PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2024 14:36

StillAwake schreef:Er uit stappen is niet handig inderdaad. Maar Noorwegen heeft feitelijk wél de voordelen, maar niet de nadelen van EU-lidmaatschap (het VK (niet "Engeland") heeft dan ook geprobeerd dezelfde verdragsvorm te krijgen als de Noren, maar dat ging blijkbaar niet...


Nee, dat was wel mogelijk toen de EU werd opgericht maar niet als je er opeens uit wil stappen. Daarom is eruit stappen ook niet zo gunstig.

Daar ben ik het mee eens, maar het gegeven dat een opgelegde maatregel die niet het gewenste resultaat had (het werd ingevoerd om meer bouwruimte te krijgen) weer teruggedraaid wordt is wél positief.


Daar ben ik het niet zo mee eens, het bleek namelijk veel meer positieve gevolgen te hebben en het terugdraaien levert juist niets op, behalve steun van de kiezer, in die zin is het dus een populistische maatregel. Maar hoe het gecompenseerd gaat worden is ondertussen nog niet duidelijk gemaakt, maar dat is dan vermoedelijk wel weer niet iets waar de kiezer blij van gaat worden.

Dat de indertijd opgelegde maatregel daarnaast nog andere voordelen had zou in het verleden vaak een reden geweest zijn om een op achteraf oneigenlijke gronden opgelegde maatregel toch aan te houden.
Daarnaast: je bent niet verplicht om 130 te gaan rijden, en ik heb begrepen dat het aantal verkeersslachtoffers ook niet significant veranderd is met de 100km maatregel (was ook moeilijk te duiden aangezien de eerste meetresultaten in coronatijd waren). Dit is wat ik gehoord heb, ik heb geen bron.

Wél kan ik me voorstellen dat je geconcentreerder rijdt bij een iets hogere snelheid


Klopt plus op andere vlakken neemt de veiligheid toe, als mensen 130 rijden rijden is het avond en dan is het minder druk en is de kans op ongelukken kleiner, in de spits is die kans groter dus het is lastig meetbaar. Het argument van concentratie is ook iets van gewenning, iedereen riep dat 100 rijden bloedsaai zou zijn maar in de praktijk blijkt dat mensen er heel snel aan gewend zijn geweest. En de mensen die echt op hun telefoon willen spelen tijdens het rijden zie ikd at bij 130 per uur ook nog gewoon doen.


https://longreads.cbs.nl/europese-meetlat-2019/migratie/


"Een deel van de immigranten komt naar de Europese Unie als asielzoeker. In 2018 kwamen 581 duizend asielzoekers van buiten de EU-28 naar een van de landen van de Europese Unie. Duitsland ontving verreweg de meeste eerste asielverzoeken, 162 duizend. Daarna volgden Frankrijk (111 duizend), Griekenland (65 duizend), Spanje (53 duizend) en Italië (49 duizend). "

Dat klopt, maar nu is die verdeelsleutel gebaseerd op BBP en bevolkingsgrootte. Een relatief dunbevolkt land hoeft dan minder mensen op te vangen dan een relatief dichtbevolkt land (per km2).
Dat alleen het BBP en het aantal inwoners wordt meegenomen geeft een relatief grote druk op de meest dichtbevolke en welvarende staten binnen de EU.
En laat Nederland nu een rijk en dichtbevolkt land zijn...


Eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor StillAwake » 29 mei 2024 10:11

Ik hoor dat er een premier gevonden is?
Ik had nog nooit van de man gehoord, maar als ik de beschrijvingen in de (NLse) media lees lijkt het me een goede keuze.
Wat is jullie mening over Dick Schoof (aangezien jullie er meer mee te maken gaan krijgen dan ikzelf?) als premier?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 807
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Prisma23 » 29 mei 2024 12:04

Ik sluit mij hierbij aan
SP-leider Jimmy Dijk geeft beoogd premier Dick Schoof het voordeel van de twijfel. „Hij is voor veel mensen een onbekende, ook voor mij is hij relatief onbekend”, zegt hij. Schoof is momenteel topambtenaar van het ministerie van Justitie en Veiligheid.
„Ik ga hem op de inhoud beoordelen”, zegt Dijk. Hij wil Schoof een kans geven, maar gaat hem op de inhoud bestrijden. „We gaan zien hoe sterk deze kandidaat-premier is.” Schoof heeft geen ervaring in de Tweede Kamer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor StillAwake » 29 mei 2024 12:30

