Sgp congres

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Sgp congres

Berichtdoor meribel » 24 mei 2025 15:27

Jammer hoor. Met name voor alle sgp vrouwen. Het inspirerende sgp vrouwennetwerk Sapientia in bijzonder.

Verdrietig dat de sgp zo blijft dwalen zonder dat ze dit realiseren.

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Re: Sgp congres

Berichtdoor Prisma23 » 24 mei 2025 16:32

meribel schreef:Jammer hoor. Met name voor alle sgp vrouwen. Het inspirerende sgp vrouwennetwerk Sapientia in bijzonder.

Verdrietig dat de sgp zo blijft dwalen zonder dat ze dit realiseren.

Lijkt mij niet geheel correct geformuleerd. SGP vrouwen bestaan niet, alleen vrouwen van SGP-ers.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 mei 2025 19:40

Ik zag er vorige week iets over bij Lubach. Blijkbaar weggestemd dus? Jammer. Ik heb het op Nu.nl opgezocht en zie daar dit citaat van het bestuur: "Het bestuur erkende wel dat er een "spanningsveld" tussen het beginselprogramma en de juridische werkelijkheid bestaat."

Er is ook een "spanningsveld" tussen mijn bereidwillendheid om belasting te betalen en de juridische werkelijkheid. Normaal gesproken geeft de juridische werkelijkheid dan toch echt de doorslag. Er zal ongetwijfeld wel weer een uitspraak van de EU komen ofzo. Ik verwacht een schisme waarbij de SGP uiteenvalt tot de "SGP+V" en de "Oud-SGP-ers"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 mei 2025 19:48

Mortlach schreef:Ik zag er vorige week iets over bij Lubach. Blijkbaar weggestemd dus? Jammer. Ik heb het op Nu.nl opgezocht en zie daar dit citaat van het bestuur: "Het bestuur erkende wel dat er een "spanningsveld" tussen het beginselprogramma en de juridische werkelijkheid bestaat."

Er is ook een "spanningsveld" tussen mijn bereidwillendheid om belasting te betalen en de juridische werkelijkheid. Normaal gesproken geeft de juridische werkelijkheid dan toch echt de doorslag. Er zal ongetwijfeld wel weer een uitspraak van de EU komen ofzo. Ik verwacht een schisme waarbij de SGP uiteenvalt tot de "SGP+V" en de "Oud-SGP-ers"

Sgp is geen kerk dus zal niet uiteenvallen. Om de simpele reden dat ze dan geen zetels meer zullen hebben. Daar zijn ze echt te pragmatisch voor.

Net zo pragmatisch als ze in het feit zijn dat ze tegen actief kiesrecht voor vrouwen zijn, maar als je geweten het toelaat, je als je een vrouw bent wel op ze mag stemmen.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 25 mei 2025 13:42

Ik lees dat de SGP jongeren die zeggen dat zij onderling net zo verdeeld zijn over de "vrouwenkwestie" als de SGP zelf, tijdens het congres op elke stoel een afwaskwast hebben gelegd, zonder de precieze bedoeling daarvan aan te geven.

Moeten we als buitenstaanders nu zelf gaan speculeren of hier een cynische 'het recht van de vrouw is het aanrecht' gedachte mee wordt gesymboliseerd of dat dit juist een ludieke kritiek is op deze neerbuigende en minachtende houding jegens vrouwen?

Ik vind het maar raar. Als je zo onduidelijk en dubbelzinnig gaat communiceren is de openheid om het ergens klip en klaar over te hebben kennelijk ver weg.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 mei 2025 14:53

Ik las ergens dat daar een briefje aan hing met een boodschap ‘handig in de hand, niet in het ambt?’

Past juist heel goed bij een jongerenafdeling om op zo’n ludieke manier van je te laten horen vind ik.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 25 mei 2025 15:19

meribel schreef:Ik las ergens dat daar een briefje aan hing met een boodschap ‘handig in de hand, niet in het ambt?’

