Verkiezingen 2025

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Verkiezingen 2025

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2025 09:15

Met verkiezingen in het najaar leek het me handig daar een algemeen topic voor te maken. Hier kan de over de politiek of in het bijzonder over de verkiezingsstrijd worden gepraat. Ik begin met mijn post in het PVV-topic, maar het is hier denk ik beter op zijn plek aangezien het vooral de VVD betreft:

Inmiddels is de strijd om de kiezer volop losgebarsten. Yezilgoz hoopt zo te zien PVV-kiezers naar zich toe te trekken door dezelfde tactiek als Wilders toe te passen. Domme, onjuiste en polariserende dingen tweeten. Gelukkig heeft de VVD wel meer mensen met zeggenschap en wordt ze nu teruggefloten door eigen leden, waarmee maar weer eens het belang van het hebben van leden wordt onderstreept :roll:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Re: Verkiezingen 2025

Berichtdoor elbert » 03 jul 2025 09:27

Marnix schreef:Inmiddels is de strijd om de kiezer volop losgebarsten. Yezilgoz hoopt zo te zien PVV-kiezers naar zich toe te trekken door dezelfde tactiek als Wilders toe te passen. Domme, onjuiste en polariserende dingen tweeten. Gelukkig heeft de VVD wel meer mensen met zeggenschap en wordt ze nu teruggefloten door eigen leden, waarmee maar weer eens het belang van het hebben van leden wordt onderstreept :roll:
Je doelt neem ik aan op de tweet over Douwe Bob? Dat was inderdaad te kort door de bocht. Douwe Bob is geen Jodenhater, wel iemand die niet weet waar hij het over heeft als hij vanwege een poster met de term "zionistische jongerenvereniging" erop weigert op te treden.
Daarover heeft Yesilgöz inmiddels wel uitgebreid gereflecteerd en erkend dat die tweet niet hielp. Dat is netjes van haar.
Ik wacht nu op de reflectie van Rob Jetten en Jesse Klaver die weer reageerden op de originele tweet van Yesilgöz. Want Jetten nam in zijn tweet een screenshot op van Douwe Bob die zei dat hij "op advies van de politie" het land heeft verlaten. Dat wordt ontkend door de politie (Douwe Bob is waarschijnlijk op vakantie gegaan en niet gevlucht :wink: ), dus reageert Jetten dus met iets wat deels niet klopt. Klaver deed hetzelfde door een kop van de NOS met dezelfde strekking over te nemen. Ook dat klopte dus niet.
Inderdaad: de verkiezingsstrijd is losgebarsten, maar de huidige generatie politici springt zo snel op dingen in het nieuws dat ze niet de moeite nemen om na te gaan of het klopt of niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 03 jul 2025 11:26

Nederlanders wordt geregeerd door de mainstream media die een breed publiek bereiken en de dominante opvattingen en denkpatronen weerspiegelen en vormen. Ze verschillen met alternatieve media, die vaak een kleinere doelgroep hebben en andere perspectieven of standpunten bieden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2025 12:49

elbert schreef:Je doelt neem ik aan op de tweet over Douwe Bob? Dat was inderdaad te kort door de bocht. Douwe Bob is geen Jodenhater, wel iemand die niet weet waar hij het over heeft als hij vanwege een poster met de term "zionistische jongerenvereniging" erop weigert op te treden.

Precies, dat laatste zou prima kunnen maar als je daarom met de dood wordt bedreigd en voor Jodenhater wordt uitgemaakt is dat triest. Als dat laatste door de partijleider van de VVD gebeurt al helemaal. Ik verwacht van de gemiddelde partijleider van een grote partij toch iets meer kennis en tact dan van de gemiddelde muzikant die moeite heeft om in korte tijd verschillende vormen van zionisme uit elkaar te houden.

Daarover heeft Yesilgöz inmiddels wel uitgebreid gereflecteerd en erkend dat die tweet niet hielp. Dat is netjes van haar.

Wat heeft ze erkend en wat is precies netjes? Ergens in het relaas zegt ze: Mijn tweet helpt niet in de dialoog dus dat had anders gemoeten. Maar een "sorry" of zo hoor ik nergens terug, alleen maar: Het is jammer dat het nu over andere dingen ging maar de dialoog moet gevoerd worden. Of zoals het begeleidend schrijven bij de video zegt: "Soms reageer ik ongepolijst en scherp, maar ik leg graag uit waarom dit zo belangrijk is".

Het was netter geweest als ze eerst even excuses had gemaakt dat het Douwe Bob wegzetten als Jodenhater onterecht was maar ze heeft al aangegeven dat niet te gaan doen. Blijkbaar heeft ze bij Wilders gezien dat dit soort tactieken toch wel goed de aandacht trekken en misschien zelfs wel stemmen oplevert.

