naamloos schreef:Geen idee of Amerika na Trump nog een democratie is: Onderzoekers: 'VS glijdt in rap tempo af naar autocratie' -
https://nos.nl/l/2566662Als half Amerika zo gek is om voor de tweede keer op een criminele irrationele knettergekke leugenaar als trump te stemmen stelt me dat niet gerust.
O, ik weet dat Amerika al een tijdje geen echte democratie meer is. Als je kunt stemmen, maar je stem heeft geen enkele invloed, dan is die democratie niets meer dan een wassen neus. Maar dat is het punt niet dat ik maakte. Als er straks weer een wat meer betrouwbaar figuur in het Witte Huis zit, is het handiger als de VS nog steeds lid is van de NAVO.
Of de tussentijdse verkiezingen er komen daar durf ik ook m'n hand niet voor in het vuur te steken.
Het zou mij niet verbazen dat Trump tegen die tijd een al dan niet bestaande noodsituatie uitroept (of die gewoon even zelf creëert) en de Nationale Garde inzet en dan besluit dat de situatie te onveilig is voor de tussentijdse verkiezingen.
Ja, die vrees heb ik ook. Te gek voor woorden eigenlijk dat dat tegenwoordig een reëele optie is.
Die derde termijn waar hij het over heeft gehad zit me ook niet lekker. En verder ben ik ook nog niet vergeten dat hij voor de verkiezingen zijn toehoorders opriep om te gaan stemmen. Hij zei dat dat dan de laatste keer zou zijn als hij verkozen zou worden.
Nou ja, uiteindelijk gaat hij een keer dood, hij is gelukkig de jongste niet meer, maar of z'n ideeën met hem mee het graf ingaan??
Voorlopig is mijn indruk dat Vance een goeie kans maakt om Trump op te volgen als hij er mee stopt of het hoekje om gaat.
Ik denk niet dat er iemand is met Trumps "talent" voor volksmennerij. Mensen zullen het ongetwijfeld proberen, en Trump bewijst dat het draaiboek werkt, maar ik hoop oprecht dat zodra Trump in de grond ligt, er niemand zal zijn die evenveel succes kan boeken met dezelfde strategie. Rechts en Fox News zullen het zeker proberen door te drukken, maar hopelijk zal dat de reset zijn die de VS nodig heeft.
Amerika als betrouwbare bondgenoot, daar geloof ik voorlopig niet meer in, misschien mogen we al blij zijn dat ze de vijand niet worden.
Hij vriendjes met Poetin en Europa die aan de kant van de Oekraïne staat, dat kan wat complicaties geven lijkt me.
Ze zijn onbetrouwbaar geworden en je kunt niet op ze rekenen, zulke 'bondgenoten' ben ik liever kwijt dan rijk.
Opnieuw aanmelden voor de Navo als er hopelijk weer een keer een normale regering komt lijkt me heel wat minder complex dan op deze manier door gaan.
Dat weet ik dus zo net nog niet. Dat ze momenteel onbetrouwbaar zijn en potentieel zelfs gevaarlijk (zeker als je op Groenland woont, of zoals ik in Canada), dat ben ik helemaal met je eens.
Dat heb ik misschien niet helemaal duidelijk verwoord. Ik bedoel meer dat ik ervaar dat we collectief eigenlijk helemaal zo vrij niet meer zijn.
Trump dreigt, chanteert, oefent druk uit om zijn zin te krijgen, en omdat hij zoveel macht heeft kan hij een heleboel waarmaken.
Hij domineert het nieuws en iedereen is druk met analiseren wat hij precies bedoelt, wat er achter kan steken, hoe we het best kunnen reageren om x of y te voorkomen. Een beetje zo'n gevoel dat we door hem geleefd worden.
Persoonlijk voel ik me gewoon vrij om te zeggen, te doen en laten wat ik wil (al zou ik zeker niet naar Amerika gaan, mocht ik dat willen, als ik transgender zou zijn).
O, dat gevoel ken ik. Amerika ligt hier 2 uur rijden vandaan maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om voet op Amerikaanse bodem te zetten totdat dit allemaal voorbij is, of er zelfs maar overheen te vliegen.
En ja, het is allemaal uitputtend. Dat is met opzet. Het is bewonderingswaardig dat er mensen zijn die het wel allemaal zo goed en zo kwaad proberen te volgen. Als je mensen hebt die de sensatiezucht een beetje in bedwang weten te houden en die de belangrijkste punten voor je kunnen samenvatten, dan is bijhouden wat er gaande is wel belangrijk, want zodra de bevolking begint weg te kijken, krijgt Trump helemaal de vrije hand.
Maar vermoeiend is het zeker.