Ach, ik vind het wel aandoenlijk, een radicale Gerda.
Jesaja40 schreef:Een complete gotspe is die tentoonstelling. Of anders gezegd: ook onze eigen Messias heeft de tempel gereinigd van geldwisselaars en handelaren. Ook dit zal ongetwijfeld bekend zijn bij velen. Nu vindt "men" het blijkbaar verwerpelijk dat een vrouw die hevig verontwaardigd is en met haar daad ons een signaal afgeeft: laat u niet in met afgoderij. Eigenlijk zou geheel christelijk Nederland achter deze vrouw moeten staan.
Ergens begrijp ik je gedachtengang wel, Jesaja, en toch rijzen de volgende vragen. Jezus reinigde de tempel, maar dat was dan ook een heilige plaats. Een Bijbels museum (ik ken het verder niet) lijkt mij een interessante plek om te leren, uitgedaagd en geprikkeld te worden (dat lijkt me hier goed gelukt), maar dat maakt het niet perse een heilige plaats en dus lijkt mij de argumentatie niet volledig van toepassing. Voorts: als Jezus dat gedaan heeft, betekent dat dat Zijn volgelingen dat dan ook mogen doen? En tot slot, het is op zich een krachtig statement, maar in hoeverre zie je dit als evangeliserend? Toen ik het artikel las, dacht ik: dat is zelfde blinde, waanzinnige vernielzucht als in de moderne geschiedenis gebeurt (Taliban die beelden in Afghanistan opblaast; gebeurtenissen in Timboektoe), en ik vind dat hoogst onintelligent en onderontwikkeld. Je mag er tegen zijn, maar andermans spullen vernielen, is dat werkelijk de weg?