Ik wacht nu op de reflectie van Rob Jetten en Jesse Klaver die weer reageerden op de originele tweet van Yesilgöz. Want Jetten nam in zijn tweet een screenshot op van Douwe Bob die zei dat hij "op advies van de politie" het land heeft verlaten. Dat wordt ontkend door de politie (Douwe Bob is waarschijnlijk op vakantie gegaan en niet gevlucht :wink: ), dus reageert Jetten dus met iets wat deels niet klopt. Klaver deed hetzelfde door een kop van de NOS met dezelfde strekking over te nemen. Ook dat klopte dus niet.
Inderdaad: de verkiezingsstrijd is losgebarsten, maar de huidige generatie politici springt zo snel op dingen in het nieuws dat ze niet de moeite nemen om na te gaan of het klopt of niet.

Ik denk niet dat de politie heeft gezegd: "Je moet nu het land uit, je bent in groot gevaar". Dat er bedreigingen waren en er dus ook een risico was is wel duidelijk, er is inmiddels zelfs al iemand voor opgepakt. En vermoedelijk heeft Douwe Bob toen gedacht: "Als de politie zegt dat er hier een risico voor mijn veiligheid is kan ik beter maar naar het buitenland op vakantie gaan". Wat geen geplande vakantie was want hij had dit weekend weer een optreden in de agenda staan. Dat is inderdaad wat minder heftig dan "op advies van de politie moeten vertrekken" maar feit is wel dat zijn actie (triest dat het gebeurt, slecht geinformeerd enz) en een totaal misplaatste reactie van Yesilgoz er aan bijdraaft dat hij zich hier niet veilig meer voelde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jul 2025 13:40

Marnix schreef:Precies, dat laatste zou prima kunnen maar als je daarom met de dood wordt bedreigd en voor Jodenhater wordt uitgemaakt is dat triest. Als dat laatste door de partijleider van de VVD gebeurt al helemaal.
Waar lees je dat Yesilgoz oproept om Douwe Bob met de dood te bedreigen? Ze keurt dat uitdrukkelijk af.
Er worden wel meer mensen met de dood bedreigd. Geert Wilders bijvoorbeeld waarbij sommige van zijn linkse collega's hem extreemrechts of een nazi noemen en aanhangers van die collega's daarop aanleiding zien om hem te bedreigen. Dat zijn bedreigingen waar in 20 jaar tijd vrijwel niemand voor is opgepakt (wat nogal opvallend is). Dan is het positief dat binnen 2 dagen een bedreiger van Douwe Bob wel wordt opgepakt.
Je zou deze tweet van Yesilgoz in dezelfde categorie kunnen plaatsen. Dat kan en die kritiek deel ik ook (ik heb dan ook geen behoefte om haar verder te verdedigen), maar wees dan consequent naar alle politici en niet alleen die politici waar je het verst vanaf staat.
Marnix schreef:Ik verwacht van de gemiddelde partijleider van een grote partij toch iets meer kennis en tact dan van de gemiddelde muzikant die moeite heeft om in korte tijd verschillende vormen van zionisme uit elkaar te houden.
Voor iemand die volgens eigen zeggen zelf 5 jaar lang een relatie met een Joodse vrouw heeft gehad, vind ik dat geen "korte tijd". Dit had hij moeten weten. Die Joodse ex van hem is trouwens niet blij met het feit dat zij hierin betrokken wordt.
Want zionisme is heel makkelijk tot deze kern terug te brengen: het legitieme verlangen van het Joodse volk om veilig in een eigen staat te leven. Wie daar tegen is, moet ook erkennen dat hij/zij liever het Joodse volk vogelvrij wil zien. Daar gaat dit schoppen tegen de term zionisme dus momenteel over: het ontkennen van het bestaansrecht van Israel.
Het is absurd dat mensen bijna 80 jaar na de oprichting van de staat Israel opnieuw menen om het bestaansrecht ervan in twijfel te moeten trekken.
Kritiek op Israel is prima, als daar reden voor is. Maar het bestaansrecht van deze staat in twijfel trekken (bijvoorbeeld door te gaan steigeren als men het woord "zionisme" hoort) gaat veel te ver en is in de kern niets anders dan antisemitisme in een nieuw jasje.
Ik denk niet dat Douwe Bob dat zelf onderkent, maar hij lift waarschijnlijk onbewust wel mee op deze giftige gedachten die in onze maatschappij de kop opsteken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2025 14:38

elbert schreef:Waar lees je dat Yesilgoz oproept om Douwe Bob met de dood te bedreigen? Ze keurt dat uitdrukkelijk af.
Er worden wel meer mensen met de dood bedreigd. Geert Wilders bijvoorbeeld waarbij sommige van zijn linkse collega's hem extreemrechts of een nazi noemen en aanhangers van die collega's daarop aanleiding zien om hem te bedreigen. Dat zijn bedreigingen waar in 20 jaar tijd vrijwel niemand voor is opgepakt (wat nogal opvallend is). Dan is het positief dat binnen 2 dagen een bedreiger van Douwe Bob wel wordt opgepakt.
Je zou deze tweet van Yesilgoz in dezelfde categorie kunnen plaatsen. Dat kan en die kritiek deel ik ook (ik heb dan ook geen behoefte om haar verder te verdedigen), maar wees dan consequent naar alle politici en niet alleen die politici waar je het verst vanaf staat.

Goed lezen, ik zei:

Precies, dat laatste zou prima kunnen maar als je daarom met de dood wordt bedreigd en voor Jodenhater wordt uitgemaakt is dat triest. Als dat laatste door de partijleider van de VVD gebeurt al helemaal.

"Dat laatste" slaat op Jodenhater waarmee is aangeeft dat ze hem dat heeft verweten en daarmee dat eerste dus niet, anders had ik dat onderscheid niet gemaakt.

Verder ben ik hier kritisch als politici domme dingen zeggen, ongeacht of et een VVD'er, D66'er, GroenLinkser of PVV'er is. In dit geval dus naar Yesilgoz maar ook richting anderen.

Voor iemand die volgens eigen zeggen zelf 5 jaar lang een relatie met een Joodse vrouw heeft gehad, vind ik dat geen "korte tijd". Dit had hij moeten weten. Die Joodse ex van hem is trouwens niet blij met het feit dat zij hierin betrokken wordt.
Want zionisme is heel makkelijk tot deze kern terug te brengen: het legitieme verlangen van het Joodse volk om veilig in een eigen staat te leven. Wie daar tegen is, moet ook erkennen dat hij/zij liever het Joodse volk vogelvrij wil zien. Daar gaat dit schoppen tegen de term zionisme dus momenteel over: het ontkennen van het bestaansrecht van Israel.
Het is absurd dat mensen bijna 80 jaar na de oprichting van de staat Israel opnieuw menen om het bestaansrecht ervan in twijfel te moeten trekken.
Kritiek op Israel is prima, als daar reden voor is. Maar het bestaansrecht van deze staat in twijfel trekken (bijvoorbeeld door te gaan steigeren als men het woord "zionisme" hoort) gaat veel te ver en is in de kern niets anders dan antisemitisme in een nieuw jasje.
Ik denk niet dat Douwe Bob dat zelf onderkent, maar hij lift waarschijnlijk onbewust wel mee op deze giftige gedachten die in onze maatschappij de kop opsteken.

Het is alleen wat complexer omdat er ook nogal wat foute vormen van zionisme zijn en dat zeker nu ook aandacht krijgt. En zoals eerder gezegd ben ik het er helemaal mee eens dat dat zionisme in zijn algemeenheid niet verkeerd maakt, maar het onderscheid wordt wel wat complexer. Juist omdat er ook kritiek is op Israel, op het doen en en laten van bepaalde zionistische partijen in de Israëlische regering voor wie zionisme inhoudt dat ze beter zijn dan anderen of die vinden dat het na de oorlog tegen Iran en de vernietiging van Gaza en de steun van Trump ook wel eens tijd wordt om de Westoever volledig te annexeren is het wel net iets lastiger voor de gemiddelde muzikant om die keuze te maken. Douwe Bob speelde trouwens ook bij de Holocaust-Herdenking (voor een zaal vol zionisten ongetwijfeld) maar heeft iedere keer benadrukt totaal geen hekel aan Joden te hebben of zo, integendeel, hij benoemde nog dat hij houdt van de Joodse gemeenschap. Kortom, uit de hele context is duidelijk op te maken dat het niets met Jodenhaat te maken heeft, om niet te spelen. Dat dit verwijt wel wordt gemaakt is volkomen misplaatst en iets meer dan "Sorry ik reageer soms wat scherp en ongepolijst" had wel gemogen.

ps zoeken naar Stand WIth Us levert ook wel wat dingen op, zo zijn ze tegen een twee-staten-oplossing, vinden ze dat de Westoever niet bezet is en uitgebreid kan worden en wordt de voedselverspreiding door de GHF als een enorm succes gepresenteerd. Ik snap dat dat het soms moeilijk is om als buitenstaander bij zo'n gevoelig onderwerp de goede keuze te maken.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”