wel oud hoor

Moderators: Memmem, Moderafo's
elbert schreef:Afgelopen zaterdag is de nieuwe Marsrover Curiosity gelanceerd.
De landing staat gepland voor 6 augustus.
In dit filmpje wordt weergegeven hoe deze missie in z'n werk moet gaan.
De landing ziet er spectaculair (en riskant) uit.
Sjaak84 schreef:De Kepler telescoop heeft een planeet gevonden die op de aarde lijkt.
http://www.nu.nl/wetenschap/2686061/nas ... aneet.html
Mortlach schreef:Het lijkt me dat daar een sonde heen moet. Die zal dan ongeveer in het jaar 10.000 of zo aankomen
elbert schreef:Vooralsnog is het volgende bekend:
- de straal is 2,4 keer die van de aarde
- de oppervlaktetemperatuur ligt tussen -11 graden C (de evenwichtstemperatuur, dus zonder atmosfeer) tot 22 graden (bij ongeveer dezelfde atmosfeer als de aarde) tot nog veel heter als het een Venusachtige atmosfeer zou hebben.
Dat is het dan: geen bekende massa, geen informatie over de vraag of de planeet rotsachtig of gasachtig is, geen informatie over een eventuele atmosfeer of oceanen, enzovoorts. Voor hetzelfde geld heeft het dus vergelijkbare omstandigheden als Venus, waar geen leven aan het oppervlak mogelijk is.
Genoeg om nog te bestuderen dus, maar over leven hoeven we het vooralsnog niet te hebben, laat staan dat we er een sonde naar toe zouden sturen.
Mortlach schreef:Het lijkt me dat daar een sonde heen moet. Die zal dan ongeveer in het jaar 10.000 of zo aankomen
Lock&Stock schreef:Nee joh, met een zonnezeil en een ionen motor moet het binnen 1000 jaar lukken
Sjaak84 schreef:Ik zou eerder in ons eigen zonnestelsel zoeken naar buitenaards leven.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten