schreef:Dat is het ontkennen van de relatie tussen CO2 emissie (en de andere broeikasgassen) en de opwarming van de aarde. ALS er een relatie is, EN de uitstoot gaat door of neemt zelfs toe, DAN gaat de opwarming van de aarde gewoon door. Welke van de aannames staat voor jou ter discussie?
martien schreef:Wel, daar ging het voorzorgsprincipe nu juist over. Die onzekerheid is niet zo groot. Voldoende zeker om het zekere voor het onzekere te nemen...
hettys schreef:Ja die emails zijn verkregen door hacking, zie CNN. Een club die meent via hacking informatie boven water te tillen is mijns inziens fout bezig en ik zou me zelf daar van willen distancieeren.
hettys schreef:Als ik kijk naar de kilimanjaro, een berg in Afrika, dan is het toch historisch gezien, dat er al (volgens geschreven berichten) 2000 jaar een gletcher ligt die nu verdwijnt.
martien schreef:Ehhh.... mijn beeld van de opwarming van de aarde zoals hier in Nederland gepresenteerd is toch redelijk nuchter, dacht ik. De zeespiegel gaat steigen.
martien schreef:Er zal meer activiteit in de atmosfeer zijn en met name meer tornado's en orkanen. Ook simpel.
martien schreef:Over ziekten heb ik nog niets gelezen/gehoord.
martien schreef:Dan vraag ik me af wie er nu activistisch is: sommige wetenschappers en in hun spoor de hele media die ons overspoelen met informatie over de klimaattop, of de enkelingen die problemen hebben met de wetenschap die erachter steekt?
"Steekt" er dan "iets achter"? Je gaf zelf al aan dat beperking van de CO2 uitstoot prudent is. En dat de MEDIA er een hype van maakt is dan weer niet de schuld van de wetenschap, toch?
Andy:
Copenhagen prostitutes?
Climate prostitutes?
Shame on you for this gutter reportage. This is the second time this week I have written you thereon, the first about giving space in your blog to the Pielkes.
The vibe that I am getting from here, there and everywhere is that your reportage is very worrisome to most climate scientists. Of course, your blog is your blog. But, I sense that you are about to experience the 'Big Cutoff' from those of us who believe we can no longer trust you, me included.
Copenhagen prostitutes?
Unbelievable and unacceptable.
What are you doing and why?
Michael
martien schreef:Maar er kan een reden zijn dat de NOS climategate niet "doet". Klinkt ook erg amerikaans, moet ik zeggen. En waarom nu juist een paar dagen voor de grote top in Denemarken? Toeval?
martien schreef:Je denkt dat het allemaal een truuk is om meer belasting binnen te halen?
martien schreef:Maar het is NOG VEEL MINDER wetenschappelijk om iemands emails te hacken
martien schreef:en een sociale kaart van de betrokken wetenschappers in en zogenaamd wetenschappelijke kritiek te stoppen. Dat is toch echt raar.
martien schreef:???
Maar we brengen wellicht veel MEER dan een verdubbeling in de atmosfeer?
martien schreef:En nu is maar de vraag of die kosmische straling veel doet met de temperatuur. ... De energie van de kosmische straling ZELF lijkt me onvoldoende voor een significant effect. De totale energieinhoud van de zon is vele malen groter dan die kosmische straling.
martien schreef:Zoals ik zei, ik zie wel een 11 jaarlijkse cyclus, maar geen langdurige. We zouden dan toch in ieder geval een 11 jaarlijkse cyclus in de temperatuur terug moeten zien. Die is er niet, voor zover ik weet.
elbert schreef:martien schreef:Ehhh.... mijn beeld van de opwarming van de aarde zoals hier in Nederland gepresenteerd is toch redelijk nuchter, dacht ik. De zeespiegel gaat steigen.
Dat klopt, dat doet de zeespiegel al 2 eeuwen met ongeveer 3 mm per jaar. Over honderd jaar dus zo'n 30 cm. Tijd genoeg om de dijken een stukje op te hogen.
