pindas83 schreef:Als je met het westen de VS bedoelt misschien wel, maar jij weet ook wel dat dit nogal op losse schroeven kan gaan staan over een week of 6. Europa heeft met die paar tanks en f16 s niet zoveel in de melk te brokkelen tegen het arsenaal wat Rusland produceert, of heb jij andere info?
Rusland produceert bijzonder weinig. Vandaar ook dat het land teert op oude Sovjetspullen die langzamerhand
op beginnen te raken. Verder moeten de Russen wapens uit Iran en Noord-Korea importeren.
Allemaal een teken dat de Russen hun militaire productie niet op orde hebben. Ze produceren hooguit enkele tientallen vliegtuigen per jaar (als ze er een paar gebouwd hebben, dan is dat
nieuws) en qua tanks komen ze niet verder dan het opknappen van oude modellen. De productie van het nieuwste Russische vliegtuig (de Su-57) ligt door westerse sancties
nagenoeg stil. Want veel electronica in Russische systemen is van westerse origine.
Een Su-34 is vorige week mogelijk
neergeschoten door een F-16, waarvan Oekraïne er een kleine 100 gaat krijgen (ze hebben er nu nog maar ongeveer een dozijn van). Plus waarschijnlijk ook nog eens 20 Franse
Mirage 2000 jachtbommenwerpers. Ook Zweden wil graag Gripen straaljagers leveren. Het probleem voor Oekraïne is niet zozeer het aantal toestellen, als wel de opleiding voor piloten. Zo'n opleiding kost al gauw een jaar of meer en dat betekent dat er gewacht moet worden tot die afstuderen.
pindas83 schreef:Feit is ook dat er in Oekraïne al min of meer een burgeroorlog woedde.
Je vergeet te vermelden dat die "burgeroorlog" is opgezet door de Russische geheime diensten. Naar eigen zeggen loste FSB agent Igor Girkin (veroordeeld tot
levenslang voor het neerhalen van MH17)
de eerste schoten in de zogenaamde volksopstand in Donbas en hielp hij ook nog eens om het illegale referendum
op de Krim te organiseren waarbij de bevolking feitelijk geen keus had. Dat referendum was "een fake" volgens hem. Die hele "burgeroorlog" is een Russisch verzinsel geweest als onderdeel van hun hybride oorlogvoering.
pindas83 schreef:Ook een feit is dat de Maidan revolutie met behulp van westerse inmenging heeft geleid tot de installatie van Zelensky en afzetting van Janukovych. Rechtvaardigt dat een inval van Rusland? Nee. Maar het geeft wel te denken hoe de opstelling van westerse politiek is geweest. Hoe kijk jij dan naar dat gegeven want het wordt altijd heel makkelijk terzijde geschoven als niet relevant.
Dat is helemaal geen feit. In de eerste plaats omdat Zelensky
pas in 2019 is gekozen als opvolger van Poroshenko, dus niet in 2013-2014 toen de Maidan protesten plaastsvonden. Dus na Janoekovitsj kwam Poroshenko en pas daarna kwam Zelensky, na eerlijk verlopen verkiezingen. Bovendien is er van westerse inmenging in protesten die in november 2013 begonnen en die honderdduizenden Oekraïeners op de been brachten nooit iets gebleken. Ja, de Russen proberen je wijs te maken dat de CIA die honderdduizenden Oekraïeners heeft omgekocht of zo, maar dat is natuurlijk nonsens. Janoekovitsj was een corrupte president die zichzelf impopulair maakte door een deal met de EU af te zeggen en voor miljarden aan Russisch geld te kiezen. Daarom gingen mensen de straat op en toen de grond te heet onder zijn voeten werd (terwijl er eigenlijk
al een deal lag om de regeringscrisis op te lossen), nam hij onverwachts de benen naar Rusland. Geen toeval natuurlijk dat hij voor dat land koos.
pindas83 schreef:Verder moet je, denk ik realistisch zijn; de kans dat Rusland de Krim en de Donbas weer teruggeeft is gewoonweg nul.
Wanneer je daaraan blijft vasthouden dan betekent dat dus een verdere escalatie waar je de gevolgen niet van kan overzien. Dus knopen tellen en verlies nemen, bestand sluiten lijkt me heilzamer dan dit conflict nog meer te voeden met wapens en wie weet wat nog meer….
De kans dat Rusland de Krim en een groot deel van de Donbas
vrijwillig teruggeeft is nul zolang Poetin aan de macht is. Zo realistisch ben ik wel. Maar het land kan daar wel toe gedwongen worden door militaire en
economische druk. Ondertussen houdt Oekraïne nu een stukje van Rusland bezet in de Koersk oblast en wil dat gebruiken als wisselgeld bij toekomstige onderhandelingen. Het hangt er maar net vanaf hoe de situatie op het slagveld zich ontwikkelt en hoe lang beide partijen het vol kunnen houden hoe dit af gaat lopen. Het maakt inderdaad ook uit wie er in het Witte Huis zit. Met Trump maak ik me daarbij geen illusies. Dat is een geostrategische onbenul die het liefst Poetin zijn zin geeft, waarmee hij in de voetsporen van Chamberlain wil treden.
Overigens probeert Poetin al sinds het begin het westen bang te maken met nucleaire dreigementen. Allemaal bluf. Hij weet dat hij banger voor ons moet zijn, dan wij voor hem. Daarom gebeurde er telkens niets toen het westen nieuwe wapensystemen aan Oekraïne leverde. Poetin weet dat hij niets te winnen heeft bij het gebruik van kernwapens. Hooguit zal hij proberen via hybride methoden (moordaanslagen, economische sabotage enzovoorts) het westen af te schrikken. De enige manier om hem daarvan te weerhouden is door te dreigen Oekraïne nog meer wapens te leveren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)