Geert Wilders PVV

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

pindas83
Majoor
Majoor

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor pindas83 » 11 okt 2024 14:54

Podcastje van Wierd Duk geluisterd Elbert? :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2024 21:57

elbert schreef:Even terug naar Wilders, denk ik dat hij qua gevoel van wat er misgaat wel goed zit, maar de manier waarop hij het brengt zorgt er elke keer voor dat hij niet bereikt wat hij allicht wil bereiken. Wil je iets doen aan straatterreur van pro-palestijnse demonstranten, dan moet je dat goed onderbouwen met een beroep op de rechtsstaat en niet uit de losse heup met domme tweets komen.
Halsema heeft mijns inziens niet goed gehandeld, maar ze weet waarom ze het doet wel goed te onderbouwen. Daarom staan mensen te applaudisseren, terwijl er van alles is misgegaan afgelopen maandag. Het was een keurig onderbouwde mislukking.

Nee, het is constant het zelfde probleem met de rechts populistische hoek. Als er criminaliteit is moet je de criminelen aanspreken en niet een hele groep of een heel volk. Als er antisemitisme plaatsvindt moet je daar tegenin gaan en niet tegen de hele groep. Daarnaast moet je ze niet oproepen om ze uit te zetten, de meesten zijn Nederlandse burgers en die kan je helemaal niet uitzetten. En zelfs al maakt een burgemeester fouten (wat onderzocht zou kunnen worden) dan zeg je niet dat die burgemeester dus ook voorgoed het land uit mag. Allemaal in strijd met de grondwet en dus dom en onnodig. Maar het vervelende bij populisme zoals dit is: Wilders weet dat het loont bij zijn achterban. Die heeft doorgaans toch een hekel aan GroenLinks en Amsterdam dus ze vinden het nog mooi ook. Kijk maar naar de peilingen, het lijkt hem meer op te leveren dan te kosten. De kiezer straft het niet af maar beloont het juist. Net als dat je dat bijvoorbeeld bij Trump ziet. En dus gaan ze er vrolijk mee door.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 okt 2024 11:24

Marnix schreef:Nee, het is constant het zelfde probleem met de rechts populistische hoek. Als er criminaliteit is moet je de criminelen aanspreken en niet een hele groep of een heel volk. Als er antisemitisme plaatsvindt moet je daar tegenin gaan en niet tegen de hele groep. Daarnaast moet je ze niet oproepen om ze uit te zetten, de meesten zijn Nederlandse burgers en die kan je helemaal niet uitzetten. En zelfs al maakt een burgemeester fouten (wat onderzocht zou kunnen worden) dan zeg je niet dat die burgemeester dus ook voorgoed het land uit mag. Allemaal in strijd met de grondwet en dus dom en onnodig. Maar het vervelende bij populisme zoals dit is: Wilders weet dat het loont bij zijn achterban. Die heeft doorgaans toch een hekel aan GroenLinks en Amsterdam dus ze vinden het nog mooi ook. Kijk maar naar de peilingen, het lijkt hem meer op te leveren dan te kosten. De kiezer straft het niet af maar beloont het juist. Net als dat je dat bijvoorbeeld bij Trump ziet. En dus gaan ze er vrolijk mee door.
Ik heb eerder in dit topic al meerdere keren kritiek op Wilders geuit en vind het niet nodig om dit te herhalen. Maar als zijn tweet blijkbaar het grootste probleem was, dan had ik het niet nodig gevonden om in dit topic te reageren. Er zijn veel grotere problemen namelijk.
pindas83 schreef:Podcastje van Wierd Duk geluisterd Elbert? :wink:
De heb ik ook beluisterd, maar ik had mijn mening al gevormd voor die podcast. Ik vind Duk wel meer op de cultuuroorlogtrom roffelen trouwens dan ikzelf doe. Hij zit er wat geharnaster in dan ik. Ook zijn voorkeur voor Trump kan me niet bekoren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2024 12:21

elbert schreef:Ik heb eerder in dit topic al meerdere keren kritiek op Wilders geuit en vind het niet nodig om dit te herhalen. Maar als zijn tweet blijkbaar het grootste probleem was, dan had ik het niet nodig gevonden om in dit topic te reageren. Er zijn veel grotere problemen namelijk.

