Jesaja40 schreef:StillAwake citeert:
ik citeer hierin nimand, ik geef mijn eigen mening...
Jesaja40 schreef:U redeneert en volgt de verontwaardigde internationale wereld. De aanleiding van dit zoveelste conflict wordt iedere keer weer goedgepraat door propaganda-machine verhalen hoe slecht Israël wel niet is.
waar heb ik de aanleiding voor dit conflict goedgepraat? vooralsnog veroordeel ik de acties van Hamas eveneens stellig, maar zonder daarmee het oogkleppen verhaal van de pro-israël lobby op te zetten...
Bovendien weet ik ik eerlijk te zijn niet wanneer dit conflict begonnen is. 7 oktober vorig jaar? 1948? de geboorte van Mohammed? De ruzie tussen Isaak en Ismaël? Zeg het maar...
Het enige wat ik zie (op afstand en via de media) zijn twee strijdende partijen. De ene partij voelt zich aangevallen en verdedigt zich (wat mij legitiem lijkt), de andere partij voelt zich bezet, en pleegt een verzetsdaad (die in onze westerse ogen als terreurdaad benoemt wordt).
Om eerlijk te zijn weet ik neit meer zo goed wie gelijk heeft van deze twee.
Het is vrijwel onmogelijk om hier neutraal in te staan: als je iets over Hamas zegt ben je ineens pro-Israël, maar als je benoemt dat ook Israël wat buitensporig reageert ben je ineens anti-Israël. Terwijl dit nu typisch een gevecht is waar geen van beide partijen de schoonheidsprijs verdienen,
Jesaja40 schreef:Wat een kromme redenering van u. Moet Israël Gaza voorzien van voedsel en water? Het is Hamas die hun voedselvoorziening heeft gesaboteerd. Niet Israël maar Hamas is de aanvaller en de boosdoener.
Zolang de drinkwatervoorziening van Gaza over Israëlisch grondgebied loopt, en zolang de energievoorzieing van Gaza voor 97% over zee (afgesloten door Israël) en over de Israëlische grens loopt heeft Israël daar inderdaad een verantwoordelijkheid.
En ik ben met je eens dat Hamas best had kunnen investeren in een osmosecentrale: je reactie heeft nogal een groot "ja, maar hij... kleuterschoolgehalte". Waarin je je ook nog eens ten onrechte onderdeel van deze oorlog waant. Je bent namelijk Nederlander, en geen Israelier.
Jesaja40 schreef:
Egypte wil zijn grens niet openzetten en ook geen enkele Palestijn toelaten. Het zijn primair de Arabische landen die hun grenzen potdicht houden.
Dus omdat Egypte zijn grens niet openzet is Israël niet fout bezig?
Volgens mij heeft Egypte Gaza nog niet gebombardeerd, heeft Egypte de drinkwatertoevoer niet afgesloten, en is de grenspost met Egypte de enige waar in eerste instantie medicijnen, voedsel en brandstof werden ingevoerd.
En israël kan mooi roepen dat ze waarschuwen voordat ze gaan bombarderen, maar als je 2,2 miljoen mensen op de oppervlakte van 103% van de stad Rotterdam (800.000 inwoners) neerzet en de grenzen dichthoudt kun je niet met droge ogen beweren dat die mensen maar even aan de kant moeten als je ze bombardeert.
Nogmaals: ik sta redelijk neutraal in deze oorlog, maar zie, lees en hoor dat er door beide kanten misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden gepleegd worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.