Prisma23 schreef:Ik sluit mij hierbij aan
SP-leider Jimmy Dijk geeft beoogd premier Dick Schoof het voordeel van de twijfel. „Hij is voor veel mensen een onbekende, ook voor mij is hij relatief onbekend”, zegt hij. Schoof is momenteel topambtenaar van het ministerie van Justitie en Veiligheid.
„Ik ga hem op de inhoud beoordelen”, zegt Dijk. Hij wil Schoof een kans geven, maar gaat hem op de inhoud bestrijden. „We gaan zien hoe sterk deze kandidaat-premier is.” Schoof heeft geen ervaring in de Tweede Kamer.

Klinkt als een goede insteek (hoewel Dijk er blijkbaar al vooraf vanuit gaat dat hij het op inhoud met deze beoogde premier oneens gaat zijn).
Ik weet niet of ik ooit terugkom naar Nederland, maar heb wel het idee dat ik in een ander Nederland zou terugkomen dan het land wat ik verlaten heb.
Toen ik het land verliet was de PVV als grootste partij ondenkbaar, en zou je meewarig aangekeken worden als je voorspelde dat deze 4 clubs samen een kabinet moesten vormen...

Vooralsnog wonen mijn ouders en mijn schoonmoeder er nog, en heb ik nog een woning in Nederland, maarop dit moment vraag ik me echt af of ik ooit nog in Nederland zou komen als mijn familie niet meer leeft en mijn huis niet meer van mij is.
Toch houdt mijn vrouw de mogelijkheid om ooit terug te keren in Nederland heel nadrukkelijk open, en het kan zomaar zijn dat we, als ik stop met werken, terugkomen.
Hoewel het steeds verder van me afstaat blijf ik het dus wél volgen... ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2024 22:56

StillAwake schreef:Klinkt als een goede insteek (hoewel Dijk er blijkbaar al vooraf vanuit gaat dat hij het op inhoud met deze beoogde premier oneens gaat zijn).


Logisch toch? Ook al is deze man niet gekoppeld aan een bepaalde partij, hij gaat wel de premier zijn van een rechtse coalitie en hun regeerakkoord volgen dus dat je als linkse oppositiepartij aangeeft een ander geluid te laten horen en op de inhoud de coalitie te bestrijden is niet zo vreemd. Als je nou niet in de coalitie zit als linkse partij maar er komt wel een linkse regering kan je wel zeggen dat je waar mogelijk wil gedogen en zo maar als je zo ver uit elkaar zit in het spectrum en qua idealen is dit een logische reactie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor StillAwake » 30 mei 2024 10:23

Marnix schreef:Logisch toch? Ook al is deze man niet gekoppeld aan een bepaalde partij, hij gaat wel de premier zijn van een rechtse coalitie en hun regeerakkoord volgen dus dat je als linkse oppositiepartij aangeeft een ander geluid te laten horen en op de inhoud de coalitie te bestrijden is niet zo vreemd. Als je nou niet in de coalitie zit als linkse partij maar er komt wel een linkse regering kan je wel zeggen dat je waar mogelijk wil gedogen en zo maar als je zo ver uit elkaar zit in het spectrum en qua idealen is dit een logische reactie.

Je hebt gelijk, maar dat de insteek vooraf al is dat je het vrijwel per definitie niet eens gaat zijn voelt wat vooringenomen.
Maar inderdaad, ik denk wel dat het realistisch is (hoewel de premier dus van PvdA-huize is...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3499
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor benefietdiner » 30 mei 2024 10:27

Proficiat Mona Keijzer =D>



In de talkshow Sophie & Jeroen kunnen Sophie Hilbrand en Arnon Grunberg ontzettend slecht luisteren zo blijkt. ](*,)
Het is goed om woordelijk te analyseren wat Keijzer heeft gezegd.

Keijzer: ‘Veel asielmigranten komen uit landen met een islamitisch geloof. We weten dat daar jodenhaat onderdeel is, bijna, van de cultuur.’

Hilbrand: ‘Dat is – Nee! Zegt u dat jodenhaat onderdeel is van de islamitische cultuur?’

Keijzer: ‘Van mensen die uit die landen komen. Die krijgen dat op een andere manier mee, dan wij dat meekrijgen.’

Hilbrand: ‘Dat is best een heftige uitspraak.’

Keijzer: ‘Nee, ik vind dat helemaal geen heftige uitspraak.’

Grunberg: ‘Ik wel. Ik wil ik vind het een zeer heftige uitspraak.’

Keijzer: ‘Ik vind het heftig dat je dat ontkent. Als ik kijk naar wat er gaande is op straten in Nederland, vind ik dat je deze discussie bij uitstek moet gaan voeren.’

Grunberg: ‘Ik denk niet dat antisemitisme, jodenhaat, puur een probleem is van mensen met een islamitische achtergrond.’

Keijzer: ‘Nee, dat is het zeker niet. Dat zeg ik ook niet.’

Grunberg: ‘Dat is een absolute ontkenning. En dat is ook schandelijk en daarmee speelt u ook twee minderheden tegen elkaar uit.’

Keijzer: ‘Maar dat is ook niet wat ik beweer. Het is niet zo dat het alleen bij mensen uit islamitische landen speelt, want anders hadden we de Holocaust niet gehad.’

Grunberg: ‘Exact.’

Cruciaal is dat Keijzer niet stelt dat alle moslims antisemieten zijn, maar dat ‘veel’ asielmigranten uit landen komen waarin jodenhaat ‘bijna’ onderdeel is van de islamitische cultuur. Zij spreekt dus niet over alle moslims of alle islamitische landen. En in de landen waarover zij wél spreekt is die jodenhaat geen onderdeel van de cultuur, maar bijna. Dat zijn belangrijke nuances

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2024 13:12

Veel PVV'ers en haten moslims en overigens ook andere buitenlanders, het is onderdeel, bijna van de cultuur. Ze krijgen dat op een andere manier mee dan wij dat meekrijgen. Het gaat natuurlijk niet om alle PVV'ers en het is ook niet helemaal onderdeel van de cultuur maar wel bijna.....

We weten NSB-denken is onderdeel is, bijna van de cultuur van rechtse partijen.

Seksueel misbruik, angst zaaien en dergelijk is onderdeel, bijna van de cultuur van Orthodoxe kerken.


En jou punt (of eigenlijk die van Syp Wynia want die kopieer je hier ongeveer letterlijk) is nu: Omdat het woordje "bijna" wordt gebruikt kan je dit soort dingen wel zeggen want daarmee zeg je namelijk niet dat het helemaal zo is. Je snapt toch zelf wel dat het niet zo werkt, dat je wel heel juridisch naar kan kijken (want misschien komt ze er daar mee weg omdat ze het woordje "bijna" gebruikt) maar daarmee is het nog niet netjes of juist. Het is net zulke symboolpolitiek als de besproken regel zelf. Ze had zich beter kunnen verdiepen in andere culturen vooordat ze zer zulke scherpe uitspraken over doet. Het zorgt alleen maar voor meer onbegrip en polarisatie en haat maar ja, dat past prima in de lijn van haar leider Caroline die ook al eens zei dat de mensen uit Syrië, Eritrea en Yemen jodenhaat diep in hun ziel hebben, van Geert Wilders die zich regelmatig uitlaat over Moslims / Islam en het liefst de vrijheid van Godsdienst zou inruilen voor vrijheid van Godsdienst m.u.v. de Islam.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor StillAwake » 30 mei 2024 14:13

Marnix schreef:Veel PVV'ers en haten moslims en overigens ook andere buitenlanders, het is onderdeel, bijna van de cultuur. Ze krijgen dat op een andere manier mee dan wij dat meekrijgen. Het gaat natuurlijk niet om alle PVV'ers en het is ook niet helemaal onderdeel van de cultuur maar wel bijna.....

We weten NSB-denken is onderdeel is, bijna van de cultuur van rechtse partijen.

Seksueel misbruik, angst zaaien en dergelijk is onderdeel, bijna van de cultuur van Orthodoxe kerken.


En jou punt (of eigenlijk die van Syp Wynia want die kopieer je hier ongeveer letterlijk) is nu: Omdat het woordje "bijna" wordt gebruikt kan je dit soort dingen wel zeggen want daarmee zeg je namelijk niet dat het helemaal zo is. Je snapt toch zelf wel dat het niet zo werkt, dat je wel heel juridisch naar kan kijken (want misschien komt ze er daar mee weg omdat ze het woordje "bijna" gebruikt) maar daarmee is het nog niet netjes of juist. Het is net zulke symboolpolitiek als de besproken regel zelf. Ze had zich beter kunnen verdiepen in andere culturen vooordat ze zer zulke scherpe uitspraken over doet. Het zorgt alleen maar voor meer onbegrip en polarisatie en haat maar ja, dat past prima in de lijn van haar leider Caroline die ook al eens zei dat de mensen uit Syrië, Eritrea en Yemen jodenhaat diep in hun ziel hebben, van Geert Wilders die zich regelmatig uitlaat over Moslims / Islam en het liefst de vrijheid van Godsdienst zou inruilen voor vrijheid van Godsdienst m.u.v. de Islam.

