Is racisme wel uit te bannen?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor heintje » 10 jul 2016 14:24

Uiteindelijk maakt het ook niet uit, wit, zwart of geel. Als je maar blank van binnen bent denk ik dan altijd maar.

Zeker Cathy
Maar hoeveel mensen zullen het 'blank' in deze zin weer verkeerd verstaan en er racisme tegenaan gooien? Zwarte Piet is nl. even racistisch als het blank in bovenstaande zin. Pietluttig racistisch!
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jul 2016 15:53

heintje schreef:Maar hoeveel mensen zullen het 'blank' in deze zin weer verkeerd verstaan en er racisme tegenaan gooien? Zwarte Piet is nl. even racistisch als het blank in bovenstaande zin. Pietluttig racistisch!

Noem mij dan maar Piet Lut, want ja, dit is racisme en ik vond het treurig dat de grap werd gemaakt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jul 2016 16:11

heintje schreef:1. Denk je dat homohaat onder christenen beperkt blijft tot een groepje van 40? je moet me iets serieuzer nemen aub. Natuurlijk neemt homohaat af, zoals zoveel christelijke overtuigingen af moeten nemen.

Ik begrijp je zin geloof ik niet helemaal. Lees hem even na, want volgens mij gaat er iets mis met de grammatica. Niet vervelend bedoeld, ik wil gewoon begrijpen wat je probeert te zeggen.

Verder, zijn er christenen die homo's haten vanwege het geloof? Vast, al zullen er niet veel zijn die openlijk zeggen dat ze allemaal dood moeten. Verder zijn er ook homofoben die in het christendom rechtvaardiging zoeken voor hun overtuiging. Maar verder zijn er hele volksscharen aan christenen die homo's niet discrimineren, die hun geloof juist gebruiken om ze als volwaardige naasten op te nemen in de gemeenschap. Simpelweg christendom uitbannen - zelfs als dat realistisch zou zijn - zou het homofobieprobleem niet verhelpen.

En ik persoonlijk vind dit een vele malen groter probleem dan zwarte piet en carnaval.
Want reken erop dat carnaval over enkele jaren ook zal verdwijnen. Want met een boerenkiel lopen....je zou de boeren eens moeten horen!

Zucht. Boeren zijn volgens mij geen gemarginaliseerde groep, hoewel ik wel wil erkennen dat er inderdaad genoeg vervelende vooroordelen over hen zijn. Daarbij zeg je dus dat je een probleem niet wilt oplossen omdat er een groter probleem bestaat. Niemand ontkent dat er geen grotere problemen bestaan, maar dat betekent niet dat we anderen problemen niet mogen tackelen. Ik heb dit nu al een aantal keren weerlegd; het zou fijn zijn als je weerlegde argumenten nu eens laat rusten.

(De fundamentalistische evangelische christenen trekken sinds het begin van de eenentwintigste eeuw de wereld over om hun boodschap te verkondigen. En hun focus ligt daarbij op Afrika. Waarom? Simpel: dat continent is nog niet bedorven. In Afrika groeit het aantal kerkgangers nog wel.)
Dit zijspoor omdat je het homo-haat probleem hier hopeloos bagatelliseert.

Ik bagatelliseer niets. Het probleem dat je beschrijft is zeer ernstig en neem ik ook zeer serieus. Het is inderdaad iets waar christenen zich meer zorgen om zouden mogen maken. Het is trouwens nog erger dan je beschrijft, omdat het niets te maken heeft met de situatie in Afrika, het is puur voor interne propaganda. Dat de voorganger kan terugkeren naar zijn eigen gemeente en kan zeggen: Zie, het kan dus wél als je maar echt wilt. Het is dus een manipulatie voor de eigen volgelingen.

2. Als ik als chinees verkleed ga in een carnavalsoptocht en doe wat valse tanden in, smink me geel en zorg er voor dat ik spleetoogjes krijg. Ben ik dan een racist? Zegt dit iets over mijn standpunt mb.t. de chinezen?

Het is in ieder geval behoorlijk problematisch gedrag. Het hele feit dat je je een volk en cultuur toeëigend ter vermaak, is tekenend. Het reduceert een cultuur en geschiedenis tot een eendimensionale karikatuur en dat getuigt niet bepaalt van respect.

Ik beeld gewoon een stereotype uit, zoals ik ook een boerenkiel en klompen kan aantrekken.

De vraag is die je je moet stellen is hoeveel schade Nederlanders van Chinese afkomst in het dagelijks leven leiden door die stereotypen en of je die stereotypen dus in stand wilt houden en wilt toeëigenen als amusement.