Dat blijkt niet uit de statistieken. Sterker nog: er is een studie van het NOAA (het Amerikaanse KNMI) dat stelt dat er juist minder orkanen zullen zijn als de oceanen opwarmen, omdat er meer verticale windshear in de atmosfeer zal zijn.martien schreef:Er zal meer activiteit in de atmosfeer zijn en met name meer tornado's en orkanen. Ook simpel.
martien schreef:Over ziekten heb ik nog niets gelezen/gehoord.
Daar kun je op de site van het KNMI al over lezen: zie hier en op nog vele andere sites.
martien schreef:Dan vraag ik me af wie er nu activistisch is: sommige wetenschappers en in hun spoor de hele media die ons overspoelen met informatie over de klimaattop, of de enkelingen die problemen hebben met de wetenschap die erachter steekt?
"Steekt" er dan "iets achter"? Je gaf zelf al aan dat beperking van de CO2 uitstoot prudent is. En dat de MEDIA er een hype van maakt is dan weer niet de schuld van de wetenschap, toch?
De media krijgt haar verhalen van de betreffende wetenschappers. En als de journalisten zich niet aan het script houden, krijgen ze mailtjes als de volgende (zoals deze week):
[...]
En dan noem ik ook nog het feit dat de gedelegeerden in Kopenhagen met 1200 limousines en 140 privejets zijn gearriveerd en daarmee een CO2 uitstoot van heb ik jou daar produceren.
martien schreef:Maar er kan een reden zijn dat de NOS climategate niet "doet". Klinkt ook erg amerikaans, moet ik zeggen. En waarom nu juist een paar dagen voor de grote top in Denemarken? Toeval?
Het zou best kunnen dat Denemarken er iets mee te maken heeft. Het zou ook kunnen dat het weigeren van een FOIA verzoek van McIntyre aan de universiteit van East Anglia op 12 november er iets mee te maken heeft. Vanuit die hoek kun je het nl. ook verklaren.
martien schreef:Je denkt dat het allemaal een truuk is om meer belasting binnen te halen?
Dat is een politieke vraag die bovendien om een generaliserend antwoord vraagt. Nee, ik denk niet dat het zo simpel is. Het is wel zo dat de voorgestelde maatregelen bakken met geld gaan kosten.
martien schreef:Maar het is NOG VEEL MINDER wetenschappelijk om iemands emails te hacken
Weet je wel zeker dat ze gehackt zijn en niet door een klokkenluider gelekt? Ik verwijs nogmaals naar deze analyse: http://www.smalldeadanimals.com/FOIA_Leaked/
martien schreef:en een sociale kaart van de betrokken wetenschappers in en zogenaamd wetenschappelijke kritiek te stoppen. Dat is toch echt raar.
Dit was geen "sociale kaart", maar gewoon kijken naar wetenschappelijke artikelen en het vergelijken van de afhankelijkheden ertussen. Dat is toch iets anders.
[...] Kun je dan nog zeggen dat deze studies onafhankelijk van elkaar zijn, temeer als blijkt dat in deze 3 studies ook nog gedeeltelijk dezelfde datasets worden gebruikt?
Dat is hier nl. regelmatig het geval.
martien schreef:???
Maar we brengen wellicht veel MEER dan een verdubbeling in de atmosfeer?
Nee, daar zijn we nog lang niet. De pre-industriele concentratie CO2 was 280 deeltjes per miljoen (ppm). Momenteel zitten we op ongeveer 387 ppm. De verwachting (van het IPCC) is dat een verdubbeling tot ver in deze eeuw (na 2050) op zich laat wachten.
martien schreef:En nu is maar de vraag of die kosmische straling veel doet met de temperatuur. ... De energie van de kosmische straling ZELF lijkt me onvoldoende voor een significant effect. De totale energieinhoud van de zon is vele malen groter dan die kosmische straling.
De Svensmark theorie gaat niet over de energie van de kosmische straling maar over het regulerende effect van die straling op de wolken. Vergelijk het met een zonnescherm: kosmische stralen trekken het zonnescherm (de wolken) dicht, zodat de zonnestralen worden tegengehouden.
[/quote]martien schreef:Zoals ik zei, ik zie wel een 11 jaarlijkse cyclus, maar geen langdurige. We zouden dan toch in ieder geval een 11 jaarlijkse cyclus in de temperatuur terug moeten zien. Die is er niet, voor zover ik weet.
