Moderators: Memmem, Moderafo's
StillAwake schreef:In de VS staan nogal wat Democraten als republikein geregistreerd, zodat ze al in de voorverkiezingen een stem op een tegenastander van Trump konden uitbrengen.
In die zin zegt een registratie niet zo veel, in sommige staten (waaronder Pensylvania) is de republikeinse voorverkiezing beinvloed door democratische kiezers die vooral bang waren voor een Trump-nominatie. In die zin denk ik dat een gift aan ActBlue meer zegt dan zijn registratie.
Ook een individuele actie kan een politiek motief hebben. En dat je bij een aanslag op een politicus aan een politiek motief denkt lijkt me niet vreemd. Andere opties klinken niet heel geloofwaardig, en enigszins gezocht. Dat het om een verward persoon gaat lijkt me evident. Maar feit is wel dat hij voor zijn aanslag een controversiele rechtse politicus heeft uitgekozen. Dus zelfs als dit een wat omslachtige zelfmoord was: het feit blijft staan dat zijn doelwit een politiek gevoelig doelwit was. Dat de kogel van links kwam zegt neit dat de complete linkerflank achter dit soort methodes staat. Het zegt wel dat iemand aan de linkerflank door de anti-Trump lobby dermate bang geworden is voor deze man dat moord ineens een zinnige optie leek.
Je hebt gelijk dat je wellicht niet over stromingen moet praten, maar dat houdt niet in dat je de achterliggende polarisatie buiten beschouwing moet laten. In een tot het bot gepolariseerde maatschappij heeft iemand besloten dat een presidentskandidaat dood moest. Dat is onmogelijk los te zien van de politieke kleur van zowel dader als beoogd slachtoffer.
De FBI zegt dit over de schutter die het op Trump had voorzien: "er is geen indicatie dat de schutter sterke partijdige politieke opvattingen had; De afwezigheid van ‘enige politieke of ideologische informatie’ bij hem thuis was ‘opmerkelijk’ omdat de meeste politiek gemotiveerde potentiële moordenaars een waarneembaar spoor van opvattingen achterlaten."Marnix schreef:Op zo'n manier is iedereen die wat doet Democraat. Dat hij een keer Republikeins stemde zegt niet alles en dat hij 1x 15 dollar doneerde voor een domocratisch inititief zegt ook niet alles. Daarom is het dus onzinnig om allerlei conclusies te trekken en uitspraken te doen, het motief is namelijk onduidelijk. Daarom stel ik dat je niet nu moet roepen dat de kogen van links komt of dat hij de Democraten een warm hart toedroeg. Dat valt nog te bezien.
elbert schreef:De FBI zegt dit over de schutter die het op Trump had voorzien: "er is geen indicatie dat de schutter sterke partijdige politieke opvattingen had; De afwezigheid van ‘enige politieke of ideologische informatie’ bij hem thuis was ‘opmerkelijk’ omdat de meeste politiek gemotiveerde potentiële moordenaars een waarneembaar spoor van opvattingen achterlaten."
Dus kunnen alle mensen die "de kogel kwam van links" of "de kogel kwam van rechts" roepen weer even stoppen met dat te doen.
Het zou zomaar kunnen dat dit zo'n triest geval is van een jonge, depressieve en eenzame jongeman met de beschikking over papa's semi-automatische geweer om daar geschiedenis mee te maken, waar we in de VS al meer voorbeelden van hebben gezien.
elbert schreef:Biden stapt uit de race. Niet geheel onverwacht. Voor hemzelf moeilijk, maar ik denk de goede beslissing. Hij kon de verantwoordelijkheid niet nog 4 jaar dragen gezien zijn afnemende fysieke en mentale conditie.
Het is voor politici bijna altijd moeilijk om in te zien wanneer het de juiste tijd is om op te stappen. Dat geldt ook voor politici die fysiek en mentaal goed in orde zijn, denk aan Rutte. Pas achteraf vindt hij dat hij eerder op had moeten stappen.Race406 schreef:Echt ongelooflijk dat zo iemand zo lang kan blijven zitten.
elbert schreef:1 van de vele redenen waarom ik niet wil dat Trump deze keer verkiezingen wint, is deze: Trump die van plan is om Oekraine onder de bus te gooien en een vorm van verraad ten opzichte van een bondgenoot te plegen die sinds 1938 niet is voorgekomen. Trump is een vriend van Poetin en zal dat ook in beleid omzetten als hij er de kans toe zou krijgen.
Wie naar deze woorden luistert kan niet anders dan concluderen dat Trump een strategisch gevaar voor het hele vrije westen vormt. Hij zou zijn hele familie nog aan Poetin opofferen.
Katlheen schreef:Ik weet niet of het nu perse pro Putin is. Ik denk eerder een andere kijk op het conflict dan wel oplossing voor het conflict. Ik denk dat het toch vroeg of laat op onderhandelingen aan gaat komen, dit is militair gezien niet te winnen. Tenzij de NAVO er volledig in gaat inclusief "boots on the ground". Daarbij speelt ook een risico op nucleaire oorlogsvoering vanuit Rusland. Rusland heeft het recht niet om aan te vallen, dat zeker. Situatie is echter zoals die nu is. Hoeveel gaan we nog sturen aan materiaal en geld (dat laatste is een dingetje in het totaal corrupte Oekraïne)? Hoeveel jonge mensen moeten er nog door de gehaktmolen? Ik pretendeer hier niet de waarheid in pacht te hebben hoor, maar waar ligt de grens?
StillAwake schreef:Ik denk wel dat rechts breder is dan het setje malloten wat Putin steunt of lijkt te steunen.
En ook het niet accepteren van verkiezingsuitslagen is geen typisch rechts ding, ik kan me na de eerste verkiezing van Trump herinneren dat juist de democraten (zei het via onofficiele kanalen) opriepen tot protest tegen de uitslag van een verkiezing (hoe ironisch).
En kijk voor de grap de "verliezersspeech" van Timmermans eens terug. Dat was ook bepaald geen schoolvoorbeeld van een verliezer die de democratie accepteert.
En dat rechts vaak met de vrije pers in de clinch ligt: gedeeltelijk waar. Besef wel dat de media van nature links zijn, en dat wij ook geneigd zijn de linkse media als onbevooroordeeld te beschouwen (vergelijk de Europese visies op FoxNews enerzijds en CNN anderzijds maar eens...)
Het is tamelijk opvallend dat de media over het algemeen ook kritischer zijn op rechts dan op links. Dan kun je stellen dat rechts met de media overhoop ligt, maar het zou ook zo maar eens andersom kunnen zijn (al vermoed ik dat de waarheid in het midden ligt).
Ik lees inmiddels geen Nederlandse kranten meer, maar ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld "De Telegraaf" minder kritisch is op jullie huidige regering dan bijvoorbeeld "Het Parool".
Ik weet dat jijzelf vrij ver links in het spectrum staat, maar kijk wel uit dat je daarmee "rechts" op één hoop gooit.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast