heintje schreef:1. Denk je dat homohaat onder christenen beperkt blijft tot een groepje van 40? je moet me iets serieuzer nemen aub. Natuurlijk neemt homohaat af, zoals zoveel christelijke overtuigingen af moeten nemen.
Ik begrijp je zin geloof ik niet helemaal. Lees hem even na, want volgens mij gaat er iets mis met de grammatica. Niet vervelend bedoeld, ik wil gewoon begrijpen wat je probeert te zeggen.
Verder, zijn er christenen die homo's haten vanwege het geloof? Vast, al zullen er niet veel zijn die openlijk zeggen dat ze allemaal dood moeten. Verder zijn er ook homofoben die in het christendom rechtvaardiging zoeken voor hun overtuiging. Maar verder zijn er hele volksscharen aan christenen die homo's niet discrimineren, die hun geloof juist gebruiken om ze als volwaardige naasten op te nemen in de gemeenschap. Simpelweg christendom uitbannen - zelfs als dat realistisch zou zijn - zou het homofobieprobleem niet verhelpen.
En ik persoonlijk vind dit een vele malen groter probleem dan zwarte piet en carnaval.
Want reken erop dat carnaval over enkele jaren ook zal verdwijnen. Want met een boerenkiel lopen....je zou de boeren eens moeten horen!
Zucht. Boeren zijn volgens mij geen gemarginaliseerde groep, hoewel ik wel wil erkennen dat er inderdaad genoeg vervelende vooroordelen over hen zijn. Daarbij zeg je dus dat je een probleem niet wilt oplossen omdat er een groter probleem bestaat. Niemand ontkent dat er geen grotere problemen bestaan, maar dat betekent niet dat we anderen problemen niet mogen tackelen. Ik heb dit nu al een aantal keren weerlegd; het zou fijn zijn als je weerlegde argumenten nu eens laat rusten.
(De fundamentalistische evangelische christenen trekken sinds het begin van de eenentwintigste eeuw de wereld over om hun boodschap te verkondigen. En hun focus ligt daarbij op Afrika. Waarom? Simpel: dat continent is nog niet bedorven. In Afrika groeit het aantal kerkgangers nog wel.)
Dit zijspoor omdat je het homo-haat probleem hier hopeloos bagatelliseert.
Ik bagatelliseer niets. Het probleem dat je beschrijft is zeer ernstig en neem ik ook zeer serieus. Het is inderdaad iets waar christenen zich meer zorgen om zouden mogen maken. Het is trouwens nog erger dan je beschrijft, omdat het niets te maken heeft met de situatie in Afrika, het is puur voor interne propaganda. Dat de voorganger kan terugkeren naar zijn eigen gemeente en kan zeggen: Zie, het kan dus wél als je maar echt wilt. Het is dus een manipulatie voor de eigen volgelingen.
2. Als ik als chinees verkleed ga in een carnavalsoptocht en doe wat valse tanden in, smink me geel en zorg er voor dat ik spleetoogjes krijg. Ben ik dan een racist? Zegt dit iets over mijn standpunt mb.t. de chinezen?
Het is in ieder geval behoorlijk problematisch gedrag. Het hele feit dat je je een volk en cultuur toeëigend ter vermaak, is tekenend. Het reduceert een cultuur en geschiedenis tot een eendimensionale karikatuur en dat getuigt niet bepaalt van respect.
Ik beeld gewoon een stereotype uit, zoals ik ook een boerenkiel en klompen kan aantrekken.
De vraag is die je je moet stellen is hoeveel schade Nederlanders van Chinese afkomst in het dagelijks leven leiden door die stereotypen en of je die stereotypen dus in stand wilt houden en wilt toeëigenen als amusement.
Ik moet ineens denken aan een filmpje dat ik zag, het zal het nieuws of youtube zijn geweest, van een zwarte Nederlander uit Limburg en die sprak met een typisch Limburgs accent. Het feit dat ik daar verbaasd over was, dat hij geen meer typisch Afrikaans accent had, is inherent racisme van mij.