Ik moet ineens denken aan een filmpje dat ik zag, het zal het nieuws of youtube zijn geweest, van een zwarte Nederlander uit Limburg en die sprak met een typisch Limburgs accent. Het feit dat ik daar verbaasd over was, dat hij geen meer typisch Afrikaans accent had, is inherent racisme van mij.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 10 jul 2016 16:44

Ik begrijp je antwoord best H2.
Maar moeten we racisme niet eens goed gaan definiëren?
Want ik blijf me afvragen: Ben ik een racist als ik zwarte Piet binnen haal? Ben ik een racist als ik als Chinees verkleed carnaval in ga? Weet de doorsnee carnaval-vierder überhaupt waar de traditie vandaan komt?
Racisme is onderdeel van onze (en andere) geschiedenis, maar mogen we dan ook binnenkort geen Belgenmoppen meer vertellen? Is het nou zo lastig, racisme te scheiden van traditie, humor en folklore?
Want denk je als volgend jaar het Sinterklaasfeest verboden gaat worden, dat de zwarte (ik bedoel natuurlijk: donker gekleurde) medemens niet meer bloot zal staan aan racisme?
Ik blijf dit alles spijkers op laag water zoeken vinden. Racisme is te allen tijde fout, maar is dit de manier om het serieus(!) aan te pakken? Het wekt juist tegenstand op zoals je merkt.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 10 jul 2016 16:45

Mortlach schreef:Noem mij dan maar Piet Lut, want ja, dit is racisme en ik vond het treurig dat de grap werd gemaakt.

Piet Lut! :D
Daniel Patrick Moynihan

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 10 jul 2016 16:56

Ik hou van:
Zwarte Piet
De Efteling
Negerzoenen
Zwarte mannetjes op verkeersborden
Zigeunerschnitzel
'n wit voetje
Jodekoeken
Jip en Janneke
Moorkoppen
Antivries
Oranjetompoucen
Blanke vla
Rood fruit
Wit brood
Zwarte zaterdag
Gele zon
Blauwe luchten
Witte wolken
Groene zee
Zwart zaad
Gescheiden glasinzameling
Hagelwitte sneeuw
Kabouters
Bruin brood
Groene elfjes
Kerstman
Sjimmie (van Sjors en..)
Drop... Alle kleuren
Pipi Langkous
Moriaantje zo......
Donker bier
Blond bier
Wit bier
Zwarte koffie
Straten die blank staan
.....
Ben ik dan een racist? Nee.
Ik ben een NEDERLANDER!
Ik ben dan ook klaar met al het flauwe gezeur hierover. Ga iets nuttigs doen!

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 10 jul 2016 17:13

=D> =D> =D>
Want dat is de kern: Flauw gezeur!
Daniel Patrick Moynihan

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 10 jul 2016 17:22

heintje schreef:Zeker Cathy
Maar hoeveel mensen zullen het 'blank' in deze zin weer verkeerd verstaan en er racisme tegenaan gooien? Zwarte Piet is nl. even racistisch als het blank in bovenstaande zin. Pietluttig racistisch!

Even ter rectificatie Hein: de quote waarop jij reageert is van mij en niet van Cathy.
Het was ook zeer zeker niet serieus bedoelt, zoals bijna al mijn posts :wink: Dus Mortlach, trek je het niet teveel aan wil je?!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jul 2016 19:35

heintje schreef:Ik begrijp je antwoord best H2.
Maar moeten we racisme niet eens goed gaan definiëren?

Prima. Ik begin hiermee:

Racisme is de combinatie van raciale vooroordelen en systematische institutionele witte macht (onderwijs, arbeidsmarkt, zorg en welzijn, de Wet, de pers). Witte suprematie is gebouwd op een koloniale geschiedenis en wordt in stand gehouden door de huidige neoliberale, neokoloniale westerse politiek. Het is een apartheidssysteem op wereldschaal. Wit privilege is alleen onzichtbaar voor witte mensen. Ze willen of kunnen het niet zien.‘

Want ik blijf me afvragen: Ben ik een racist als ik zwarte Piet binnen haal?

Dat hangt ervan af, maar waarschijnlijk wel.

Ben ik een racist als ik als Chinees verkleed carnaval in ga?

Ja.

Weet de doorsnee carnaval-vierder überhaupt waar de traditie vandaan komt?

Irrelevant. Ook als de doorsnee Washington Redskins-fan niet weet waar de traditie vandaan komt, is het nog steeds een racistische naam.

Racisme is onderdeel van onze (en andere) geschiedenis, maar mogen we dan ook binnenkort geen Belgenmoppen meer vertellen?

