Marnix schreef:Dat kan zijn, maar we hebben aan Engeland kunnen zien dat eruit stappen als je lid bent geweest ook niet zo slim is.
Er uit stappen is niet handig inderdaad. Maar Noorwegen heeft feitelijk wél de voordelen, maar niet de nadelen van EU-lidmaatschap (het VK (niet "Engeland") heeft dan ook geprobeerd dezelfde verdragsvorm te krijgen als de Noren, maar dat ging blijkbaar niet...
Marnix schreef:
Als 130 nauwelijks voordelen biedt maar je minder verbruikt, minder vervuilt, er minder ongelukken en minder file zijn, het minder gewonden en minder doden kost kan je op zijn minst stellen dat de voordelen van 100 rijden een stuk groter zijn dan de voordelen van 130 rijden.
Daar ben ik het mee eens, maar het gegeven dat een opgelegde maatregel die niet het gewenste resultaat had (het werd ingevoerd om meer bouwruimte te krijgen) weer teruggedraaid wordt is wél positief.
Dat de indertijd opgelegde maatregel daarnaast nog andere voordelen had zou in het verleden vaak een reden geweest zijn om een op achteraf oneigenlijke gronden opgelegde maatregel toch aan te houden.
Daarnaast: je bent niet verplicht om 130 te gaan rijden, en ik heb begrepen dat het aantal verkeersslachtoffers ook niet significant veranderd is met de 100km maatregel (was ook moeilijk te duiden aangezien de eerste meetresultaten in coronatijd waren). Dit is wat ik gehoord heb, ik heb geen bron. Wél kan ik me voorstellen dat je geconcentreerder rijdt bij een iets hogere snelheid.
Marnix schreef:Bron? Volgens mij zijn er in Frankrijk verhoudingsgewijs meer asielzoekers / mensen met een migratieachtergrond enz dan in Nederland? Dat je op basis van je bevolkingsdichtheid gaat heronderhandelen voor sommige zaken lijkt me inderdaad wel goed.
https://longreads.cbs.nl/europese-meetlat-2019/migratie/
Marnix schreef:Onzin, er is als Europa afgesproken dat het wat raar zou zijn als al die mensen in Griekenland / Italie / Spanje asiel moeten aanvragen omdat ze daar nu eenmaal Europa binnenkomen en dat de vluchtelingen dus onder de lidstaten worden verdeeld.
Dat klopt, maar nu is die verdeelsleutel gebaseerd op BBP en bevolkingsgrootte. Een relatief dunbevolkt land hoeft dan minder mensen op te vangen dan een relatief dichtbevolkt land (per km2).
Dat alleen het BBP en het aantal inwoners wordt meegenomen geeft een relatief grote druk op de meest dichtbevolke en welvarende staten binnen de EU.
En laat Nederland nu een rijk en dichtbevolkt land zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.