Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2016 16:17

Mortlach schreef:Als we allemaal zo tegen de 24-uurseconomie zijn, dan moet het dus geen probleem zijn om de zondagswet om te zetten in een dinsdagswet en die dag wettelijk te beschermen? Het argument is immers economisch en niet religieus van aard. Of stiekem toch wel een beetje?

Ik zou daar op zich niet op tegen zijn, maar als de dinsdagwet zou worden ingevoerd is daarmee wel overduidelijk aangetoond dat het gaat om christentje pesten.
Ik heb lang genoeg in verschillende werelddelen gewerkt om te merken dat een mens af en toe een rustmoment nodig heeft.
Ik werk vaak genoeg op zondag om het belang van specifiek de zondag te kunnen relativeren.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 mar 2016 16:25

Chaya schreef:Pardon?? Jij bent duidelijk niet op de hoogte van de actualiteit.

Ik woon dan ook alweer een aantal jaren niet meer in Nederland.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2016 16:37

Mortlach schreef:Ik woon dan ook alweer een aantal jaren niet meer in Nederland.

Ik kom vrij regelmatig in Ierland, en heb het idee dat de eenzijdigheid van bescherming van religie richting Christendom (of eigelijk Katholicisme) in Ierland sterker is dan in Nederland.
Binnenkort weer die kant op ;-) (Dún Laoghaire (de spelling moest ik even checken...) bij Dublin)
Jij zat zuidelijker toch?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 mar 2016 18:23

StillAwake schreef:Ik kom vrij regelmatig in Ierland, en heb het idee dat de eenzijdigheid van bescherming van religie richting Christendom (of eigelijk Katholicisme) in Ierland sterker is dan in Nederland.

Ja, wat dat betreft loopt Ierland behoorlijk achter, maar er zit gelukkig wel beweging in, vorig jaar met het openstellen van het burgerlijk huwelijk voor homoseksuelen en dit jaar hopelijk een verruiming van de abortuswetgeving om vrouwen te beschermen.

Maar goed, de klauwen van de (katholieke) Kerk zitten nog diep in het vlees van Ierland. De politiek, het onderwijs, de grondwet, allemaal uit christelijke koker.

Binnenkort weer die kant op ;-) (Dún Laoghaire (de spelling moest ik even checken...) bij Dublin)
Jij zat zuidelijker toch?

Een heel stuk zuidelijker inderdaad (en naar het westen)- verder naar het zuiden en je plonst in de Atlantische oceaan :-)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 mar 2016 18:48

Chaya schreef:
Heel vreemd voorstel van een synodevoorzitster.

Waarom Chaya ? 2e kerst- paas- en pinksterdag zijn toch geen christelijke feestdagen ?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 11 mar 2016 09:13

Asscher: goede registratie moslimhaat nodig

Een goede registratie van incidenten tegen moslims is nodig, benadrukte Lodewijk Asscher vandaag bij een bezoek aan moslimorganisaties in Leiden. De vicepremier betuigde eerder zijn solidariteit na acties met brandbommen en dreigbrieven tegen moskeeën.

Rest; http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... odig.dhtml

Uitstekend idee, gelijktijdig ook een goede registratie van incidenten door moslims invoeren. Dat voorkomt dat de overheid straks beleid gaat maken op basis van symptoombestrijding.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2016 09:35

StillAwake schreef:Ik zou daar op zich niet op tegen zijn, maar als de dinsdagwet zou worden ingevoerd is daarmee wel overduidelijk aangetoond dat het gaat om christentje pesten.

De wettelijke bescherming van christenen gelijktrekken met die van andere gelovigen is 'christentje pesten'?

Ik heb lang genoeg in verschillende werelddelen gewerkt om te merken dat een mens af en toe een rustmoment nodig heeft.
Ik werk vaak genoeg op zondag om het belang van specifiek de zondag te kunnen relativeren.

Ik ben freelancer, dus ik weet ook echt wel dat je zo nu en dan een dag rust nodig hebt. Dat is het bezwaar dus ook niet. Zullen we dat bezwaar laten vallen? Het gaat er mij heel specifiek om dat ik bij wette bepaalde zaken niet mag omdat er een specifieke groep gelovigen is die wordt geknuffeld en groepen andere gelovigen niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2016 10:02

Mortlach schreef:De wettelijke bescherming van christenen gelijktrekken met die van andere gelovigen is 'christentje pesten'?

Als er naar een andere dag uitgeweken wordt met dezelfde wet (jijzelf had het over de dinsdagswet) dan wel ja.

Ik ben freelancer, dus ik weet ook echt wel dat je zo nu en dan een dag rust nodig hebt. Dat is het bezwaar dus ook niet. Zullen we dat bezwaar laten vallen? Het gaat er mij heel specifiek om dat ik bij wette bepaalde zaken niet mag omdat er een specifieke groep gelovigen is die wordt geknuffeld en groepen andere gelovigen niet.