Die is er ook nauwelijks. De oceanen van de aarde nemen de energie van de zon op en laten die geleidelijk aan weer vrij. Dus dat er geen 11 jaarlijkse temperatuurcyclus is, is vrij goed verklaarbaar door deze dempende werking van de oceanen.
Dat wil dus weer niet zeggen dat deze cyclus geen invloed heeft, alleen het signaal is niet 1 op 1 terug te vinden.
De zuidpoolkap smelt volgens de metingen niet of nauwelijks. De noordpoolkap is zee-ijs en heeft geen invloed op de zeespiegel. De totale hoeveelheid zeeijs is overigens redelijk constant (zuidpool-zeeijs groeit en noordpool-zeeijs neemt af). De enige reden om ons zorgen te maken zou zijn als de Groenlandse of de Zuidpoolkappen zouden smelten. Daarvoor zijn de bewijzen gewoonweg te klein.martien schreef:Je gelooft niet in het smelten van de poolkappen? Ook niet als de CO2 uitstoot doorgaat zoals die nu plaatsvindt?
martien schreef:Dat blijkt niet uit de statistieken. Sterker nog: er is een studie van het NOAA (het Amerikaanse KNMI) dat stelt dat er juist minder orkanen zullen zijn als de oceanen opwarmen, omdat er meer verticale windshear in de atmosfeer zal zijn.martien schreef:Er zal meer activiteit in de atmosfeer zijn en met name meer tornado's en orkanen. Ook simpel.
???
Dat lijkt me vreemd. Tornado's zijn ene gevolg van VERSCHIL in temperatuur tussen een kou en een warmtefront. Hoe groter dat verschil, hoe heftiger het omweer en daarmee tornado's.
Voor orkanen geldt hetzelfde, de energie wordt geleverd door het warme zeewater. Hoe warmer het zeewater, hoe meer energie en dus hoe heftiger de orkaan. Hogere temperatuur wil ook zeggen meer vocht in die orkaan dus grotere regenval (de grootste killer van een orkaan).
martien schreef:En wat wil je nou voor punt maken? Er worden mailtjes uitgewisseld over iemands rapportage en iemands blog. Werkelijk totaal irrelevant toch? Er zullen we HONDERDEN mailtje ik weet niet waar allemaal binnenkomen, van beide kampen om het zo te zeggen en op het internet blogt iedereen zich suf.
Wat is de relevantie van een mailtje van A naar B of van Pappa zus en zoon zo?
Het geeft wel een indicatie van hoe het met "practice what you preach" zit bij de dames en heren politici/wetenschappers.martien schreef:Tsjah.... Die hoor je ook altijd weer voorbijkomen. De jet van Al Gore en ze vliegen bij de SP ook met het vliegtuig.
Ik heb niet zo'n zin daar op in te gaan.
Ja, en jij over een truc. Het gaat geld kosten middels belastingen, zoveel is wel zeker. Dat is nog los van welke motivatie erachter zit.martien schreef:Jij begon toch over belastingen?
Kun je dat met feiten onderbouwen?martien schreef:Ik hou het op "gehacked".
Als je met onjuist bedoelt dat de onderzoeken dus niet onafhankelijk zijn, dan: ja. Want daar had ik het over.martien schreef:Zijn die datasets onjuist dan?
Nee, opwarming is een gevolg van het infrarode absorptievermogen van CO2. Dat is geen lineair verband. Bovendien zitten we nu al op 387 ppm.martien schreef:Maar daar zit een knoop, denk ik. De hoeveelheid van 280 ppm geeft een extra opwarming van X graden (ik weet zo niet hoeveel) dus een verhoging naar 387 ppm zal de steiging laten toenemen met (387/280)maal X, toch?
martien schreef:elbert schreef:De Svensmark theorie gaat niet over de energie van de kosmische straling maar over het regulerende effect van die straling op de wolken. Vergelijk het met een zonnescherm: kosmische stralen trekken het zonnescherm (de wolken) dicht, zodat de zonnestralen worden tegengehouden.
Mijn vraag was of die verhoging van de hoeveelheid wolken gebaseerd was op het vormen van condensatiekernen.
martien schreef:Blijft over het magnetisme. Die link zie ik nog niet zo. Dus de sterkere of zwakkere magnetische stromen op de zon en de temperatuur van de aarde.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten