Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 06 aug 2012 12:29

Faramir schreef:Een manbasis is vele malen duurder maar zal op lange termijn heel veel op kunnen leveren.

Dat dacht ik vroeger ook, en nogmaals, als het aan mij had gelegen zaten we al lang op de maan hoor ;) Wat ik er van begrijp is dat er momenteel 1 grondstof is die de Maan ten overvloede heeft en de Aarde niet; Helium-3.

Helium-3 is 1 van de grondstoffen die theoretisch voor kernfusie gebruikt zou kunnen worden. Dit is zoals je wellicht weet nu nog toekomstmuziek.

De andere reden voor een maanbasis zou inderdaad een soort springplank voor deep space missies zijn. Volgens mij zijn er alleen veel meer van dit soort missies nodig om het enigszins redelijk te maken een complete maanbasis uit de grond te stampen.

Faramir schreef:Deze 2,6 miljard waren een leuk begin geweest.

Ik denk dat dit geld nu beter terecht komt aangezien het direct bij draagt aan de voorbereiding van een menselijke missie naar Mars. In mijn ogen stukken interessanter dan een maanbasis.

Faramir schreef:Ik ben vrij serieus maar denk dan aan de lange termijn van laten we zeggen 100 jaar.

Ik hoop sneller, zal er best wat geld voor over hebben om een Aarde-opkomst vanaf de maan te aanschouwen :D

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 aug 2012 12:35

Faramir schreef:Een maanbasis is vele malen duurder maar zal op lange termijn heel veel op kunnen leveren.
Deze 2,6 miljard waren een leuk begin geweest.
Er is al veel meer dan 2,6 miljard dollar uitgegeven (aan het Constellation project, dat stilgezet is) en er is nog steeds geen raket die mensen naar de maan kan brengen. Die raket moet dan uiteindelijk uit het SLS programma gaan komen, maar daarmee heb je natuurlijk nog geen maanbasis.
Verder zie ik de baten van een maanbasis niet zo, tenminste niet binnen 100 jaar. Misschien als er een stad met mijnbouwindustrie op de maan zou kunnen staan, die daadwerkelijk wat op zou kunnen leveren, zou er een paar centen terugverdiend kunnen worden, maar dat is wel erg optimistisch gedacht. Vrijwel alles moet nl. eerst vanaf de aarde komen en elke gram kost geld.
Ik zie dan ook meer in onbemande ruimtevaart om wetenschappelijke kennis te vergroten dan in bemande ruimtevaart. Onbemande ruimtevaart is goedkoper en levert sneller resultaten op.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 06 aug 2012 12:40

elbert schreef:Er is al veel meer dan 2,6 miljard dollar uitgegeven (aan het Constellation project, dat stilgezet is) en er is nog steeds geen raket die mensen naar de maan kan brengen. Die raket moet dan uiteindelijk uit het SLS programma gaan komen, maar daarmee heb je natuurlijk nog geen maanbasis.
Verder zie ik de baten van een maanbasis niet zo, tenminste niet binnen 100 jaar. Misschien als er een stad met mijnbouwindustrie op de maan zou kunnen staan, die daadwerkelijk wat op zou kunnen leveren, zou er een paar centen terugverdiend kunnen worden, maar dat is wel erg optimistisch gedacht. Vrijwel alles moet nl. eerst vanaf de aarde komen en elke gram kost geld.
Ik zie dan ook meer in onbemande ruimtevaart om wetenschappelijke kennis te vergroten dan in bemande ruimtevaart. Onbemande ruimtevaart is goedkoper en levert sneller resultaten op.

Mee eens.

Ik denk trouwens dat de eerste permanente maanbasis OF een Chinese prestige basis gaat worden, OF een commercieel maan-hotel. SpaceX en soortgelijke organisaties komen of zitten momenteel al op zo'n hoog niveau (SpaceX vooral) dat ik het niet ondenkbaar acht dat er binnen 10-15 jaar commerciele toeristen naar de maan vliegen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 aug 2012 12:46

Faramir schreef:Maar wat is er nou zo boeiend aan dit project?
Meer dan 40 jaar geleden stond de eerste mens op de maan en dan moeten we nu blij zijn dat een robot op Mars is geland? Een kunstje dat ze al eerder hadden gedaan? Ik zie te weinig vooruitgang om er enthousiast over te worden. Laat ze maar een begin maken met een maanbasis om vervolgens verder te gaan. Van daaruit lanceren is een stuk makkelijker.

Mars is wel een behoorlijk stukje verder weg dan de maan, en de robot is een stukje groter :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 aug 2012 12:55

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 aug 2012 15:00

Afbeelding
Het uitzicht vanaf de rover.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 aug 2012 15:07

Wauw :-k .....en mars was woest en leeg .....
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 08 aug 2012 15:14

Lock&Stock schreef:Kippenvel filmpje;

http://www.youtube.com/watch?v=N9hXqzkH7YA

Op wat voor brandstof rijdt die verkenner, en hoe laat ie op/bij, zonnenenergie oid?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 aug 2012 15:21

JHM schreef:Op wat voor brandstof rijdt die verkenner, en hoe laat ie op/bij, zonnenenergie oid?

Een zg. RTG; Radioisotope Thermal Generator.

Ding bevat een klompje plutonium wat door natuurlijk verval warmte afgeeft. Deze RTG heeft vrijwel hetzelfde ontwerp als de RTGs op de Voyager 1 en 2, beide sondes werken nog steeds, meer dan 30 jaar na hun lancering! (er is nog wekelijks contact met beide sondes, beide staan op het punt ons zonnestelsel te verlaten)

Nu gebruikt Curiosity meer vermogen dan de RTG kan leveren (iets van 300 watt gebruik tegen 100 watt opbrengst), dus 's nacht zal ze haar accu's opladen. De originele missie zal 2 jaar duren, echter kan ze het theoristisch tientallen jaren uithouden.

PS: De Voyager sondes volgen kan hier; http://voyager.jpl.nasa.gov/
PS2: De RTG is dus géén nucleare reactor
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 08 aug 2012 17:30, 3 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 aug 2012 15:21

schaapje schreef:Wauw :-k .....en mars was woest en leeg .....

Voor het ongetrainde oog misschien.... echter is Mars allesbehalve leeg..

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 aug 2012 15:25

Dit is een panorama van het kleine zusje van Curiosity; Spirit (of Opportunity);

Ik vind het er een beetje uitzien als een woestijn hier op aarde. inclusief atmosfeer..

http://thethoughtstash.files.wordpress.com/2012/03/west-valley-mars-180-degrees-panorama.jpg

PS; op onderstaande link worden automatisch alle RAW (onbewerkte en ongeselecteerde) foto's van Curiosity geplaatst;

http://mars.jpl.nasa.gov/msl/multimedia/raw/ (bovenin die pagina zie je Sol 0, Sol 1, etc staan, een Sol is een Mars dag)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2012 15:45

ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 aug 2012 20:55

Mooi die foto Mortlach,...... adembenemend mooi!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

leen10
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor leen10 » 09 aug 2012 21:20

Heel erg mooi inderdaad!

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 09 aug 2012 21:34

schaapje schreef:
Mooi die foto Mortlach,...... adembenemend mooi!

Ik vind de wielsporen ook zo cool!

Overigens is dit een panorama van één van de MER rovers (http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Exploration_Rover) die begin 2004 zijn geland. De missie was origineel gepland voor 90 dagen, maar duurt nu al 8 jaar! Eén van de twee, Spirit, is nu twee jaar "dood", maar Opportunity rijd nog steeds langzaam rond.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”