Marnix schreef:Dat komt allicht omdat je geen idee hebt wat de motie precies inhoudt en dat je je beeld nogal laat bepalen door media en mensen die omdat dit voorstel van een kabinet komt dat met de PVV regeert en migratie de laatste tijd een heet hangijzer is geweest... en die nu opeens heel hard gaan roepen dat dit heel erg is terwijl dit voor een groot deel al 20 jaar gebeurt, maar toen was dat nooit een probleem. Een beetje kortzichtig dus: mensen vangen het woord "migranten" op en "dingen bijhouden" en opeens vindt iedereen het verschrikkelijk. En ik snap de achterdocht met een partij als de PVV in de regering maar de reden dat veel partijen voorstemden, ook in het midden en links is dat de wet bedoelt is om op een positieve manier bij de dragen aan integratie, iets wat in het verleden veel te weinig is gebeurd. Iedereen geeft toe dat er op dat gebied in het verleden heel veel mis is gegaan en dat daar meer aandacht voor moet zijn en dat wordt in de motie ook als doel aangehaald: "overwegende dat data over normen en waarden inzicht kan bieden in de culturele integratie van Nederlanders met een migratieachtergrond en behulpzaam is om gericht problemen aan te pakken en lessen te trekken uit positieve ontwikkelingen;"
Kortom, dat partijen zich voor een karretje lieten spannen is veel te kort door de bocht en klopt niet. Probleem is vooral de formulering en de omstandigheden (huidige regering en afgelopen periode waardoor dingen over migratie en integratie onder een vergrootglas liggen, waardoor dit soort dingen opeens ook een stuk groter worden gemaakt)
Nog even de stemverklaring van de CU en de toelichting van het SCP
Juist het feit dat het al 20 jaar onderzocht wordt maakt mij argwanend over deze motie. Waarom moet deze motie er dan (juist in deze tijd, zeker) nu komen? Waarom wil de VVD zich juist nu zo op detailniveau bemoeien met deze onderzoeken?
Ik vind het ook opmerkelijk dat een mogelijk probleem mbt integratie volledig bij de migranten wordt gelegd. Ik maak me minstens evenveel zorgen over de bijdrage van Henk en Ingrid aan integratie.
En tenslotte: de volgende stap is dat de integratie van refos ter discussie wordt gesteld en onderwerp van onderzoek wordt. Zoals met het toezicht op informeel onderwijs ook wellicht in eigen voet geschoten wordt.