Toch is het wel zo dat jodenhaat vrij diep verankterd zit in de Islam. Nog los van de huidige situatie rond Israël: vanouds is de relatie tussen jodendom en Islam een heel ingewikkelde.
Je kunt ontkennen dat in bepaalde landen jodenhaat onderdeel van de cultuur is, maar ik heb nog geen jaar geleden op een luchthaven toch echt gezien dat een collega met een wat Joods uiterlijk extra ondervraagd werd. Ik ben zelf niet bij haar ondervraging geweest, maar ik hoorde achteraf dat ze had moeten tekenen voor het feit niet-joods te zijn (wat ze overigens ook niet is).
Het zal je niet verbazen dat dat een Islamitisch land was...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3499
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor benefietdiner » 30 mei 2024 17:42

StillAwake schreef:Toch is het wel zo dat jodenhaat vrij diep verankterd zit in de Islam. Nog los van de huidige situatie rond Israël: vanouds is de relatie tussen jodendom en Islam een heel ingewikkelde.
Je kunt ontkennen dat in bepaalde landen jodenhaat onderdeel van de cultuur is, maar ik heb nog geen jaar geleden op een luchthaven toch echt gezien dat een collega met een wat Joods uiterlijk extra ondervraagd werd. Ik ben zelf niet bij haar ondervraging geweest, maar ik hoorde achteraf dat ze had moeten tekenen voor het feit niet-joods te zijn (wat ze overigens ook niet is).
Het zal je niet verbazen dat dat een Islamitisch land was...

In de islamitische cultuur is niet alleen de haat van de joodse cultuur geworteld maar direct er aan verbonden ook de hoog-narcistische persoonlijkheidsstructuur van veel moslims. Kerneigenschappen zijn extreme krenkbaarheid, een haast reflexmatige vorm van externaliseren, een dwangmatig gedrag met fantasieën over macht, genialiteit en succes, het gevoel bijzondere rechten te hebben, een afgunstige houding gecombineerd met de geprojecteerde opvatting dat anderen hem juist afgunstig zijn, en de neiging weinig oprechte empathie te voelen voor het leed van anderen.
Marnix kan wat dat betreft de hand geven aan Arnon Grunberg.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2024 19:10

benefietdiner schreef:In de islamitische cultuur is niet alleen de haat van de joodse cultuur geworteld maar direct er aan verbonden ook de hoog-narcistische persoonlijkheidsstructuur van veel moslims. Kerneigenschappen zijn extreme krenkbaarheid, een haast reflexmatige vorm van externaliseren, een dwangmatig gedrag met fantasieën over macht, genialiteit en succes, het gevoel bijzondere rechten te hebben, een afgunstige houding gecombineerd met de geprojecteerde opvatting dat anderen hem juist afgunstig zijn, en de neiging weinig oprechte empathie te voelen voor het leed van anderen.
Marnix kan wat dat betreft de hand geven aan Arnon Grunberg.


Ik kom de beschreven trekjes meer tegen bij jou dan bij de gemiddelde moslim.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2024 19:19

StillAwake schreef:Toch is het wel zo dat jodenhaat vrij diep verankterd zit in de Islam. Nog los van de huidige situatie rond Israël: vanouds is de relatie tussen jodendom en Islam een heel ingewikkelde.
Je kunt ontkennen dat in bepaalde landen jodenhaat onderdeel van de cultuur is, maar ik heb nog geen jaar geleden op een luchthaven toch echt gezien dat een collega met een wat Joods uiterlijk extra ondervraagd werd. Ik ben zelf niet bij haar ondervraging geweest, maar ik hoorde achteraf dat ze had moeten tekenen voor het feit niet-joods te zijn (wat ze overigens ook niet is).
Het zal je niet verbazen dat dat een Islamitisch land was...


