Antisemitisme

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3484
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Antisemitisme

Berichtdoor benefietdiner » 10 mei 2024 10:43

Gisteravond werd een van de politieauto’s in het Hebreeuws en Arabisch beklad met de woorden: ‘Abu Obeida keert terug/komt eraan.’ Voor wie Abu Obeida is, verwijs ik even naar zijn Wikipedia-pagina. Een Hamas-kopstuk van het allerergste soort.

Afbeelding

https://x.com/Esther_Voet/status/1788579355725058335

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23621
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Antisemitisme

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2024 23:39

elbert schreef:Ik geloof niet in complottheorieën en ook niet die over omvolking, maar feit is wel dat de samenstelling van onze bevolking is veranderd en nog steeds verandert. Dat is evident. Ik geloof niet dat daar een complot aan ten grondslag ligt, maar wel politiek onvermogen cq. slecht immigratiebeleid. En of dat nou door rechts of links komt, interesseert me niet. Wat wel zo is, is dat we mijns inziens naar een restrictiever immigratiebeleid moeten.
Gezien de complotachtergrond is de term omvolking ook terecht besmet. Ik zou wel de term demografische transitie willen gebruiken. Dat klinkt neutraler en wetenschappelijker en sommige wetenschappers gebruiken in dit verband de term "derde demografische transitie".
Ik denk dat dat bij de protesten tegen Israel geen rol speelt. Daar is het vooral een verbond van extreem-linkse activisten (van bijv. BIJ1) en islamieten die het op Israel en Joden voorzien heeft.

Met als gevolg dat Joodse Nederlanders zich niet meer veilig voelen. Concreet gaat het nu zelfs zover dat de politie Joodse studenten aan de UvA adviseert om maar een paar dagen thuis te blijven, voor hun eigen veiligheid. Dit advies is totaal ongepast en onaanvaardbaar.
Die protesten aan de UvA zijn bovendien opvallend omdat ze een paar weken na de protesten in de VS zijn begonnen. Blijkbaar is ook dit maar weer uit de VS komen overwaaien. Ook de krachten erachter zijn opvallend. Zo sprak er iemand van de PFLP (een in Nederland verboden terroristische organisatie) deze studenten (vaak van buitenlandse afkomst) toe en is de in Duitsland verboden organisatie Samidoun aan de UvA actief. Die Samidoun beweging zette onlangs "Long live October 7th" op hun instagrampagina, dus dan weten we ongeveer wat voor vlees we hiermee in de kuip hebben. Het is niet verwonderlijk dat deze protesten aan de universiteiten plaatsvinden, want het is allesbehalve okselfris wat daar gebeurt en dan met name in de letteren en sociale wetenschappen, waar vaak meer aan activistische politiek gedaan wordt dan gedegen wetenschappelijk onderzoek. Wat dat betreft is deze Wikipedia pagina zowel vermakelijk als verontrustend leesvoer, waarbij een aantal auteurs zonder problemen totale nonsens in zogenaamd wetenschappelijke tijdschriften gepubliceerd wisten te krijgen.


Zeker. Antisemitisme zag je van origine vooral aan de extreem rechtse flank, nu zie je het ook aan de extreem linkse flank. En omdat de keuze Israel of Moslims is haakt de extreemrechtse kant even af want die hebben aan één ding een nog grotere hekel dan aan Joden, namelijk aan Moslims. Dat was mijn punt. De linkerflank doet het meer vanuit het idee van opkomen voor dr zwakken en onderdrukten maar zoals altijd bij extremisten slaat die groep nu ook enorm door.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8835
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Antisemitisme

