elbert schreef:Precies dat had ik bij het kabinet Rutte 4. Daarom is het maar goed dat dit kabinet na een nutteloze periode, waarin er niets bereikt werd en waarbij het land steeds verder vastliep, gevallen is.
We moeten bij de huidige situatie pragmatisch zijn: ofwel de 4 partijen die nu met elkaar in gesprek zijn, komen tot een werkbaar regeerakkoord waarin zaken op het gebied van wonen, migratie, stikstof enz. aangepakt worden, danwel komen er nieuwe verkiezingen. Andere opties zie ik niet: een poging over centrum-links is niet geloofwaardig wat mij betreft. Bij de laatste optie (verkiezingen) zou het me niets verbazen als de PVV nog groter zou worden dan die al was. Immers: het cordon sanitaire dat rond de PVV lag, is nu verbroken en dat cordon komt niet meer terug. Daarom is het van belang dat deze partij (nou ja: Wilders dus) daadwerkelijk niet meer met malle (wets)voorstellen komt die helemaal niet kunnen en die we niet moeten willen. Ik ga ervan uit dat Wilders dat ook wel snapt en dat hij beseft dat hij zich meer premierwaardig en rechtstatelijk op dient te stellen.
Ik zie ook geen andere mogelijke coalities. Het is te versplinterd om een constructie zoals die recent in Polen tot stand kwam te realiseren. En misschien is regeren ook wel beter voor de mensen die pro PVV zijn zodat ze zich gehoord voelen en voor de mensen die tegen zijn want dan is het vaak snel gedaan met de stijgende lijn.
De vraag is alleen: als Wilders zich alleen anders gaat gedragen om te kunnen reageren maar eigenlijm nog gewoon vijandig staat tegenover de democratie, de rechtstaat en de grondwet (zoals zelfs zijn grote fan hier bevestigt), gaan mensen dan wel met hem willen regeren? Ik zou niet graag in zee gaan met iemand die daarmee ook mijn baas wordt, die dingen vindt en wil die de grondwet en grondrechten van de mens ernstig aantasten, die de democratie en de rechtstaat niet serieus neemt en vervolgens zegt: ik blijf dat vinden maar ik wil wel proberen me de komende vier jaar even iets anders op te stellen.