Oorlog Oekraïne

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Oorlog Oekraïne

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2025 18:04

elbert schreef:Nu ik daar een tijdje over nagedacht heb, komt dit op mij over als een vorm van projectie: de andere partij beschuldigen van iets waar je zelf mogelijk ook toe in staat bent.

Dit is al vrij lang bekend hoor. Er is zelfs al een vaste slogan voor "Every accusation is a confession" (Elke beschuldiging is een bekentenis).

En dit is niet in 2020 begonnen. Voor Trump zijn er al vanaf het begin (2015) maar twee opties: Als hij een verkiezing wint, was die eerlijk; als hij verliest, is er valsgespeeld. Dat herinner ik me nog wel van tijdens de campagne tegen Hillary Clinton.

En iedereen gaat er gedwee in mee. Gelukkig is Trump al bijna 80 dus zit er een natuurlijk verloop aan, maar het zou me ondertussen verbazen als hij NIET probeert om een derde termijn mogelijk te maken. Daar is hij al over begonnen en zijn ja-knikkers zijn er her en der al proefballonnetjes over aan het oplaten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 mar 2025 12:18

Marnix schreef:Vermoedelijk zal Trump Russische waarnemers regelen om erop toe te zien dat de verkiezingen eerlijk verlopen :lol: :roll:
Dat lijkt nu nog een grap, maar het zou zomaar kunnen gebeuren.
Ik vond dit plaatje van een columnist van de Financial Times die de ideologische voorkeuren van verschillende landen en groeperingen in kaart heeft gebracht.
Afbeelding
Hieruit blijkt hoezeer de ideologie van de Republikeinen de afgelopen 20 jaar is opgeschoven van wat vergelijkbaar was met de Britse conservatieven naar een ideologie die aanschurkt tegen die van Rusland, Turkije en China. Het is dus geen toeval dat Trump in Poetin een bondgenoot ziet: ze hebben grotendeels dezelfde ideologie. Ik geloof niet zo dat Poetin Trump in de zak heeft, maar eerder dat hun visie simpelweg hetzelfde is. Dat geldt dus ook voor de achterban van Trump. Het geeft ook aan hoezeer het politieke debat in de VS is gepolariseerd dat een deel van de kiezers deze extremen is gaan omarmen. Pas wanneer die kiezers de negatieve gevolgen van deze ideologie hebben ondervonden, zal er misschien een keerpunt komen. Kortom: de wal zal eerst het schip moeten keren, maar dan moet wel de Amerikaanse rechtsstaat en democratie intact blijven, anders zien we hier de vorming van een nieuwe dictatuur. En dat zou rampzalig zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2025 12:37

elbert schreef:Dat lijkt nu nog een grap, maar het zou zomaar kunnen gebeuren.
Ik vond dit plaatje van een columnist van de Financial Times die de ideologische voorkeuren van verschillende landen en groeperingen in kaart heeft gebracht.
Afbeelding
Hieruit blijkt hoezeer de ideologie van de Republikeinen de afgelopen 20 jaar is opgeschoven van wat vergelijkbaar was met de Britse conservatieven naar een ideologie die aanschurkt tegen die van Rusland, Turkije en China. Het is dus geen toeval dat Trump in Poetin een bondgenoot ziet: ze hebben grotendeels dezelfde ideologie. Ik geloof niet zo dat Poetin Trump in de zak heeft, maar eerder dat hun visie simpelweg hetzelfde is. Dat geldt dus ook voor de achterban van Trump. Het geeft ook aan hoezeer het politieke debat in de VS is gepolariseerd dat een deel van de kiezers deze extremen is gaan omarmen. Pas wanneer die kiezers de negatieve gevolgen van deze ideologie hebben ondervonden, zal er misschien een keerpunt komen. Kortom: de wal zal eerst het schip moeten keren, maar dan moet wel de Amerikaanse rechtsstaat en democratie intact blijven, anders zien we hier de vorming van een nieuwe dictatuur. En dat zou rampzalig zijn.

Zeker. Grote verschil is wel dat Amerika op dit punt behoorlijk verdeeld is, het verschil in stemmen was 2 miljoen in het voordeel van Trump afgelopen verkiezingen en Amerika is al lang een democratie, dus wat dat betreft zal het voor Trump / de conservatieve Republikeinen wel een stuk lastiger worden dan voor Poetin om een heel land naar zijn hand te zetten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2025 20:57

Marnix schreef:Zeker. Grote verschil is wel dat Amerika op dit punt behoorlijk verdeeld is, het verschil in stemmen was 2 miljoen in het voordeel van Trump afgelopen verkiezingen en Amerika is al lang een democratie, dus wat dat betreft zal het voor Trump / de conservatieve Republikeinen wel een stuk lastiger worden dan voor Poetin om een heel land naar zijn hand te zetten.

Ik weet niet of ik het al gezegd heb, maar ik vermoed dat het in de zomer flink zal gaan knallen in de VS qua massaprotesten. En hoe er dan door iedereen wordt gereageerd zal behoorlijk veelzeggend zijn. Een Amerikaanse versie van het Plein van de Hemelse Vrede zou verschrikkelijk zijn maar ondertussen niet langer bij voorbaat onvoorstelbaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Actualiteit & Politiek”