Ik zou dat zelf in ieder geval niet doen, nee. Of het racisme is, is twijfelachtig omdat Belgen geen gemarginaliseerde groep zijn in Nederland.

Is het nou zo lastig, racisme te scheiden van traditie, humor en folklore?

Blijkbaar. Alles waarmee je blijk geeft dat je eigen groep beter/slimmer/meer waardevol is dan de ander, is racisme. En als het doelwit van de grap ook nog eens een gemarginaliseerde minderheidsgroep is, dan is het allemaal vrij duidelijk.

Want denk je als volgend jaar het Sinterklaasfeest verboden gaat worden, dat de zwarte (ik bedoel natuurlijk: donker gekleurde) medemens niet meer bloot zal staan aan racisme?

Het gaat sowieso niet verboden worden, hooguit gekeken of de meer problematische elementen kunnen worden vervangen door equivalente maar niet racistische elementen. En nee, het zal racisme niet oplossen, maar betekent dat dat je het dan maar moet laten gaan? Gaat dat in alle gevallen op? Ik kan me wel een aantal tegenvoorbeelden bedenken, namelijk.

Ik blijf dit alles spijkers op laag water zoeken vinden. Racisme is te allen tijde fout, maar is dit de manier om het serieus(!) aan te pakken? Het wekt juist tegenstand op zoals je merkt.

Ja, natuurlijk wekt het tegenstand op! Want er moeten zaken veranderen en dat wil de massa niet. Kijk maar eens naar de tegenstand die homoseksuelen ondervonden en -vinden nu ze voor hun rechten opkomen. Hadden die dan ook maar niks moeten zeggen? Denk je nou echt dat er grote sociale verandering kan worden gerealiseerd zonder tegenstand van de meerderheid die geen verandering wil?

Jij blijft het bagatelliseren, jij als blanke man die geen last heeft van de gevolgen van racisme. En zolang je je niet in een ander kunt of wilt verplaatsen, zal dat vrees ik zo blijven ook.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jul 2016 19:38

Afbeelding

Sorry voor het formaat. Ik kon geen kleiner plaatje vinden. Het is niet schreeuwerig bedoeld.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 10 jul 2016 20:01

net zo schreeuwerig.
Afbeelding

Maar even bij de les weer: http://www.volkskrant.nl/archief/zwarte ... ~a3041845/
Hier zie je discussie terug.

En kijk wat ik hier vind:
Maar laten we eerlijk zijn: deze discussie draait niet om historische feitjes, maar om gevoelens. En dat maakt het zo lastig. Want gevoelens zijn niet vatbaar voor argumenten, hoe steekhoudend ze ook zijn. Geen wonder dat we af dreigen te stevenen op een impasse waarbij de gemoederen steeds hoger oplopen. Is er een oplossing voorhanden? De discussie is zoals die nu gevoerd wordt, vruchteloos. Het enige wat deze oplevert is een verdere polarisering van de toch al zo op losse schroeven staande Nederlandse samenleving. Een trieste uitkomst als u bedenkt dat dit feest ooit verbroederde. Moeten we dan omwille van de lieve vrede toch maar afscheid nemen van ‘onze’ Zwarte Piet? Of moeten juist de tegenstanders water bij de wijn doen? Als het aan Helsloot ligt, allebei een beetje.
https://www.scientias.nl/schuilt-achter ... -verdriet/

En dat is de kern. gevoelens en...de Nederlandse samenleving die harder en harder wordt. Het eerste commentaar eronder luidt:
Jammer dat zoveel mensen de wereld zo serieus nemen. Ga pakjesavond vieren, eet een chocoladeletter en hou je kop dicht.
Misschien moeten we de wereld iets minder serieus gaan nemen.

Want ik zat net een lied te luisteren (Deep Purple) getiteld: "Black and white".
Zie je waar ik heen zou kunnen gaan? Maar ik kan ook genieten van de muziek. En vind je de muziek niet mooi, dan luister je niet.
Daniel Patrick Moynihan

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 10 jul 2016 20:10

pindas83 schreef:Uiteindelijk maakt het ook niet uit, wit, zwart of geel. Als je maar blank van binnen bent denk ik dan altijd maar.

Cathy schreef:Ik vind dit de mooiste quote uit de hele discussie en meteen het antwoord op de vraag van de TS. :mrgreen:
heintje schreef:Zeker Cathy

Ik ben blij te horen van pindas83 dat het niet serieus bedoeld was. Een smilie erachter zou meer duidelijkheid hebben gegeven. :wink:
Ik dacht dat het 'per ongeluk' gewoon heel erg racistisch was. Voor mij was het een schoolvoorbeeld van 'blank' denken en daar geen erg in hebben. Ik geloof ook niet dat we racisme kunnen uitbannen. Het zit zo diep in mensen.
Wel kunnen we elkaar er steeds op wijzen maar dan in alle rust en zonder 'beeldenstorm' zoals nu gebeurt.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jul 2016 20:19

heintje schreef:Maar even bij de les weer: http://www.volkskrant.nl/archief/zwarte ... ~a3041845/

In de URL staat al direct "is niet zo bedoeld".

