Faramir schreef:Ik zie te weinig vooruitgang om er enthousiast over te worden.
Misschien om je je er niet genoeg in hebt verdiept? Ik zie meer dan genoeg om hier ERG enthousiast van te worden.
- Eerste autonome PRECISIE landing op een andere planeet; en dan heb ik het over een precisie als met een helicopter. Dus van 17 minuten van 180000km/u naar stilstand op een hele specifieke plek zonder menselijke besturing, ga d'r maar aan staan Faramir! Dat is toch wel andere koek dan de Vikings, Pathfinders, de MER's of Phoenix...
- RTG voor energie; dit ding kan jaren lang rond rijden, veel langer dan de twee jaar die nu staat voor de eerste missie;
- Camera's; 17 stuks waarvan een aantal HD
- Instrumenten; 11 zeer hoogwaardige instrumenten die nog niet eerder op Mars zijn geweest; waaronder een oven om grond zeer gedetailleerd mee te analyseren en een complexe robotarm met een boor en een microscoop. Daarnaast een krachtige laser om stukjes grond te verdampen en een bijbehorende camera.
Misschien moet je dit eens lezen;
http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Scien ... nstrumentsFaramir schreef:Laat ze maar een begin maken met een maanbasis om vervolgens verder te gaan. Van daaruit lanceren is een stuk makkelijker.
Een maanbasis?!!! Denk je dat je red met de 2,6 miljard die dit project kost? Ik bedoel, ik ben helemaal voor een maanbasis, maar dit is appels met peren vergelijken. Curiosity heeft een heel specifiek doel, een doel wat je nooit met een maanbasis kan bereiken (onderzoek doen naar het klimaat van Mars van vroeger en de aanwezigheid van bouwstoffen van het leven, daarnaast onderzoek doen naar het klimaat van nu en de aanwezige straling mbt toekomstige menselijke expedities).
En van daaruit lanceren makkelijker dan vanaf Aarde? Maak je nu een grapje Faramir of ben je serieus?!! Tuurlijk, de maan heeft geen atmosfeer en veel lagere zwaartekracht, dus wat dat betreft zal het ietsje makkelijker zijn. Maar dude, wat denk je dat er voor nodig is om het uberhaupt MOGELIJK te maken vanaf de maan te lanceren? Je moet dan wel daar een RAKET hebben, die je dan daar bouwt, en is dat makkelijker dan hier op Aarde? Ik gok van niet....
EDIT: het gaat er dan ook niet om, om alleen maar nieuwe dingen in de ruimtevaart te doen. Het gaat erom de gestelde onderzoeksdoelen te halen. We lanceren ook al 60 jaar satelieten in een baan om de aarde. Moeten we daar nu ook maar mee stoppen omdat we dat al eerder hebben gedaan?