Berichtdoor elbert » 11 mei 2024 07:47

Marnix schreef:Zeker. Antisemitisme zag je van origine vooral aan de extreem rechtse flank, nu zie je het ook aan de extreem linkse flank. En omdat de keuze Israel of Moslims is haakt de extreemrechtse kant even af want die hebben aan één ding een nog grotere hekel dan aan Joden, namelijk aan Moslims. Dat was mijn punt. De linkerflank doet het meer vanuit het idee van opkomen voor dr zwakken en onderdrukten maar zoals altijd bij extremisten slaat die groep nu ook enorm door.
Wie bedoel je eigenlijk met extreemrechts dat Joden haat? FvD? Ja, daar zijn goede redenen voor om dat te concluderen. Maar: De partij flirt nu met de islam en er zijn antisemitische opmerkingen over Joden gemaakt in app groepen van die partij. Het is dus eerder zo dat men meer een hekel heeft aan Joden dan aan moslims, niet andersom.
PVV? Ik heb daar geen Jodenhaat gezien. Wilders heeft jaren in een mosjav in Israel gewerkt, heeft vrienden in Israel en heeft altijd achter het land gestaan. Ik heb hem nooit iets negatiefs over Joden of Israel horen zeggen. Het is dus niet waar dat hij een hekel aan Joden heeft. Ook kamervoorzitter Martin Bosma heb ik daar niet op kunnen betrappen. Hij heeft Hebreeuws gestudeerd en dat doe je niet als je anti Joods bent. Een kamerlid als Gidi Markuszower is in Tel Aviv geboren en is Joods.
Ik zie dat je beide partijen een beetje samen als extreemrechts betitelt, maar er is weldegelijk verschil tussen beide partijen.

Over de extreemlinkse flank gesproken, heeft de Telegraaf meegekeken in de app groepen van de studenten aan de UvA. Een bloemlezing daaruit stemt niet vrolijk: Hamas wordt bejubeld en geweld door die terreurorganisatie toegejuichd als "gerechtvaardigd verzet", een Joodse docent wordt een kakkerlak en een bloedzuiger genoemd en Halsema een liegend stinkdier. Fijne lui daar aan die universiteit. :roll:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23621
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Antisemitisme

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2024 20:54

elbert schreef:Wie bedoel je eigenlijk met extreemrechts dat Joden haat? FvD? Ja, daar zijn goede redenen voor om dat te concluderen. Maar: De partij flirt nu met de islam en er zijn antisemitische opmerkingen over Joden gemaakt in app groepen van die partij. Het is dus eerder zo dat men meer een hekel heeft aan Joden dan aan moslims, niet andersom.
PVV? Ik heb daar geen Jodenhaat gezien. Wilders heeft jaren in een mosjav in Israel gewerkt, heeft vrienden in Israel en heeft altijd achter het land gestaan. Ik heb hem nooit iets negatiefs over Joden of Israel horen zeggen. Het is dus niet waar dat hij een hekel aan Joden heeft. Ook kamervoorzitter Martin Bosma heb ik daar niet op kunnen betrappen. Hij heeft Hebreeuws gestudeerd en dat doe je niet als je anti Joods bent. Een kamerlid als Gidi Markuszower is in Tel Aviv geboren en is Joods.
Ik zie dat je beide partijen een beetje samen als extreemrechts betitelt, maar er is weldegelijk verschil tussen beide partijen.


Bij FVD is dit inderdaad veel sterker aanwezig. Maar ik begon met de omvolkingstheorie die in rechtse kringen, ook in PVV-kringen veel wordt gedeeld en dat die theorie ook aan blijkt te zetten tot antisemitisme. Daarnaast benadrukt Wilders regelmatig dat Nederland weer van de Nederlanders moet worden, we geen couscous maar gehaktballen zouden moeten eten enz. Als je discrimineert / racisme richting een bepaalde bevolkingsgroep propageert ben ik bang dat dat op termijn ook effect heeft op andere bevolkingsgroepen. Maar je hebt inderdaad een rechtse groepering die meer anti-Joods is een een groep die meer anti-moslim is en beiden zijn fout. Je mag tegen geweld zijn maar niet tegen bevolkingsgroepen of religies want we hebben een gelijkheidsbeginsel en vrijheid van godsdienst.