Weet je, als je het goed vindt, ga ik vanaf nu alle tegenwerpingen die ik ondertussen meerdere malen heb weerlegd met een streepje in je tekst aangeven, en dan mag je zelf terugzoeken wat mijn reactie erop is. Anders blijf ik bezig mezelf te herhalen.

En kijk wat ik hier vind:
Maar laten we eerlijk zijn: deze discussie draait niet om historische feitjes, maar om gevoelens. En dat maakt het zo lastig. Want gevoelens zijn niet vatbaar voor argumenten, hoe steekhoudend ze ook zijn. Geen wonder dat we af dreigen te stevenen op een impasse waarbij de gemoederen steeds hoger oplopen. Is er een oplossing voorhanden? De discussie is zoals die nu gevoerd wordt, vruchteloos. Het enige wat deze oplevert is een verdere polarisering van de toch al zo op losse schroeven staande Nederlandse samenleving. Een trieste uitkomst als u bedenkt dat dit feest ooit verbroederde. Moeten we dan omwille van de lieve vrede toch maar afscheid nemen van ‘onze’ Zwarte Piet? Of moeten juist de tegenstanders water bij de wijn doen? Als het aan Helsloot ligt, allebei een beetje.
https://www.scientias.nl/schuilt-achter ... -verdriet/

En dat is de kern. gevoelens en...de Nederlandse samenleving die harder en harder wordt. Het eerste commentaar eronder luidt:
Jammer dat zoveel mensen de wereld zo serieus nemen. Ga pakjesavond vieren, eet een chocoladeletter en hou je kop dicht.
Misschien moeten we de wereld iets minder serieus gaan nemen.

Want ik zat net een lied te luisteren (Deep Purple) getiteld: "Black and white".
Zie je waar ik heen zou kunnen gaan? Maar ik kan ook genieten van de muziek. En vind je de muziek niet mooi, dan luister je niet.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 10 jul 2016 20:24

je hebt gelijk Cathy. Racisme zit in de mens. We zijn dieren en dulden `de andere soort` maar nauwelijks. Kwestie van nog steeds een te klein brein en te grote bijnieren. Maar een onschuldige (kinder)volkstraditie de nek om willen draaien uit naam van racisme, gaat mij te ver. Kinderen zitten tegenwoordig met alle nationaliteiten in de klas en weten niet eens meer wat racisme betekent.

@Mortlach.

Waarom heb je deze zin onderstreept: Het enige wat deze oplevert is een verdere polarisering van de toch al zo op losse schroeven staande Nederlandse samenleving.
Jij bent toch voorstander van het verbod op zwarte Piet?

En deze begrijp ik ook niet: En vind je de muziek niet mooi, dan luister je niet. Als je je stoort aan zwarte Piet, ga je niet naar de intocht!
Daniel Patrick Moynihan

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jul 2016 21:13

heintje schreef:Waarom heb je deze zin onderstreept: Het enige wat deze oplevert is een verdere polarisering van de toch al zo op losse schroeven staande Nederlandse samenleving.
Jij bent toch voorstander van het verbod op zwarte Piet?

Laatste keer dan, want het is weer een herhaling van mijn weerleggingen:

Wat je hier doet is dreigen met een onwenselijk maar onzeker effect in de toekomst. "Nee, we kunnen deze vorm van racisme niet aanpakken, want dan zou de samenleving verder kunnen polariseren."

En nee, ik ben geen voorstander van verboden. Ook dat heb ik al meerdere malen uitgelegd. Krijgt volgende keer ook een streepje.

En deze begrijp ik ook niet: En vind je de muziek niet mooi, dan luister je niet. Als je je stoort aan zwarte Piet, ga je niet naar de intocht!

Dit gaat op als je je niet op dat moment beledigd wilt voelen. Een refo moet ook niet naar de bootjesparade gaan als ze zich eraan ergeren. Maar om Zwarte piet te onlopen zou je tussen oktober en 6 december in een hunnebed moeten gaan wonen. Plus, en belangrijker nog is dat het een symptoom is van een dieper systematisch probleem. Iemand hoeft nooit te hebben deelgenomen aan het stereotype beeld van zijn volk of cultuur om toch slachtoffer te zijn van dat stereotype beeld.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”