Past juist heel goed bij een jongerenafdeling om op zo’n ludieke manier van je te laten horen vind ik.

Persoonlijk vind ik het niet meer zo ludiek, wanneer de uitkomst van de stemming uitvalt, zoals die is uitgevallen. Dan valt er niet veel meer te lachen voor de vrouwen die liever een andere uitslag hadden gezien.
Je geeft je oma, je moeder, je vrouw of je vriendin een afwaskwast op een politieke bijeenkomst die debatteert over de vraag of ze wel of niet voor die politiek actief mogen zijn. En dat is dan leuk?
Waarom geen beargumenteerd verhaal en een duidelijke stellingname?
Moeilijke thema's en taboes met een grapje terzijde schuiven, daar lijkt het meer op.
Iedereen gaat zich weer conformeren aan de meerderheid en het hierbij laten? Ook de SGP jongeren? En het ook nog een keer uitleggen aan die oma, moeder, vrouw of vriendin?

Het punt is: ze maken de bedoeling niet duidelijk. Dus het is een krachteloos gebaar, waar zowel de vrouwenknevelaars als de "verlichte" SGP jongus en meisjus hun eigen gedachten bij mogen hebben. Slappe hap derhalve.

gravo

Rembrand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rembrand » 25 mei 2025 16:05

Het is een kwestie van tijd.
Raadslid Lian Janse in Zeeland en Eline Nieuwland van den Bosse in Dordrecht zijn momenteel de meest bekende actieve SGP vrouwen.  Er zijn er vast meer en er zullen nog velen volgen. Zonder geschreeuw, maar niet meer te stoppen.
Doodeng voor de mannenbroeders die vrouwen uit de politiek willen houden. Maar uiteindelijk halen ze bakzeil.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 mei 2025 17:05

gravo schreef:Persoonlijk vind ik het niet meer zo ludiek, wanneer de uitkomst van de stemming uitvalt, zoals die is uitgevallen. Dan valt er niet veel meer te lachen voor de vrouwen die liever een andere uitslag hadden gezien.
Je geeft je oma, je moeder, je vrouw of je vriendin een afwaskwast op een politieke bijeenkomst die debatteert over de vraag of ze wel of niet voor die politiek actief mogen zijn. En dat is dan leuk?
Waarom geen beargumenteerd verhaal en een duidelijke stellingname?
Moeilijke thema's en taboes met een grapje terzijde schuiven, daar lijkt het meer op.
Iedereen gaat zich weer conformeren aan de meerderheid en het hierbij laten? Ook de SGP jongeren? En het ook nog een keer uitleggen aan die oma, moeder, vrouw of vriendin?

Het punt is: ze maken de bedoeling niet duidelijk. Dus het is een krachteloos gebaar, waar zowel de vrouwenknevelaars als de "verlichte" SGP jongus en meisjus hun eigen gedachten bij mogen hebben. Slappe hap derhalve.

gravo

Een ludieke actie hoeft niet perse leuk te zijn
Je mag er best flink chagrijnig van worden

Of er aan herinnerd worden dat het belachelijk is als je denkt dat in de bijbel ook maar iets staat of een vrouw in nederland in 2025 de politiek in mag. Het is onvoorstelbare grootheidswaanzin of godstdienstwaanzin dat soort dingen te denken

De jongeren sgp afdeling wordt vanzelf de nieuwe sgp afdeling
Alhoewel er helaas ook jonge mannen zijn met rare radicale patriarchale ideeën maar ja dat is helaas de vloek waar we onder leven zullen we maar denken

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 25 mei 2025 18:22

meribel schreef:...De jongeren sgp afdeling wordt vanzelf de nieuwe sgp afdeling...