Over de extreemlinkse flank gesproken, heeft de Telegraaf meegekeken in de app groepen van de studenten aan de UvA. Een bloemlezing daaruit stemt niet vrolijk: Hamas wordt bejubeld en geweld door die terreurorganisatie toegejuichd als "gerechtvaardigd verzet", een Joodse docent wordt een kakkerlak en een bloedzuiger genoemd en Halsema een liegend stinkdier. Fijne lui daar aan die universiteit. :roll:


Nope. Voor dit soort gedrag is geen goed woord te vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8835
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Antisemitisme

Berichtdoor elbert » 11 mei 2024 21:13

Marnix schreef:Je mag tegen geweld zijn maar niet tegen bevolkingsgroepen of religies want we hebben een gelijkheidsbeginsel en vrijheid van godsdienst.
De vraag is wel in hoeverre deze westerse beginselen veilig zijn als bijvoorbeeld in een westers land (ik denk aan Zweden, want daar is dat het meest acuut) een grote minderheid van de bevolking zal bestaan uit orthodoxe moslims met sympathie voor een kalifaat. De vraag stellen is hem beantwoorden, lijkt me.
Dat is temeer zo omdat in veel westerse landen Arabische groepen actief zijn, die zelfs in Arabische landen verboden zijn vanwege hun extreme opvattingen. Zoals Hizb ut Tahrir, verboden in Duitsland en vrijwel alle Arabische landen, maar in Nederland kunnen ze hun propaganda vrijelijk spuien.
Ook het feit dat de anti-Israël demonstraties gepaard gaan met een flinke portie Jodenhaat, is niet geruststellend.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23621
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Antisemitisme

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2024 09:59

elbert schreef:De vraag is wel in hoeverre deze westerse beginselen veilig zijn als bijvoorbeeld in een westers land (ik denk aan Zweden, want daar is dat het meest acuut) een grote minderheid van de bevolking zal bestaan uit orthodoxe moslims met sympathie voor een kalifaat. De vraag stellen is hem beantwoorden, lijkt me.
Dat is temeer zo omdat in veel westerse landen Arabische groepen actief zijn, die zelfs in Arabische landen verboden zijn vanwege hun extreme opvattingen. Zoals Hizb ut Tahrir, verboden in Duitsland en vrijwel alle Arabische landen, maar in Nederland kunnen ze hun propaganda vrijelijk spuien.
Ook het feit dat de anti-Israël demonstraties gepaard gaan met een flinke portie Jodenhaat, is niet geruststellend.


Ja je ziet dat de gelijkheidsbeginselen soms met elkaar conflicteren, zoals de vrijheid van meningsuiting met de vrijheid van godsdienst. Wat dat betreft zou het goed zijn dat er wat meer kaders komen om extremisme op alle vlakken tegen te gaan en om zodoende de grondrechten te beschermen, wat dat betreft is Nederland altijd wel heel terughoudend geweest tov landen om ons heen. We zijn (terecht) trots op de vrijheid die er in dit land is en willen die zoveel mogelijk beschermen maar dan moet je ook aan de langere termijn denken ipv "iedereen moet nu kunnen doen / roepen wat hij en zij wil want we hebben vrijheid van meningsuiting"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8835
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Antisemitisme

Berichtdoor elbert » 14 mei 2024 08:23

Marnix schreef:De linkerflank doet het meer vanuit het idee van opkomen voor dr zwakken en onderdrukten maar zoals altijd bij extremisten slaat die groep nu ook enorm door.
De linkerflank doet het inderdaad vanuit het idee van opkomen voor zwakken en onderdrukten, maar dat heeft er ook in het verleden voor gezorgd dat uiterst moorddadige regimes werden gesteund. Denk aan het steunen van Mao in China, Pol Pot in Cambodja, en de sympathie voor de Sovjets in extreem-linkse kringen. Dat zijn regimes die meer doden op hun geweten hebben dan de nazis en dat wil wat zeggen.
Die regimes kwamen zogenaamd op voor de "onderdrukte klasse", maar dat loste men op door zelf de grootste onderdrukker te worden.

