Rembrand schreef:Deze discussie roept bij mij allerlei associaties op met geweldadigheid in de Bijbel en de vele gewelddadigheden in de geschiedenis van het christendom. Kolonisatie en kruistochten zijn de meest bekende. Momenteel zijn er , bij mijn weten, geen geweldadige christelijke stromingen. Maar dat is nog relatief recent.
Uit naam van de God van de christenen is er in het verleden bizar veel gemoord, vernietigd en overheerst. Hoe kijken jullie daar naar?
Ik had ook een antwoord gegeven op je eerste vraag die ik gewist had maar alsnog een antwoord.
De kruistochten bieden een rijke bron van lessen over de gevolgen van religieus extremisme, de complexiteit van oorlog, en de waarde van intercultureel begrip. Ze herinneren ons eraan dat geweld vaak voortkomt uit een combinatie van religieuze, politieke en economische factoren en dat wederzijds begrip en dialoog een krachtig alternatief kunnen zijn voor conflict. Door deze lessen toe te passen, kunnen we werken aan een wereld waarin religie en cultuur niet leiden tot verdeeldheid, maar juist tot wederzijds respect en samenwerking.