StillAwake schreef:Er uit stappen is niet handig inderdaad. Maar Noorwegen heeft feitelijk wél de voordelen, maar niet de nadelen van EU-lidmaatschap (het VK (niet "Engeland") heeft dan ook geprobeerd dezelfde verdragsvorm te krijgen als de Noren, maar dat ging blijkbaar niet...
Nee, dat was wel mogelijk toen de EU werd opgericht maar niet als je er opeens uit wil stappen. Daarom is eruit stappen ook niet zo gunstig.
Daar ben ik het mee eens, maar het gegeven dat een opgelegde maatregel die niet het gewenste resultaat had (het werd ingevoerd om meer bouwruimte te krijgen) weer teruggedraaid wordt is wél positief.
Daar ben ik het niet zo mee eens, het bleek namelijk veel meer positieve gevolgen te hebben en het terugdraaien levert juist niets op, behalve steun van de kiezer, in die zin is het dus een populistische maatregel. Maar hoe het gecompenseerd gaat worden is ondertussen nog niet duidelijk gemaakt, maar dat is dan vermoedelijk wel weer niet iets waar de kiezer blij van gaat worden.
Dat de indertijd opgelegde maatregel daarnaast nog andere voordelen had zou in het verleden vaak een reden geweest zijn om een op achteraf oneigenlijke gronden opgelegde maatregel toch aan te houden.
Daarnaast: je bent niet verplicht om 130 te gaan rijden, en ik heb begrepen dat het aantal verkeersslachtoffers ook niet significant veranderd is met de 100km maatregel (was ook moeilijk te duiden aangezien de eerste meetresultaten in coronatijd waren). Dit is wat ik gehoord heb, ik heb geen bron.
Wél kan ik me voorstellen dat je geconcentreerder rijdt bij een iets hogere snelheid
Klopt plus op andere vlakken neemt de veiligheid toe, als mensen 130 rijden rijden is het avond en dan is het minder druk en is de kans op ongelukken kleiner, in de spits is die kans groter dus het is lastig meetbaar. Het argument van concentratie is ook iets van gewenning, iedereen riep dat 100 rijden bloedsaai zou zijn maar in de praktijk blijkt dat mensen er heel snel aan gewend zijn geweest. En de mensen die echt op hun telefoon willen spelen tijdens het rijden zie ikd at bij 130 per uur ook nog gewoon doen.
https://longreads.cbs.nl/europese-meetlat-2019/migratie/
"Een deel van de immigranten komt naar de Europese Unie als asielzoeker. In 2018 kwamen 581 duizend asielzoekers van buiten de EU-28 naar een van de landen van de Europese Unie. Duitsland ontving verreweg de meeste eerste asielverzoeken, 162 duizend. Daarna volgden Frankrijk (111 duizend), Griekenland (65 duizend), Spanje (53 duizend) en Italië (49 duizend). "
Dat klopt, maar nu is die verdeelsleutel gebaseerd op BBP en bevolkingsgrootte. Een relatief dunbevolkt land hoeft dan minder mensen op te vangen dan een relatief dichtbevolkt land (per km2).
Dat alleen het BBP en het aantal inwoners wordt meegenomen geeft een relatief grote druk op de meest dichtbevolke en welvarende staten binnen de EU.
En laat Nederland nu een rijk en dichtbevolkt land zijn...
Eens.