In de VS staan nogal wat Democraten als republikein geregistreerd, zodat ze al in de voorverkiezingen een stem op een tegenastander van Trump konden uitbrengen.|Marnix schreef:Ik heb wat anders gelezen, dat de schutter als Republikeinse stemmer geregistreerd staat. En dat hij ooit 15 dollar heeft gedoneerd aan ActBlue wat wel iets democratisch is. Maar dat hij vooral de Democraten een warm hart toedroeg is nogal gespeculeerd want waarom staat hij als Republikeins stemmer te boek?
In die zin zegt een registratie niet zo veel, in sommige staten (waaronder Pensylvania) is de republikeinse voorverkiezing beinvloed door democratische kiezers die vooral bang waren voor een Trump-nominatie.
In die zin denk ik dat een gift aan ActBlue meer zegt dan zijn registratie.
Ook een individuele actie kan een politiek motief hebben. En dat je bij een aanslag op een politicus aan een politiek motief denkt lijkt me niet vreemd. Andere opties klinken niet heel geloofwaardig, en enigszins gezocht.Marnix schreef:
Maar los daarvan, als je zegt dat de kogel van links komt impliceer je volgens mij al dat er een politiek motief is en dat dat het het niet een individuele actie is.
Dat het om een verward persoon gaat lijkt me evident. Maar feit is wel dat hij voor zijn aanslag een controversiele rechtse politicus heeft uitgekozen. Dus zelfs als dit een wat omslachtige zelfmoord was: het feit blijft staan dat zijn doelwit een politiek gevoelig doelwit was.Marnix schreef: Want wat als het een verwarde man blijkt te zijn of iemand met een enorm trauma omdat hij altijd gepest werd op school levensmoe en met wereldbekendheid het wereldtoneel wilde verlaten en daarom bedacht dit te doen, ik zijn politieke voorkeur dan nog relevant?
Dat de kogel van links kwam zegt neit dat de complete linkerflank achter dit soort methodes staat. Het zegt wel dat iemand aan de linkerflank door de anti-Trump lobby dermate bang geworden is voor deze man dat moord ineens een zinnige optie leek.Marnix schreef:Kan je dan uberhaupt zeggen dat de kogel van een bepaalde flank kwam?
Je hebt gelijk dat je wellicht niet over stromingen moet praten, maar dat houdt niet in dat je de achterliggende polarisatie buiten beschouwing moet laten. In een tot het bot gepolariseerde maatschappij heeft iemand besloten dat een presidentskandidaat dood moest. Dat is onmogelijk los te zien van de politieke kleur van zowel dader als beoogd slachtoffer.Marnix schreef: Je moet oppassen om gelijk over hoeken en stromingen te praten want dan wordt het al snel een wij tegen zij-verhaal. Dan wordt het al snel een wij vs zij-verhaal terwijl het hoogstwaarschijnlijk een actie is van één labiel persoon.
In een Europese context zouden de Democraten niet als links te boek staan, maar ze staan stukken linkser in het spectrum dan de Republikeinen in het algemeen, en als Trump in het bijzonder.Marnix schreef:En als je laatste punt, kan je de Democraten per definitie links noemen? Ze hebben een linkerflank maar een groot deel van de Democratische Partij zou bij ons totaal niet als links gezien worden
En als je de morele superioriteit bekijkt die in de Nederlandse setting vaak aan linkse partijen hangt als maatstaf neemt zijn de Democraten ook links.
Er is best een groep in Amerika die het eigenlijk jammer vindt dat de aanslag niet gelukt is. In die zin is het land al enorm gepolariseerd (ironisch genoeg voornamelijk door Trump veroorzaakt)Marnix schreef:Eens. Je moet niet vergeten dat Amerika erg verdeeld is en men ook wel bang is dat dat nog verder polariseert en uit elkaar groeit, tot meer conflicten leidt.
Er is een verschil tussen het benoemen dat de kogel van links kwam, en het claimen dat het de schuld van links is.Marnix schreef:En tegelijkertijd zal er ook wel gekeken worden naar de impact van dit alles op de populariteit. Je kan nu wel gaan roepen dat dit de schuld is van links of zo maar als blijkt dat dat helemaal niet het motief was verlies je daarna juist aan geloofwaardigheid.
Het is (met wat we nu weten) een actie van een éénling, en die moeten we niet aan de complete linkervleugel van politiek Amerika hangen.
Net als de moord op Fortuyn: het motief was links-politiek (en door eeb stukje demonisering aangemoedigd), maar daarmee niet een bewuste actie vanuit de gezamenlijke linkerflank.