Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

RogierV
Kapitein
Kapitein

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor RogierV » 20 feb 2012 10:02

Binnen ons zonnestelsel zou ik mij maar 2 lichamen kunnen voorstellen waar het mogelijk is.

DAt zijn alletwee ijsmaantjes die door getijdewerking met hun gasreus worden verhit.

Europa van Jupiter
Enceladus van Saturnus.

Overigens leuk nieuws nog maar 3 jaar!! komt New horizons aan bij Pluto(ongetwijfeld om hem het nieuws tte brengen dat ie planeet af is)
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 20 feb 2012 11:37

Overigens laat het kleine feitje dat hij nu in de ruimte woont Andre Kuipers niet tegen om driftig door te gaan met Twitteren en Bloggen. Zeer inspirerend leesvoer;

http://twitter.com/astro_andre
http://blogs.esa.int/andre-kuipers/

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 21 feb 2012 11:36

Ach wat een marteling, uiteindelijk heb ik 10 jaar gewacht voordat New Horizons aankomt. Maar het zal de moeite waard zijn!!
Eindelijk bevestiging over de Oort wolk. kan niet wachten!!
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jun 2012 11:02

Hier NASA-satellietopnamen van de zonsverduistering door Venus, nou ja, verduistering....

Ik verbaas me er altijd over hoe groot de zon nu eigenlijk is...

http://www.youtube.com/watch?v=4Z9rM8ChTjY
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 04 aug 2012 10:26

http://www.nu.nl/wetenschap/2875654/ame ... zicht.html

Maandag word het een spannende dag, dan gaat als het goed is Curiosity landen op mars. Dit mars rovertje heeft geavanceerde apparatuur aan boord. Hiermee gaat hij oa de samenstelling van de atmosfeer meten, het klimaat en de geologie bestuderen. Ook zal men oa naar bouwstenen van leven gaan zoeken en methaan. Methaan kan in de lucht voorkomen door vulkanen maar ook door levende organisme.

Ik vond nog een filmpje over de Mars Curiosity Rover op youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=P4boyXQuUIw

Iedere keer als ik van die sondes zie, dan verbaasd het me weer wat voor geavanceerde technologie erachter zit.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

bassie76
Mineur
Mineur

Berichtdoor bassie76 » 05 aug 2012 11:10

Ik zou de Curiosity geen 'rovertje' willen noemen, het ding is namelijk zo groot als een gemiddelde personenwagen. :o
De landing ziet er wel gecompliceerd uit.....

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 05 aug 2012 16:58

bassie76 schreef:Ik zou de Curiosity geen 'rovertje' willen noemen, het ding is namelijk zo groot als een gemiddelde personenwagen. :o
De landing ziet er wel gecompliceerd uit.....

Ik hoop dat het goed gaat, dat ding heeft super veel geld gekost.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 aug 2012 06:37

Curiosity is succesvol geland! Het ging allemaal heel soepel. Deze landing werd uitgevoerd door hetzelfde team dat ook al de rovers Pathfinder (Sojourner), Spirit en Opportunity veilig heeft laten landen, dus knap dat het ze weer gelukt is.
Ook alvast de eerste beelden vanaf het oppervlak van Mars:

Afbeelding
Op de linkerfoto de schaduw van Curiosity op Mars en op de rechterfoto een wiel van deze rover.
Als alles goed blijft gaan, komt er natuurlijk nog veel meer. :)

Een verslag van de landing is hier te vinden: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... iZY2JuuhZA
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 06 aug 2012 08:55

Ooowwww wat vet!!!! Ik zat vanmorgen vanaf 7 uur de livestream te volgen voor mn werk. Volg dit project al vanaf het begin in 2006, en natuurlijk ook de MER's, Phoenix, etc, maar dit is echt het kersje op de slagroom. Wat een ongelovelijke prestatie van NASA en alle internationale partners.

De 7 minutes of terror was absoluut geen understatement, voor wie zich afvraagt waarom, check deze uitleg;

http://www.youtube.com/watch?v=Ki_Af_o9Q9s

Maar alles ging perfect, tijdens deze 7 minuten communiceerde Curiosity voornamelijk in simpele tonen, elke toon was een belangrijke gebeurtenis; het raken van de atmosfeer, beginnen van de gecontroleerde vlucht (beetje als een vliegtuig hier op aarde), uitklappen van de parachute, het detecteren van de oppervlakte door de radar, het zoeken naar een geschikte landingsplek, het lossnijden van de parachute, activeren van de landingsmotoren, uitwijken van de parachute, stoppen van de horizontale en verticale snelheid, langzaam dalen, zakken van de rover met de skycrane, detecteren van de landing, lossnijden van de landingsmotoren en het opzettelijk crashen van de landingsmotoren ongeveer 500 meter verderop.

