Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2025 10:22

Mortlach schreef:Waar Trump bijzonder goed in is, is slachtoffers vinden waar niemand om geeft. Venezolaanse "terroristen", wie maakt er zich nou druk om wat daar mee gebeurt? Transgender mensen? Stinkend rijke advocaten? Daar heeft iedereen toch al een hekel aan. Universiteiten? Linkse elite, zul je bedoelen, etc.

Het zijn altijd dit soort doelwitten die Trump als eerste aanvalt omdat het publiek nauwelijks reageert. Heel systematisch En als dat eenmaal 'normaal' is geworden, dan pakt hij de volgende groep aan; een groep die allicht wat meer steun zou hebben, maar het gedrag is ondertussen geaccepteerd en dus is die steun weggevallen. We kennen allemaal dat gedicht toch wel?

Toen de nazi's de communisten arresteerden, heb ik gezwegen;
ik was immers geen communist.
Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten, heb ik gezwegen;
ik was immers geen sociaaldemocraat.
Toen ze de vakbondsleden kwamen halen, heb ik niet geprotesteerd;
ik was immers geen vakbondslid.
Toen ze de Joden opsloten, heb ik niet geprotesteerd;
ik was immers geen Jood.
Toen ze mij kwamen halen
was er niemand meer, die nog protesteren kon.

Precies. En als mensen nog wel reageren leg je ze allerlei sancties op, zet je hun subsidies stop, dreig je met vervolging enzovoorts totdat ze denken: Blijf maar onder de radar, dan hebben we er het minste last van. Precies hoe Poetin de Russische bevolking onder de duim houdt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 apr 2025 16:25

Okay. Dat Trump niet de snuggerste is, is bekend, maar dit is toch wel opmerkelijk.

Een week of wat geleden tweet Trump een foto van Kilmar Arbrego Garcia, de man die hij illegaal naar El Salvador heeft gedeporteerd. Op de foto zijn vinger-tatoeages te zien en iemand heeft met Photoshop aangegeven dat die voor M S 1 3 staan. Duidelijk.

Maar nu blijkt dat Trump dus denkt dat die photoshop écht was. Hij is dus slachtoffer van zijn eigen propaganda. Tijden een interview met ABC hield hij dit stug vol, tot op het genante af. En natuurlijk, zodra je ook maar enigszins tegengas geeft, begint Trump met de beledigingen, want toegeven dat hij een vergissing heeft gemaakt, dat kan natuurlijk niet. De interviewer wil door maar Trump kan dit blijkbaar echt niet loslaten. Triest gewoon.

Maar het werkt blijkbaar wel. Aan het einde van de clip hoor je de interviewer het opgeven. Hij wil namelijk verder en het is wel duidelijk dat dat niet gebeurt totdat hij Trump gelijk geeft. Weet je, ik begin dit steeds meer als cruciale eigenschap te zien; een leider die niet kan toegeven dat hij/zij soms een vergissing maakt, dat is echt doodeng.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2025 16:58

Mortlach schreef:Okay. Dat Trump niet de snuggerste is, is bekend, maar dit is toch wel opmerkelijk.

Een week of wat geleden tweet Trump een foto van Kilmar Arbrego Garcia, de man die hij illegaal naar El Salvador heeft gedeporteerd. Op de foto zijn vinger-tatoeages te zien en iemand heeft met Photoshop aangegeven dat die voor M S 1 3 staan. Duidelijk.

Maar nu blijkt dat Trump dus denkt dat die photoshop écht was. Hij is dus slachtoffer van zijn eigen propaganda. Tijden een interview met ABC hield hij dit stug vol, tot op het genante af. En natuurlijk, zodra je ook maar enigszins tegengas geeft, begint Trump met de beledigingen, want toegeven dat hij een vergissing heeft gemaakt, dat kan natuurlijk niet. De interviewer wil door maar Trump kan dit blijkbaar echt niet loslaten. Triest gewoon.

Maar het werkt blijkbaar wel. Aan het einde van de clip hoor je de interviewer het opgeven. Hij wil namelijk verder en het is wel duidelijk dat dat niet gebeurt totdat hij Trump gelijk geeft. Weet je, ik begin dit steeds meer als cruciale eigenschap te zien; een leider die niet kan toegeven dat hij/zij soms een vergissing maakt, dat is echt doodeng.

Eens. Bij Waltz lijkt hij wel fouten te kunnen zien, die lijkt ontslagen te zijn. Nu Hegseth nog….
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 mei 2025 16:35

Marnix schreef:Eens. Bij Waltz lijkt hij wel fouten te kunnen zien, die lijkt ontslagen te zijn. Nu Hegseth nog….

Nou ja, ontslagen... Overgeplaatst naar ambassadeur van de VN, niet echt de meest heftige straf.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2025 22:41

Mortlach schreef:Nou ja, ontslagen... Overgeplaatst naar ambassadeur van de VN, niet echt de meest heftige straf.

Je inderdaad :roll:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 mei 2025 08:31

Het is ontzettend belangrijk dat Amerikanen weer in Amerikaanse auto's gaan rijden en niet in Chinese en zo, daarom importheffingen. Dat de Airforce One uit Amerika komt is natuurlijk wel prima. Weten we nog, in 2012 was Trump kritisch richting Obama omdat hij "illegale donaties uit het buitenland zou krijgen". Weten we nog, in 2016 riep Trump dat de VS alle moslims zou moeten weigeren om Amerika binnen te komen. Weten we nog, in 2017 noemde hij Qatar "funders of terrorism". Oh ja Trump mag ook een luxe golf resort met 18 holes bouwen en beheren in Qatar voor 3 miljard. Wat een prachtige deals sleept hij er uit voor het Amerikaanse volk!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2025 18:22

Marnix schreef:Het is ontzettend belangrijk dat Amerikanen weer in Amerikaanse auto's gaan rijden en niet in Chinese en zo, daarom importheffingen. Dat de Airforce One uit Amerika komt is natuurlijk wel prima. Weten we nog, in 2012 was Trump kritisch richting Obama omdat hij "illegale donaties uit het buitenland zou krijgen". Weten we nog, in 2016 riep Trump dat de VS alle moslims zou moeten weigeren om Amerika binnen te komen. Weten we nog, in 2017 noemde hij Qatar "funders of terrorism". Oh ja Trump mag ook een luxe golf resort met 18 holes bouwen en beheren in Qatar voor 3 miljard. Wat een prachtige deals sleept hij er uit voor het Amerikaanse volk!

Moet je voor de gein eens kijken naar wat er allemaal rond zijn cryptomunten gebeurt. De corruptie daar doet dat vliegtuigje van 400 miljoen verbleken.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 jun 2025 20:27

elbert schreef:Even terug naar Trump en types als Musk en R.F. Kennedy. Het is volgens mij onvermijdelijk dat deze personen op een gegeven moment ruzie krijgen. Ze hebben alle 3 een dusdanig groot ego dat ze eigenlijk niet lang door 1 deur kunnen. Nu al begint men zich in de omgeving van Trump te ergeren aan Musk, die zich volgens die bronnen werkelijk overal mee bemoeit, ook met zaken waar hij helemaal niet over gaat.
Trump ontsloeg in zijn eerste termijn ook een hele reeks ministers. Het zou me niets verbazen als dit begin volgend jaar ook al weer gaat gebeuren.
Nou, het is zover: Trump en Musk maken elkaar op X en Truth Social uit voor rotte vis. Met als uitsmijter de beschuldiging van Musk dat Trump in de Epstein files staat en dat die daarom niet openbaar worden gemaakt.
Deze ruzie kon iedereen natuurlijk van mijlenver aan zien komen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2025 07:40

elbert schreef:Nou, het is zover: Trump en Musk maken elkaar op X en Truth Social uit voor rotte vis. Met als uitsmijter de beschuldiging van Musk dat Trump in de Epstein files staat en dat die daarom niet openbaar worden gemaakt.
Deze ruzie kon iedereen natuurlijk van mijlenver aan zien komen.

Schattig, zo'n relatiecrisis tussen twee narcisten die vooral van de ander hoopten te profiteren....

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 27 jun 2025 09:54

Wat een gigantisch genante vertoning die Trump-top ...ehh excuus, ik bedoel natuurlijk de NAVO-top.
Ik ben nog steeds een beetje misselijk van al dat gekwijl en geslijm naar Trump toe, voor Rutte zelfs Daddy Trump.
Rubio lacht zich rot en hij is niet de enige, ik geef ze nog gelijk ook.
Ruim 183 miljoen voor die poppenkast, dat geld hadden we wel beter kunnen gebruiken.
Ook zat lang niet iedereen op alle overlast en risico's te wachten die het met zich mee bracht.
Van mij had iedereen achter de computer mogen zitten en via Zoom ofzo mogen vergaderen (als het maar voldoende beveiligd is) dat scheelt bakken geld en tijd en het is ook nog beter voor het millieu.
Maar toch geweldig om een uurtje of 2 in r.l. met Trump te praten al geloof ik geen seconde dat die zwabber zich zijn toewijding aan de NAVO inclusief artikel 5 nog herinnert zodra het hem niet uitkomt. Twee minuten praten met vriend Poetin en hij kan al een draai van180 graden maken.
En als 'daddy' boos wordt wanneer hij zijn zin niet krijgt met de handelsoorlog zou het me niets verbazen als hij ook dan van gedachten verandert.
Hoeveel zegt het nou echt om Amerika binnen de NAVO te houden als je nergens zeker van kunt zijn.
Ze kunnen er beter uitgeknikkert worden, en als we ons echt aan de 5 procent gaan houden waarom zouden we hen dan nodig hebben?
Rusland is al jaren met de Oekraïne bezig, die zie ik niet opeens (in ons geval) in de tulpenvelden staan.
Beter kunnen we ophouden om alles wat Trump doet/zegt/denkt te analiseren.
Die tijd en aandacht kunnen beter gaan besteden in onze eigen defentie.
Helaas lijkt alles alleen maar te gaan over Trump, Poetin, bij ons ook nog Wilders .... macht en ego's.
We vechten zo hard voor eigen vrijheid dat we eigenlijk helemaal niet vrij meer zijn, zo ervaar ik het tenminste.
Natuurlijk moeten we onze ogen en oren openhouden en maatregelen nemen, maar het gaat al heel lang bij nergens anders meer over.
En dan al die talkshows waar we mee overspoeld worden, wat mij betreft echt over de top.
Soww .. nu heb ik even mijn eigen talkshow gehouden. Dat lucht toch even op moet ik zeggen!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2025 09:06

naamloos schreef:Wat een gigantisch genante vertoning die Trump-top ...ehh excuus, ik bedoel natuurlijk de NAVO-top.
Ik ben nog steeds een beetje misselijk van al dat gekwijl en geslijm naar Trump toe, voor Rutte zelfs Daddy Trump.
Rubio lacht zich rot en hij is niet de enige, ik geef ze nog gelijk ook.
Ruim 183 miljoen voor die poppenkast, dat geld hadden we wel beter kunnen gebruiken.
Ook zat lang niet iedereen op alle overlast en risico's te wachten die het met zich mee bracht.
Van mij had iedereen achter de computer mogen zitten en via Zoom ofzo mogen vergaderen (als het maar voldoende beveiligd is) dat scheelt bakken geld en tijd en het is ook nog beter voor het millieu.
Maar toch geweldig om een uurtje of 2 in r.l. met Trump te praten al geloof ik geen seconde dat die zwabber zich zijn toewijding aan de NAVO inclusief artikel 5 nog herinnert zodra het hem niet uitkomt. Twee minuten praten met vriend Poetin en hij kan al een draai van180 graden maken.
En als 'daddy' boos wordt wanneer hij zijn zin niet krijgt met de handelsoorlog zou het me niets verbazen als hij ook dan van gedachten verandert.
Hoeveel zegt het nou echt om Amerika binnen de NAVO te houden als je nergens zeker van kunt zijn.
Ze kunnen er beter uitgeknikkert worden, en als we ons echt aan de 5 procent gaan houden waarom zouden we hen dan nodig hebben?
Rusland is al jaren met de Oekraïne bezig, die zie ik niet opeens (in ons geval) in de tulpenvelden staan.
Beter kunnen we ophouden om alles wat Trump doet/zegt/denkt te analiseren.
Die tijd en aandacht kunnen beter gaan besteden in onze eigen defentie.
Helaas lijkt alles alleen maar te gaan over Trump, Poetin, bij ons ook nog Wilders .... macht en ego's.
We vechten zo hard voor eigen vrijheid dat we eigenlijk helemaal niet vrij meer zijn, zo ervaar ik het tenminste.
Natuurlijk moeten we onze ogen en oren openhouden en maatregelen nemen, maar het gaat al heel lang bij nergens anders meer over.
En dan al die talkshows waar we mee overspoeld worden, wat mij betreft echt over de top.
Soww .. nu heb ik even mijn eigen talkshow gehouden. Dat lucht toch even op moet ik zeggen!