Als het aan D66 zou liggen zouden juist christenen heel veel dingen niet mogen omdat zij daar aanstoot aan nemen.
Het hangt ervanaf met welke bril je kijkt...
Een weigerambtenaar snapt niet dat homo's zo geknuffeld worden dat hij zijn principes niet meer kan hanteren. (en ook ik snap dat niet)
Een homo snapt niet dat (sommige) christenen zijn geaardheid afwijzen. (en ook ik snap dat niet)
Een atheist snapt niet dat kerken op zondagmorgen klokken mogen luiden. (en ook ik snap dat niet)
Om de Trouw-reclame na te spreken: zou je waarheid veranderen als je door de ogen van de ander kijkt?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2016 10:29

StillAwake schreef:Als er naar een andere dag uitgeweken wordt met dezelfde wet (jijzelf had het over de dinsdagswet) dan wel ja.

Die mag je me echt wel even uitleggen, want ik zie niet hoe dat volgt.

Als het aan D66 zou liggen zouden juist christenen heel veel dingen niet mogen omdat zij daar aanstoot aan nemen.

Zoals? Ik ga je vast zeggen dat ik elk beroep op het 'recht om te discrimineren' bij voorbaat afwijs, en ik ben benieuwd wat er dan nog overblijft...

Het hangt ervanaf met welke bril je kijkt...
Een weigerambtenaar snapt niet dat homo's zo geknuffeld worden dat hij zijn principes niet meer kan hanteren. (en ook ik snap dat niet)

Het gelijktrekken van de wettelijke rechten en bescherming is niet hetzelfde als knuffelen. Het homo's niet langer behandelen als tweederangsburgers is niet hetzelfde als knuffelen. Dat heeft helemaal niks te maken met 'door welke bril je kijkt'.

Een homo snapt niet dat (sommige) christenen zijn geaardheid afwijzen. (en ook ik snap dat niet)
Een atheist snapt niet dat kerken op zondagmorgen klokken mogen luiden. (en ook ik snap dat niet)
Om de Trouw-reclame na te spreken: zou je waarheid veranderen als je door de ogen van de ander kijkt?

Ik snap dat prima. Wat ik niet snap, is dat er een wet is die zegt dat ik de kerkgang van christenen niet mag verstoren, maar dat dat bij de moskeegang van moslims en de tempelgang van Joden en Hindoes geen enkel probleem is*. Een braderie op zondagochtend mag niet, maar een kroegentocht op vrijdagavond mag wel.

*Kijk, ik wil natuurlijk niemands geloofsbeleving hinderen, dus zelfs als het niet bij wet geregeld zou zijn, vind ik wel dat er rekening mee zou moeten gehouden. Maar dan wel voor iedereen gelijk en niet de christenen een beetje meer dan de rest.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 mar 2016 10:35

ik zie dat mortlach refereert aan de Zondagswet,
maar dat kan niet lang meer want,
http://www.volkskrant.nl/politiek/na-ti ... ~a4260624/

die gaat nu toch echt binnenkort verdwijnen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2016 10:46

Als de zondagswet om economische redenen aangehouden wordt, maar verschuift naar en andere dag word dat alleen maar gedaan (waar het aan D66 ligt) om van de zondag als rustdag af te komen.
Puur het anti-christelijk geluid van D66, die dat als enige bestaansrecht heeft.

Ik kan moeilijk oordelen over de situatie bij jullie, maar in Nederland is ook moskeegang of synagogegang bij wet beschermd.
Een discotheek naast een moskee mag ook pas na het vrijdaggebed open bijvoorbeeld (ik ben onvoldoende jurisdisch onderlegd om te eten of dat hier een gemeentelijkeof een landlijke regel betreft).

Zaken die D66 wil afschaffen, waarmee ze anderen in hun vrijheden wil beperken:
De weigerambtenaar (hoewel jij dat wellicht zult zien als het nit hebben van het recht een ander te discrimineren)
De scholen op religieuze grondslag
Het recht van artsen om niet aan euthanasie of abortus mee te werken.
Religieuze politieke partijen (zie hun hetze tegen de positive van de vrouw binnen de SGP).
De wet op godslastering (wat puur een statement was, omdat de hele wet nooit gebruikt is)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2016 10:46

meribel schreef:ik zie dat mortlach refereert aan de Zondagswet,
maar dat kan niet lang meer want,
http://www.volkskrant.nl/politiek/na-ti ... ~a4260624/

die gaat nu toch echt binnenkort verdwijnen.

Dat was juist de basis van de discussie...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2016 10:48

Mooi dat het uit de nationale wet verdwijnt, al wordt volgens het artikel de beslissing verlegt naar de gemeentes, dus in de praktijk zal er waarschijnlijk niets veranderen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 mar 2016 10:49

oh ](*,)

dit overkomt me in het echte leven ook telkens :lol:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 mar 2016 10:49

Mortlach schreef:Mooi dat het uit de nationale wet verdwijnt, al wordt volgens het artikel de beslissing verlegt naar de gemeentes, dus in de praktijk zal er waarschijnlijk niets veranderen.

denk je niet dat de supermarkten ipv om 12:00 gewoon om 8:30 opengaan,

dat veranderd wel denk ik

Terug naar “Actualiteit & Politiek”