Je wilt hiermee vast de hoop uitdrukken dat de toekomstige SGP een iets minder rigide standpunt zal innemen bij dit onderwerp.
Maar ik weet het zo net nog niet. Zowel de nieuwe leiding binnen de SGP (Stoffer voor van der Staaij), als de recente ontwikkelingen binnen de kerkgenootschappen die doorgaans SGP stemmen opleveren, kenmerken zich door verrechtsing. De standpunten worden binnen het spectrum van mogelijkheden in eigen kring weer veel strakker ingenomen en strenger gehandhaafd. Men kiest voor een antagonistische houding. De samenwerking wordt er niet makkelijker op.
Het is de steeds weer terugkerende reflex van mijding en isolationisme, als antwoord op de maatschappelij waarin het christelijke geloof steeds minder relevant lijkt te worden.
"Lijkt" zeg ik, want er is wel degelijk sprake van een hernieuwde belangstelling voor religie, ook in georganiseerd verband. Maar de vorm waarin dit aangeboden wordt in klassieke kerken en vernieuwingsbewegingen is mijlenver verwijderd van de godsdienst die men in SGP kringen wil conserveren. En dat heeft ook alles te maken met het vrouwenstandpunt.

gravo

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 mei 2025 18:38

Welnu alleen de tijd zal het leren

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 26 mei 2025 08:28

meribel schreef:Welnu alleen de tijd zal het leren

Deze opmerking doet mij denken aan een column van Ana van Es in de VK van 24 juni 2024, ik citeer het laatste stukje;

...‘Het probleem van deze tijd is dat vrouwen een ándere roeping ervaren, niet alleen in het gezin’, analyseert een 32-jarige landmeter uit Ede. Hij begint over de vele kinderen die in de jeugdzorg belanden. ‘Gaat er dan thuis iets mis? Ik denk het wel.’

Onwillekeurig denk ik aan de billboards van Islamitische Staat (IS) die ik als Midden-Oostencorrespondent tegenkwam in Mosul, de tweede stad van Irak: ‘De moslimvrouw is als een koningin in haar huis.’

Niet iedereen staat er hard in. ‘Over tien jaar is alles anders’, verzucht een bestuurder van de SGP-jongeren. De vrouwelijke lokale bestuurder maakt onderscheid tussen ‘vrouwen op de kansel: nee, maar juist wel in de politiek’.

Maar er is ook Corné van Steenis, 27 jaar, actief bij de kieskring Neerijnen, die oproept om het ‘program van beginselen’ strenger te handhaven. Zijn collega begint over ‘lhbti’, zelf waarschuwt hij voor ‘secularisering, emancipatie’.

‘Het vrouwenstandpunt vind ik belangrijk’, zegt Corné. Dat is voor de vrouw niet ‘negatief, maar positief’. Zijn collega: ‘De vrouw heeft de belangrijkste rol in de schepping.’ Als ze zouden meebesturen, dan ‘hou je ze weg op de plek waar ze het beste tot hun recht komen. Het is niet dat ze het niet kúnnen, integendeel’.

De jonge mannen vertellen het zelfverzekerd, want ze weten: in Nederland anno 2024 is hun gedachtegoed moderner dan in jaren.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2025 17:49

meribel schreef:Ik las ergens dat daar een briefje aan hing met een boodschap ‘handig in de hand, niet in het ambt?’

Doet me denken aan de originele versie van Slagschip. Toen waren de rollen tenminste nog Bijbels en helder.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 mei 2025 19:43

Mortlach schreef:Doet me denken aan de originele versie van Slagschip. Toen waren de rollen tenminste nog Bijbels en helder.

:lol: :lol: :lol:

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 26 mei 2025 20:19

Mortlach schreef:Doet me denken aan de originele versie van Slagschip. Toen waren de rollen tenminste nog Bijbels en helder.

Niet te snel conclusies trekken. Ook hier zien wij al zorgwekkende ontwikkelingen in de on-bijbelse kleding van de jonge dame aan het aanrecht. :D :D :D

Terug naar “Actualiteit & Politiek”