Ook in het hier en nu liggen de sympathieen van extreemlinks bij dodelijke regimes en groepen. Er is niets nieuws onder de zon. Het hoeft dan ook geen verwondering te wekken dat de terreurgroep Hamas als een "verzetsbeweging" wordt gezien en dat mensen van de PFLP (een andere Palestijnse terreurgroep) worden uitgenodigd om studenten in Amsterdam toe te spreken. De Centrale Studentenraad van de UvA in Amsterdam wordt geleid door een "international" uit Portland, Oregon in de VS: Noah Pellikaan. Pellikaan ziet David Graeber (een anarchist) als een van zijn voorbeelden. Zijn doel voor dit jaar was "stennis schoppen". Dat is dan aardig gelukt. :?
Een beetje nazoeken leert ons dat Portland de hoofdstad is van het wereldwijde woke gedachtengoed. De stad is nagenoeg overgenomen door Antifa en aan de universiteit aldaar wordt identiteitspolitiek, kritische rassenleer (Critical Race Theory) en transactivisme gepromoot. Deze ideologie is aan alle kanten levensgevaarlijk omdat het feitelijk het marxisme in een modern jasje is. Dat met deze verwerpelijke ideologie terrorisme wordt gepromoot, Israel een niet-bestaande genocide wordt aangewreven en de UvA kort en klein wordt geslagen (zie filmpje) hoeft ons dan ook niet te verbazen. Want in Portland schuwt men ook geweld richting de politie niet.
Het verklaart ook waarom die studentenprotesten uit de VS naar Nederland zijn komen overwaaien. De universiteiten in de VS zijn de bron van de hele critical race ideologie en in Nederland nemen de studenten en docenten (!) dat braaf over.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23621
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Antisemitisme

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2024 09:16

elbert schreef:De linkerflank doet het inderdaad vanuit het idee van opkomen voor zwakken en onderdrukten, maar dat heeft er ook in het verleden voor gezorgd dat uiterst moorddadige regimes werden gesteund. Denk aan het steunen van Mao in China, Pol Pot in Cambodja, en de sympathie voor de Sovjets in extreem-linkse kringen. Dat zijn regimes die meer doden op hun geweten hebben dan de nazis en dat wil wat zeggen.
Die regimes kwamen zogenaamd op voor de "onderdrukte klasse", maar dat loste men op door zelf de grootste onderdrukker te worden.

Ook in het hier en nu liggen de sympathieen van extreemlinks bij dodelijke regimes en groepen. Er is niets nieuws onder de zon. Het hoeft dan ook geen verwondering te wekken dat de terreurgroep Hamas als een "verzetsbeweging" wordt gezien en dat mensen van de PFLP (een andere Palestijnse terreurgroep) worden uitgenodigd om studenten in Amsterdam toe te spreken. De Centrale Studentenraad van de UvA in Amsterdam wordt geleid door een "international" uit Portland, Oregon in de VS: Noah Pellikaan. Pellikaan ziet David Graeber (een anarchist) als een van zijn voorbeelden. Zijn doel voor dit jaar was "stennis schoppen". Dat is dan aardig gelukt. :?
Een beetje nazoeken leert ons dat Portland de hoofdstad is van het wereldwijde woke gedachtengoed. De stad is nagenoeg overgenomen door Antifa en aan de universiteit aldaar wordt identiteitspolitiek, kritische rassenleer (Critical Race Theory) en transactivisme gepromoot. Deze ideologie is aan alle kanten levensgevaarlijk omdat het feitelijk het marxisme in een modern jasje is. Dat met deze verwerpelijke ideologie terrorisme wordt gepromoot, Israel een niet-bestaande genocide wordt aangewreven en de UvA kort en klein wordt geslagen (zie filmpje) hoeft ons dan ook niet te verbazen.
Het verklaart ook waarom die studentenprotesten uit de VS naar Nederland zijn komen overwaaien. De universiteiten in de VS zijn de bron van de hele critical race ideologie en in Nederland nemen de studenten en docenten (!) dat braaf over.


Ja ik ben het helemaal met je eens hoor, ik ben misschien iets linkser dan jij bent maar ik vind linksextremisme net zo zorgwekkend als rechtsextremisme.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7934
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Antisemitisme

Berichtdoor StillAwake » 14 mei 2024 12:59

Marnix schreef:Ja ik ben het helemaal met je eens hoor, ik ben misschien iets linkser dan jij bent maar ik vind linksextremisme net zo zorgwekkend als rechtsextremisme.

Linksextremisme is wellicht zelfs gevaarlijker, omdat "links" zichzelf bijna per definitie als moreel superieur beschouwd, en daarmee al snel niet meer voor rede vatbaar is.

Maar beide extremen zijn gevaarlijk, daar zal geen discussie over zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten