Jesaja40 schreef:Leve de eenzijdige berichtgeving met als uitkomst: miljoenen rechters en deskundigen.
Je beseft dat je eigen Joodse perspectief net zo eenzijdig is?
Jesaja40 schreef:Waar niet bij stil wordt gestaan en weggewuifd is het feit dat de grens met Egypte potdicht zit. Hoe is het mogelijk dat de Egyptische enclave Gaza op slot houdt. Daar moet toch een zeer gegronde reden voor zijn. Het meest voor de hand liggend is om Israël daar maar de schuld voor te geven.
Op zich een vrij logische keuze, als Egypte de gazanen als bvluchteling opneemt is de kans dat ze ooit weer naar hun thuisland zullen kunnen trekken nihil.
En het is erg makkelijk om Egypte de schuld van deze dichte grens te geven, maar vooralsnog is het grootste deel van de gazaanse grens een grens met Israel.
Klinkt een beetje als het niveau van een kleuter: "Ja juf, maar hij deed het ook!"
Jesaja40 schreef:Waar blijven al die christenen, zij kunnen terdege een verschil maken door heel hard te klagen bij de VN om met onmiddellijke ingang alle gijzelaars vrij te laten. Daarentegen is Hamas niet gebonden, het is geen staat maar een beweging. Dus de christenen houden hun armen rustig over elkaar en wachten maar af. Zo langzamerhand gaat hun sympathie uit naar de kant van Hamas die Gaza verdedigd tegenover Israël.
Ik denk dat er geen christenen zijn die hun loyaliteit bij Hamas hebben liggen. Wél zijn er christenen die hun loyaliteit bij de gazaanse bevolking hebben liggen.
En inderdaad: we kunnen heel hard proberen om de paar gijzelaars vrij te krijgen (en dat wordt ook echt wel geprobeerd), maar besef wel dat er tegenover elke gijzelaar zo'n 1000 gedode gazanen staan.
Persoonlijk wordt ik meer geraakt door 1,9 miljoen mensen die van huis en haard verdreven zijn dan door 56 gijzelaars.
Persoonlijk word ik meer geraakt door 50.000 doden dan door 1200 doden.
Persoonlijk word ik meer geraakt door genocide dan door terreur.
Jesaja40 schreef:Nog steeds is het velen niet duidelijk dat hier een geestelijke strijd aan de gang is. De inzet is de vernietiging van de Joden wereldwijd. Daarna wordt die strijd voortgezet richting de christenen. Ook zij zullen het slachtoffer van Hamas in al zijn facetten. In Afrika is het boko haram die christen een kopje kleiner willen maken. Ook in verre oosten worden christenen verdrukt. Eigenlijk is die strijd al lang aan de gang en de christenheid is tot op het bot verdeeld. Uiteraard geldt dat ook voor mij eigen Joodse volksgenoten) Die verdeeldheid wordt gevoed door desinformatie om enigszins sympathie te verwerven. En ja het lukt ook nog en daarmee wordt de 5e colonne in werking gezet.
Als je uitgaat van het gegeven dat dit een geestelijke strijd is neem je dus aan dat de huidige Israelische staat een één op één voortzetting is van de Joodse staat van na de ballingschap. Dat lijkt me toch moeilijk te verdedigen, aangezien dat per definitie geen seculiere staat zou zijn.
Daarnaast is het risico van het benoemen van de geestelijke strijd dat één partij (in dit geval de Joden) zichzelf als een hoger geplaatste groep zien dan hun tegenstanders.
En we hoeven niet heel ver terug in de Europese geschiedenis om te leren hoe gevaarlijk het is als bepaalde groepen zich als Übermensch gaan zien, en daarmee per definitie andere groepen ontmenselijken.
En ik kan me voorstellen dat dat voor een Jood een pijnlijke constatering is, maar het principiele verschil tussen de gedachtengang van Itamar Ben-Gvir en die van Adolf Hitler is niet zo heel groot.
Jesaja40 schreef:
Keur ik alles goed wat Israël nu doet om alles op alles te zetten om de gijzelaars vrij te krijgen. Nee, maar met diplomatie is dat niet mogelijk vanwege het feit dat hamas (=geweld) geen staat is. De miljoenen rechters en deskundigen roepen allemaal: dat moet degene die wel een rechtstaat is tot de orde worden geroepen. Lekker eenzijdig opleggen en vooral Israël in diskreciet brengen. Ook vele christen wensen dat vanwege de ook in hun ogen inhumane activiteiten van Israël.
maar leg ons gerust uit waarom het wél humaan is om 2,1 miljoen mensen op te sluiten in de gaza-strook.
Leg ons gerust uit waarom het wél humaan is om 1,9 miljoen mensen op de vlucht te jagen.
Leg ons gerust uit hoe humaan het is om voor iedere gedode Israeli zo'n 50 Gazanen over de kling te jagen.
Vertel me waarom het precies humaan is om bij voedseldepots op mensen te gaan schieten.
Je zou toch denken dat juist de Joden zouden weten dat we dit NOOIT meer zouden moeten doen...
Het lastige van dit conflict is dat zowel Hamas als Israel de agressor is in dit conflict.
Het is afhankelijk van het moment wat je als begin van dit conflict wil duiden.
Is dat de stichting van de staat Israel?
Is dat de Nakba?
Is dat de Intifada?
is dat 7 oktober?
zomaar 4 momenten die als begin van de huidige ellende getypeerd kunnen worden, met tweemaal Israel als agressor (stichting van de staat en de Nakba), en tweemaal Hamas/Palestijnen als agressor.
De zaak is (zoals eigenlijk elke oorlog) bijzonder complex, en de schuldvraag is niet heel makkelijk te beantwoorden...