Het zijn absoluut rivaliserende religies, zeker in het Midden-Oosten. Maar er zijn ook genoeg persoonlijke verhalen waar ze samenleven, elkaar respecteren, helpen etcetera. Dus het verhaal dat het er in De Islamistische Cultuur diepe haat geworteld zit (en over haat de andere kant op hoor je natuurlijk niets) is gechargeerd. En doen alsof dat een wereldwijd probleem is ook. En er zit net zo goed moslimhaat in Nederland, laat daar ook eens tegen gewaarschuwd worden. En tegen Jodenhaat bij types als Baudet…. Daar hoor je niets van en dat is het belangrijkste punt. Het gaat vaak helemaal niet om Jodenhaat maar om het zoeken naar redenen om buitenlanders te kunnen zwartmaken. Want een paar jaar geleden hoorde je hier over, maar nu is het opeens: moslims haten Joden dus ze zijn slecht, we hebben een goede reden om ze te weren en als het even kan hun Godsdienst en rechten in te perken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3499
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor benefietdiner » 30 mei 2024 19:45

Marnix schreef:Ik kom de beschreven trekjes meer tegen bij jou dan bij de gemiddelde moslim.
Dank voor de definitie over mij.
Maar Marnix Ik zou mij toch maar eens afvragen of je hier op refoweb niet het zelfde gedrag vertoond, die ik omschreef over de moslimgemeenschap in Nederland, door je enorm velen (soms hooghartige) reactie die je geeft. Vrienden van mij zijn hier op refoweb forum weggegaan omdat jij een claimgedrag vertoond op bijna allen onderwerpen op het forum. Jammer dat je dit zelf niet inziet en logisch omdat het bij je gedrag past.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2024 08:10

benefietdiner schreef:Dank voor de definitie over mij.
Maar Marnix Ik zou mij toch maar eens afvragen of je hier op refoweb niet het zelfde gedrag vertoond, die ik omschreef over de moslimgemeenschap in Nederland, door je enorm velen (soms hooghartige) reactie die je geeft. Vrienden van mij zijn hier op refoweb forum weggegaan omdat jij een claimgedrag vertoond op bijna allen onderwerpen op het forum. Jammer dat je dit zelf niet inziet en logisch omdat het bij je gedrag past.


Tja ik sta altijd open voor een goede discussie met goede argumenten maar ik kom ze bij jou zelden tegen. Ik zat de eerste pagina van dit topic, van tien jaar geleden nog eens te bekijken en toen was het al precies zo. Je gooit er wat losse flodders in waarin je anderen zwart maakt en jezelf en je rechtse idolen als superieur neerzet en de rest als dom, haatdragend, blind etcetera. Af en toe gepaard met een flinke dosis complotdenken erbij…..

Ik heb lang genoeg geprobeerd er inhoudelijk op in te gaan en doe dat soms nog steeds wel maar soms heb ik er niet zoveel zin in aangezien het weinig zin lijkt te hebben. ;-)

En verder, sorry dat ik als iets linkere en iets minder reformatorische christen de meest actieve deelnemer hier ben? Jammer als mensen daarom wegblijven omdat niet iedereen ja en amen zegt op wat ze vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1889
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Katlheen » 31 mei 2024 09:41

Toch is het wel zo dat jodenhaat vrij diep verankterd zit in de Islam. Nog los van de huidige situatie rond Israël: vanouds is de relatie tussen jodendom en Islam een heel ingewikkelde.
Je kunt ontkennen dat in bepaalde landen jodenhaat onderdeel van de cultuur is, maar ik heb nog geen jaar geleden op een luchthaven toch echt gezien dat een collega met een wat Joods uiterlijk extra ondervraagd werd. Ik ben zelf niet bij haar ondervraging geweest, maar ik hoorde achteraf dat ze had moeten tekenen voor het feit niet-joods te zijn (wat ze overigens ook niet is).
Het zal je niet verbazen dat dat een Islamitisch land was...


Uit hoofde van een functie jaren geleden inzake internationale handel heb ik dit ook al voorbij zien komen. Nederlandse bedrijven die goederen aan islamitische landen verkochten met de uitdrukkelijke verklaring dat de goederen of delen daarvan op geen enkele wijze uit Israël kwamen. Er zaten dus keurig allerlei certificaten bij de handelsdocumenten die dat verklaarden.
Israël heeft geen sancties tegen zich lopen qua internationale handel. Dus als je zo'n certificaat wenst als kopende partij, heeft dat maar 1 verklaring.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten