Moderators: Memmem, Moderafo's
Gruezi schreef:Maar in die grote groep mensen die jij hierboven beschrijft, zitten mensen die net zo goed andere religies, of geen religie, willen verbieden, tegen de Westerse normen zijn en tegen democratie zijn. Ga daarvoor maar eens naar een moskee in Rotterdam-Zuid. Daar worden dingen geroepen waar je als christen net zo goed buikpijn van krijgt, en als atheist ook.
Niet, dat dat de uitspraken van Wilders goedmaakt, integendeel. Dat wil ik heel helder benadrukken. Ik ken zijn recente programma niet maar ik herinner mij wel inderdaad die kopvodden-uitspraak. Dat kan echt niet. Meer dat we wel moeten uitkijken niet verblind te worden voor potentieel gevaar in een groep die wat mij betreft prima kan bestaan in Nederland: een extreme groep binnen een groep gematigde moslims. Dat mag best benoemd worden, mits dat op respectvolle wijze gebeurt.
Ik heb het nieuws over de formatie niet echt gevolgd maar ik denk dat zoals altijd, de soep niet zo heet gegeten wordt als ie werd opgediend. Dat kan gezien de grondwet toch ook niet, lijkt me.
Gruezi schreef:Je hebt zeker een punt, ik ben het met je eens.
Het lastige is natuurlijk wel dat die kleine extreme groep zo'n angst heeft weten te zaaien. Dat zie ik 'extreme refo's' toch niet zo snel doen. De extreme groep moslims weet wel een soort onderbuikgevoel te raken.
Toen ik in NL was recent liep ik in Rotterdam langs een pro-Palestina protest. Misschien ben ik een angsthaas maar ik kreeg echt lamme benen van de dingen die daar werden geroepen, de sfeer, de blikken in de ogen.
Deed me denken aan een heel naar incident een paar jaar terug in Amsterdam toen ik in Nederland was met mijn Joodse partner, die daarna nooit meer in Nederland is geweest. Ik was toen gek genoeg niet heel bang, maar nu wel. Ik dacht: hij heeft gelijk toen hij destijds zei dat Nederland te tolerant is voor hen die extreem denken.
Nu weet ik echt wel dat die extreme groep niet de norm is. Een goede vriendin van mij is moslima, en ik heb echt geen probleem met de gematigde groep. Waarom zou ik als daar geen reden toe is?
Het probleem is echter wel dat het angstgevoel blijft hangen bij velen die daarna gingen stemmen.
Als je nu de Duitse steden die kerstmarkten organiseren ziet, het lijken wel oorlogsgebieden. Overal militairen en zware betonnen blokken op de wegen. Knullen die opgepakt werden omdat ze vrijdag een aanslag wilden plegen op één ervan. De steekpartij in Parijs. Het komt allemaal uit dezelfde hoek.
Ja, die groep is relatief klein en niet de norm, maar ze zijn zo duidelijk aanwezig en als je er mee in aanraking komt loopt het vaak niet te best af. Dat doet wat met mensen, daar kan ik best inkomen. Ik keur het niet goed, maar ik begrijp het wel. Ik vind het persoonlijk niet slim om met je gevoel te stemmen, maar de rechtse trend in Europa verbaast me niet.
Maar ja, zoals in deze draad al werd opgemerkt: elk land krijgt de regering die het verdient. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Dit vind ik dan weer lekker kort door de bocht. Want de meeste mensen die op de PVV hebben gestemd, zijn over het algemeen veel minder uitgesproken over de islam dan Wilders is geweest. Over het algemeen zijn het gewone burgers die willen dat het beleid op het vlak van koopkracht, immigratie en klimaat anders is dan het kabinet de afgelopen jaren heeft gevoerd. Ze stemden dus PVV om er zeker van te zijn dat dit signaal politiek Den Haag bereikte en niet zozeer omdat ze het met elk punt van de PVV eens zijn. Deze kiezers willen dus niet doorgaan op dezelfde weg (een stem op de coalitie) en ze willen nog minder dat dit beleid nog verder opgevoerd wordt (een stem op Timmermans/links).Marnix schreef:Lekker kort door de bocht. Als er een partij wint die zich al jarenlang denigrerend over jou, je subcultuur, je geloof enz uitlaat en die het liefst wil verbieden snap ik best dat veel mensen uitmdie groep zich na de winst van PVV zorgen maken, allereerst omdat die partij gaat proberen een regering te vormen en daarnaast ook omdat er landelijk zoveel draagvlak blijkt de zijn voor ideeën die geote groepen mensen uitsluiten.