Alles autonoom zonder enige hulp van de Aarde (vanwege de 14 minuten lichtvertraging). Zéér indrukwekkend!!!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 aug 2012 11:28

En dat allemaal ondanks dat 'verduisterde verstand' waar iedereen het over heeft :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 aug 2012 11:34

Mortlach schreef:En dat allemaal ondanks dat 'verduisterde verstand' waar iedereen het over heeft :wink:
Verduisterd ten opzichte van wat? Dat is de vraag.
En het antwoord is: verduisterd voor het kennen en dienen van God (Ef. 4:18).
Dat sluit het maken van geavanceerde technische oplossingen niet uit. Sterker nog: de mens heeft soms de neiging om daarmee nog meer naar zichzelf te kijken en zich op de borst te slaan, dan om God te (leren) kennen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2012 11:35

Maar wat is er nou zo boeiend aan dit project?
Meer dan 40 jaar geleden stond de eerste mens op de maan en dan moeten we nu blij zijn dat een robot op Mars is geland? Een kunstje dat ze al eerder hadden gedaan? Ik zie te weinig vooruitgang om er enthousiast over te worden. Laat ze maar een begin maken met een maanbasis om vervolgens verder te gaan. Van daaruit lanceren is een stuk makkelijker.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 aug 2012 11:41

Faramir schreef:Maar wat is er nou zo boeiend aan dit project?
De mogelijkheden om op Mars te zoeken naar water, mineralen en het nagaan van geologische processen op interessante plekken op Mars. Dat is allemaal een flink stuk geavanceerder dan de MER rovers Spirit en Opportunity, die wat dat betreft wat beperkter zijn qua instrumenten en mogelijkheden om zich te verplaatsen. Het is dus een extra stap die gemaakt kan worden om de kennis van Mars te vergroten.
Het gaat dan ook niet om het kunstje van het landen op Mars (hoewel dat op zich al heel knap is), want dat is al eens gedaan, maar om de kennis die verkregen kan worden: die mogelijkheden zijn gewoon groter.
Wat betreft een maanbasis: een bemande maanbasis staat momenteel niet in de planning. Dat is vooralsnog veel te duur.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 06 aug 2012 11:49

Faramir schreef:Ik zie te weinig vooruitgang om er enthousiast over te worden.

Misschien om je je er niet genoeg in hebt verdiept? Ik zie meer dan genoeg om hier ERG enthousiast van te worden.

- Eerste autonome PRECISIE landing op een andere planeet; en dan heb ik het over een precisie als met een helicopter. Dus van 17 minuten van 180000km/u naar stilstand op een hele specifieke plek zonder menselijke besturing, ga d'r maar aan staan Faramir! Dat is toch wel andere koek dan de Vikings, Pathfinders, de MER's of Phoenix...
- RTG voor energie; dit ding kan jaren lang rond rijden, veel langer dan de twee jaar die nu staat voor de eerste missie;
- Camera's; 17 stuks waarvan een aantal HD
- Instrumenten; 11 zeer hoogwaardige instrumenten die nog niet eerder op Mars zijn geweest; waaronder een oven om grond zeer gedetailleerd mee te analyseren en een complexe robotarm met een boor en een microscoop. Daarnaast een krachtige laser om stukjes grond te verdampen en een bijbehorende camera.

Misschien moet je dit eens lezen; http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Scien ... nstruments

Faramir schreef:Laat ze maar een begin maken met een maanbasis om vervolgens verder te gaan. Van daaruit lanceren is een stuk makkelijker.

Een maanbasis?!!! Denk je dat je red met de 2,6 miljard die dit project kost? Ik bedoel, ik ben helemaal voor een maanbasis, maar dit is appels met peren vergelijken. Curiosity heeft een heel specifiek doel, een doel wat je nooit met een maanbasis kan bereiken (onderzoek doen naar het klimaat van Mars van vroeger en de aanwezigheid van bouwstoffen van het leven, daarnaast onderzoek doen naar het klimaat van nu en de aanwezige straling mbt toekomstige menselijke expedities).

En van daaruit lanceren makkelijker dan vanaf Aarde? Maak je nu een grapje Faramir of ben je serieus?!! Tuurlijk, de maan heeft geen atmosfeer en veel lagere zwaartekracht, dus wat dat betreft zal het ietsje makkelijker zijn. Maar dude, wat denk je dat er voor nodig is om het uberhaupt MOGELIJK te maken vanaf de maan te lanceren? Je moet dan wel daar een RAKET hebben, die je dan daar bouwt, en is dat makkelijker dan hier op Aarde? Ik gok van niet....

EDIT: het gaat er dan ook niet om, om alleen maar nieuwe dingen in de ruimtevaart te doen. Het gaat erom de gestelde onderzoeksdoelen te halen. We lanceren ook al 60 jaar satelieten in een baan om de aarde. Moeten we daar nu ook maar mee stoppen omdat we dat al eerder hebben gedaan?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2012 12:05

Lock&Stock schreef:Misschien om je je er niet genoeg in hebt verdiept? Ik zie meer dan genoeg om hier ERG enthousiast van te worden.

Dank voor de informatie. Nu zie ik idd wel meer reden om enthousiast te worden.
Een maanbasis?!!! Denk je dat je red met de 2,6 miljard die dit project kost? I

Een manbasis is vele malen duurder maar zal op lange termijn heel veel op kunnen leveren.
Deze 2,6 miljard waren een leuk begin geweest.
En van daaruit lanceren makkelijker dan vanaf Aarde? Maak je nu een grapje Faramir of ben je serieus?!!

Ik ben vrij serieus maar denk dan aan de lange termijn van laten we zeggen 100 jaar.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”