StillAwake schreef:op de één of andere manier ervaar ik het als een rust dat ik niet meer in de EU woon.
"Wij" hebben best heel goede afspraken met de EU, maar zijn wel onafhankelijk.
Ergens voel ik me nog steeds Nederlander (en betaal ik ook nog Nederlandse belasting...), maar die lijn wordt in een hoog tempo dunner...
Dat kan zijn, maar we hebben aan Engeland kunnen zien dat eruit stappen als je lid bent geweest ook niet zo slim is.
StillAwake schreef:Dat pulsvisserij bij de europese wet verboden is is natuurlijk wel een vreemde, want het enige argument tegen pulsvissen was dat bepaalde vissers niet voldoende konden investeren. In die zin is het ergens vreemd dat een protectionistische Franse wet voor heel Europa is gaan gelden, terwijl Schotse en Noorse vissers het wél mogen gebruiken op dezelfde visgronden...
En voor wat betreft dat 130 rijden: het is indertijd naar 100 gezet om de stikstofuitstoot te beperken, maar het bleek nauwelijks effect te hebben.|
Hoewel 130 rijden nauwelijks voordelen biedt vind ik het eigenlijk wél positief dat een maatregel die (vrijwel) geen effect bleek te hebben teruggedraaid wordt.
Als 130 nauwelijks voordelen biedt maar je minder verbruikt, minder vervuilt, er minder ongelukken en minder file zijn, het minder gewonden en minder doden kost kan je op zijn minst stellen dat de voordelen van 100 rijden een stuk groter zijn dan de voordelen van 130 rijden.
Wat pulsvisserij betreft, eens. Het ging me erom dat je wel in het regeerakkoord kan zetten dat je je best gaat doen om het terug te draaien maar dat het de vraag is of dat gaat lukken.
Daar ben ik het mee eens, maar als de definitie van stikstof niet in alle landen hetzelfde is is het natuurlijk wel een beetje een wassen neus.
Qua migrantenopvang: je beseft dat er al landen binnen de EU zijn waar een ander regime voor geldt?
En als ik zie hoe volgebouwd Nederland is ten opzichte van bijvoorbeeld Frankrijk (wat minder vluchtelingen toe hoeft te laten dan Nederland) kan ik me voorstellen dat sommige zaken een heronderhandeling verdienen.
Bron? Volgens mij zijn er in Frankrijk verhoudingsgewijs meer asielzoekers / mensen met een migratieachtergrond enz dan in Nederland? Dat je op basis van je bevolkingsdichtheid gaat heronderhandelen voor sommige zaken lijkt me inderdaad wel goed.
Buiten dat, ik denk dat er op immigratie gebied genoeg landen zijn die een verandering willen.
En als men blijft roepen dat het niet mag van "Brussel", prima, maar dan mogen wij het verwijzen naar het verdrag van Dublin en alle immigranten die niet direct hier zijn binnengekomen, de grens overzetten naar de buurlanden. Want daar zijn ze eerst aangekomen en dat verdrag zegt dat men daar asiel moet aanvragen.
Onzin, er is als Europa afgesproken dat het wat raar zou zijn als al die mensen in Griekenland / Italie / Spanje asiel moeten aanvragen omdat ze daar nu eenmaal Europa binnenkomen en dat de vluchtelingen dus onder de lidstaten worden verdeeld.