Dit is inderdaad wat Timmermans en in nog sterkere mate Jetten na afloop van de verkiezingen lieten doorschemeren: bijna een kwart van de stemmers stemde op de PVV en dat zijn nu blijkbaar allemaal extreem-rechtse mensen. Dat deze partijleiders dit zeiden was toch wel ontluisterend. In plaats van dat ze enige zelfreflectie toonden (waarom konden zij die stemmers blijkbaar niet overtuigen?) gingen ze vol in de aanval richting een groeiende groep kiezers. Dat is een strategie die hen alleen maar verder verlies op kan leveren. De linkse strategie van het omarmen van onbeperkte immigratie en het wegzetten van politici en kiezers die het daar niet mee eens zijn als extreem-rechtse xenofoben, werkt niet meer.StillAwake schreef:Dat laatste is wellicht precies het pijnpunt.
Dat is wat Timmermans deed (en waarvan ik oprecht hoop dat der door de teleurstelling en de eerste emoties kwam.
Doordat een partij met deze standpunten won was heel Nederland ( met uitzondering van de mensen in de zaal (professionele volgers daargelaten) verworden tot een groep moslim-hatende extremisten.
Marnix schreef:Het punt is dat je niet een grote groep de maat kan nemen voor het gedrag van een paar extremisten. Je kan niet een hele religie verbieden als er megaveel vredelievende moslims zijn en een klein groepje extremisten. En dat zie je af en toe wel gebeuren en daar is de PVV ook wel debet aan omdat ze iedereen op een grote hoop proberen te gooien. Wat alleen maar voor meer vervreemding en begrip zorgt. Nogmaals, extremisten, of ze nou heel links zijn of heel rechts zijn altijd eng omdat ze extreme dingen roepen en willen. Daarom zijn het extremisten. Het probleem is als je alle rechtse mensen als recht-extremisten neer gaat zetten of alle linkse mensen als links-extremisten. Of alle moslims als moslim-extremisten.
StillAwake schreef:Dat laatste is wellicht precies het pijnpunt.
Dat is wat Timmermans deed (en waarvan ik oprecht hoop dat der door de teleurstelling en de eerste emoties kwam.
Doordat een partij met deze standpunten won was heel Nederland ( met uitzondering van de mensen in de zaal (professionele volgers daargelaten) verworden tot een groep moslim-hatende extremisten.
En daar schrok ik best van.
Inmiddels een paar debatten teruggekeken, ik snap nu wél je opmerking dat hij na de verkiezingen beter overkwam dan ervoor, maar als dit ongeveer het eerste is wat je meekrijgt van de verkiezingen luister je wellicht anders...
Dit vind ik dan weer lekker kort door de bocht. Want de meeste mensen die op de PVV hebben gestemd, zijn over het algemeen veel minder uitgesproken over de islam dan Wilders is geweest. Over het algemeen zijn het gewone burgers die willen dat het beleid op het vlak van koopkracht, immigratie en klimaat anders is dan het kabinet de afgelopen jaren heeft gevoerd. Ze stemden dus PVV om er zeker van te zijn dat dit signaal politiek Den Haag bereikte en niet zozeer omdat ze het met elk punt van de PVV eens zijn. Deze kiezers willen dus niet doorgaan op dezelfde weg (een stem op de coalitie) en ze willen nog minder dat dit beleid nog verder opgevoerd wordt (een stem op Timmermans/links).
Nog los hiervan is het natuurlijk vreemd om te veronderstellen dat moslims hier bedreigd worden. Moslims hebben in Nederland geen extra bescherming nodig, ook niet tegenover PVV-ers. Degene die zogenaamd een gevaar voor moslims is (Wilders) is degene die zelf al vele jaren beschermd moet worden tegen aanslagen uit moslimhoek.