Het probleem is niet de tweet maar wel het constante aanvallen van grondrechten en in diskrediet brengen van rechters, burgemeesters, andere politici en hele bevolkingsgroepen. En dat dat een tendens is die je in veel meer landen ziet. Dat is wel degelijk een probleem, zeker als je ziet dat de achterban het allemaal wel mooi lijkt te vinden wat er gebeurt. En dat er meer problemen zijn er sommigen daarvan nog groter zijn, waaronder het toenemende antisemitisme is helemaal waar.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 okt 2024 13:35

Marnix schreef:Het probleem is niet de tweet maar wel het constante aanvallen van grondrechten en in diskrediet brengen van rechters, burgemeesters, andere politici en hele bevolkingsgroepen. En dat dat een tendens is die je in veel meer landen ziet. Dat is wel degelijk een probleem, zeker als je ziet dat de achterban het allemaal wel mooi lijkt te vinden wat er gebeurt.
Van het adagium: "don't feed the trolls" zou men zich in de politiek ook iets aan moeten trekken. Wilders lacht in zijn vuistje met de aandacht die hij weer gekregen heeft door dit stukje rood vlees de wereld in te gooien. In plaats van "bemoei je met je eigen zaken Geert! Terug je hok in!" is het nu weer dagenlang "ach en wee" in de politiek en de talkshows en worden er weer hete tranen geplengd over de rechtsstaat. Dat kan ook anders en volwassener, vind ik.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2024 21:59

elbert schreef:Van het adagium: "don't feed the trolls" zou men zich in de politiek ook iets aan moeten trekken. Wilders lacht in zijn vuistje met de aandacht die hij weer gekregen heeft door dit stukje rood vlees de wereld in te gooien. In plaats van "bemoei je met je eigen zaken Geert! Terug je hok in!" is het nu weer dagenlang "ach en wee" in de politiek en de talkshows en worden er weer hete tranen geplengd over de rechtsstaat. Dat kan ook anders en volwassener, vind ik.

Op zich eens, maar wel zorgwekkend dat de partijleider van verreweg de grootste partij in Nederland een trol blijkt te zijn ;-) dat is bijna net zo erg als geregeerd worden door reptielen :lol:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 nov 2024 08:09

We hebben het de vorige keer over Wilders gehad, maar zijn tweets zijn niet meer dan een afleiding van het echte probleem.
Afgelopen nacht liep het opnieuw totaal uit de hand in Amsterdam. Deze keer groeit dit uit tot een internationaal incident, want ook de Israelische regering is nu woedend.
De beelden van de straattereur in Amsterdam waarbij opgefokte pro-Palestina betogers opnieuw op Jodenjacht gingen en daarbij fans van de voetbalclub Maccabi Tel Aviv mishandelden (10 gewonden en ook een aantal vermisten), gaan nu de hele wereld over.
Opnieuw was de Amsterdamse driehoek niet in staat om dit te voorkomen. Naar mijn mening wordt het tijd dat de regering nu ingrijpt om te voorkomen dat dit nog verder uit de hand loopt.
Het is vanavond de herdenking van de Kristallnacht in 1938. Ik noem het maar even.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 08 nov 2024 08:21

elbert schreef:We hebben het de vorige keer over Wilders gehad, maar zijn tweets zijn niet meer dan een afleiding van het echte probleem.
Afgelopen nacht liep het opnieuw totaal uit de hand in Amsterdam. Deze keer groeit dit uit tot een internationaal incident, want ook de Israelische regering is nu woedend.
De beelden van de straattereur in Amsterdam waarbij opgefokte pro-Palestina betogers opnieuw op Jodenjacht gingen en daarbij fans van de voetbalclub Maccabi Tel Aviv mishandelden (10 gewonden en ook een aantal vermisten), gaan nu de hele wereld over.
Opnieuw was de Amsterdamse driehoek niet in staat om dit te voorkomen. Naar mijn mening wordt het tijd dat de regering nu ingrijpt om te voorkomen dat dit nog verder uit de hand loopt.
Het is vanavond de herdenking van de Kristallnacht in 1938. Ik noem het maar even.

Verschrikkelijk wat er aan geweld rond ging, inderdaad. Ik teken er wel bij aan dat de fans van Maccabi al jaren geen beste reputatie hebben. Onlangs ging het ook weer mis in Athene, waar o.a. een Arabische man door hen is mishandeld.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2024 09:14

Erik1960 schreef:Verschrikkelijk wat er aan geweld rond ging, inderdaad. Ik teken er wel bij aan dat de fans van Maccabi al jaren geen beste reputatie hebben. Onlangs ging het ook weer mis in Athene, waar o.a. een Arabische man door hen is mishandeld.

Klopt, die hooligans zijn geen lieverdjes en deden gisteren misdroegen zich gisteren ook wel dmv geweld, het van de gevel trekken van een Palestijnse vlag, werd er een taxichauffeur mishandeld en de taxi gesloopt waarna de Ajax-hooligans weer iemand van Tel Aviv in de gracht duwden. (die beelden gaan ook de wereld over als antisemitische terwijl het daar niets mee te maken heeft)

Maar los daarvan is het natuurlijk diep triest wat er is gebeurd, onder het uitpubliek zit ook niet alleen maar tuig, er reizen ook normale supporters mee dit van het spel en hun club houden en daarin werd gisteravond geen onderscheid gemaakt. Overigens was het niet zo dat er geen maatregelen waren getroffen of dat er niet zoveel politie aanwezig was, maar het is duidelijk dat er een plan moet komen om het antisemitisme dat we eerder ook hebben gezien aan te pakken. Wat dat betreft is het heel makkelijk voor Wilders om Halsema weer de schuld in de schoenen te schuiven maar volgens mij zit de PVV nu in de regering en moet die stappen gaan nemen, met een aanpak komen. Als er tijdens de vorige regeringsperiode dingen misgingen was het volgens Wilders immers altijd de schuld van de regerende partijen en hun voormannen maar tot nu toe doet de eigen regering nog steeds niet veel meer dan naar andere wijzen ipv problemen aanpakken.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 nov 2024 09:20

Erik1960 schreef:Verschrikkelijk wat er aan geweld rond ging, inderdaad. Ik teken er wel bij aan dat de fans van Maccabi al jaren geen beste reputatie hebben. Onlangs ging het ook weer mis in Athene, waar o.a. een Arabische man door hen is mishandeld.
Dat zal allemaal waar zijn: voetbalfans (ahum) zijn soms geen lieverdjes en daar ga ik niet vergoeilijkend over doen.
Maar in dit geval is er een patroon zichtbaar in Amsterdam wat weinig met voetbal van doen heeft. Er zijn al maandenlang van dit soort incidenten aan de gang in Amsterdam en de gemene deler van dat geweld is dat Joden en/of pro-Israelische mensen worden aangevallen door antisemitisch tuig onder het mom van pro-Palestina betogingen. Dat is een patroon en dat patroon moet doorbroken worden.
Marnix schreef:Wat dat betreft is het heel makkelijk voor Wilders om Halsema weer de schuld in de schoenen te schuiven maar volgens mij zit de PVV nu in de regering en moet die stappen gaan nemen, met een aanpak komen.
Halsema als burgemeester is verantwoordelijk voor de veiligheid in Amsterdam, niet Wilders en ook niet in de eerste plaats het kabinet. Maar het is wel duidelijk dat Halsema de zaken niet onder controle heeft. Wilders heeft een spoeddebat aangevraagd en dat lijkt me wel een goede zaak. Want het is wellicht nodig dat de regering aanvullende stappen onderneemt om de orde te helpen herstellen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2024 09:24

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2024 10:20

StillAwake schreef:Daar heb je ongetwijfeld een punt, maar dat was in dit geval niet de oorzaak van de ellende. Dat dit zelfs buiten Nederland voorpaginanieuws is ligt niet aan de Maccabi-aanhang...
Overigens staan de supporters van Ajax er internationaal ook niet zo lekker op...

Niet helemaal eens, er is wel degelijk flink geprovoceerd door de aanhang (Arabische taxichauffeurs bedreigen / mishandelen, een Palestijnse vlag van de gevel trekken enz dragen in zo'n gepolariseerd klimaat natuurlijk niet echt bij aan een goede sfeer. Maar voor de goede orde, ook wangedrag kan nooit een legitimatie zijn voor geweld en antisemitisme en als die hooligans zich niet hadden misdragen was er vast ook wel een en ander gebeurt, gezien ervaringen dat pro-palestijnse groepen gewoon uit zijn op geweld en rellen richting Joden. En dat is inderdaad wel een serieus probleem dat verder gaat dan het wangedrag van hooligans.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 08 nov 2024 10:37

Inmiddels komen de officiële cijfers naar buiten: 5 gewonden, 62 aanhoudingen. Geen bevestiging van geruchten over gijzeling. Israël stuurt geen vliegtuigen naar Schiphol.
Het begint steeds meer te lijken op een 'gewone' voetbaldag.
Daar wordt het beslist niet leuker van, of gewoner.
Het roept wel de vraag op waarom er niet met dezelfde fermheid wordt gereageerd op racistisch en anti-homo gebral in de stadions.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2024 11:06

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 08 nov 2024 11:30

StillAwake schreef:En waarom hing die vlag daar?
Dat is toch ook een provocatie?

Dat geeft niemand het recht om op een provocatie in te gaan, maar ik krijg (op grote afstand) hde indruk dat de provocaties vooral van pro-palestijnse kant kwamen.
Maar ik kan me voorstellen dat er in NL een iets realistischer kijk op dit verhaal speelt..

Is het zichtbaar dragen van Israëlische vlaggen door Maccabi-fans ook een provocatie? Gaan we echt die kant op?

Terug naar “Actualiteit & Politiek”