Ja dat geslijm was verschrikkelijk. Hopelijk wordt dat ook minder als we minder afhankelijk van Amerika worden. Want dat is voor nu wel het meest verstandige, om daarin te investeren. Want Rusland staat niet zomaar in onze tulpenvelden maar het is fijn als we Amerika niet nodig hebben om dat zo te houden. Verder wat macht en ego's betref, eens!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2025 17:19

naamloos schreef:Hoeveel zegt het nou echt om Amerika binnen de NAVO te houden als je nergens zeker van kunt zijn.

Tenzij het echt helemaal fout loopt daar, zal er op een gegeven moment echt wel een post-Trump-regering komen. En wanneer dat zover is, is het gemakkelijker als de VS zich niet opnieuw hoeft aan te melden.

Maar verder geef ik je gelijk hoor! Tot die dag is er met de VS geen land te bezeilen.

Hoe bedoel je dat? Dat de wereld een stuk minder prettig is geworden, daar ben ik het volledig mee eens, maar onvrij voel ik me tot nu toe nog niet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 jul 2025 08:22

De ruzie tussen Musk en Trump is nog steeds niet bijgelegd. Musk dreigt nu om een eigen partij op te richten als de Big Beautiful Bill van Trump (die het begrotingstekort ondanks Trump's beloften enorm laat oplopen) wordt aangenomen. Trump dreigt als reactie om de subsidies aan de bedrijven van Musk stop te zetten en moedigt Musk aan om naar zijn geboorteland Zuid-Afrika terug te keren.
Dit zou tot een scheuring in het MAGA front kunnen leiden, zeker als de termijn van Trump over 3 jaar afloopt. Want wie gaat dan de kar trekken daar? Musk niet, want die is niet populair en kan trouwens ook geen president worden.

De Democraten? Die denken na over "Project 2029". Niet bepaald origineel qua naam, aangezien de Republikeinen nu Project 2025 uitrollen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2025 09:44

elbert schreef:De ruzie tussen Musk en Trump is nog steeds niet bijgelegd. Musk dreigt nu om een eigen partij op te richten als de Big Beautiful Bill van Trump (die het begrotingstekort ondanks Trump's beloften enorm laat oplopen) wordt aangenomen. Trump dreigt als reactie om de subsidies aan de bedrijven van Musk stop te zetten en moedigt Musk aan om naar zijn geboorteland Zuid-Afrika terug te keren.
Dit zou tot een scheuring in het MAGA front kunnen leiden, zeker als de termijn van Trump over 3 jaar afloopt. Want wie gaat dan de kar trekken daar? Musk niet, want die is niet populair en kan trouwens ook geen president worden.

De Democraten? Die denken na over "Project 2029". Niet bepaald origineel qua naam, aangezien de Republikeinen nu Project 2025 uitrollen.

Zo gek zou het niet zijn, als er eindelijk een extra partij bijkomt. Veel mensen ervaren het als kiezen tussen twee kwaden, hoe goed is je democratie als je altijd maar ergens op moet stemmen wat je als "de minst slechte keuze" ervaart. Wel ben ik benieuwd hoe makkelijk mensen de overstap maken want veel mensen blijven hun leven lang bij dezelfde partij. Daarnaast is de vraag hoe goed het alternatief is als een gierige multimiljardair een partij gaat oprichten. Wordt de bevolking daar echt beter van of wordt dat wel beloofd maar zijn het vooral de rijken die profiteren en de armen die de dupe zijn, net als met het huidige beleid van Donald Trump? Want wat vordt dan de koers van die nieuwe partij? Liberaal Democratisch? Een soort mix van VVD en D66? Ik neem aan dat de partij dan het midden gaat opzoeken, aangezien de democraten (gemiddeld) wat naar links zijn opgeschoven bewegend en de republikeinen gemiddeld naar rechts.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 jul 2025 10:57

Mortlach schreef:Tenzij het echt helemaal fout loopt daar, zal er op een gegeven moment echt wel een post-Trump-regering komen. En wanneer dat zover is, is het gemakkelijker als de VS zich niet opnieuw hoeft aan te melden.

Geen idee of Amerika na Trump nog een democratie is: Onderzoekers: 'VS glijdt in rap tempo af naar autocratie' - https://nos.nl/l/2566662
Als half Amerika zo gek is om voor de tweede keer op een criminele irrationele knettergekke leugenaar als trump te stemmen stelt me dat niet gerust.

Of de tussentijdse verkiezingen er komen daar durf ik ook m'n hand niet voor in het vuur te steken.
Het zou mij niet verbazen dat Trump tegen die tijd een al dan niet bestaande noodsituatie uitroept (of die gewoon even zelf creëert) en de Nationale Garde inzet en dan besluit dat de situatie te onveilig is voor de tussentijdse verkiezingen.
Die derde termijn waar hij het over heeft gehad zit me ook niet lekker. En verder ben ik ook nog niet vergeten dat hij voor de verkiezingen zijn toehoorders opriep om te gaan stemmen. Hij zei dat dat dan de laatste keer zou zijn als hij verkozen zou worden.
Nou ja, uiteindelijk gaat hij een keer dood, hij is gelukkig de jongste niet meer, maar of z'n ideeën met hem mee het graf ingaan??
Voorlopig is mijn indruk dat Vance een goeie kans maakt om Trump op te volgen als hij er mee stopt of het hoekje om gaat.

Amerika als betrouwbare bondgenoot, daar geloof ik voorlopig niet meer in, misschien mogen we al blij zijn dat ze de vijand niet worden.
Hij vriendjes met Poetin en Europa die aan de kant van de Oekraïne staat, dat kan wat complicaties geven lijkt me.
Ze zijn onbetrouwbaar geworden en je kunt niet op ze rekenen, zulke 'bondgenoten' ben ik liever kwijt dan rijk.
Opnieuw aanmelden voor de Navo als er hopelijk weer een keer een normale regering komt lijkt me heel wat minder complex dan op deze manier door gaan.

Mortlach schreef:Hoe bedoel je dat? Dat de wereld een stuk minder prettig is geworden, daar ben ik het volledig mee eens, maar onvrij voel ik me tot nu toe nog niet.

Dat heb ik misschien niet helemaal duidelijk verwoord. Ik bedoel meer dat ik ervaar dat we collectief eigenlijk helemaal zo vrij niet meer zijn.
Trump dreigt, chanteert, oefent druk uit om zijn zin te krijgen, en omdat hij zoveel macht heeft kan hij een heleboel waarmaken.
Hij domineert het nieuws en iedereen is druk met analiseren wat hij precies bedoelt, wat er achter kan steken, hoe we het best kunnen reageren om x of y te voorkomen. Een beetje zo'n gevoel dat we door hem geleefd worden.
Persoonlijk voel ik me gewoon vrij om te zeggen, te doen en laten wat ik wil (al zou ik zeker niet naar Amerika gaan, mocht ik dat willen, als ik transgender zou zijn).
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”