Over gevaar gesproken.
Albert schreef:Dit is inderdaad wat Timmermans en in nog sterkere mate Jetten na afloop van de verkiezingen lieten doorschemeren: bijna een kwart van de stemmers stemde op de PVV en dat zijn nu blijkbaar allemaal extreem-rechtse mensen. Dat deze partijleiders dit zeiden was toch wel ontluisterend.
Als je stemmers op rechts terug in het linkse kamp wilt krijgen, zul je een inhoudelijke koerswijziging moeten overwegen. Niet richting moslimhaat, maar wel richting een meer restrictief beleid op migratie, al was het alleen maar omdat je qua woningbouw de instroom van immigranten simpelweg niet bij kunt houden. Restrictiever zijn op immigratie is wat de Deense sociaal-democraten ook hebben gedaan. Dat heeft ze geen windeieren gelegd: zij zitten daar in de regering. Zij wel.
benefietdiner schreef:Hoe kan ik de islam zien als een vredelievend geloof?
Het meeste geweld in de wereld vindt plaats in moslim landen, terroristen zijn meestal moslims, geweld tegen anders denkenden middels zelfmoord maakt van een moslim een martelaar en dus direct een lieveling van Allah. Het oplaaiende geweld van de IS met bijbehorende moord partijen wordt niet algemeen veroordeeld door moslim landen. Geestelijk leiders roepen op tot geweld, de Joden moeten in zee gedreven worden en zo. Wat in vredesnaam is positief aan de islam ? De islam is niet veel meer dan een kopie van het Christendom met zeer eigen inbreng van mohammed. Die daarvoorin de leer geweest was bij de Christenen. De Christelijke wereld heeft zeker ook z’n kwalijke tijden meegemaakt maar de oorzaak daarvan was de kerkelijke intrepetatie van het Schrift. De Bijbel predikt liefde en verdraagzaamheid. De Koran legitimeerd het doden van niet gelovigen.
Nou, je kunt beide toespraken terugkijken:Marnix schreef:Ik ben uitgebreid aan het zoeken naar een plek waar de PVV-stemmers (en niet de partij zelf met hun programma" als racistisch wordt bestempelt. Waar Timmermans of Jetten zeggen: PVV-stemmers zijn rechts-extremisten. Ik ben het nog nergens tegengekomen. Alleen kritiek op het partijprogramma van de PVV waarin een grote groep mensen en hun religie wordt uitgesloten, maar nergens wordt gezegd: Iedereen die op PVV heeft gestemd is een racist / extremist. Ik hoor deze geluiden wel trouwens wel meer vanuit de rechterhoek, blijkbaar hebben ze gezien dat polariseren goed kan zijn voor rechts en doen ze er daarom nog een schepje bovenop...
Kiezers hebben gezien wat de CU de afgelopen 2 kabinetsperioden op dit thema heeft klaargespeeld. Dan is het niet zo gek dat deze partij 2 zetels heeft verloren. Ik denk ook dat de CU achterban zelf een stuk rechtser is dan de partijleiding.Marnix schreef:Dat denk ik ook wel, daarom heb ik ook CU gestemd. Je kan niet onbeperkt migratie toestaan dus je moet kijken waar het echt nodig is en voor die groep klaarstaan ipv iedereen welkom willen heten of ongeacht de situatie je grenzen potdicht willen houden.
elbert schreef:Nou, je kunt beide toespraken terugkijken:
https://www.youtube.com/watch?v=TDkz1kchgaI
https://www.youtube.com/watch?v=dY9BwNHpMpw
Als je vraagt of deze partijleiders rechtstreeks zeggen dat de PVV-stemmers racisten zijn, nee, dat zullen ze natuurlijk niet zo zeggen. Zo dom zijn ze nou ook weer niet.
Maar de implicatie van wat ze zeggen is overduidelijk: "we moeten de democratie en de rechtsstaat verdedigen" (Timmermans). Dus de stemmers op de PVV hebben ervoor gezorgd dat de democratie en de rechtsstaat in gevaar zijn. Wie anders wil je daarvoor verantwoordelijk stellen?
Jetten doet in elk geval een poging om daarop een ander antwoord te geven, maar het overtuigt niet: "het is de schuld van de VVD dat politiek van haat en intolerantie genormaliseerd is". Het is dus de schuld van Yesilgoz die het cordon sanitaire rond de PVV heeft opgegeven en nu zijn daardoor meer kiezers op de PVV gaan stemmen. Jetten gaat dus een stukje verder: kiezers zijn aan te sturen door partijen en nu is er een partij die de verkeerde aansturing heeft uitgevoerd en nu hebben die kiezers voor extreem-rechts gestemd.
Daarmee ontken je feitelijk dat kiezers zo hun eigen motieven hebben en zeg je dat ze te managen zijn door politici. Dat is natuurlijk niet zo.
De implicatie van wat Jetten zegt is daarbij dat de kiezers die voor het eerst PVV hebben gestemd nu voor haat en intolerantie hebben gestemd.
Nogmaals mijn vraag: "wie anders dan die kiezers wil je daarvoor verantwoordelijk stellen?".
Bij Denk gaan ze nog wat verder natuurlijk: "Nederland heeft voor een groot deel vanavond gezegd: 'we moeten jullie niet'".
En er zijn natuurlijk mensen die menen te moeten demonstreren tegen de verkiezingsuitslag. Hoezo verdediging van de democratie?
Ik had ook liever gezien dat een andere partij de grootste was geworden (liever NSC van Omtzigt in mijn geval), maar laten we niet overdrijven. De PVV is dan wel de grootste partij geworden, maar het is nog maar de vraag of die partij een regering in elkaar weet te timmeren en als dat al lukt, of het ze lukt om ook maar 1 van de omstreden voorstellen erdoor te krijgen. Het antwoord op die laatste vraag is bij voorbaat al ontkennend, omdat Wilders die voorstellen (kopvoddentaks, moskeeen sluiten, koran verbieden enz.) feitelijk alweer "in de ijskast" heeft gezet. Dat is dus retoriek geweest om aandacht te krijgen, geen serieuze voorstellen. Als oppositionele aandachttrekker is het hem dus gelukt om aandacht te krijgen, maar regeren is een ander vak en iedereen (van de PVV stemmer tot Wilders zelf) weet dat die maatregelen er niet gaan komen. Gelukkig niet.
Wie trouwens een goed beeld wil krijgen van wie de PVV stemmers zijn en waarom ze op Wilders hebben gestemd, raad ik deze podcast aan. Ik weet dat er mensen zijn die Wierd Duk in een bepaalde hoek willen duwen en ik snap ook best dat hij soms teveel afgaat op sommige geluiden (brieven in zijn geval), maar deze analyse vlak voor de verkiezingen en de voorspelde uitslag was wel helemaal raak.
Kiezers hebben gezien wat de CU de afgelopen 2 kabinetsperioden op dit thema heeft klaargespeeld. Dan is het niet zo gek dat deze partij 2 zetels heeft verloren.
Marnix schreef:Kijk gewoon naar de praktijk in eigen land. Ik heb jarenlang in een straat met een moskee gewoond en nog nooit ook maar enige vorm van geweld of of haat gezien / meegemaakt. Ik heb jarenlang contact met moslims gehad en ze zijn altijd vriendelijk voor me geweest, geen enkel woord van haat, ook weten ze dat ik christen ben. Dus blijkbaar is de uitwerking van de religie helemaal niet haat. Hoeveel moslims hebben er de afgelopen 10 jaar geprobeerd mensen in naam van Allah te doden? Nou? Kortom, het overgrote deel is gematigd, daar heb je helemaal geen last van, je vallen je er niet mee lastig etc. En het enige wat je daar tegenover kan stellen is een extremistisch gedachtegoed van een klein clubje, of radicale groeperingen in andere landen. En extremisme mag wat mij betreft hard aangepakt worden...
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten